Peugeot 505 GTI (1985)

autoreview

Peugeot 505 GTI (1985)

Signalement

Uitvoering505 GTI
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf170.029 km
KM-stand laatst285.228 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Wel:

1: Bijzonder comfortabel, qua wegligging en
interieurskwaliteit, met name op de lange afstanden.
2: Bijzonder betrouwbaar en tot op heden niet mee stil-
gestaan door pech.
3. Uitzonderlijk zeldzaam qua model en gezien huidige
staat.
4. Mooie vormgeving v/d auto, van binnen en van buiten,
kortom een auto waar het leuk is om in gezien te worden.
5. Duurzaamheid: motorisch bijzonder krachtig, en hoge
kilometerstanden zijn bij dit soort auto’s zonder al te veel technische problemen prima mogelijk.

Niet:

1. ROEST, je moet dit soort auto’s bijna maandelijks
nalopen op roestvorming en onderhuidse roestproblemen.
2. Verbruik benzine, ook met snelwegverkeer niet beter
dan een gemiddeld verbruik van 1 op 11.
3. Moeilijk vinden van onderdelen wegens ouderdom, tevens
daar specifieke onderdelen door heel veel mensen worden
gezocht, bijvoorbeeld draagarmen, veerpoten en zo meer.

PROBLEMEN en gedane reparaties

  • 247.450 km

Doorgeroeste draagarmen.
Schokbreker afgebroken na demontage v/d draagarmen.
Nieuwe distributieketting.

Na 194300 km was het zover! Ik had al een maand het idee om eens een wintercheck uit te voeren. Zaterdag 28 januari was het zover. (Misschien deed ik het voor mn eigen gemoedsrust) Kortom, ik wilde een soort tussentijdse controle.

Er bleek een keerringetje van de stuurbekrachtigingsleiding kapot te zijn, dit lekt echter nog maar een heel klein beetje, dus dat was niet zo erg. Dat is dus een kwestie van even op zoek gaan naar een keerringetje’ en vormt geen probleem.

Gekker was: er zat olie in de koelvloeistof, dat bleek tijdens de wintercheck.

Dat betekent een lekke koppakking.

Toen kwam het advies: ik zou daar maar snel wat aan gaan doen’ namens de monteur van Peugeot. De maandag erop heb ik advies ingewonnen, en vanaf 31 januari savonds heb ik de auto in mn garagebox geparkeerd, en hem laten staan, tot de eerste gelegenheid zich voordeed om m te repareren bij de garage bij mij op ’t dorp.

Die had pas 17 februari tijd ervoor. Ik heb ook nog een brommer, die heeft in de tussentijd gefungeerd als transportmiddel van woonwerkverkeer.

Op diezelfde dag is eea gerepareerd, en s avonds was mn auto weer boven Jan.

Kosten: Bijna € 570,=

Pech dus, maar na deze reparatie zou de auto weer minimaal 100000 km verder moeten kunnen op motorisch gebied.

Verder wil ik nog deze zomer de auto laten Dinitrol behandelen, en de plekjes bijwerken (raamstijlen achterportieren ivm roest) en onderaan de auto net áchter de wielkasten.

Helaas is en blijft roest de 1e vijand van dit soort auto´s.

Bij 211500 km weer een kleine beurt laten uitvoeren... voor E 170,= hierbij de olie vervangen filters, en tevens nieuwe olie in de automatische versnellingsbak gedaan. Ook remvloeistof heb ik compleet laten vervangen... Ook heb ik een deurrubber linksvoor laten vervangen.

Voor ongeveer 35 euro heb ik ook 2 nieuwe sierstrips langs het dak erop gezet (zélf gedaan) Ziet er weer stukken beter uit...

De 505 is still going strong!!!
====================================================================================
Update: 07-08-2007

Voor de APK op 7 mei 2007 dit moest ik een stuurashoes vervangen en tevens een uitlaattussenstuk, hetgeen allemaal nog relatief eenvoudig te krijgen was, en alles zat uiteraard vastgeroest... maar dat is Peugeot eigen... Uiteindelijk was ik voor niet al te veel geld weer klaar. Ook is de co2 uitstoot eigenlijk ietsjes boven de norm, tactiek is de stelschroef dichtzetten totdat motor bijna stikt... en dán meten, dan komt hij weer nét onder de 1,5% CO2 uit, de auto heeft namelijk nog geen katalysator. Het olieverbruik ligt op de 1 liter olie bij 3000 km.. Volgens het boekje mag de auto nieuw 1 liter olie op de 2200 km verbruiken. Valt dus niet tegen.

