Peugeot 308 SW XT 2.0 HDiF 136pk (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW XT 2.0 HDiF 136pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 264.498 km |
De eerste kilometers...
- 2.100 km
Eind november is onze 206 SW (zie andere review) ingeruild voor een nieuwe 308 SW XT 2.0 HDiF. Onze 307 SW (zie andere review) blijft nog steeds bij ons en doet nog altijd probleemloos zijn werk. De 308 is voorzien van zwart (metallic) lak, zwart lederen interieur, Connect Com systeem (met telefoon, navi, mp3 en harddisk) en verder het complete pakket van de XT (voor- en achter sensoren, gescheiden climate control, stoelverwarming, 17 inch lichtmetaal etc.). De aflevering verliep erg prettig, een update naar de nieuwste navi-kaarten (2009/2010) had helaas nog niet plaatsgevonden, maar de firmware was wel al bijgewerkt.
Bij 1000 km is de auto even langs de garage geweest voor een iets betere uitlijning van de wielen (lichte trilling in stuur bij 120 km/u) en zijn de koplampen iets lager afgesteld (na enkele seintjes van tegeliggers).
De auto is bijzonder comfortabel (maar met genoeg gevoel in handen en billen om gevoel met de weg te hebben), zeer stil en heerlijk ruim. De kwaliteitsbeleving is gewaarborgd door de mooie materialen, het leder en de afwezigheid van kraakjes of rammeltjes.
De 2.0 HDiF motor is in combinatie met de 6-bak een zeer prettige motor. Met 320 Nm koppel (340 Nm als 'boost') heb je nooit klagen, de verleiding is soms erg groot om het gaspedaal eens goed in te trappen. Verbruik is momenteel dan ook nog niet lager dan 1: 14,5 geweest. Moet beter kunnen met verstandiger gebruik van het gaspedaal en de cruisecontrol.
Het is bedoeling dat we er jaarlijks zo'n 25.000 kilometers mee gaan rijden, dus deze diesel krijgt niet zo'n zwaar leven.
Beetje pech...
- 7.000 km
Na 7000 km valt er wat meer over de 308 te zeggen. Het verbruik is gemiddeld 6,4 liter/100km. Volgens de boekjes moet dat nog zuiniger kunnen. Ik gebruik op de snelweg zoveel mogelijk de cruise control. De auto heeft de laatste update voor de navi inmiddels gekregen. Ook de software voor de dagrijverlichting is geactiveerd (staat standaard op uit, moet je wel even langs de dealer om dat aan te laten passen). Gevalletje pech op de A20, tussen diverse heftige regenbuien door reed ik met 90 km/u vol in een enorme waterplas onder het treinviaduct bij Schiedam. De klap was zo groot dat de tank met additief voor het roetfilter vernield werd (vlak voor de achterwielen) en van de metalen beschermplaat alleen nog een gescheurd en verfrommeld geheel overbleef. De auto direct naar dealer gebracht en alles werd supersnel gerepareerd.
Ik ervaar de slag van de koppeling wat als lang, hoewel het aangrijppunt mooi direct is. Slag had dus wel wat kleiner mogen zijn. Het rijcomfort is nog een beetje wennen, de auto is erg stil (pluspunt), de vering is wat steviger dan ik gewend was (wenpunt). Het sturen is ook wat zwaarder dan in de 307 (heeft snelheidsafhankelijke bekrachtiging) en er zit wat nervositeit in het stuur rond de middenstand. Wielen zijn al een keer opnieuw uitgelijnd, nog niet alle trilling verdwenen, maar is verder geen heikel punt. Wel een aandachtspunt is de rubberen rand (voor geluidsisolatie) rond de achterruit die op 4 hoeken is ingescheurd. Dealer weet ervan, eerste beurt kijken we er naar.
Bijna 20000 kilometer...
