Peugeot 5008 Blue Lease Executive 1.6 THP (2010)

autoreview

Peugeot 5008 Blue Lease Executive 1.6 THP 7P (2010)

Signalement

Uitvoering5008 Blue Lease Executive 1.6 THP 7P
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e indrukken

  • 450 km

22 Februari aflevering van de nieuwe 5008 1.6 THP Blue Lease Executive Noir Perla (gebaseerd op GT). Na 10 jaar zakelijk Volvo te hebben gereden (V40 & S60 - geen keuze want werkte voor het merk) en de laatste 4 jaar gestopt met bijtellen en privé 156 gaan rijden mocht ik na de wisseling van werkgever weer zelf een keuze maken. Met 2 snelgroeiende pubers en ruimtevretende sporten (MTB-en: ieder weekend naar wedstrijden of trainingskampen) valt mijn eerste keuze Golf VI GTI af. Dan richting stations en was de keuze eigenlijk al gevallen op een Passat Variant, de AR159 valt vanwege de absurde leasetarieven af. Bijna besteld tot ik in het plaatselijk sufferdje de aankondiging voor de 5008 zie staan: hm, ziet er voor een MPV niet verkeerd uit, budget zou kunnen passen en die 156PK (met 240nm koppel bij 1400toeren) trekt me ook wel. Proefrit gemaakt en ik was om.

Na 8 weken wachten dan de aflevering en ik ben erg blij met mijn keuze: voor zo'n familiebak is hij best cool (volgens 14jarige dochter). In deze uitvoering is het echt een go-go-gadget uitvoering: hij zit lekker ruim in de opties. Het stuurt best redelijk (17" met winterbinden), het blok heeft net iets over en het is erg stil (4 gelaagde ruiten helpen ook).

Minpunt: volgens de brochures etc. moet er op de GT een dakrail zitten, maar die zit er dus niet op. Had op franse Peugeot forum iets over gelezen, maar dealer heeft mij niets medegedeeld. Dat moet ik nog uitzoeken.

Eerste 2 weken

  • 1.500 km

Ondertussen er 1000km extra opzitten, waaronder 1 rit naar de Cebit in Hannover. Mijn indruk blijft positief, op de Duitse Autobahn kan je gemakkelijk mee, vooral van de 130km zones naar de onbegrensde gebieden is het hoge koppel goed merkbaar. Bij 190 is de fut er wel uit maar dat ligt ook maar 5kmh onder de officiele top. 201 op de teller is wat er max inzit. 160kmh op de cruise control is een erg prettige reissnelheid met de 5008 en je komt fris aan.

Dit weekeinde voor het eerst als "bus" gebruikt met 6 volwassenen. Het past allemaal, maar de 3e zitrij is voor grotere mensen minder geschikt.

Gemiddelde verbruik tot heden is 1op11, dat vind ik gezien de snelle rit in Duitsland en een relatief hoog aandeel stadsverkeer acceptabel.

1e 10.000 achter de rug

  • 10.000 km

Ik ben nog steeds tevreden over de 5008. Redelijk wat langere ritten gemaakt: Naar mtb wedstrijden gaan 4 personen, 2 fietsen, extra set wielen, 2 boodschappenkratten en 3 grote sporttassen allemaal erin. Ik hoef dan maar 1 van de 3 achterzittingen neer te klappen.
Het verbruik zit nu op 1/11,9(vaak Duitsland 160-180kmh op de cruise). Als ik me in Nederland enigszins aan de regels hou kom ik op 1/13,5 uit.
Betrouwbaarheid: Zonneklep passagierskant met houder en al uit plafond, achterdeur klemt, olieverbruik 3ltr/10.000km

Ervaringen 1e 6 maanden

  • 18.000 km

Het eerste half jaar met de 5008 zit erop. Mijn conclusies in het kort. Over het verbruik (1op11,5) ga ik niet veel zeggen. Door de vele kilometers in Duitsland niet echt representatief.
+ Comfortabel
+ Ruim
+ Vlot
+ Goede wegligging (zeker voor n MPV)
+ Mogelijkheden interieur (wegklappen stoelen met 1 hand)
+ Panoramadak
+ Complete uitvoering
+ Redelijk wat complimenten. Wordt een mooie auto gevonden