Een paar jaar geleden heb ik de 505 eens laten bekijken. In de wielkasten zat toch behoorlijk wat roest, de dorpels en bodem waren echter helemaal gaaf.

Na inspectie:moeilijke keuze... hieronder een opsomming van de problemen
Plekken: Linksvoor onder voorscherm (frame) roest gat
Rechtsvoor onder voorscherm (roest)
Wielkast links voor (bij begin dorpel roest gat)
Wielkast réchts voor (roest , nog géén gat)
Wielkast knietje linksachter,roest,geen gat,
verder in wielkast rot, scheur
van ca 2 cm. breed, en 15 cm lang... áchter wiel zelf,
linksonder ook roest onderaan de auto (vanaf de
wielkast tot de bumper onder)
Wielkast réchts idem dito, roestplekje van binnenuit te
zien in knietje rechtsachter, idem in wielkast roest,
en vanaf wielkast tot bumper ook slechte plek...
Linksachter bij schokdemper ook roest (oppervlakkig en
goed te behandelen)

Verder had ik inmiddels een ander linkerachterportier zónder roest op de kop getikt. Bij de naad onderaan roestte het te hard, ook de raamstijl was slecht... de overige deuren zagen er nog vrij goed uit.
Verder was de motorkap vóóraan slecht, en moest gelast worden (vanaf vooraan gezien vóór de motorkap het hoekje maakt naar boven)
Het voorscherm was slecht linksvoor, en rechtsvoor op het púntje. Een andere motorkap bleek hier de wijste optie. De auto is overigens op 7 mei 2007 weer goedgekeurd tot 28 juni 2008. Maar er móest wat gebeuren dat was zéker..

De auto was in de basis dus nog hard, maar het eea opknappen aan de wielkasten én spuiten zou me rond Euro 2500,- gaan kosten... wat te doen.. , nou via het Peugeotforum kwam ik aan een adresje.

Overigens was foto 4 er 1 van de kilometerstand van jongstleden : 222222 kilometer. Toch leuk om zoiets vast te leggen... Foto 3 is het roestgat linksvoor bij de dorpel zat in de wielkast...

Een update over de reparaties 11/12/2008
=================================================================
Per half juli 2008 is de auto weer klaar van zijn broodnodige opknapbeurt. De de wielkasten zijn aangepakt, en linksvoor is de eerste 15 cm van de dorpel vervangen. In de wielkast linksáchter zat een spleet van ongeveer 2 cm breed en 15 cm lang. Op deze plaats is er een compleet nieuw stuk in gelast.

De linkerachterdeur met de roest in de raamstijlen is vervangen door een andere deur. Verder zijn alle portieren waar dat nodig was, behandeld en weer gespoten. Het subframe is ook gelast, dit was namelijk behoorlijk roestig op de hoeken. Bekend probleem van Peugeot bij de aansluiting met de voorschermen. Voorscherm linksvoor ook verangen omdat het oude exemplaar nog origineel was en flinke roestschade had bij de voorste 2 bevestigingspunten.

Ook is de motorkap vervangen. Inmiddels zijn er in Nederland sinds 1 januari 2008 nog maar 249 exemplaren (alle versies bij elkaar van de 505) van de 505 bekend. Het is dus inmiddels een echt behoorlijk zeldzame auto. Zeker een 1e type origineel Nederlands. Als je de kans krijgt een goede 505 te kopen, doen. Hij is niet goedkoop in onderhoud, maar dat betaalt zich zeker terug in rijcomfort. Daarom heb ik mijn auto ook aangepakt.
Kosten deelrestauratie waren hoger dan gepland: € 2800,= Dit klusje duurde zo´n 3 en een halve maand.

De auto is half juli 2008 ook in de Dinitrol gezet. De deelrestauratie zou natuurlijk niet weer na 2 a 3 jaar over moeten in verband met het klimaat hier.
Kosten hiervoor waren € 600,= Hij is weer door de apk gegaan half juli, en inmiddels weer goedgekeurd tot juli 2009.

Ik hoop dan ook nog lang van deze voiture te kunnen genieten. Het lijkt een oude aftandse bak in de ogen van veel mensen, maar 130 pk is nog vlot mee mee te komen met het verkeer, en het comfort is en blijft onbetaalbaar!! Volgend jaar bestaat de 505 (het model) dan ook al 30 jaar !!!