- 19.000 km
Nu de 20.000 kilometerstand er aan zit te komen is het weer tijd voor een update. De 308 voldoet volledig aan de verwachtingen, dat is de belangrijkste conclusie. Het is een echte lange afstandsauto, met erg weinig rijgeluid, veel comfort en natuurlijk alle ruimte om veel spullen mee te nemen.
Zijn er dan geen aanmerkingen? Jazeker:
- het stuurgevoel rond de middenstand van de wielen zou wat directer/scherper mogen zijn, zoals bij de 307
- De auto is behoorlijk gevoelig voor spoorvorming. Heeft ongetwijfeld met de breedte van de banden te maken. Met name bij flink optrekken merk je er veel van, kwestie van de handjes goed aan het stuur hebben. Ook bij optrekken op nat wegdek merk je goed dat de hoeveelheid koppel een beetje teveel van het goede is voor deze (natuurlijk niet meer nieuwe) banden (Pirelli P Zero Nero).
- de achterbumper ontbeert helaas de zwarte kunststof beschermstrip die de 307 wel had. Na 20.000 km wordt de gelakte bumper aan de bovenzijde al een beetje grijzig, door het zand en stof dat langs de bumper van boven naar beneden gezogen wordt.
Ook is het oppassen met bagage inladen, een krasje heb je zo te pakken. Gelukkig is er wel een strip verkrijgbaar en die zal er tzt ook wel op komen.
- de navigatie heeft een paar keer wat moeite gehad om op te starten, duurde dan 2 minuten voordat het scherm zichtbaar werd. Probleem is vanzelf weer verdwenen.
- de rubberen omlijsting van het te openen raam in de achterklep is op 4 plekjes ingescheurd en zal vervangen worden (onder garantie)
Verder gaat alles probleemloos en zullen alleen de voor- en achterbanden nog even met elkaar gewisseld worden om gelijkmatig te slijten en cuppen te voorkomen.
Binnenkort de eerste beurt...
- 25.100 km
De eerste 25.000 km zitten er ruimschoots op, dus binnenkort maar eens een afspraak maken voor een eerste beurt.
Geen bijzonderheden, zover ik kan waarnemen. Banden zijn nog niet versleten, maar de hoeveelheid grip is duidelijk minder geworden.
Dit jaar nog geen winterbanden aangeschaft, de 307 heeft ze wel, dus we zijn altijd mobiel mocht het echt 'winteren'. Overigens wel geprobeerd de stalen velgen van de 307 onder de 308 te laten zetten, maar de 2.0 HDif is nu net het enige 308 model met grotere remschijven... dus dat paste mooi niet.
Sinds het laatste verslag geen enkele bijzonderheid te melden, alles doet het zoals je mag verwachten. In het volgende verslag neem ik de uitslag van de eerste beurt mee, wie weet wat er dan te melden valt.
Eerste beurt!
- 26.142 km
Zoals al aangekondigd is de eerste beurt inmiddels uitgevoerd.
Vervangen zijn; motorolie, pakking, oliefilter, brandstoffilter en het filterlelement. Tel daar de arbeidskosten bij op en ik mocht 305,00 euro afrekenen. Verder heb ik nog alle banden (helemaal op) laten vervangen door Michelin Pilot Sport 3 banden. Ben benieuwd hoe die zich houden qua duurzaamheid, geluid, cuppen etc.
Verder geen bijzonderheden te melden, dus ik ga eerst weer eens wat kilometers maken voor het volgende verslagje.
Eerste APK
- 72.000 km
Na 3 jaar zit de eerste APK er op. Kilometerstand is net de 71.000 km gepasseerd en sinds het laatste verslag is er weinig spannend gebeurd. Vlak voor het aflopen van de garantieperiode is de auto helemaal nagelopen op zaken die nog onder garantie zouden kunnen valen. Dat waren maar een paar kleinigheden; raamrubber rond de achterruit is vervangen ivm kleine inscheuringen en de kunststof driehoek achter een van de buitenspiegels is vervangen, ook omdat een rubber randje iets inscheurde. Allemaal keurig geregeld door de dealer.
