Peugeot 308 XT 1.6 HDiF 110pk (2008)

autoreview

Peugeot 308
Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308

Signalement

Uitvoering308 XT 1.6 HDiF 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf95.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 308 XT 1.6Hdif (5versn.) (jan-2008)

  • 105.000 km

Mei dit jaar was het zover, ik ging een nieuwe auto halen. Hiervoor in het bezit van een Ford Escort clipper uit 1998, met de nodige kilometers en roest.

De keuze was niet eenvoudig, een Fiat Bravo (prachtig om te zien en betrouwbaar volgens tests), een Ford Focus of de Peugeot.

De stoelen van de Fiat Bravo zaten wat mij betreft niet goed, de zitting was te kort en liep voor mijn gevoel af, waardoor de steun achter de knieën miste. Sportstoelen waren wel net goed genoeg, alleen zit je dan vaak met een uitgekleed model te kijken. De Focus was eigenlijk net te duur, maar wel de ruimste en super stoelen.

De Peugeot was de eerste waarmee ik heb gereden. Het was wel een eindje weg, maar wel de XT uitvoering. Een licht interieur, veel standaard aanwezig, waaronder gescheiden temperatuursregeling (autom. airco). Wel een voorkeur, aangezien vriendin en ik regelmatig in de clinch liggen wat betreft de blazers.

De combinatie van het lichte interieur en een panoramisch schuifdak is geweldig. Het hele interieur is helder en geeft een uniek gevoel. De gebruikte materialen zijn prima in order, alleen de hard kunststoffen handgrepen kraken als je er in knijpt.

Veel details kloppen bij de Peugeot. Cruise Control werkt intuïtief en logisch. Waar ik bij de Focus bijvoorbeeld miste hoe hard de cruise control is staat gesteld, is op de boordcomputer dit digitaal op elk moment af te lezen. Je kunt ook een begrenzer instellen, erg handig op drukke punten waar veel moet worden gas gegeven en geremd. Aangezien de cruise geen zin heeft bij 30km/uur (aangezien deze pas werkt in de 4e versnelling), kun je de begrenzer op 30 instellen, en dan continu planken zonder bang te zijn geflitst te worden.

Nog een pluspunt van de cruisecontrol: de "+" ingedrukt houden zorgt ervoor dat de snelheid in stappen van 5km/uur wordt verhoogd. Klein detail, maar in de praktijk wel nuttig.

De gescheiden temperatuurregeling was een pré voor de auto, alleen in de praktijk is het niet altijd even handig. Allereerst de automatische airco (dit is algemeen): vaak schommel je ergens rond de 20 graden, afhankelijk van het weer. Is het heet buiten, dan zul je de airco toch echt lager moeten zetten om een fijne temperatuur te hebben in tegenstelling tot als het buiten koud is. De temperatuur is geregeld, de hardheid van blazen niet (ook algemeen). Vaak wordt het hard blazen en dan dempen per luchtuitgang door de schuifjes.

De airco heeft het prima uitgehouden in Italië, waar zelfs 40 graden is voorgekomen. Even volop laten blazen en na een tien minuten of kwartier is het al een stuk beter te doen. Ook de luchtuitlaatjes achterin (bij de voeten en middenin) zijn fijn voor de achterpassagiers. Het dak zit toch vaak dicht in de zomer, gewoon uit praktisch oogpunt (dak open is direct voelbaar warmer)

Motorisch gezien is er niks te klagen. Een gemiddeld verbruik van 1 op 18 of zuiniger is gewoon prima haalbaar, ook bij een wat steviger rijstijl. Ik rij relatief veel in de stad, trek stevig op bij de stoplichten maar heb geen noemenswaardig meerverbruik.
Trekkracht is uitstekend, af en in Italië vreemd naar de toerenteller gekeken, aangezien bergop met

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.