Peugeot 5008 Blue Lease Executive 2.0 BlueHDi 7P (2017)

autoreview

Peugeot 5008 Blue Lease Executive 2.0 BlueHDi 7P (2017)

Signalement

Uitvoering5008 Blue Lease Executive 2.0 BlueHDi 7P
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voorloop auto

  • 40.000 km

Ik ben sinds een week de berijder van deze Peugeot 5008
in GT-Line trim. Het betreft de 2.0 hdi handbak.

Omdat mijn vorige auto de Volvo V60 Hybrid 5 jaar oud is liep het lease contract af. De nieuwe auto is besteld, maar staat gepland voor levering week 1 of 2 van 2019.
Tot die tijd mag ik in de deze huurauto rijden er zijn slechtere auto's denkbaar.

Dat betekent dat ik dus 2 a 2,5 maand in deze auto zal rijden dus waarom dan een review. Tot ongeveer 6 maanden geleden had ik bij mijn werkgever vrije auto keuze en stond de Peugeot 5008 op het wensen lijstje.
Omdat ik tot januari 2018 in een Outlander Phev heb gereden heb ik ook vergelijkingsmateriaal als het om een SUV gaat. Ik ga de auto niet met de Volvo vergelijken want dat is niet reëel.

Waarom stond de 5008 op mijn wensenlijst:
Allereerst omdat ik de 5008 een mooie auto vind met uitzondering van de achterkant die is bij de 3008 mooier, maar dat is persoonlijk. Ik vind dat Peugeot de laatste tijd erg mooie auto's maakt. Ten tweede tot op heden heb ik nog nooit een Peugeot gehad of langdurig gereden. Als laatste vanwege oudere/grotere kinderen en een hobby die veel ruimte kost was ik op zoek naar een ruime auto en dat is deze 5008 zeker.

Eerste indruk:
De auto ziet er van buiten en binnen zeer goed uit, mooie materialen en leuke gimmicks zoals de tuimelschakelaars.
De afwerking binnen is van een hoog niveau en de portieren klinken bij het sluiten als een degelijke Duitser.
Het multimedia scherm werkt redelijk intuïtief en snel.
Leuk zijn de ledstrips in de portieren en daklijn . De beenruimte voor en achter is gigantisch en ondanks dat dit een 7-zitter betreft is de kofferbak ook erg groot. De stoelen achterin zijn afzonderlijk in lengterichting en rugleuning te verstellen. De auto heeft een sport stand waardoor de besturing duidelijk zwaarder gaat werken en de motor veel sneller op het gas reageert.

Maar na een week rijden ben ik nog steeds enthousiast over de opsomming hierboven, maar het rijden en comfort vallen enigszins tegen.
Dus nu de vergelijking met de Outlander waarbij ik me beperk tot comfort, rijgedrag en functionaliteiten. Prestaties vergelijk ik niet omdat het motorisch totaal verschillende auto's zijn.

Comfort:
5008
De stoelen zien er zeer racy en stevig uit, maar zijn dat niet. De zitting is te kort en de hele stoel veel te week. Je zit echt op de bok en hebt weinig steun. Ik ben 1.78m dus een gemiddelde lengte. Maar ik kan nog geen lekkere positie vinden.
Outlander:
De stoelen zien er totaal niet stevig uit met weinig vorm, maar zijn dat verrassend genoeg wel. Ze geven prima steun ook in de bochten en de zitting is lang genoeg. Ook de verstel mogelijkheden zijn beter. Ook hier zit je op de bok, maar voor mijn gevoel wel minder.

Weggedrag:
5008:
Het kleine stuur ziet er leuk uit en ligt lekker in de hand. Echter heb ik door de kleine afmeting en de afgeplatte bovenkant te weinig zicht op het instrumentarium ook na divers manieren van afstellen. Zoals eerder gemeld heeft de auto een sport stand waarbij ook het sturen zwaarder aanvoelt. En dat is het precies het voelt zwaarder aan, maar het gevoel wat de auto doet met sturen verbeterd daar niet door. De auto is niet stabiel met rechtuit rijden ook zonder zijwind en dan is een klein stuur minder fijn met corrigeren. Naar mening is dit stuur te klein voor zo'n grote auto. Als je een bocht instuurt voelt het in eerste instantie een beetje week, maar daarna zet de auto zich wel en blijft op koers.

Outlander:
Heeft een groot dun stuur (voor de facelift) waarbij het zicht op het instrumentarium goed was. De auto had wel wat last van flinke zijwind, maar was bij rechtuit rijden stabiel. Het insturen en bochtengedrag was iets beter dan de 5008.