Nogmaals, een hobby is duur. Daarom ook een waarschuwing aan mensen die een oldtimer willen gaan rijden omdat deze belastingvrij is of wordt, onderhoud is stukken duurder ivm onderdelen, en een oldtimer is niet per definitie goedkoper dan een (semi) moderne auto!!

Distributieriem van tijd eind juni 2009... revisat

  • 262.500 km

Vrijdagavond 26-06-2009 was ik bij een goede kennis van me geweest te Kalmthout, bbq-tje en wat gedronken erbij (geen alcohol, doe ik niet als ik moet rijden) Het was al ruim na enen ´snachts. Affijn, ik reed dus richting Merksem, even goedkoop volgooien, 72 liter ging erin,met een gebruik van 1 op 10 ongeveer gehaald. Na het tanken (NEE, IK HAD GÉÉN DIESEL GETANKT) weer de snelweg opgereden met een soepel, rustig aan gangetje. Vervolgens wilde ik rijdende weg een sigaar ontsteken met mn aansteker in de auto... terwijl ik de knop iets langduriger indruk van de sigarettenaansteker ( deze is een beetje verkoold), merk ik ineens dat de snelheid terugzakt. (Ik reed 100 km/h) Op dat moment nog 80 en zakkende.. Ik voelde totáál geen acceleratie meer. Éérste gedachte was: dit is de distributieriem. Kon het niet zien in het aardedonker. Echter geen lawaai, ook geen alarmerende zaken op het dashboard, het enige gekke was dat je voelde dat de boel niet meer aangedreven werd. Vluchtstrook opgestuurd en de auto in de kant geduwd, dusdanig dat nog 2 wielen op de vluchtstrook stonden, gevarendriehoek uitgezet, en alarmlichten aan. ´s Nachts bezuinigen ze in Belgie op de electra, en dus was het aardedonker op de snelweg. Ik ongeveer 600 meter teruggelopen naar een telefoonpost, en gebeld. Gezegd wat ik dácht dat het probleem was. Da´s goed meneer, maar da ga toch wel zeker een uurtje duren meneer! Oké , ik wacht wel af, gegevens van de auto opgegeven en gemeld dat ik de ANWB wegenwacht service buitenland had. Het afslepen opzich zou € 240,= kosten, en dan werd ik naar een verzameldepot gesleept. Maar aangezien mn 505 een automaat is ( in die anderhalf uur was er een stelletje langsgekomen dat me aanbood om me te slepen, maar dan moet je niet boven de 60 km -h komen en je automatenbakolie eerst flink verhogen, is sowieso dus niet bevoordelijk voor de automaatbak.) kun je hem beter maar niet slepen. Hun dus vriendelijk bedankt voor het genereuze aanbod, maar dit meldde ik hun ook zo, dus dat ik daarom liever niet wilde slepen, daarnaast nog het feit dat je dan geen remmen meer hebt omdat je motor niet draait, niet ongevaarlijk dus. Affijn om ongeveer 4 uur arriveerde de meneer met de takel. Het afslepen heb ik dus vanaf gezien, omdat de auto alleen maar naar een depot zou worden afgesleept, dat schiet natuurlijk niet op, dus na overleg besloten de auto te laten staan. De man zei: dieen auto staat zo goed menneke, die kunde gij gerust laten staan. Maar maakt u zeker dat u deze uiterlijk zondag weghaalt meneer, maar zo laten zij die wel staon. De man bracht mij naar Brecht, een stuk verderop, met de melding dat er daar nog wel wat open zou zijn. Inmiddels was het 4:20, en uiteraard niets open dan een automatiek. Affijn, bus gepakt naar st Job in ´t Goor (de eerste ging al om 05:03:O, en dat voor de zaterdag!!)