- Algemene kwaliteit (armsteun bestuurderskant wordt vaal, terugroepactie sierlijsten voorruit, linker achterdeur gaat bijna niet open, zonneklep bestuurderskant laat los, bumper bij uitlaat is te warm geworden en gesmolten).
- Olieverbruik (lijkt te verbeteren)
- Bediening telefoon (nummer kiezen vanuit telefoonlijst is bijna onbegonnen werk).
- krasgevoeligheid lak (bij portiersloten)
- schakelindicator (alleen opschakelen)
- een auto uit 2010 waar geen deftige aansluitmogelijkheden voor een iPod inzitten (USB kost een berg en kan niks)

Zou ik de 5008 nu opnieuw bestellen? Ja, waarschijnlijk wel, zo'n beetje de enige bus die een beetje smoelt en goed vooruit gaat. (Alhoewel ik nu weer mijn hart zou laten spreken en een AR Guilietta 1750TB zou kiezen) Automaat zou eigenlijk wel fijn zijn.

9 maanden

  • 26.000 km

De kilometers met de 5008 gaan in de regel vlot, probleemloos en comfortabel voorbij.

Tenminste, tot vorige week donderdag. Af en toe houdt het blok heel erg in en is het net of er 100pk zoek zijn. Echt aantoonbaar is het niet, maar heb de indruk dat het met name na constant rijden met lage toeren is. Toch maar even de dealer opgezocht en het probleem blijkt bekend te zijn: distributie van de leg en daardoor ook de variabele kleptiming. Onderdelen moeten worden besteld en na 4 dagen is het euvel verholpen. Heb sindsdien het gevoel dat het verbruik ook weer beter is: voorheen met 130km op de cruisecontrol was het 1/10 nu 1/12,5? De klemmende deur linksachter is ook gelijk bijgesteld en schijnbaar is er ook nog een "kwaliteitscampagne" uitgevoerd.

Het enige dat ik echt begin te missen is een goede mogelijkheid voor usb/ipod integratie, via de Aux-jack aansluiting is het toch behelpen.

Halve ton

  • 53.000 km

Algemeen:
Per 1.1. overgestapt van werkgever en sindsdien aanzienlijk meer kilometers gaan rijden (+/- 45.000/jr ipv 30.000). Of benzine nu nog de juiste brandstof is, valt te betwijfelen. Aangezien er relatief meer snelwegkilometers (meestal 130 op de CC) bij zitten is het verbruik flink gedaald. Over de laatste 10.000km gemiddeld 1/12,8. Niet heel erg verkeerd voor dit type auto, vind ik. Verder blijft het een erg comfortabele en ruime reiswagen. Ook de hoeveelheid binnenruimte komt vaak goed van pas: dochterlief ophalen met een uit de kluiten gewassen oma-fiets, 3x trekken om achterstoelen plat te leggen en je schuift het er zo in!
Kwaliteit:
Helaas, het blijft frans! Toch 4x dit jaar bij de dealer geweest (buiten de beurt om) vanwege allerlei malheur. De bekende storing met de distributie bij de 1.6thp is mij niet bespaard gebleven, daarnaast lamba sonde vervangen. Ik moet wel zeggen dat sindsdien er geen problemen zijn geweest.
Ronduit irritant is het eigenaardige gedrag van de parkeersensoren: ik heb het gevoel dat ze reageren op sensoren van andere voertuigen en dat leidt tot vervelend gepiep.

Begin het een beetje zat te worden

  • 115.000 km

Deze Peugeot is door mij grotendeels op praktische gronden gekozen. Dat houdt voor mij ook in dat ik betrouwbaarheid belangrijker vind dan bijvoorbeeld bij mijn 156. De 5008 is voor mij een stuk gereedschap dat intensief (>50.000km/j) gebruikt wordt. Ik breng er bijna meer tijd in door dan in mijn bed.

Stand van Zaken:
3x de distributie gewisseld (& waarschijnlijk nu de 4e keer)
2x terug voor trillingen
piepende remmen
olieverbruik ca 1,5l/5000km
melding "controleer koelvloeistof" (is op peil)
afneembare trekhaak is niet meer afneembaar
periode gehad dat WIPNAV om de haverklap crashte (garage kon het niet oplossen, zelf via www oplossing gevonden)
andere kleine ongemakken

Met deze klachten zal je begrijpen dat mijn wens op te vervangen groot is. Jammer, voor de rest is het een fijne auto: relatief rap, goede wegligging, ruim, comfortabel en het ziet er niet heel verkeerd uit.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.