Peugeot 508 SW Active 1.6 e-HDi (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 SW Active 1.6 e-HDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 19.789 km |
De keuze
- 8 km
Oktober 2011, email van de lease maatschappij dat het tijd werd om een nieuw bolide uit te kiezen.
Na een kort overleg met het thuisfront moest de toekomstige wagen voldoen aan de volgende eisen:
1) een koffer groot genoeg om de hond in mee te nemen, aangezien de hond nogal groot uitgevallen is, moest de koffer daaraan aangepast zijn.
2) een automaat, voor mezelf een gemak, voor mijn echtgenote een must.
3) een grote tank, zodat de wagen op z'n minst 1000km op een tank kan afleggen
4) bixenon koplampen, ik had ze ook op mijn vorige peug en was daar meer dan tevreden van
5) Geen peugeot, ik had het wel gezien met de 308 alhoewel ik daar nooit enige noemenswaardige problemen mee gehad heb op de 120.000 km die hij met mij heeft afgelegd op 3 jaar tijd. Maar ik had zin in een ander merk.
Na wat schrappen van mogelijkheden (vooral de premiummerken zijn daarbij gesneuveld wegens te weinig kofferruimte, lijkt wel een ziekte bij de duitse 3) kwamen we tot de volgende shortlist:
1) Volkswagen Passat Variant
2) Opel Insignia Sports Tourer
3) Ford Mondeo Clipper
Deze shortlist zijn we 1 voor 1 gaan proefrijden, met hetvolgende resultaat:
1) Het interieur is 1 op 1 overgenomen van de oude passat, de verkoper hield voet bij stuk dat het echt ging om een nieuw model. Maak dat de kat wijs... buiten een hertekend front en andere lichtblokken achteraan staat daar nog steeds de passat die in 2005 werd gelanceerd. De aandrijflijn met DSG was wel goed bevallen, maar helaas het comfort viel me dan weer tegen, reken daarbovenop de volkswagen onwaardige vraagprijzen voor de optielijst en dit was de laatste nagel in de doodskist van de passat. Nee die werd het niet.
2) Dan maar op naar onze 2e favoriet in het lijstje de Opel Insignia Sports Tourer. Ziet er gelikt uit en was nu torenhoog favoriet om onze volgende wagen te worden. Helaas bracht de proefrit enkele typische opel kwalen aan het licht die mij met klamme handjes deden terugdenken aan de Opel Zafira die ik 2 jaar heb mogen besturen alvorens te kunnen herbronnen in mijn Peugeot 308. Wat noem ik dan typische opel kwalen: onderstel de naam onwaardig, op stadssnelheid is de koets continue in beweging, zelfs op een biljartvlakke weg. Teleurstellende aandrijflijn, ongeciviliseerd laat ons maar zeggen, ik kan het niet geloven dat dit dezelfde 2.0 JTDM is die bij Fiat in de rekken ligt. Opel Insignia, helaas, kruis erover.
3) Onze hoop was nu gevestigd in de Ford Mondeo, die net een facelift had gehad. Helaas was ik er niet meer zo wild van als tijdens de initiele introductie 4-5 jaar geleden. En de facelift heeft de Mondeo maar matig opgefrist. De aandrijflijn en wegligging zijn wel subliem, maar dit was onvoldoende om ons over de streep te trekken.
Dus na onze teleurstellende dag met de wagens van onze shortlist dan toch bij de lokale Peugeot dealer binnengestapt, het moment dat ik eigenlijk had willen vermijden. Maar helaas is er momenteel eigenlijk maar 1 speler in het D-segment en dat is de 508 SW, vergeleken met de 407 qua looks een hele stap voorwaarts. Ook qua ruimte binnenin waren we tevreden. De boordplank ziet er ook gelikt uit en dus zonder ook maar enige proefrit, toch beslist om met Peugeot terug in zee te gaan.
