Peugeot 508 SW Active 1.6 e-HDi (2013)

autoreview

Peugeot 508 SW Active 1.6 e-HDi (2013)

Signalement

Uitvoering508 SW Active 1.6 e-HDi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst100.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers...

  • 1.000 km

Zo... huisje, tuintje, boompje kwam wat vroeger dan verwacht en de funkar moest weg. O wat had ik spijt dat ik mijn geliefde BMW zo snel weer moest verkopen. Een jaar gaat te snel voorbij.
Maar goed, prioriteiten moeten gesteld worden en zodus werd er gekozen voor een bedrijfswagen.

De keuze was enerzijds niet makkelijk, anderszijds achteraf wel voordehand liggend. BMW 1, Audi A3, Mercedes A & B klasse, Ford Mondeo, Skoda Octavia,... en natuurlijk de Pug 508sw. De motorisatie was overal dezelfde, zijnde +-115pk, met als enige verschil dat de BMW een 2 liter op zak had. De BMW, Audi en Mercedes waren zo optieloos dat ik de heilige drievuldigheid snel achter me liet liggen. Uiteindelijk bleven enkel de Mondeo en de 508 over. En omdat de Mondeo, hoewel beter uitgerust, me te amerikaans aanvoelde, is de Peugeot de winnaar geworden.

Dusss wat zit er in het pakket (in belgië bestaande blue lease uitvoeringen niet, vandaar nog eens een opsomming)?

- Peugeot 1.6 eHDI Active
- Pack fleet navi (parkeersensoren voor/achter, HUD, navi + bluetooth, metaallak)
- Pack look (verduisterde ramen, chrome sierlijsten rondom, 17" velgen)
- Keyless go + elektrische parkeerrem
- Parelmoer witte lak

Kreeg ik eerst te horen dat een eletrische parkeerrem niet mogelijk was op de 1.6eHDI active dus ik was mezelf al aan het op vreten dat die stomme pook in de weg ging zitten. Doch, tot mijn grote blijdschap werd deze policy door Peugeot veranderd, net in de maand dat ik hem bestelde (vreugde was dus groot toen ik hem bij de levering in de garage zag!)

Goed, tot hier dus de inleiding. Nu over de wagen.

De eerste indruk...:

Looks:
Ik vind het op zich geen mooie wagen maar wauw, met die lak en de verduisterde ramen zit er vanuit bepaalde hoeken verre van slecht uit. Vooral wanneer het wat begint te schemeren, bij zonsondergang komt het uiterlijk tot z'n recht.

Rijden: Schakelt soepel & stil, maar wat een zware bak zeg. Niet vooruit te branden. Ik had het ongeluk dat op moment van bestellen (juli/augustus) alle verkopers met de testwagens op vakantie waren en ik enkel een 508RXH kon testen. Bij die 200pk had ik al serieuze vragen, en nu met de 1.6 115pk kan ik zeggen dat deze motor niet in deze wagen hoort. Mijn grootste frustratie tot nu toe...
Wel enkel van toepassing accelereren. Op een mooie kruissnelheid van 140-150 voelt het motortje, net zoals in de C30, zich top.

Comfort:
Beste wel goed! Hij filtert mooi alle oneffenheden uit de weg en is een pak stiller dan de Mondeo die ik getest heb. Daartegenover houdt hij goed vast aan de weg als er eens wat scherper gestuurd wordt. De zetels zijn echter al de slechtste waarin ik gezeten heb.

Tot zover mijn korte eerste indruk. Later meer!

We zijn de 15k kilometer voorbij.

  • 15.500 km

Goed, de mening na 15000 km gereden te hebben, eerst even de pluspunten opsommen:

- Het interieur valt me echt niet tegen, ik vind het nog steeds enorm leuk om elke dag op te kijken. het heeft zelfs iets BMW-achtig! Ik stoor me ook niet aan de vreemde designfout van de bekerhouders voor het navigatiescherm.
- Er kan VEEL in deze wagen. Isolatierollen, reistassen, verhuisdozen, computers,... Alles slikt ie. Alleen de fiets van mijn vriendin, daar had hij het moeilijk mee, maar die is ook niet bepaald compact.
- Panorama dak! Vooral leuk voor de achterzitter want ikzelf heb er niet zoveel aan, maar ik merk er beduidend meer lichtinval is in de wagen. Dat beloofd voor de roadtrip naar Portugal deze zomer.
- Dat je de achterzetels automatisch kan laten neerklappen met 2 hendeltjes in de koffer vind ik geweldig.
- Wanneer je de cruiscontrol opzet geeft zowel de digitale teller op de HUD, de analoge meter als exacte dezelfde sneheid weer. Bij mijn BMW mocht ik de cruise op 120 zetten, dan gaf mijn analoge meter 115 aan en mijn digitale 117. Mateloos frustrerend.

De minpunten:

- Ik erger me enorm aan de motor. Het turbogat is veel te groot en ik merk dat ik gewoon veel agressiever ga rijden en harder ga stampen net omdat hij niet vooruit wil. Niet heel ECO natuurlijk.
- De zetels zijn inmiddels volledig uit mijn gratie gevallen. Ik doe elke dag middellange ritten van 1.5 uur heen en 1.5uur terug en mijn rug ziet écht af. Totaal niet te vergelijken met de Volvo of BMW zetels.
- Panoramadak krast makkelijk. Ik had hem nog maar een week en zag van binnen uit al microkrassen als de zon er op stond. Steentjes? Stof? ik weet het niet.
- Op 10000km krijg ik de melding/lampje dat ik op onderhoud moet. "Ok, das wel heel vroeg" denk ik bij mezelf maar ok. Ik neem een halve dag verlof. Kom ik bij de dealer, zegt die doodleuk: "Oh maar je moet pas op 20000km komen hoor, negeer dat lampje maar". Waarom stelt Peugeot dit dan niet zo in??
- Vanaf 12000km rammelt de uitlaat heel even ook bij een koude start.
-Middenconsole kan ik wat van links naar rechts bewegen, vind ik niet zo'n leuke gedachte.
- Het signaal wanneer je de deur van wagen opent terwijl de motor nog draait en de handrem niet opstaat (dus gewoon ff remmen tot stilstand en snel ff uit de wagen om wat post in de bus te gooien) gaat echt door merg en been.

Minpunten even achterwege gelaten ben ik wel onder de indruk van de wagen op zich. Ik had nooit gedacht dat Peugeot een wagen in deze klasse kon bouwen. Nergens piepjes of kraakjes in het interieur en materialen die zich kunnen meten met de duitse producten.

Een nulletje erbij...

  • 100.000 km

Ondertussen zijn we de 100.000km voorbij en ik kan bij deze korte update gerust zeggen dat de Pug 508 gewoon een hele degelijke auto is.

De zetels zijn nog altijd niet echt compatibel met m'n rug en de turbolag van de 1.6 zal nooit echt een glimlach op het gezicht brengen, maar ik heb echt nog geen noemenswaardige problemen gehad met de wagen.
Onlangs nog 5 grote wicker tuinstoelen in geduwd zonder problemen.
Ook ben ik heel tevreden van het bluetooth systeem icm m'n Nexus 5.
Op Android 6.0 gaf hij af en toe wel storing tijdens het handsfree bellen maar dit werd na een softwareupdate van de wagen netjes verholpen.

Deze zomer staat er weer een rit naar Portugal op het programma van ongeveer 4000km heen en terug. Dit gaat de 2de maal zijn voor deze wagen.

Hopelijk kan ik binnen 50.000km een laatste positieve update brengen, en dan is het weer tijd voor iets nieuws!

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 508

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens