Peugeot 5008 Blue Lease Executive 1.6 THP (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5008 Blue Lease Executive 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 6.300 km |
In de aanloop
..
Wijzigingen Blue Lease
Met nog een week te gaan naar oplevering (volgens dealer) wordt het spannend...zeker ook aangezien de Passat 1.4 TSI als voorleen auto steeds beter gaat bevallen. We verbazen ons over de prachtige blue motion techniek met DSG. In de peugot gaan we terug naar schakelen in 6 bak en een fors lagere actieradius. Duurtest van Autovisie geeft soms 1:11 dan weer 1:13 als gemiddelden. Heb me ingesteld op 1:12, wat betekent na 600 km tanken ipv 900 km in de passat.
Dealer laat weten dat de Blue lease Executive inmiddels met dakrails wordt afgeleverd. Fijn, staat een stuk aangekleder.
Waarom wel/niet de 5008
- 750 km
Gezien de opmerkingen over de aanloop reviews, hierbij mijn eerste bevindingen na een keurige aflevering door Peugot, na een week rijden en vlak voor mijn aanstaande vakantie:
De meevallers:
1. Hij is mooi. De kleur (lichtblauw) en de 17" velgen staan goed en maken indruk.
2. De motor geeft een Limo-gevoel: fluisterstil en zeer eenvoudig te rijden op koppel; totale afwezigheid van gebonk of gestotter in de hogere versnellingen op lage snelheid. Indrukwekkend.
3. De combi van stilte in de cabine en het toch goede radiogeluid...ik luister weer geregeld naar de klassieke zender, iets wat in de voorleen-passat geen pretje was, en dus achterwege bleef. Radio hoeft nauwelijks harder te worden gezet na gasgeven (mooie lakmoes proef).
4. Prima ergonomie in de cabine: de pookjes voor de cruise control voelen wat wiebelig aan, maar doen het goed en zijn intuitief goed te gebruiken. Alle lampjes, waarschuwingssignalen, bediening Navi, niets irriteert. Ook het telefoongeluid is prima, geen klachten van bellers.
5. Mooi panoramadak: ik doe er toch meer mee dan ik dacht. Let op, bij zonnige dagen onbruikbaar (broeikas effect). Na wat kleine storingen (bij dichtdoen, schiet hij weer open als beveiliging) doet hij het nu weer prima.
De tegenvallers:
1. De actieradius is schrikken na de veelvreter-Passat. Eerste km'ers een combi gereden van kleine en grote ritten plus een uur file. Na 588 km stond de wijzer dermate in het rood dat een bezoek aan de pomp verstandig leek. Tot mijn verbazing slechts 50 ltr getankt, bij een tankinhoud van 60 ltr. Voelt als een tegevaller: met een verbruik van 1:11,7 plus een conservatieve brandstofteller vrees ik de vakantieritten met aanhanger (na 400 km maar gaan tanken?). Wellicht hebben anderen ervaringen? Hopelijk wordt het nog beter na inrijden.
2. De stoelen zijn net aan: met 1,95 mtr krijgen mijn onderbenen te weinig steun, en drukt alles teveel op de bilpartij. Wellicht went het nog.
3. Eerder gehoord: mensen met grote schoenmaat en/of puntige schoenen blijven hangen bij de koppelingspedaal. Iets boven het pedaal hangt daar verekte onhandig.
4. De bagageruimte met de noodstoelen uitgeklapt is nul. Had ik even niet bij stilgestaan. Door de (overigens goed inklapbare) stoelen ook weinig aparte vakjes om kleine spullen (hesjes, olie, gereedschap) netjes op te bergen.
Tot zover even. Volgende maal een review na 4000 vakantiekilometers.
Geslaagd voor examen
- 6.300 km
Hoe houdt de 5008 zich met een treingewicht van 2300 kg (aanhanger en fiets op dak) over een reis van 3000 km door Europa? De bevindingen op een rij:
- De stoelen zijn (toch) goed. Zelfs na 14 uur autorijden achter elkaar geen problemen ondervonden. Ik weet niet hoe ze het hebben gedaan met de relatieve korte zit, maar een pluim voor de makers.
- Het verbruik is uitermate voorspelbaar. Het verbruik tijdens de ritten varieerde van 1:12 (110 km/u) tot 1:10,5 (130+). Peugeot heeft een motor gemaakt met een mooi stabiel verbruik. Hoe stevig je ook rijdt, de 1:10,5 haal je altijd. Andersom geldt dat echter ook: hoe zuinig je ook rijdt, verder van 1:13,1 ben ik niet gekomen. (NB: ik sprak een berijder van passat 1,4 TSI: daar bleek de bandbreedte veel groter met grote uitschieters in positieve maar ook in negatieve zin. Oftewel; een stevig beladen Passat TSI gaat ook veel drinken.) Op vakantie gaat het benzinelampje branden na 550 km, onbeladen na ruim 600 km, en dan tank je nog maar 51 liter.
- Kracht van de motor is enorm. Overgang van diesel naar benzine is verwaarloosbaar. De terugval heuvel-op is gering (iets meer dan Passat met hetzelfde koppel).
- Het glazen dak gebruik ik veel meer dan verwacht: dat hij enkel te gebruiken is op bewolkte dagen is onzin. Beginkuren met dichtgaan zijn verdwenen.
- Inklapmechanisme van de achterstoelen heeft een goede logica, dus gaat niet teveel sjorren en trekken. Het gaat om de juiste beweging. En ja, nu na thuiskomst gebruiken we de noodstoelen meer dan verwacht.
- Mooie van de auto met 17 inch banden is dat je aanhanger nauwelijks voelt. Geen extra veerbewegingen.
- Navigatie, telefoon werken probleemloos. Prima ontvangst.
- Slimme is dat het geluid van de radio en de CD afzonderlijk ingesteld moeten worden. Doet recht aan het feit dat radiogeluid altijd een andere ‘kleur’ heeft dan CD. Luidsprekers voor zijn goed, achter dramatisch slecht, maar kinderen malen daar niet om. Volwassen achterpassagiers is een ander verhaal.
- Head-up display niet gebruikt op vakantie, wel weer in NL (na ontvangst van twee boetes gaat men toch weer iets beter opletten in deze uitermate stille auto).
- Cruise control werkt prima, ondanks wiebelige pookjes. Even ingedrukt houden en hij maakt sprongen van 5 km/u. Slim en werkt goed.
Dan de verbeterpunten
- Regensensor vind ik onbruikbaar. Veel te onrustig en onregelmatig. Omdat een groot voorraam minder snel geheel natregent, krijg je bij te snel reagerende ruitenwissers snel irritante strepen. Binnenkort eens met de dealer bespreken.
- Richels overdwars en hobbelige wegen geven teveel door richting het stuur. Het lijkt dan soms wel dat er speling zit in het stuur. Is ook al opgemerkt door autobladen.
Groet van tevreden vakantieganger.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.