Uiteindelijk ben ik dan bij de volgende configuratie uitgekomen:
Peugeot 508 SW Active 1.6 e-HDi (in Belgie doen we nog niet aan Blue Lease uitvoeringen) in de kleur Guaranja Bruin en stoffen nervuron beige interieur
met volgende opties:
* Pack Fleet Navigation Active:
> hindernissen detectie voor- en achteraan
> elektrisch inklapbare buitenspiegels
> verwelkomingslicht
> metaalkleur
> Connect Navigation (inclusief headup display)
* Pack look:
> verduisterde ruiten
> 17" lichtmetalen velgen style 09
> volwaardig 17" reservewiel op style 09 velg
> verchroomde ruitlijsten
* Pack vision:
> Xenonlampen + LED dagverlichting
Op 9/03/2012 was het dan eindelijk zover, mijn oude leasewagen was einde contract en ik kon de gloednieuwe 508 gaan ophalen. Eerste indruk, ze hebben zich vergist van kleur, dit is een zwarte wagen geen donkerbruine. Eens buiten was er echter een lichte hint bruin in te ontdekken. Misleidend toch een kleur uit een folder kiezen.
De eerste kilometers
- 356 km
De looks:
Subjectief onderwerp, dus laat ik kort zijn, ik vind hem wel mooi, alhoewel ik de achterkant van de GT versie geslaagder vind.
Het interieur:
Peugeot waardig, ben blij dat ze afgestapt zijn van het 308 ontwerp dat ze zowat overal terug in copieerden (3008, 5008, ...) dit ziet er toch beduidend luxueuzer uit dan bij de 308. De plaatsing van controle voor de navigatie vind ik zelf iets te ver naar achter geplaatst om geheel confortabel te bedienen. En dan het grootste hekelpunt is misschien wel de beperkte opbergruimte voor je kleinere spullen. Handschoenkastje moet er blijkbaar voor compenseren en is dan in verhouding gigantisch. De bekerhouders zijn dan weer ongelukkig geplaatst, heb je ze beide in gebruik dan hoop ik dat je de weg weet naar je bestemming want de navigatie valt dan niet meer af te lezen.
De motor:
Kleiner moet het toch echt niet worden voor dit slagschip. De 1.6 HDi is in staat om goed mee te komen met het verkeer, maar niet meer dan dat. Qua geluid staat hij beduidend meer op de achtergrond dan in mijn vorige 308 die over dezelfde motor beschikte (vorige versie wel) met 109pk/240Nm, terwijl deze volgens de boekjes over 112pk/285Nm zou beschikken. Of het aan de isolatie van de 508 ligt of aan de evolutie van de motor ligt, al bij al hij is stil voor een diesel.
Eco-Modus:
De e-HDi komt met een start/stop systeem dat de motor stillegt wanneer je je voet op het rempedaal houdt en je snelheid onder de 8km/u duikt. Ik dacht dat het mij ging storen maar het werkt zo verrassend vlot dat ik het maar ingeschakeld laat. Als ik 1 puntje van kritiek mag geven is dat het ook bij parkeer maneuvres reeds in werking treed. Kom je aangereden valt de motor al stil voor je hem in achterruit hebt gezet. Of zoals ik de oprit op kom gereden en soms wat snelheid mis, ligt de motor al stil, moet hij terug starten voor 2 seconden om de laatste meter te overbruggen om dan wederom af te slaan. Wat dat gaat doen voor de levensduur van het systeem heb ik voorlopig alleen maar het raden naar. Time will tell...
De BMP of de versnellingsbak:
Op mijn 308 heb ik mogen kennismaken met dit stukje techniek, ik moet echter met vreugde melden dat Peugeot de bak voor de 508 blijkbaar enorm verbeterd heeft. Hij heeft inderdaad nog wel eens last van enige twijfel en zonder fouten is hij nog steeds niet, maar hij schakelt nu veel vlotter dan voorheen, beschikt nu over een kruipfunctie zowel voorwaarts als achterwaarts (je waant je haast onderweg met een echte automaat) en twijfelt beduidend minder om de goede versnelling te selecteren bij kickdown. Al die verbeteringen geven de wagen een rustiger karakter om te rijden.