De 308 is nog steeds een echte banden'vreter', althans, je mag blij zijn wanneer je 20.000 km haalt op een setje. Heeft niets met mijn rijstijl te maken (rustig), maar wellicht met de keuze van de band (Michelin Pilot Sport3). In ieder geval gingen de Michelins aan de voorzijde slechts 13.000 km mee. Dat is uiteraard niet normaal en ik kreeg een nieuwe set banden (Continental Sport Contact3) voor de helft van de prijs. Die slijten nu mooi gelijkmatig en ik denk dat ik ergens tussen de 25.000 en 30.000 km ga komen, voordat ze op zijn.
Maar even terugkomend op de APK, die ging zoals verwacht, helemaal niets te melden.
Ik had zelf ook geen enkel probleem waargenomen in de periode tussen APK en laatste review. De 308 is nog steeds een uitermate comfortabele, stille, zuinige em betrouwbare auto.
Heb inmiddels ook winterbanden in de bestelling staan (Vredestein Wintrac Extreme) + WSP Toulouse velgen. Ben benieuwd hoe de 308 daarmee de winter door gaat komen.
De APK is weer achter de rug.
- 105.000 km
De 308 mocht weer voor de APK naar de garage. Wederom was er niets op- of aan te merken. Winterbanden zitten er ook weer onder, bevallen nog steeds goed. Al met al een paar tientjes aan kosten.
De ton is dus inmiddels gepasseerd en de 308 doet nog steeds probleemloos zijn werk. Na de winterperiode moeten de zomerbanden vervangen worden, daar ga ik eens rustig naar kijken op het internet.
Nieuwe zomerbanden en verbruik
- 110.000 km
Zoals enige ervaringen opgetekend zijn de ContiSportContact3 banden een redelijk aantal kilometers meegegaan. Ze gingen er bij 72.000 km onder en nu bij 110.000 zijn ze aardig op. Je zou er nog een paar maanden tot een half jaar mee door kunnen rijden, maar veiligheid telt voor mij het zwaarst. Na deze goede ervaring met de Conti's komen er weer dezelfde banden onder.
Verder eindelijk weer eens iets over het verbruik melden, lijkt me. De boordcomputer geeft 6,3 l/100 km aan, dus zeg 1:16. Het is niet de zuinige diesel die ik in 2009 had verwacht, 1:17 a 1:18 had ik toen toch wel in gedachten, maar we moeten het er maar mee doen in de praktijk.
De winterbanden zijn nu weer opgeslagen, uiteraard deze winter eigenlijk voor niets onder de auto gezet en dus iets te hard gesleten door het zachte weer. Ze bevallen verder uitstekend en kunnen nog wel 2 (echte) winters mee, schat ik in.
APK-tijd!
- 125.000 km
En weer een ritje naar de Peugeot dealer (Ridderhof in Hengelo GLD) om de jaarlijkse APK te laten uitvoeren. En zoals verwacht helemaal geen opmerkingen. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de winterbanden er weer onder te laten leggen. Ik hoop dat we ze deze winter wel een keer nodig hebben...
APK tijd!
- 142.313 km
Weer een jaar voorbij gevlogen! Tijd voor de APK. Deze keer maar even de factuur op een rij:
- Peugeot onderhoud C-beurt (incl. pakkingring en oliefilter.
- Olietoeslag, brandstof additief, apk controle, roetmeting, afmeldkosten, winterbanden monteren.
Totaal 257,35 incl. BTW
Geen op- of aanmerkingen, gewoon (weer) een perfect jaar 308 rijden achter de rug.
