Peugeot 4007 ST 2.2 HDi (2007)

autoreview

Peugeot 4007 ST 2.2 HDi (2007)

Signalement

Uitvoering4007 ST 2.2 HDi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf31.000 km
KM-stand laatst112.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van C-crosser naar 4007

  • 31.500 km

Ik zie dat er reeds reviews bestaan van de citroën C-crosser 2.2 Hdi, maar niet van de Peugeot 4007.

We waren 4 jaren geleden op zoek naar een familiale auto die de volgende onmogelijke eigenschappen moest bezitten.

-7 plaatsen
-4x4 (ontkoppelbaar)
-goedkoop/betaalbaar
-Een dealer dichtbij
-Zuinig
-snel leverbaar (2dehands dus) want onze toyota RAV was gestorven. (afgeschreven door zware kosten aan de koppeling op 205000km)

We kwamen bij de Franse merken uit. Citrofielen kunnen nu best een paar regels overslaan.
Ik had wantrouwen en had een vooroordeel. Die super uitgeruste auto’s boordevol elektronica zijn nu eenmaal statistisch gevoeliger voor storingen dan bvb een basis Swift van 1998. In de beginjaren 80 heb Ik vaak mijn benen verbrand aan het zwarte kunststof als snotneus tijdens de vakanties in het zuiden van Frankrijk in de simca’s1100 (zwart plastiek banken), Talbot’s en kapotgezweet in de peugeot 605 met defecte airco. Maar de tijd is natuurlijk niet stil blijven staan.
Ik heb mijn moed bijeen geraapt met onze duur veroverde spaarcentjes en alles zo goed mogelijk nagekeken op gebreken en ik vond niets zorgwekkend.
De sprong gewaagd en de auto aangeschaft.
Een Citroën C-crosser. (Oei moet ik het niet hebben over een peugeot 4007???? even geduld, lees gerust voort)

Zuinig was deze niet echt. 1op11 of 12 is het gemiddelde.

Maar je kreeg er wel wat voor terug. Comfort, geluidsisolatie, goed zicht en lekker veel koppel.
Donker leder vind ik echt goed met kleine kinderen. Het vuil wast er zich beter af.
Het is een sterke bak. Omdat we aan bosbeheer doen is de 4x4 wel nodig in de winter. Maar we klimmen er niet mee op rotsen of door riviertjes. Daar is beter spul voor.
Geen olieverbruik. Wel iets hogere bandenslijtage door groter koppel. 30000km vooraan schat ik.
OH was wel duur. Om de 15000km binnen en de prijs moet ik even terugzoeken. Schatting 750€. Maar geef me even respijt hierover.
Remmen zijn voldoende. Versnellingsbak is traag, maar is voor ons niet storend. Die wagen brengt mij tot rust

We hebben de C-crosser 100000km gehad (van 60000-160000) en zijn polyvalentie was zijn grootste troef.

Tweede grootste troef is dat er niets stuk ging. Alle opties werkten nog altijd. Ik was overtuigd en genoot echt van de wagen.


Tot 3 januari 2015 in de Alpen.
Tegenligger -kleine bergweggetjes - gladde sneeuw- in een steile afdaling- tegenligger verliest controle en volledige grip verlies- frontaal op de grote neus van onze Crosser. Auto enkele decimeters korter, maar de 6 personen (is een 7 plaatser) in de citroen komen er zonder schrammen vanaf. Veiligheidstest meer dan geslaagd.
Auto total loss verklaart.
Ik bespaar u de hel van de terugreis en de papierwinkel, maar eens thuis moest er sito presto een nieuwe C crosser komen. Nu was er op 1-2-3 niets te vinden in ons budget.

Maar de Peugeot 4007 van 2007 en maar 31000km was wel een goede kandidaat. Alweer de 2.2hdi motor.

Hier snorren we sinds enkele weken weer met volle tevredenheid in rond.
Alles is zowat hetzelfde, maar iets kaler uitgerust. Geen volledig leder, geen gps.
Hebben nu wel sinds gisteren een storing bij de egr-klep, maar dit zou niet te wijten zijn aan de weinige km’s. (dacht ik eerst wel) momenteel geen vermogenverlies, maar met ons 1 jaar garantie zal dit snel verholpen worden.
Wordt vervolgt.

niet overtuigd

  • 45.000 km

We zijn weer wat verder met de grote peugeot gezinswagen en we hebben al 2x dezelfde panne gehad.
Een kapotte dichting aan de koppeling belette ons om de volgende dag te vertrekken met deze wagen naar de bergen.
Gelukkig is er nog de trouwe corolla voor het vele kleine werk.

De egr-klep en lampje op dashbord knippert niet meer, dus heb ik dit niet laten herstellen.

Wel zakt het olieniveau van de servo snel, maar we kunnen geen lek vinden. Zeer raar. Moet 50ml bijvullen per 1000km.

Het was misschien niet zo slim om de auto te kopen op 120km van bij ons thuis. (was een kwestie van snel een nieuwe wagen te hebben na ons ongeluk van begin dit jaar met de c-crosser) maar nu moeten we telkens die afstanden overbruggen om van de 1jaar garantie te genieten.
Als de technieker dan niet goed zijn werk doet en we na 48h terug moeten omdat de nieuwe dichting weer lekt, dan ga je echt balen. Weer 2x 120km.

Ook de lage km's en hoge leeftijd is volgens mij niet goed voor de dichtingen.


tijdelijk pas ik mijn score betrouwbaarheid aan.
Kosten laat ik op 4 sterren, want we zitten nog in de garantie dus moeten we de portemonnee (nog) niet bovenhalen.

Wie heeft mijn 5e versnelling gepikt?

