Peugeot 5008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5008 GT-line 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Nieuw auto!
- 200 km
Dinsdag 18 juli was het dan zo ver, na lang wachten mocht ik de auto ophalen. Als een kind zo blij reed ik naar de Peugeot dealer in Zwolle (Autopalace).
Het is een beetje alsof je jarig bent als je een nieuwe auto mag ophalen bij de dealer.
Er zat een bijzonder vriendelijk meisje achter de balie welke mij informeerde dat de accountmanager er aan zou komen en ik even plaats mocht nemen in de wachtruimte.
Na een klein ogenblik kwam de verkoper mijn kant op en kon het beginnen. Het doornemen van de papieren, handtekening hier en handtekening daar en dan toch maar naar de auto.
Ik heb een GT Line genomen i.v.m. mijn lengte.
Bij de Bluelease zat namelijk een panoramadak. Prachtig ding, maar beperkt voor mij enorm de zit! Sterker nog: het kan gewoon niet, tenzij ik de zwarte band origami ga halen.
Verder zitten er wat opties op, zoals keyless entry, Peugeot NAVI DAB en Park.... nogwat 1
Ik heb nog zitten kijken naar een Grand C4 Picasso, maar daarbij kwam de rand van de make-up spiegel tegen mijn voorhoofd (ik ben 2m 10)....
Toen nog gekeken naar een Touran, maar deze was in de lease niet te betalen, evenals de Zafira...
Na een gehaaste indruk (de man moest 8 auto's uitleveren die dag en vergat ook nog een kopie te maken van mijn rijbewijs, welke ik later via de mail nog moest toesturen)stapte ik in de auto en vertrok naar huis.
Wel wat wennen t.o.v. de Passat! Licht besturing en een klein motortje. Dit laatste vind ik niet zo'n ramp, want hardrijden wordt in NL bijzonder hard bestraft... Daarbij volstaat de motor uitstekend! Even wennen aan de "controls", maar eenmaal onderweg een bijzonder plezierige auto! Lekker cruisen met een goed geluid en comfortabele stoelen. Niets mis mee.
Deze auto heb ik gekozen vanuit ratio en dat blijkt wel t.o.v. de andere auto's die ik had. Het is even slikken, maar als je ruimte wilt en het gezin wilt vervoeren is er geen beter vervoersmiddel dan een moderne bus :)
Hij stuurt wat licht, maar als je hem in de "sportstand" zet, wat overigens qua vermogen geen fluit uitmaakt, wordt hij wat zwaarder in de besturing en wat lekkerder in de vering.
Het digitale cockpit is fraai, maar niets meer dan een leuke gadget. Het is dat het er standaard op zit, maar zou het in de Passat (zoals ik ook heb gedaan) er niet bij bestellen.
Het interieur daarentegen is wel erg netjes! Daar hebben ze bij Peugeot echt een reuze stap gemaakt!
Een tijdje geleden had ik panne met de voorloop auto (Superb) en kreeg ik een Q5 mee (oude model). In eerste instantie een bijzonder gevoel, maar net als bij alles wordt het na een week gewoon een auto en kijk je er anders naar. Dan valt je op dat de kwaliteit (van het interieur) op hetzelfde niveau staat als Peugeot (wel van deze 5008 dan). Iedereen die zegt dat het niet zo is, heeft blijkbaar nog nooit in een Q5 gezeten...
Eenmaal thuis aangekomen kwam vrouw en kinders kijken en zitten. Erg enthousiast met name over de ruimte!
Overzicht is prettig, hulpmiddelen wat minder maar al met al een prima gezinsauto.
Is dit mijn droomauto? Nee, maar doet het prima waarvoor hij gemaakt is: Transport met een hoofdletter T en een luxe interieur!
Dus weg met de Seat Leon, Mazda Cx-5 en de Passat Business R en over naar de ratio gezinswagen.
Ach we worden allemaal wat ouder?....
Ruim een week verder
- 2.000 km
Na ruim een week een korte update:
De auto bewijst zich als zeer plezierige reisauto, waarbij comfort toch hoog aangeschreven staat!