APK en beurt
- 159.688 km
Het was weer tijd voor de APK en een 160000km beurt. Wat is er gedaan:
- pakkingring, oliefilter, pollenfilter en remvloeistof vervangen
- brandstofadditief toegevoegd
- winterbandenwissel
Totaalkosten 379,35
Zomerbanden lopen op hun eind. Ga eens rondkijken naar nieuwe Conti's. Verder het afgelopen jaar geen redenen tot klagen gehad, alleen in het begin van 2016 gaf de accu de geest. Maar niets schokkends dus.
Nieuwe banden
- 165.140 km
Nu het weer tijd was om van winter- naar zomerbanden te gaan, ook tijd om een paar nieuwe banden om de voorwielen te laten leggen. Er lagen Continental ContiSportContact 3 banden om, nu worden het Vredestein Ultrac Cento's. De Conti's gingen er bij 110.000 km onder, we zijn nu ruim 55.000 km verder. Rekening houdend met de winterbanden, hebben ze tussen de 30.000 - 35.000 gelopen. Ik ga nooit tot de minimale toegestane profieldiepte, 40.000 km was dan wel haalbaar geweest. Ik ben erg benieuwd naar de Ultrac Cento's. De Vredestein winterbanden die ik nu heb, WinTrac Extreme, bevallen erg goed, ook qua slijtage. De Conti's om de achterwielen kunnen in ieder geval nog een jaar mee, dus die gaan dan richting 40.000 tot 45.000 km mee.
Airco check etc.
- 170.140 km
Het was nog niet voorgekomen, sinds de aanschaf van onze 308, dat de airco was nagekeken en toen er ook nog een 50 euro waardebon van Peugeot in de mail viel, was een afspraak snel gemaakt.
Op 17 juli 2017, kilometerstand 170140, stond onze 308 in de werkplaats voor een airco check. De check wees uit dat de druk in het systeem enigszins verlaagd was, maar om ieder risico te mijden besloten we tot opnieuw vullen van het systeem. Terecht bleek daarna, want van de 750 ml koelvloeistof was 280 ml overgebleven.
Omdat de auto toch in de werkplaats stond is meteen de bumperbeschermlijst (die aan de rechterzijde een beetje loskwam) op de achterbumper opnieuw vastgezet, deze keer met kit i.p.v. dubbelzijdig 3M tape. Die gaat dus nooit meer los! Verder even de computer laten uitlezen op eventuele storingen. Er schijnt 1 x een storing m.b.t. voorgloeien te zijn geweest, heb ik zelf niets van gemerkt.
Omdat Peugeot zo vriendelijk was mij een waardebon aan te bieden van 50 euro kwamen de kosten voor dit alles op 65,87 euro.
APK en beurt
- 174.170 km
De APK stond weer voor de deur en ook de jaarlijkse onderhoudsbeurt en zomer-winterbandenwissel. APK verliep probleemloos en met de beurt waren alleen een pakkingring en een oliefilter gemoeid. Totaalkosten: 260 euro.
LED verlichting
- 174.600 km
Ondanks dat ik sinds jaar en dag de standaard H7 lampjes vervangen heb door Bosch Plus 90 H7 lampjes (mooi wit licht, veel meer zicht), vond ik het tijd om over te schakelen naar LED verlichting voor de koplampen. Na lang zoeken en lezen kwam ik terecht bij de Pilot Hilox H7 XTR Black LED kit. Gekoelde led lampen met een uitstekend lichtbeeld en goed en onzichtbaar in te bouwen in de lichtunits van de 308. Installatie was een fluitje van een cent, afstellen was niet nodig, want het lichtbeeld kwam exact overeen met het originele lichtbeeld. Nu de wintermaanden voorbij zijn kan ik wat zeggen over mijn ervaringen. De hoeveelheid licht is (erg) groot, maar veel belangrijker nog, het licht verblindt geen tegenliggers en de mate van reflectie van de strepen op de weg is hoog. Dat zorgt in onze omgeving, donkere provinciale wegen, voor bijzonder goed en ver zicht en daardoor meer ontspanning tijdens het rijden in het donker. Ik ben er erg tevreden mee!
