Peugeot 508 SW Active 1.6 THP (2011)

autoreview

Peugeot 508 SW Active 1.6 THP (2011)

Signalement

Uitvoering508 SW Active 1.6 THP
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst129.500 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sinds 22 jaar weer een benzine motor

  • 2.300 km

Sinds 5 jaar ben ik met pensioen, rijd daardoor minder km's (nog 19000 per jaar)en is het logisch naar een benzine uitvoering om te kijken. De vorige Break HDI automaat had er bijna 175000 op zitten en was dik 8 jaar oud. Die auto is zo goed bevallen dat ik normaalgesproken zonder enige twijfel weer een Peugeot opvolger zou kiezen. Maar de 407 heeft me nooit aangesproken, en ik wil geen "hoge" auto. De 308 zou qua maat nog kunnen maar die vind ik uitgesproken lelijk. Daarom heb ik eerst ook naar andere merken omgekeken: Saab 93, Honda Accord, VW Passat, Audi A4, deze vielen allen af vanwege de te hoge prijs. Dan bleef over: VW Golf Variant, viel af na proefrit vanwege comfort en bovendien kwam de prijs met navigatie enz. hoger uit dan de 508, Seat Exeo ST, reed goed, ruimte acceptabel, maar de auto is zwaarder, minder zuinig en ik vind hem te duur voor een oud Audi-concept. Bleef nog over de Citroen C5. Deze vertoond zoveel gelijkenis met de Peugeot 508 met diverse pluspunten voor de Peugeot dat mijn keuze duidelijk was.

Dus begin juli is de 406 HDI Automaat ingeruild en ging ik op pad met de Peugeot 508 SW 1.6 THP met 6 bak (hand), kleur Bleu Bourraque.
Intussen heb ik diverse reviews van dit type auto bij Autoweek gelezen. Sommige opmerkingen herken ik.
De stoelen vind ik perfect, ze zitten inderdaad niet klem om je heen maar dat wil ik ook niet. Nu kun je nog eens gaan verzitten, ik rijd nooit op een cicuit. Vooral de electrisch verstelbare lendesteun is een welkome aanwinst. De linker buitenspiegel staat bij mij in de uiterste stand naar links maar voor mij precies goed. Iemand die graag achterover zit zal qua verstelmogelijkheid iets moeten verzinnen. De auto is geleverd met Connect Nav zoals Peugeot dat noemt. Ik ben er heel content mee. De display is groot en duidelijk in de nachtstand mooi gedimd. Wat opvalt is dat de verstaanbaarheid van de stem beter had gekund maar het is een zaak van de radio niet te luid zetten, deze gaat niet automatisch uit tijdens meldingen. Telefoon gaat ook prima met als opmerking dat het inderdaad onhandig is dat je de hele lijst door moet scrollen, dus houd de lijst zo kort mogelijk en als de telefoon gaat hoor je alleen je telefoon zelf die ergens in een tas of zak zit. Wel verschijnt er een duidelijke melding op de display.
Het rijden ben ik zeer tevreden over, hij is weer een stuk steviger dan onze oude 406 maar toch zeer comfortabel en vooral stil. De wagen is ook niet log bij manoevreren in de stad. Het zicht door de tegenwoordig kleinere ruiten valt mij 100% mee. En de parkeersensoren (ook voor) zijn erg nuttig en werken duidelijk.
Wat betreft de motor, deze 1600 turbo lijkt veel op een diesel, hij is alleen stiller en als je dat zou willen kun je veel verder doortrekken als het even snel moet. Maar mijn rijstijl is rustig met weing toeren en dat gaat prima. Vanaf 1200 toeren trekt hij zonder morren, in de 6e versnelling kun je bij ongeveer 1600 toeren rustig 80 km/h rijden, dus bij 120 loopt hij 2500 toeren. Wil je normaal versnellen, je hoeft niet terug te schakelen. Bij het optrekken op een 80 km-weg sla ik regelmatig een versnelling over om hem meteen in de 6 te zetten.
Het verbruik tot nog toe, met zeker 80% snelweg km's (120-130 km/h), 1 op 14 km. Voor een motor die nog niet echt los is lijkt het mij prima. Met de inhoud van de tank met 72 liter kun je dus altijd flink richting 1000 km rijden, dat vind ik ook comfort.
Over een jaar laat ik weer van me horen!