Zaterdagochtend om 09:00 begonnen mn eigen garage te bellen, en om 09:25 inderdaad contact gekegen. De vader van mn garagehouder haalde me op. Hij heeft een oude Daf bestelbus, en een mooie aanhanger speciaal voor auto´s. Het had even nodig om het transport te organiseren qua tijd, maar om ongeveer 12:40 kwam hij aan met de bus. Mn 505 opgelierd, goed vast gezet en vervolgens gestopt bij Hazeldonk voor een bak koffie. Het frappante was dat de 505 er glimmend bijstond op de kar. Leek dus net een juist aangeschafte auto qua staat en schone velgen, ik had hem juist vrijdagavond door de (antikras) wasstraat gehaald, na eerst zelf handmatig met een spuitbusje de velgen gereinigd te hebben thuis voor ik afreisde naar de wasstraat. Nu de auto staat dus in ´s-Gravendeel bij mn garage,alles ging verder goed tijdens het transport, en de auto stond precies goed op de kar. De Daf had het wel regelmatig zwaar met optrekken, ik denk dat er toch wel 1550 kg inclusief kargewicht achter die Daf hing!! De startmotor deed het gewoon, maar het geluid was veel sneller, dus de startmotor draait sneller rond, net of hij een aansluiting naar de motor mist , zoiets . Ik hoorde van een medeforummer vanaf Autoweek wat het allemaal kon wezen, en dat het dus niet persé een motor is die in puin ligt, aangezien er ook geen herrie te horen was toen hij ineens niet meer accelereerde.

Het gekke is wel , dat ik er totaal niet boos om geweest ben, eerder berustend, het lijkt wel of je toch , hoe je het ook wendt of keert, een keer aan de beurt komt met pech, zodat je met je auto aan de kant van de weg staat. Verder ben ik hierdoor niet het vertrouwen in de Peugeot verloren, maar je ziet wel, je kan het altijd slecht treffen. Het frappante is, dat voor de auto (de Talbot Solara) waar ik de buitenland service had genomen, deze de service niet nodig had en de reis zonder problemen verliep, maar de Peugeot 3 weken later wél.
Ik hoopte uiteraard dat het niet te veel ellende was met de motor, en dat de kosten nog enigzins te overzien zouden zijn van de reparatie.

Nou, het volgende was er aan de hand: de distributieriem van de 505 stond ineens 2 tandjes van tijd af. De distributieriem is eraf gehaald, en deze had al rafeltjes aan de randen. Is dus op onverklaarbare wijze 2 plekjes opgeschoven. De inlaatkleppen en de uitlaatkleppen waren allemaal ter ziele. Mijn garage ging dus terug naar zijn onderdelenleverancier om dit verhaal te claimen. De leverancier vervolgens ging ook weer verder claimen. De distributieriem was dus gewoon 2 tanden opgeschoven, na 2000 km normaal te hebben gefunctioneerd.

De auto was dus effectief vrijdagavond 24 juli 2009 weer klaar.

Uiteindelijk is de kop dus gereviseerd, kleppen vervangen, klepsteelgeleiders ,koppakking, distributieriem, en een klepdekselpakking.

De boel draait nu weer feilloos, en is ook stiller en iets rustiger met draaien van de motor dan voorheen.

Ik heb dus uiteindelijk in totaal € 120,= betaald voor het vervangen van de klepsteelgeleiders. Mn garage vroeg: kun je daarmee leven?? Nou ik wel hoor!

Nog even het resultaat, na montage van de gereviseerde kop, heeft mijn garage de boel nagelopen en verder afgesteld na het weer rijden van 1000 km.

DENK ERAAN: mn garage heeft me ook opgehaald in Belgie , dus al met al was ik 4 weken mn auto kwijt geweest, maar heb ik wel een gratis revisie waar ik waarschijnlijk toch sowieso een keer na 100000 a 120000 km tegenaan was gelopen. Op naar de volgende 260000 kilometer!!

Conclusie, mijn garage heeft het allemaal netjes opgelost. Ik weet nog steeds niet wie nu schuldig was aan deze malheur, of mijn garage of de distributieriem. Vermoedelijk zal ik het nooit meer te weten komen. In ieder geval is het eind goed: al goed.

Nu staat de kilometerstand op 279845 kilometer, de apk is weer gebeurd op 19 mei 2010. Geen bijzonderheden, alles in orde.
Twee voorbanden vervangen en een grote beurt gegeven, voor € 359,67 was ik weer klaar.

Ik hoop nog lang plezier van deze 505 te hebben, te meer daar de 505 per 14 Mei 2010 belastingvrij is, en dat scheelt toch € 570,- belasting per jaar. En dat is in deze mindere economische tijden toch prettig!

Startmotor overleden... en koolstiftje vervangen..

  • 285.228 km

Zo, even een update omtrent de 505. Donderdag de 5e augustus haalde ik de auto uit de garage, toen de startmotor ineens een geluid maakte of hij ieder moment zou overlijden. Eerst draaide hij normaal, en toen stierf hij weg.