APK en grote beurt
- 192.031 km
De APK stond weer op de stoep en nu was het ook weer eens tijd voor een grote beurt. Naast alle standaardvervangingen van diverse filters waren nu ook de remslangen voor aan de beurt. De totaalkosten vielen dus relatief mee: 596,61 euro.
Een aantal weken voor de APK heb ik de fraaie 18" WSP Toulouse (winter)velgen, die de afgelopen jaren wat stoeprandschade en wat oxidatieplekjes hadden opgelopen, laten bijwerken en poedercoaten. Gelijk 4 nieuwe Dunlop Winter Sport 5 banden er omheen, dus die kunnen er weer ca. 4 winters tegenaan.
De Vredestein Wintrac Extreme banden hebben vanaf ca. 77.000 km (eind 2012) er onder gelegen tot aan ca. 184.000 km. Zijn ze dus rond de 45.000 km meegegaan, valt niet tegen voor deze sportieve banden. Ik heb overwogen weer dezelfde Vredesteins te laten monteren, maar deze keer lagen de kosten zoveel hoger dan de Dunlops, daarom nu een andere keuze gemaakt.
Ook halverwege dit jaar de koplampen laten polijsten en voorzien van een nieuwe UV bestendige coating. Zo staan ze er weer fris en helder bij.
Er was de eerste helft van het jaar ook af en toe sprake van afslaan van de motor bij terugschakelen naar zijn 2, wanneer je de koppeling intrapte. Daartoe in samenspraak met garage besloten de brandstofgallerij te vervangen. Ook zijn er een aantal aansluitingen van de gloeibougies goed vastgezet. Probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
De auto doet verder voorbeeldig zijn/haar werk. We zijn er nog steeds bijzonder tevreden over, vooral gezien het gemak waarmee we nu de 2e ton op de teller naderen. Wat opvalt is dat de gebruikte materialen in de auto er, behalve lichte slijtage van de lederen pookknop, er nog (bijna) als nieuw uitzien. Vooral de lederen bekleding is in nieuwstaat! Het lederen stuurwiel heeft ook nog steeds voelbare nerfjes en geen gladde plekken of andere slijtage.
Op naar volgend jaar!
En toen waren we (goed) aan de beurt...
- 204.767 km
Je weet wanneer je langer met een auto doorrijdt, je vroeg of laat een keer met serieuze reparaties of vervangingen te maken krijgt. Dingen slijten nu eenmaal en dus ook de zaken die normaal gesproken voor de lange duur ontworpen zijn. De zomervakantie was een mooi moment om alles in 1 keer aan te pakken:
- aanpassen stekkers brandstofdrukklepregeling en brandstofdruksensor (motor sloeg soms onverwacht af bij het intrappen van de koppeling)
- lekkage kleppendeksel (nieuwe pakking) en 1 brandplaatje van de verstuiver vervangen
- pakkingen en keeringen vervangen nokkenas, brandstofpomp, vacuumpomp en krukas
- nieuwe distributieset en waterpomp
- nieuwe expansiereservoir koelvloeistof + spoelen en nieuwe koelvloeistof
- nieuwe koppelingsset met vliegwiel
- vervangen olie versnellingsbak
- 2 wielen rechts richten en banden trimmen, daarna balanceren en uitlijnen
Tel daarbij heel wat uurtjes arbeid op en de totaalkosten bedroegen 3734,52 euro. Dat zijn de betere facturen ;-)!
Resultaat van dit alles: de auto rijdt weer erg prettig. De koppeling pakt weer direct op, auto reageert direct op het gas, de motor loopt mooi en slaat nu weer heel rustig af wanneer het contact wordt uitgezet. De auto trilt niet meer in het stuur bij 120 km/u en trekt ook niet meer naar rechts. De oorzaak hiervan was de aanvaring met een houten balk (die vlak voor ons van een vrachtwagen viel) op de snelweg bij 100 km/u enige tijd geleden. De 2 rechter wielen knalden over de balk heen. In eerste instantie geen schade te zien, banden waren niet beschadigd, maar de velgen hadden een goed tik gekregen.
