Peugeot 406 GT 2.2-16V (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 GT 2.2-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 72.000 km |
KM-stand laatst | 93.000 km |
peugeot 406 2.2 16v GT
- 93.000 km
na 5 jaar in een 306 GTi te hebben gereden wilde ik wat meer comfort en ruimte maar niet te veel in prestaties achter uit gaan. ben dus op zoek gegaan naar een 406 in sportieve GT uitvoering, de 3 liter v6 leek mij wat te veel van het goede en de 2 liter wat te tam het moest dus de 2.2 worden en deze gevonden bij een peugeot specialist in geesbrug.
heb deze auto nu inmiddels anderhalf jaar en ruim 20000 km mee gereden
deze auto bied het beste van 2 werelden comfort en sportiviteit, het rijden is werkelijk genieten en iedere rit tovert een glimlach op je gezicht.
de 2.2 is een fantastische motor levert vermogen genoeg is mooi stil en trillingsvrij, pas boven de 4000 toeren begin je hem te horen maar klinkt wel mooi bijna als een v6.
in prestaties lever ik bijna niks in 0-100 gaat bijna net zo snel als de 306 en na meerdere pogingen op de autobahn uiteindelijk precies 235 km/h op de teller gehaald, dus de beloofde 214 echte km volgens boekje zit er dik in.
ben iets minder te spreken over de bak verhoudingen, van de 1e naar de 2e versnelling is een vrij groot verschil naar mijn mijn mening had de 1e versnelling makkelijk iets langer gekund.
het comfort en rust stond bij de 406 altijd op een eenzaam hoog niviau en zelfs in deze tijd is het nog zeer goed, wel vind ik hem voor een 406 op richels vrij hard gedempt net of peugeot je wil laten voelen dat het om een GT gaat ipv een xr xs of xt uitvoering maar oncomfortabel word het nooit.
had bij mijn 306 zeer goede ervaring met chippen dus ook deze kreeg een chipkuur op de rollenbank, orgineel haalde hij niet de beloofde 160 pk maar 152 pk wel lag het koppel iets hoger met 224 nm en beetje vreemd bij 3100 toeren ipv bij 3900 toeren.
na het chippen heeft hij 171 pk bij 5700 toeren en 246 nm bij 3100 toeren lijken niet zo heel grote verschillen maar orgineel had hij 195 nm bij 2000 toeren nu 235 nm en dat verschil voel je goed pakt vanaf 1500 toeren soepel op en trekt nu boven 5500 toeren sneller door naar het maximum toerental van 6250 toeren. ook daalde het verbruik van ongeveer 9.2 liter op 100 km naar 8.2 liter op 100 km in de winter.
bij een actieradius van 900 km op volle tank dus een winst van 90 km, ik kan dit ook iedereen aanraden.
de wegligging is vergeleken met mijn 306 heel iets minder na het insturen van een bocht helt hij eerst heel iets over maar naar dat hij zich gezet heeft gaat als op rails zo strak.
maar door de rust die deze auto heeft tijdens het rijden ga je vanzelf ook rustig rijden, niemand die je wat doet denk ik dan
wel heb ik vanaf begin vreemde storing na begin van de rit valt de km teller soms op nul dit duurt ongv halve minuut en daarna werkt hij weer en de airco slaat deze zomer soms pas na kwartier aan als iemand hier suggesties over heeft hoor ik het graag.
voor de rest een probleemloze auto en voor iemand die een gezins auto zoekt met formidabele rijeigenschappen is de 406 je auto
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.