Enfin.. ik probeerde het nogeens, en toen startte de auto normaal. Ik was er donderdagavond nog behoorlijk ver mee weggeweest, toen vrijdag hetzelfde gebeurde. Nu moest aan mijn auto nog een koolstiftje vervangen worden van het koelsysteem, wat dat koolstiftje was gebroken. Voor vrijdag had ik dus een afspraak voor het onderhoud staan. Direct even gemeld dat de startmotor geluiden maakte die hij niet zou moeten maken, dus dat even nagekeken. Dus het was of revisie (is al eens eerder gebeurd), een gebruikte kopen, of een andere, nieuwe startmotor. Eerst had ik nog naar een gebruikte startmotor gezocht, maar die startmotor kwam uit een 505 STI en daarvan is de startmotor niet alleen veel groter, maar ook heeft deze extra bevestigingspunten, die weer de nodige aanpassingen zouden vergen aan de auto ivm de montage. Al met al hebben we wel gekeken of het zonder al te veel moeite kon, maar ik heb toch maar besloten om die gebruikte startmotor uit de STI terug te brengen, want het was geen doen.

Uiteindelijk dus de startmotor nog maar weer eens gereviseerd. Ook het koolstiftje geplaatst, en toen weer verder.

Weer een extra kostenplaatje van € 116,- plus € 7,50 voor het koolstiftje. Nu hoop ik dat de startmotor het hiermee weer een poosje uithoudt, en het koelsysteem ook weer storingsvrij functioneert.

Moraal van het verhaal: Een oude auto is niet goedkoper. Onderdelen vinden wordt steeds moeilijker.. maar... je moet wat overhebben voor je hobby. Het is echt een zoektocht af en toe om ook de juiste onderdelen te vinden, daar deze vaak zeer specifiek voor dat ene model geproduceerd zijn, en niet voor de normale types. Zo ook voor de Startmotor die echt specifiek op het motortype geproduceerd is, en dus lastig te vinden is.

Het voordeel is, dat de auto nu belastingvrij is. Gaandeweg worden deuren e.d. minder, bijv. aan de bestuurderskant bij de raamstijlen en onderkant van de deur. Verder linksvoor op de hoek van de carrosserie bij de voorruit. Op het dak aan de randen bij de achterruit, de wielkast rechtsachter heeft ook weer een roestpukkel, die van binnenuit komt. Verder is ook het rechtervoorscherm weer begonnnen. Het blijft een grote irritatie, die roest, en klaar ben je nooit met zo´n auto als deze. Maar het rijcomfort is zo goed (nog steeds), en ik kan het maar heel erg moeilijk over mijn hart verkrijgen, om ooit deze auto de bult op te moeten duwen.

Je hecht je aan zo´n auto, het is net alsof je een oude jas aan doet.

En aan vermogen schort het niet, twee weken geleden heb ik diep in de nacht nog even het gas dieper ingedrukt (rond 5800 toeren), dan rijd je 185 km per uur op de teller. De top, als je het mij vraagt, maar ik wil de auto niet in het rode toerengebied jagen, om maar een topsnelheid te weten, (officieel is deze 185 km per uur) daarnaast vind ik het zonde als het blok daarvan in elkaar zou draaien.

Ik hoop jullie hiermee weer op de hoogte gehouden te hebben van alle positieve en negatieve ervaringen. Wel wil ik waarschuwen, als je ooit aan zo´n auto begint, denk heel goed na. Het kost je minimaal zoveel als een moderne auto in onderhoud, en vaak juist meer. Maar ... je rijdt iets wat een ander niet heeft, en dat is het leuke, zonder direct afgestraft te worden op betrouwbaarheid of comfort, want wat dat betreft, is de auto verrassend modern te noemen. En bedenk wel, ik gebruik deze auto als dagelijkse auto.

Ps: Ik hoop eind dit jaar, of begin volgend jaar, een review te maken over een Talbot Solara 1.6 Gls, een Vert Tasmanie die ik in juni 2009 uit Frankrijk heb gehaald. De auto wordt op dit moment opgeknapt, en het is de bedoeling, om daar LPG in te bouwen, en daarmee de Peugeot te gaan ontzien voor het dagelijks gebruik. De Solara heeft ook de nodige roestpreventie nodig, maar daarover later dus meer!!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.