De investering evenaren de restwaarde van de auto, dus nog een paar jaartje doorrijden is het devies. Zou geen probleem moeten zijn, de auto staat er verder binnen en buiten (heel) goed bij. Nu volgende maand op naar de APK en een kleine beurt. Benieuwd wat dat gaat opleveren.
APK, beurt en toch weer reparaties
- 207.896 km
Na de omvangrijke reparaties en vervangingen bij een gespecialiseerde garage in midden-Nederland, bleek dat er toch een en ander niet zo foutloos was aangepakt als verwacht. Na een onbevredigend gesprek met de klant/servicemanager besloten de fouten op te laten lossen door mijn vaste garage. Wat was er precies aan de hand:
- de nieuwe waterpomp lekte vanaf het moment dat hij vervangen was. Toen er binnen 24 uur 1 liter koelvloeistof verdwenen was, moest er direct actie ondernomen worden.
- de problemen met het plotseling afslaan bij het schakelen waren helaas niet verdwenen en werden steeds ernstiger.
Dus op naar mijn vaste garage en daar naast de APK en een kleine beurt, ook de problemen laten bekijken/oplossen.
Conclusie:
- een nieuwe waterpomp en disitributieriem
- nieuwe koelvloeistof
- hogedruk pompregelaar vervangen
- borging brandstofdruksensor gerepareerd
- kosten 770,23 euro
APK en kleine beurt:
- remblokken achter vervangen en remklauwen gereinigd
- ruitenwisserset
- kosten 461,91 euro
Maakt een totaalsom van 1232,14 euro.
Tel daar de eerdere kosten van dit jaar bij op en het totaal is 4966,66 euro!
Het duurste jaar 308 rijden ooit. Dit deed wel even zeer, maar de problemen zijn nu wel echt opgelost. Ik hoop 2020 echter wel wat goedkoper door te komen :-)!
Defecte dynamo poelie
- 214.037 km
Er klonk een vreemd geluid onder de motorkap; de dynamo-poelie bleek defect. Vervangen was het devies. Gelukkig was de dynamo zelf goed.
Kosten: 255,01 euro
APK en A-beurt
- 216.167 km
Tijd voor de APK en een A-beurt. Geen bijzonderheden op een nieuw oliefilterhuis na. Verder was de parkeersensor rechtsachter defect (en dus doen alle sensoren niet meer mee). De geschatte kosten bij onze garage waren 185,00 euro. Ik heb zelf in Duitsland voor 20 euro een nieuwe sensor besteld en voor 10 euro de juiste autolak.
Vervolgens zelf de sensor gelakt en montage was een fluitje van een cent en nog leuk om te doen ook. Dat je dan ook nog eens 155 euro uitspaart is natuurlijk mooi meegenomen ;-)!
Totaalkosten: 392,93 euro
Update: 220208 km (25 maart 2021)
- Massadraad in rechterachterlicht werkt door oxidatie niet goed meer.
- Nieuwe massadraad + arbeid
Totaalkosten: 34,73 euro
Update: 220691 km (21 april 2021)
- Additief reservoir is leeg
- Nieuw Eloys reservoir gemonteerd
Kosten: 247,87 euro
APK en A-beurt
- 227.902 km
Sinds de vorige APK en beurt hebben we er 11735 km mee gereden. Covid-19 laat ook in die zin zijn sporen na, meer thuis werken is minder rijden. Daarom nog maar weer een A-beurt (volgend jaar een C-beurt) + het brandstoffilter vervangen. Bijzonderheden? Geen enkele, alleen het batterijtje in de afstandsbediening werkte de laatste tijd alleen nog maar op steeds kortere afstanden van de auto. Dus tijd voor een nieuw batterijtje.