Functioneel:
5008:
Ondanks dat het een zeer grote auto is mist hij opbergvakken zoals bv een Renault GS die wel heeft, lades onder de stoelen en vakken in de vloer. De 5008 heeft geen opbergmogelijkheden in de bodem van de bagageruimte omdat daar de 2 wegklapbare stoelen zitten verder is er maar 1 vak in het zijpaneel.
De portier vakken zijn voldoende groot, maar het handschoenen vak lijkt van buiten groot heeft echter bij opening een rare uitsparing die veel ruimte kost.Tot slot de midden armsteun is groot genoeg. De bekerhouders zitten dan weer voor de versnellingspook vanuit rijders positie. Dat betekent dat een bidon of bv 500ml fles in de weg zit bij het schakelen.

Outlader:
Ook de Outlander heeft niet de opberg functionaliteiten van een Renault GS, maar in de bagageruimte zowel onder de vloer als in de zijpanelen handige vakken. De midden armsteun is ongeveer even groot, maar het handschoenen vak is groter. De bekerhouders zitten achter de pook en dus niet in de weg bij het schakelen.

Tot zover de vergelijking.
Wat valt verder nog op:
- de motor heeft een behoorlijk turbo gat met name boven de 3000 toeren. Als je van 2 naar 3 en van 3 naar 4 schakelt boven de 3000 toeren valt de auto echt terug in toeren. Dit kan je oplossen door te koppeling iets te laten slippen, maar dat is niet echt bevorderlijk voor het behoud van de koppeling. Ook is de motor isolatie slecht de motor is bij accelereren, maar ook bij 120/130km/h goed hoorbaar. Als je achteruit rijd zit er een behoorlijke resonantie in de motor. Verder heeft de auto in Sport stand moeite om het vermogen goed op het asfalt over te brengen. Bij flink accelereren spinnen de wielen behoorlijk ondanks de traction control.
Hier had de Volvo met meer vermogen en koppel totaal geen last van.

Al met al is de conclusie dat dit geen auto voor mij is om 3 jaar mee te rijden, maar ik blijf hem nog steeds erg mooi vinden zowel van binnen als buiten. Dus een geluk bij een ongeluk dat de vrije auto keuze is vervallen.

Ik zal binnen een paar weken en met meer km's wat nieuwe ervaringen en foto's posten.

Update

  • 45.000 km

Ik rijd inmiddels een maand in de 5008 en heb er 5000km mee gereden dus ik wil mijn ervaring updaten.

Het gemiddelde verbruik ligt ongeveer op 1/15 en dat valt me voor een grote auto met deze motor niet tegen. Het betreft voornamelijk snelweg kilometers en ik rijd graag door.

Mijn eerdere minpunten zijn niet veranderd dit is niet mijn auto. Ik zou bijna zeggen gelukkig want als iedereen dezelfde auto leuk zou vinden
werd het wel erg saai op de weg.

De stoelen zijn echt te zacht en bieden te weinig steun. Het nerveuze rijgedrag bij rechtuit rijden icm het kleine stuur is ronduit vervelend.

Wat ik echter heel slecht vind is het feit dat de wielen heel snel doorslippen. In de power stand, maar ook in de normale modus.
Met het natte wegdek van de afgelopen dagen heb ik er meerdere keren last van gehad en dat past echt niet bij een auto uit dit segment.
Wat hier een rol in speelt is volgens mij dat de auto bij optrekken iets naar achteren helt en er dus minder gewicht op de voorwielen terecht komt.
Dit heeft uiteraard iets met de demping van de auto te maken, maar mijn kinderen klagen er zelfs over als ze achterin zitten.

Met het natte weer beslaan de ramen van de auto ook erg snel ik moet continu de blower aanzetten om ze schoon te houden ook als ik alleen in de auto zit.

Het laatste minpuntje is het dode hoek waarschuwingssysteem. De lampjes in de buitenspiegels gaan te pas en onpas branden ook als er niemand naast of achter mij zit. Het lijkt wel of het systeem op beweging in de auto reageert.

Mbt de gimmicks is Carplay een leuke optie, ik kende het nog niet en als het werkt bevalt het goed.
Ik ben er na 5 weken nog steeds niet achter wanneer en waarom de telefoon wel of niet koppelt. De ene keer is dat direct na starten van de auto, de andere keer pas na een aantal minuten en soms helemaal niet.
Misschien ligt dit aan mij, maar ik ga me er ook niet meer in verdiepen voor de resterende weken. Ik gebruik het nu alleen maar om Waze op het scherm te hebben, te bellen en voorlezen van berichten.

De Skoda heeft deze optie straks ook en dan ga ik me er wel in verdiepen.
Ik mag de Skoda 4 januari ophalen dus dat schiet inmiddels lekker op.

Van de Skoda zal ik weer een review gaan bijhouden.

Voor iedereen alvast fijne kerstdagen en een mooie jaarwisseling.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.