Peugeot 406 Break STdt 1.9 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break STdt 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 390.000 km |
La belle bleu
- 360.000 km
Omdat deze 406 nu 390000 vrijwel probleemloze kilometers achter haar wielen heeft en ik besloten heb om onze relatie voort te zetten beloof ik u binnenkort een uitgebreid verslag.
angst
- 390.000 km
Beste lezers,
met angst bedoel ik eigenlijk andere auto angst.en dan bedoel ook niet de angst voor andere weggebruikers of verkeerssituaties maar gewoon van wat moet ik in godsnaam na mijn 406 kopen.Werktechnisch rijd ik in veel verschillende automobielen waaronder een groot duits merk waarvan ik de naam niet zal noemen [daar kan je het volk[s]niet aan wagen]en ik als dan na gedane arbeid weer in die oude leeuwin stap voelt het of ik alweer thuis ben.Tot zo rond de 300000km verliep het allemaal vlekkeloos ,gewoon op tijd onderhoud plegen ,een accu ,een stukje uitlaat een bandje ,niets bijzonders.
Bij het naderen van de 3 ton begon ze merkbaar steeds meer moeite te krijgen met het nemen van opritten ,tunnels en dergelijke hobbels.
Kleppen stellen was de diagnose,dus zo gezegd zo gedaan echter beste lezer moet u zich wel realiseren dat bij dit type motor de nokkenas er even af moet om de klepstelplaatjes uit te wisselen.Ook is het verstandig om als je nog wat langer wilt genieten van het oude besje dan gelijk de spanrollen/geleiderollen van de distributie en microriem te vervangen ook de waterpomp heeft dan zijn beste tijd wel gehad.Echter na het opmeten van de beoogde juiste klepspeling en het uitwisselen van de klepstelplaatjes gaf na het rondtornen van de motor en het nogmaals nameten van de klepspeling na een paar pogingen steeds een andere waarde.Heel apart ja.
Dus er eens een verstuiver uitgetrokken en met de endoscope een blik in het binnenste geworpen.Aha compleet dichtgekoold met dank aan de egr en een rustige rijstijl.Dus cylinderkop gedemonteerd ultrasoon laten reinigen,kleppen ingeschuurd en alles weer gemonteerd.Tevens de brandstofpomp laten controleren en afstellen onder het mom van ''we zijn nou toch bezig''.Sinds die tijd loopt de motor weer als een zonnetje,olieverbruik 0,5 ltr per 10000 km,brandstofverbruik 6,5 a 7,0 ltr /100 km.Natuurlijk heeft ze bekende 406 kwaaltjes,maar eigenlijk nog steeds geen gekke dingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.