Spannender gaat het deze keer niet worden ;-)
Kosten: 363,85 euro
APK, C-beurt en wat extra's
- 238.562 km
Extra's? Jazeker, want het verhaal begint bijna standaard met de APK en dit keer een C-beurt (grote beurt), maar dit keer moest er ook nog wat andere zaken worden afgehandeld. Zoals altijd het hele lijstje:
- C-beurt (oliefilter, carterstopring, luchtfilter, interieurfilter, olie, klein materiaal en afvoer KCA)
- Remvloeistof VV en systeem ontlucht
- Airco afgeperst, condensator bleek lek (airco koelde niet goed meer)
- Condensator vervangen (airco afdichtring, testen, vullen etc.)
- Kachel verwarmde niet voldoende meer; nieuwe kachelkoeler gemonteerd
- Koelsysteem geflushed en koelvloeistof VV
- Nieuwe ruitenwisserbladen
- Zomerbanden schuin afgesleten, worden in het voorjaar vervangen
- Winterbanden gemonteerd en wielen uitgelijnd
Opgeteld was de totale 'schade': 1528,19 euro
Het kost wat, maar dan heb je ook wat ;-). Deze winter zitten we er lekker warmpjes bij en de zomer kunnen we ook weer zonder problemen tegemoet zien. Oh ja, het aantal afgelegde kilometers afgelopen jaar was weer een bescheiden 10660. Qua kilometers loont het dus voor geen meter een diesel te hebben, de huidige brandstofprijs voor diesel maakt het nog onlogischer. Maar ja, het is nog altijd genieten geblazen met deze diesel, dus mag het (wat meer) kosten :-)!
De oude maar trouwe 307 komt volgende week aan de beurt voor APK, C-beurt en ook een aantal noodzakelijke vervangingen, dus financieel is deze maand qua autokosten een echte 'uitschieter'. Maar ook de 307 is het nog iedere cent waard :-)!
Tussendoortje
- 245.783 km
Het is bijna een gewoonte geworden; in het najaar APK en beurten, in het voorjaar kleinigheden die niet kunnen wachten tot het najaar.
Wat had het voorjaar deze keer in petto:
- Er zat al een tijdje condens in het linkerachterlicht. Dus de lamp maar eens gedemonteerd en wat bleek; er kwam een halve liter water uit. De rubberen ring die de boel waterdicht moet afdichten zat niet stevig genoeg meer aangedrukt, omdat 1 van de klemmen ingescheurd was. Oplossing was simpel, in Polen een originele binnenunit besteld en zo even vervangen. De boel is nu weer waterdicht.
- De zomerbanden waren (zoals opgemerkt in een vorig bericht) door droogtescheurtjes en schuin afslijten aan het einde van hun latijn. Omdat de lichtmetalen (zomer)velgen na 13 jaar ook niet helemaal 'fris' meer waren, de gelegenheid meteen aangegrepen om ze opnieuw te laten spuiten. Samen met 4 nieuwe GoodYear Vector 4 Seasons Gen 3 banden, zien de velgen er weer helemaal fris uit. De wintervelgen kunnen deze zomer mooi worden opgeknapt en de winterbanden krijgen iets meer rust (lees: de wintervelgen komen alleen voor echte winterse omstandigheden uit de garage).
De aanslag op de portemonnee bedroeg:
- binnen-unit achterlicht: 40 euro
- velgen opnieuw spuiten: 310 euro
- 4 nieuwe banden (incl. montage, balanceren en uitlijnen): 545 euro
Nieuwe deeltjestest doet zijn werk!