Lekker hoge zit met een goed overzicht over de weg.
Dat was ik al gewend bij de Mazda CX5, maar tjonge wat is dat toch weer lekker!
De motor, ondanks een 1.2 3-cilinder, is een bijzonder prettig dingetje! Moet eerlijk bekennen dat ik zwaar mijn twijfels had, maar het is een bijzonder prettig, guitig, motortje!
De 1.6 diesel van de Passat kan hier niet aan evenaren!
De besturing is echt wel een dingetje! Hij stuurt verschrikkelijk licht! Als je alleen maar kijkt naar het stuur dan gaat hij al naar links of rechts. Dit valt te verhelpen door de Ambiance (mits je deze hebt, want niet elke uitvoering heeft deze) in te stellen op "Boost".
Dan stuurt hij weer als auto, i.p.v. skelter. Dit is jammer, maar als je de optie hebt niet onoverkomelijk.
Verder irriteer ik mij mateloos aan de lane-assist. Deze heb ik sinds vandaag dan ook uitgeschakeld! Wat een irritant ding zeg! Geeft rukjes aan het stuurwiel zonder dat er iets ernstig aan de hand is.
Verder heb ik ook de "loudness" optie uitgeschakeld. Mijn vrouw en ik reden een tijdje geleden bij "opa en oma" vandaan met de kleine kids achterin, maar het gebeuk van de bass was bijzonder hinderlijk. Nu uitgeschakeld is het "rustiger" in de auto en kun je elkaar verstaan en genieten van de muziek.
Mochten er bassen nodig zijn, kun je hem weer inschakelen.
Verder is het hinderlijk dat je elke keer de "source" moet bepalen. Het infotainment onthoudt niet dat je de laatste keer de audio via de telefoon (Spotify) had staan, dus elke keer moet je deze weer opnieuw selecteren.
Het digitale display is leuk, maar zie ik (nog steeds) niet echt de meerwaarde van in. Leuke gadget, maar niets meer dan dat.
Mochten er weer meer dingetjes zijn dan schrijf ik weer wat meer.
Update
- 7.500 km
Even een korte update t.a.v. de vorige ervaringen.
Het digitale display van de 5008 kan mij nog niet echt bekoren. Het is een leuke toevoeging, maar niet meer dan dat.
De lane assist is de ene keer mijn vriend de andere keer mijn vijand, dit is niet specifiek voor dit model. Bij de voorloopauto had ik hier ook last van.
Het gebruiksgemak is een stuk minder dan bij VAG. Dit merk je in kleine dingen, zoals het constant opnieuw moeten aangeven dat de audio via de telefoon moet verlopen en niet standaard via de radio.
Verder wordt de schakelpook heel warm. Er is geen kunststof gebruikt voor de pook, maar iets van metaal.
Dit wordt in de zon erg warm. Ziet er wel heel mooi uit.
Dat laatste kan sowieso gezegd worden van het hele interieur; goede en mooie materialen. Wel opletten met het wegrijden als het warm is met de schakelpook.
De "aanjager" ofwel climate werkt een beetje zo-zo...
Dat was beter bij het VAG spul. Hij staat bij mij op automatisch, maar dan is het te warm en dan te koud. De instellingsmogelijkheden zijn ook een beetje beperkt.
Verder ben ik nog zeer te spreken over de motor!! 1.2 3-cilinder... Oooh wat had ik een twijfel, maar wat een fijn motortje, voelt nooit ondermaats aan.
Stoelen zijn fijn en het stuurtje is ook prima als je er aan gewend bent.
De verlichting in het interieur is bijzonder fraai. Dat merk je nu pas eigenlijk nu het donker wordt.
Overdag is de geïntegreerde zonwering bijzonder plezierig voor de kinderen achterin.
De laatste zitrij heb ik nog niet geprobeerd.
De achteruitkijkcamera is ook een beetje zo-zo, bij VW hebben ze het logo wegklapt waardoor deze schoon blijft. Dit heeft Peugeot niet, waardoor in de regen de camera bijzonder vies wordt en verder beperkt zicht biedt.