  • 47.200 km

Helaas moet ik alweer negatief nieuws melden over de 4007.
De koppeling is nu reeds 2500km ok, maar zijn we plots de 5e versnelling kwijt!
Vlot in z'n 4, vlot in z'n 6. Maar in zijn 5 geeft ie niet thuis!!!
Iemand een begin van een idee hoe dit kan? Onze rijstijl is echt rustig.

Terug naar die verre garage (3e keer op 8 maanden tijd) en laten herstellen.
Nog steeds in garantie.
Ik hoop dat hierna het ergste leed achter de rug is, want het vertrouwen zakt als een kaassoufflé in elkaar.
Ster betrouwbaarheid er nogmaals af.

Nog een 4e en een 5e maal moeten langsgaan
Intussen heeft hij een dikke maand binnen gestaan en is de versnellingsbak hersteld en de servo ook.
De garagist weet helaas niet hoe die 5e versnelling is kunnen stuk gaan. Heeft dit nog nooit meegemaakt. Hij was nota bené de vorige eigenaar en weet zelf hoe er mee gereden is.

De laatste ster betrouwbaarheid kan ik er niet afdoen volgens deze website, maar ga er van uit => 0 sterren. Deze kunnen herwonnen worden als we een héééél lange periode niets noemenswaardig technisch tegenkomen.

Momenteel is het vertrouwen zoek, maar de auto rijdt. En dat is veel waard voor ons.

Hopelijk het vervolg in een constructieve rubriek.

alles lijkt te werken

  • 65.000 km

Sinds de laatste review stijgt het vertrouwen licht.
De versnellingspook is soms heel licht te bedienen maar het werkt. Geen pannes meer.
Ik had 0 sterren betrouwbaarheid gegeven, maar we stijgen terug naar 1 ster.
De auto wordt niet ontzien. Deze rijdt dagelijks over onverharde wegen (lichte offroad) en dat is er toch aan te zien inmiddels. Krassen, deukjes.

We duimen dat alles technisch zo blijft verlopen.
Winter en zomerbanden zijn bijna gaar. Iemand een voorstel bij de bandenboer?

alweer de versnellingsbak

  • 77.100 km

Dit keer een eindstuk van de versnellingskabel die het begeeft. Enkel nog 1e en 2e versnelling bleef over.

Kost niet veel maar is een helse klus om alles te vervangen.
Veel werkuren betaald.
+Controle van de vloeistoffen en we zijn weer een "bin ladens" kwijt.(500€)

Mijn zomer en winterbanden zijn echt bijna op de limiet, maar ik twijfel om er nog geld in te pompen.
Weldra autosalon in Brussel, dan eens kijken naar een beter model 4x4/7 plaatsen.

So far so good

  • 90.000 km

De kaap van 90000km hebben we gepasseerd zonder technische mankementen.
Een OH dringt zich op.
1100€ heeft dit gekost (ruim 2 "Bin Ladens"). Inclusief vervangen van de aandrijfriem.
Ook hebben we besloten om de auto wat langer te houden wegens zijn polyvalentie.
Je gaat goed moeten zoeken naar een auto met 7 zitplaatsen, 4x4, uitgebreid dealernetwerk, lage tweedehandsprijzen....en goede kwaliteit. Dat laatste is nog voor flinke verbetering vatbaar.
Toch geïnvesteerd in 4 nieuwe Michelin Alpin winterbanden.
Zomerbanden zijn ook gaar, dus weldra hier ook nieuwe banden van een premium merk.
Volgend doel is 150-175000km.

Betrouwbaarheid gaat terug naar 2 sterren. Blijkbaar zijn de problemen achter de rug.
De kinderen hebben de auto "zoem" gedoopt in de hoop om alle demonen te bezweren.

So far so good II

  • 103.000 km

Leuk, de kaap van 100.000 zijn we gerond zonder onvoorziene kosten.
De auto ziet af met mijn 3 kinderen en het dagelijkse bosbeheer.
Krassen en blutsen aan de buitenkant, vrij vuil aan de binnenkant en de kunststof verweert snel.

Het is geen liefhebbersauto, maar een familie wagen en werktuig. De restwaarde zal laag zijn, daar zijn we ons terdege van bewust.
We hebben wel veel €'s uitgegeven aan rubber.
Vier premium winter en zomerbanden.
+- 700€ per set.
Ik heb een banden-fetisj en vind dit persoonlijk een onderdeel (samen met nog een 5 tal dingen) waar je niet op mag besparen voor de veiligheid aan de auto.


De injectie doet soms even raar (inhouden), maar dit is na 1-2 seconden voorbij.

Binnen enkele jaren mogen we met deze auto de stadskern Antwerpen niet meer in, dan zal het tijd zijn voor een modernere motor.

En zoem zoefde voort.

verkocht

  • 112.000 km

Helaas zijn we weer in een sukkelstraatje gekomen met de auto.

Nu weer een nokkenas-sensor stuk.
Allemaal geen drama (alhoewel 160€) maar alvorens een officiële peugeot garagist dit heeft gevonden waren we weer dagen de auto kwijt en raprap voor sluitingstijd de auto afgeven of ophalen. (2 garages en 3x langsgaan)
Steeds veel stress als je een groot gezin hebt.
Dit zou niet mogen als je braaf de OH intervallen volgt om net zo'n fratsen te voorkomen.

We waren het beu en vandaag de auto verkocht aan een Fransman. Fijn dat Frankrijk zo'n ophaaldienst organiseert om ze in hun eigen land te verschroten. ;-)

Was een polyvalente auto (7 plaatsen) met een sterke koppelmotor en goed comfort, maar betrouwbaarheid is niet goed.
Dit is uiteraard mijn persoonlijke ervaring.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.