- 253.740 km
Na het 'tussendoortje' van 13 april 2023 was het nu weer tijd voor het reguliere bezoekje aan de garage. De APK was met een nieuwe deeltjesmeting uitgebreid en dat hebben we geweten ook. Het originele roetfilter kwam niet door de keuring en dan sta je voor de keuze; roetfilter er onderuit en iets meer MRB betalen of een nieuw roetfilter eronder? Wanneer je met een diesel rondrijdt moet je in mijn ogen niet schromen er een nieuwe roetfilter onder te laten monteren, dus zo geschiede. Nog een APK-punt was een vacuümlekkage van de rembooster. Daar moest een nieuw exemplaar van komen, maar dat was eenvoudiger gezegd dan geregeld. Peugeot vind 15 jaar oude Peugeot's niet echt interessant meer om voorraden voor aan te houden, dus het was even zoeken geblazen voor de garage. Ook het noodzakelijk vacuümslangetje kwam met moeite aan bij de garage. Uiteindelijk alles gelukt maar we waren de auto iets langer kwijt dan gepland.
Verder was er ook nog een A-beurt uitgevoerd, maar dat leverde verder geen bijzonderheden op.
Tellen we de kosten van dit alles bij elkaar op dan komen we uit op 1136,42 euro.
Een paar weken na dit alles sloeg de winterkoude eindelijk toe in onze regio.
Onze auto's hebben het 'geluk' dat ze op de oprit bij vrieskou bijna altijd vol in de noordoostenwind staan. Het effect hiervan laat zich raden; de accu van de 308 had, zoals Gerard Joling ook vaak liet horen, er de kracht niet meer voor... Gelukkig staat de 'goodold' 307 altijd reserve en paraat (aan de acculader), dus die was wel klaar voor een koude start.
De accu in de 308 was slechts 1 jaar oud en afkomstig van het ANWB-bezoek van eind 2022, toen de 308 ook bij een flinke koudeperiode een werkweigering had. Die accu kostte 180,00 euro en heeft het na 12 maanden toch maar mooi tot 63% capaciteit weten te schoppen. Nu kun je verhaal proberen te halen bij de ANWB, maar dat had ik geen trek in. Dus mijn eigen garage mocht op zoek naar een accu met wat meer inhoud. Kort verhaal lang, er zit een nieuwe (Bosch) accu in en de portemonnee is weer 262,57 euro lichter.
APK en onderhoud
- 264.498 km
11000 kilometer per jaar met een diesel... het blijft natuurlijk gekkigheid. Een weldenkend mens gaat af en toe de rekenmachine erbij halen en kijken of een andere auto niet verstandiger zou zijn. En inderdaad, een andere auto zou verstandiger zijn... maar ook veel kleiner, minder comfortabel, minder vlot etc. Een nieuwe(re) auto van hetzelfde formaat zou per kilometer (veel) meer kosten dan de 308, terwijl de 308 nog vele jaren mee kan. Met deze beredenering in het achterhoofd werd de jaarlijkse APK ondergaan en natuurlijk het nodige onderhoud gepleegd. De APK zorgde voor een nieuwe remklauw linksachter en een verhoging van de MRB. Reden: de 308 kwam niet door de deeltjestest. De garage heeft het (1 jaar oude) roetfilter schoongespoeld, maar dat mocht helaas niet baten. Ik was niet van plan om ieder jaar een nieuw roetfilter te laten plaatsen, dus het roetfilter blijft lekker zitten en de MRB gaat dus omhoog. Verder ontving de 308 nog een basisbeurt en rijden we voorlopig weer even door met de 308. Niets bijzonders deze keer zou je denken? Niet helemaal. Nadat ik de 308 bij de RDW had afgemeld m.b.t. het roetfilter, ging de emissieklasse van 4 naar 5! De 308 was vanaf dag 1 in klasse 4 ingedeeld, hoorde qua ingebruikname-datum in klasse 5 thuis (27-11-2009) en is daar sinds vorige week opeens in terecht gekomen. Begrijpen doe ik het niet en het maakt verder ook niets uit, maar opvallend vind ik het wel.
Wat heeft het verder allemaal gekost? 861,82 euro om precies te zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.