Verder nog vanuit praktische overweging bijzonder blij met de auto; hij is ruim, "goedkoop", luxe.
20K Update
- 20.000 km
Bijna 20k, dus tijd voor een update:
Het is ondertussen winter en 's morgens donker en 's avonds ook als je weg rijdt van huis of werk.
Het overmatige licht in de auto "stoort" mij bijzonder. Je kunt dit wel uitzetten, thans de sfeerverlichting, maar echt donker wordt het niet in de auto.
Het middenconsole kun je uit zetten, maar elke keer als je het geluid harder/zachter zet "springt" de TL bak weer aan... Bijzonder onplezierig. Het digitale display kun je op minimaal zetten, maar dan schijnt alsnog licht de auto in.
Kortom, niet erg plezier... Daar had beter over nagedacht kunnen worden.
Wat betreft het digitale display, je kunt met de navigatie niet uitzoomen waardoor je altijd een beperkte blik hebt op de route/omgeving waar je rijdt. Ook hier hadden de heren beter over na kunnen denken.
De stoelen beginnen wat naar te worden, daar ik gekneusde ribben heb... Je zit iets in een kuipje waardoor de ribben vaak gebogen zitten. Als 135 km enkele reis hebt voel je dit na verloop van tijd wel.
Het constant weer aanzetten van de telefoon via Bluetooth is ook iets wat mij stoort. Waarom springt hij niet automatisch weer op de Bluetooth functie met b.v. Spotify...
Het telefoonboek werkt ook niet geheel prettig, voorkeuren van telefoonnummers zitten achter een aantal knoppen verstopt en het bladeren tussen contacten kan alleen via het console... Ook niet erg gebruiksvriendelijk.
Het werkt allemaal naar behoren, maar de gebruiksvriendelijkheid van alles is niet helemaal zoals de Duitsers het doen.
Is het dan kommer en kwel? Nee zeker niet!
Het is een ruime auto en smoelt ook nog wel heel aardig met de 19" velgen in de GT-Line variant! De motor loopt ook nog prima met de 1.2 grasmaaier erin. Geen problemen dus!
Ik merk soms wel wat rare geluidjes onder het dashboard rechtsvoor dat is wel irritant. Ik ga daar met de 25K beurt even naar laten kijken.
Ondanks dat het een grote auto is, warmt hij toch wel snel op. Dat is nu in dit weer wel fijn!
Verder is het een fijne gezinsauto, hij is ruim, erg praktisch en zover ik kan zien betrouwbaar.
Vorige week de winterbanden er onder laten zetten bij Visscher in Culemborg. Dit was wel een "dingetje", daar Michelin de banden niet op voorraad had... Peugeot heeft een afwijkende maat band voor dit model. Visscher heeft het keurig geregeld!
Conclusie na 20K:
Los van de gebruiksvriendelijkheid van het systeem en de verlichting binnen in de auto vind ik het een heerlijke auto en zou ik zelfs overwegen om de volgende keer weer een Peugeot te rijden en af te stappen van het Duitse geloof...
De beelden van de 508 komen beetje bij beetje naar buiten en als ik zie wat voor motor je krijgt en welke uitrusting tegen welke prijs dan neig ik misschien bij de volgende wel weer naar een Peugeot.
Eerst deze nog maar doorrijden, wat ook geen straf is ;)
Klepperende motorkap, krakend koppelingspedaal en
- 33.500 km
8000 kilometer geleden moest de auto naar de garage voor de eerste beurt (25K). Er was een lekkage bij de aandrijfhoes, wel matig voor een auto van nog geen half jaar oud.
Verder kleppert de motorkap bij hoge snelheden, iets wat ook verholpen moet worden bij de bandenwissel en het pedaal kraakt. Kwestie van olie erop en gaan. Geen grote zaken, maar wel iets waarvan Peugeot iets beter moet gaan letten als ze zich meer willen begeven in het "premium" segment.