Het onderstel:
Comfortabeler dan dit wordt het niet voor een conventioneel onderstel. Je moet al aan de veerbollen of een adaptieve luchtvering wil je nog comfortabeler over de weg zoeven dan dit. Zelfs bochtjes aan elkaar rijgen lukt hem nog wel zonder te verpinken. Dat het echter vooral een reiswagen is, laat hij merken doordat hij wat gaat leunen in de bochten.
plus & minpunten
- 3.103 km
+ punten:
+ algemeen comfort
+ veel licht dankzij glazen dak
+ start-stop systeem werkt onmerkbaar
+ ruimtewonder voor passagiers en bagage
+ correct geprijsd
+ uitgebreide functionaliteit van mediasysteem (navigatie, ipod, iphone, ... aansluitingen) in vergelijking met de prijs
- punten:
- weinig ruimte voor kleine spullen af te leggen
- idiote plaatsting van de 2 bekerhouders, iets groters dan een 33 cl blikje belemmert je zicht op het navigatiescherm
- HUD is weggegooid geld, omdat het moet geprojecteerd worden op het kleine scherm, dat opdoemt als je de wagen start, ligt het bij wat grotere mensen of mensen die graag iets hoger in de wagen zitten zeker niet in hun blikveld, dus moet je nog steeds omlaag kijken om te zien hoe snel je rijdt
Afscheid
- 19.789 km
Heb afcheid moeten nemen van de 508 SW wegens verandering van werkgever. Ik moet zeggen het was met veel spijt dat ik afscheid heb genomen. Na bijna 20.000 km kan ik alleen maar tevreden zijn over deze wagen.
Ik rijdt nu al een tijdje rond in een Skoda Octavia en als ik even terugdenk dan zie ik de volgende plus/min punten:
* De peugeot toch wel uitermate comfortabel was/is, zowel qua rijbeliving als geluid van de motor dat in het binnencompartiment binnendringt.
* Het start/stop systeem is van de bovenste plank in de 508, het schakelt consistenter/langer de motor uit dan andere systemen die ik al aan de tand heb mogen voelen. Ook valt je stuurbekrachtiging niet weg als de motor uitvalt.
* De motor/bak combinatie in de peugeot kan beter. De gerobotiseerde bak lijkt toch wat van de kracht van de 1.6HDi af te romen. Dat voel ik nu duidelijk nu dat ik met minder pk's onderweg ben maar met een handgeschkelde bak, die doet het beduidend beter dan de combinatie in de peugeot.
* De Head-Up-Display blijk ik nu toch meer te missen dan initieel gedacht, eerder had ik bericht dat het misschien voor grotere mensen niet handig is, maar daar kom ik nu van terug, naar je tellerpartij kijken kost beduidend meer tijd en je ogen zijn verder van de weg afgericht.
* De 70 liter tank geeft je een actieradius van 1000+ km naargelang je traject (eenmaal zelfs 1300 km gehaald op de vakantietrip, met een volbeladen dakkoffer en legale snelheden) dit vond ik wel handig.
* De draaicirkel van de 508 SW is "ruim" op zijn zachts gezegd, dit levert soms wat extra steekwerk op in krappe parkeergarages. In echt heel krappe parkeergarages moet je zelfs soms terug achteruit om de korte bochten te nemen. Het blijft natuurlijk bijna 5m aan auto. Mij stoorde het minder, maar ik kan me inbeelden dat er mensen zijn die hier gek van gaan worden.
Al bij al zeer tevreden over de 508 SW, nu afwachten wat de volgende wagen wordt. Hij is zeker terug een kandidaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.