Peugeot 308 XT 1.6-16V VTi (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 XT 1.6-16V VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
En toch ga ik het doen! Nu al mijn Review plaatsen ondanks dat ik mn 308 nog maar een week heb. En nee, ik ben niet verblind door verliefdheid voor mijn nieuwe voiture, op dit moment is elke recensie meegenomen lijkt mij, aangezien er nog maar 3 andere zijn en geen enkele met de 120pk 1.6 VTI benzine motor.
Naar mijn bescheiden mening ben ik redelijk in staat om een goed vergelijk te maken met de 307XSI welke ik 6jr. /150.000km heb gehad eveneens vanaf nieuw en ook particulier bereden.
De keuze is op de 308 gevallen, een XT met nog een aantal aanvullende opties, nadat we de 207SW nog eens objectief tegen het licht hebben gehouden met name op gebied van hoofd- en beenruimte. (En je wilt tenslotte niet een stapje terug doen..).
Dus is de 308 voor ons een logische opvolger. Verassend vindt ik dat de grootste sprong gemaakt is op het gebied van comfort en ergonomie. De stoelen en algemene zitpositie zijn naar mijn mening comfortabeler dan bij de 307. (en die was al niet beroerd...)
Houding van de rechterbeen tegen de console is aanmerkelijk aangenamer, en dat was goed merkbaar tijdens de eerste 500-600km Autobahn- cruising.
In de media is het dashboard al ruimschoots aan bod gekomen, en tercht. De kwaliteit is werkelijk een klasse hoger ten opzichte van zijn voorganger.
Persoonlijk vindt ik de parfumeur een aangenaam accesoire. Maar ik heb dan ook geen last van allergie zoals mijn collega mede-308-recensent.
Verbruik en motorisering kom ik tijdens de volgende up-dates op terug. In iedergeval is echt niet zo dat deze auto ondergemotoriseerd is. Je float plezierig met het verkeer mee. De top ligt beduidend boven de 190. En acceleratie is absoluut
voldoende, het karakteirsitiek van de motorisering aangenaam soepel en plezierig in de omgang.
Eerst moet de motor nog los komen maar de boordcomputer geeft nu een gemiddeld verbruik aan van 8,2ltr/100km. En is uiteraard dalende naarmate de motor verder ingereden raakt.
Plezierig in gebruik zijn ook de RT3 radio, opties als regensensor en lichtsensor waren mij al bekend in de 307 en verschillen niet al te veel. Wel kan je merken dat de cruisecontrol een generatie nieuwer is. Deze lijkt makkelijker op te pakken en direkter in bediening.
Het glasdak is natuurlijk een eyecatcher maar zorgt bovenal voor een plezierige ambiance in het interieur.
Tot zover het eerste gedeelte.
PROBLEMEN
Geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.