Nog steeds blij met deze auto

  • 16.600 km

Na een jaar privé gebruik van deze auto zijn wij nog steeds 100% tevreden. Er heeft zich geen enkele storing of ander ongemak voor gedaan.
Olieverbruik: 250 ml na 2500 km, daarna niets meer.
Benzineverbruik: gemiddeld 1 liter op 14 km.
Is er dan niets wat beter gekund had?
Ja, het instellen van een adres op het navigatiesysteem. Plaatsnaam en straat gaat goed. Maar als je dan een huisnummer wilt invoeren snap ik de logica niet meer, vaak moet je met + of - het juiste nummer zien te vinden. Terwijl wij een week in Engeland rond toerden had ik de behoefte om de engelse postcodes (een letter-cijfer combinatie zonder spatie)in te kunnen voeren. Die mogelijkheid is er niet.
Ik hoop dat Peugeot deze beperkingen bij een volgende update verbetert.
Volgend jaar hoort u weer van mij.

Nog steeds geen enkele storing!!

  • 46.580 km

Alweer meer dan 3 jaar gebruiken wij deze auto met even veel plezier als we in het verleden met Peugeot waren gewend.
De auto heeft een onderhoudsbeurt gehad bij 30.000km en tijdens die beurt heeft de elektronica (niet de navigatie)een update gehad (garantie). Belangrijkste vooruitgang was, dat alles wat sneller werkte en de adressenlijst kun je nu door scrollen van ...Z naar A.... Dat werkt ook sneller. Jammer genoeg nog geen zoekfunctie. In december 2013 kreeg ik van Peugeot een mailing met een aanbieding om voor €49 de navigatie van heel Europa te updaten als ik voor eind januari een onderhoudsbeurt zou afspreken. Daar heb ik natuurlijk even aan de bel getrokken omdat ik alle onderhoudsbeurten volgens schema bij Peugeot laat uitvoeren en de volgende over meer dan een jaar op de planning stond.
Binnen een week kreeg ik als antwoord dat ik ook van de aanbieding gebruik kon maken zonder extra onderhoudsbeurt. Toch een leuk voordeel want normaal kost een volledige update €249 wat ik er voorlopig niet voor over had. Overigens werkt de navigatie nog steeds tot tevredenheid. Het programmeren kost even tijd, maar als je onderweg bent is alles zeer alert. Als ik even een andere route neem dan aangegeven komt hij binnen 5 seconden met de nieuwe richting.
Zoals de titel aangeeft heb ik nog geen enkele storing of ander ongemak gehad. Er is nog steeds geen olieverbruik te constateren. Het brandstofverbruik blijft gemiddeld 1 liter op 14 km.
Ja, er is toch een ding wat mij stoort en dat is de reflectie van bovenkant dashboard in de voorruit bij fel zonlicht. Dit wordt natuurlijk veroorzaakt door de erg plat liggende voorruit. Mijn oplossing: een gepolariseerde opzet zonnebril over mijn normale bril en het zicht is helder! Vlg. Cruijf heeft elk voordeel een nadeel en ja hoor: nu is het display van de navigatie moeilijker afleesbaar door de polarisatie.
Bij deze auto los je dat weer op door de display tussen de beide tellers op navigatie te zetten, die zie je wel goed. En je hebt natuurlijk nog de gesproken tekst erbij. Wij zijn nog steeds zeer tevreden met deze robuuste, comfortabele reiswagen. Als opa en oma vervoeren we regelmatig 3 hummels in buggy's met de nodige bagage. Een feest voor ze en als de zon niet schijnt gaat het panorama dak open. Als ze dan binnen een half uur slapen gaat het weer dicht. We hopen deze auto privé nog jaren te mogen houden. Als we de 100.000 voorbij zijn meld ik mij weer.