Verder rijdt de auto nog goed. Ondanks zijn afmetingen bijzonder fijne auto om in rond te rijden. Prima voor een gezin.
De stoelen beginnen wel wat vervelend te worden, ik ben 2m. 10cm. en de ergonomie op lange stukken houdt te wensen over. Ik rijd 135km enkele reis en dan zou een iets stevigere stoel wenselijk zijn, maar ik ben dan ook een uitzondering... Skoda daarentegen levert wel goede "standaard" zetels.
Update
- 60.000 km
Update: 60.000 kilometer.
Ondertussen zijn we weer 30.000 kilometer verder.
De stoelen zijn nog steeds een ding! De volgende auto die ik ga leasen moet echt betere stoelen hebben. Heeft ook iets te maken met mijn lengte, daar ik collega's er niet over hoor.
Er is ook een storing opgekomen in de tussentijd m.b.t. het elektrische circuit. Bij het optrekken vanuit stilstand naar de eerste en tweede versnelling sprong de kerstverlichting in de auto aan.
Weer naar de dealer in Culemborg. Hierbij een groot compliment aan Visscher in Culemborg, daar zij dezelfde dag een eigen auto hebben ingezet aangezien Alphabet en euromobile geen gezinsauto hadden staan... Na een week(!) was de storing opgelost en bleek het iets te zijn geweest met de bobine, maar het circuit moest opnieuw opgestart worden en software opnieuw ingelezen.
Verder geen bijzondere dingen te vermelden, behalve dan dat de auto nog prima rijdt en groot is.
Het digitale display is nog steeds iets wat mij niet kan charmeren...
Krijg wel met enig regelmaat complimenten over de auto. Dat is wel weer leuk.
Los van de storing dus niet zo veel te melden. Binnenkort gaan de winterbanden er weer onder. Zal in het voorjaar weer een update geven.
Defect rijker
- 65.000 km
Vorige week woensdag reed ik vanuit kantoor naar huis, waar halverwege lampjes begonnen te branden van de gordel, op mijn plek wel te verstaan.
Los vh lampje, begon ook de auto ook geluid te maken. Dit hield na 75km op, daar ik toen thuis was.
De volgende dag dezelfde grap en naar de dealer gegaan. Is een voorkomend probleem, gordel unit moet vervangen worden...
Vrijdag 23e ben ik de eerste i.v.m. eigen agenda. Gelukkig viel het vanmorgen mee naar het werk en was het slechts een aantal momenten onderweg dat hij dit sein gaf. Toch wel erg veel "probleempjes" zo ondertussen met de auto...
Het dashboard valt uit
- 70.000 km
Tussen kerst en oud en nieuw viel het dashboard uit.
Alles wordt via het digitale systeem bediend of weergegeven: snelheid, navigatie, audio, airco, enz.
Ik had geen gegevens meer voor mij...
Stil gestaan met het gezin langs de A12 om 22.00 uur... Niet heel fijn.
I.v.m. een verhuizing de auto een aantal weken geleden naar Nefkens gebracht waar ze de software verwijderd hebben en een nieuwe update geïnstalleerd hebben. Zij gaven aan dat ik één van de eerste modellen had met daarin kinderziektes. Nu maar weer afwachten tot het volgende defect?
Voor mij is één ding zeker: geen Peugeot meer!
Afscheid
- 80.000 km
Vandaag afscheid mogen nemen van de 5008.
Het was geen gelukkig huwelijk en nu weer in een Superb afwachtend op de Model 3 van Tesla.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 5008 1.2 PureTech GT-Line Avantage | Automaat | Navigatie | Camera | Full LED | Trekhaak | Elektrische achterklep |
- 2020
- 84.157 km

Peugeot 5008 1.2 PureTech Advanced Grip Control 7 Persoons - Carplay
- 2019
- 118.512 km

Peugeot 5008 1.2 Turbo GT-Line | Cruise Control | Focal Audio | Camera | 7-Zits | Navi | Dodehoekbewaking | Carplay
- 2019
- 74.770 km