Peugeot 406 Break ST 2.0-16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break ST 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 167.500 km |
KM-stand laatst | 246.000 km |
ERVARINGEN
Wellicht wat laat om na vier jaar nog een review te schrijven, maar anderzijds hebben we wel 80.000 km ervaring met de auto. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: een perfecte auto. Niet zonder mankementen, maar afgezien van enkele kleine dingen zijn het voornamelijk slijtagedelen die in de loop der jaren zijn vervangen, waaronder uitlaat, aircoverdamper, motorsteun, banden, multiriem en spanrol (sinds een week, 17.02.09) enz. Geen ernstige mankementen en afgezien van een keer pech onderweg (lampen laten branden bij een restaurant), nog nooit met de auto stilgestaan. De auto is geen sprintkanon, maar kan goed meekomen met het verkeer. We gebruiken ’m regelmatig om even op en neer naar België te rijden en dat bevalt uitstekend. De auto is redelijk zuinig (1:12,5) voor zijn gewicht (1375 kg). Nu de km-stand op bijna 240.000 staat, houden we ’m nog privé (werd voorheen zakelijk gebruikt), omdat we er buitengewoon tevreden over zijn.
Update op 17.02.09: Ondertussen staat de teller op 246.000 km. Net de multiriem met spanrol vervangen, die was helemaal op. De auto gaat nu in de verkoop. Niet vanwege eventuele defecten, maar gewoon omdat ie nu nog een redelijke restwaarde heeft. We kunnen er ook meer door blijven rijden (mijn vrouw wil dat ook het liefst, omdat ze de auto heel prettig vindt rijden), maar over een paar jaar is ie dan zover dat ie alleen nog voor export geschikt is. Ga deze week nog het schakelaartje van de handrem vervangen en dat is dan het enige wat nog moest gebeuren.
PROBLEMEN
Tot nut toe zijn de volgende onderdelen vervangen:
aircoverdamper, accu, banden, middendemper, einddemper, motorsteun, distributieriem, stabilisatorstangen achter. Verder het gebruikelijke kleine grut aan lampjes e.d. De auto heeft een keer stilgestaan met een lege accu als gevolg van brandende verlichting. Het enige wat ooit een keer gebeurd is, is dat de ventilatoren van de koeling niet uitgingen toen ik de auto voor de deur parkeerde. Wegenwacht heeft toen de zekering eruitgetrokken, waarna ze uitschakelden. Dat is daarna nooit meer voorgekomen. De oorzaak is overigens nooit boven water gekomen. Heel zelden valt even het snelheidssignaal weg. Duurt hooguit enkele seconden. Afhankelijk van het type, is mij verteld, kan de oorzaak in de printplaat van het instrumentenbord zitten of, zoals bij onze auto, in de snelheidsopnemer die achterop de versnellingsbak is gemonteerd. Opnemer kost ongeveer 137 euro bij de dealer. Maar dat vind ik de overlast niet waard.
Tsja, wat valt er verder nog te melden?
- 246.000 km
Na het lezen van mijn vorige bevindingen, pijnig ik nu mijn hersenen om na te gaan wat ik nog eventueel voor positieve of negatieve dingen te melden heb. Ik had onder Ervaring nog een korte update geplaatst, maar er is maar weinig gebeurd. De auto blijft gewoon heel erg fijn rijden, de motor maakt weliswaar wat meer lawaai (pakkingen van de spruitstukken? De uitlaat is dicht), maar dat is geen motorslijtage, want verbruik enz. blijft na al die jaren min of meer constant rond de 1 op 12,5 schommelen en ik zie geen blauwe rookwolken uit de uitlaat. Het interieur is nog volledig intact. Er is ook weinig hard kunststof gebruikt dat kan afbreken. Ook geen last van echte rammeltjes, op een klemmetje na van waarschijnlijk een luchtkanaal dat losgeschoten is en alleen rond 3000 toeren even irritant begint te rinkelen. Oh ja, de portiervangers van de achterportieren kraken, die moeten dus gesmeerd worden, dus toch nog een minpuntje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.