Het wordt saai, nog steeds geen enkele storing!!

  • 106.000 km

Hier ben ik weer met onze Peugeot 508 SW 1.6 THP. Hij is intussen precies 7 jaar oud. Intussen heb ik op verschillende forums kennis genomen van problemen met de 1.6 THP motor, met distributie overbrenging, haperende motor en hoog olieverbruik. Bij onze auto niets van dat alles, hij loopt als een zonnetje, olieverbruik 1 liter op 30.000 km. Bij de 30.000 beurten vult de garage mijn olie container van 1 liter gratis weer vol. Er is intussen voor garantie een motor management update geweest. Daarna werd het verbruik nog iets lager en neigt naar 1 op 15 km. Bij goed 90.000 km zijn de zomerbanden alle 4 vervangen, waarbij in de winter ongeveer 5000 km met winterbanden wordt gereden.
De auto vertoond geen enkele rammel, de lak is nog als nieuw en de stoelen zitten nog stevig en zijn zonder gebruik sporen. Enige kunststof delen aan de buitenzijde bij het voorraam vertonen intussen wat ouderdoms-tekenen. Wij denken nog een jaar of 2 met deze auto door te rijden en dan begint de vraag op te borrelen, Wat doen we hierna? Bij onderhoud heb ik intussen diverse nieuwe modellen kunnen uitproberen zoals de 308, 2008 en de nieuwe 3008, maar ik ben er niet van onder de indruk. Ik vind alle nieuwe modellen te frivool dus met te veel onzinnige versiering en de ergonomie is duidelijk minder dan wat ik nu gewent ben. Daarnaast zou ik vanuit onze 508 te veel comfort moeten inleveren.
De nieuwe 508, al hoe mooi, wordt hem ook niet. Maar voorlopig zitten we nog goed en gaan rustig verder. Ik meld me weer na 150.000 km of als we hem hebben vervangen.

Het begin van problemen

  • 129.500 km

Bij 110.000 km kwam bij de koude start en bij rijden rond 2000 toeren een ratelend geluid vrij. Naar de garage waar na onderzoek bleek er te veel rek te zijn ontstaan in het distributie ketting. De ketting met alle bijbehorende onderdelen laten vervangen, kosten rond € 1100. Mijn plan was met goede moed verder te gaan met deze auto, hij liep weer als een zonnetje. Bij 122.000 km, motor storingsmelding, dus weer naar de garage. Na onderzoek: de lambdasonde moet worden vervangen, is gebeurd, kosten € 313. Op naar het volgende probleem. Bij 129.000 km, weer motor storingsmelding, na onderzoek in de garage: vervuiling van de motor, deze moet worden gereinigd. Prijsopgave € 900. Dit was het moment waarop wij zijn afgehaakt met Peugeot. Ik heb de motor nog bij een Citroen dealer door middel van Carbon Clean voor € 85 laten reinigen, daarna was de storing voorlopig weg. Tot op dit moment heeft deze auto zich qua kosten heel goed gehouden waarbij we de eerste 7 jaren veel lange afstanden hebben gereden. Kosten in de 9,5 jaar en 129.500 km kwamen uit op net € 400 per maand excl. brandstof. Na een verhuizing naar het zuiden, meer bij onze familie en in de Corona tijd veel meer stadsritten gereden. En dat is slecht voor een 1.6 THP motor. Om te voorkomen dat we meer verrassingen tegemoet gaan hebben we deze limousine ingeruild op een Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid, eerste ervaringen super!! Als we daar 10.000 km hebben opzitten dan meld ik mij hier weer. De nieuwe gebruiker van onze 508SW wensen we nog heel veel confortabele km's toe.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Peugeot
Peugeot 508 Allure Pack Business PureTech 130 (5D/8A)
€ 738
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens