Peugeot 308 SW XT 1.6 VTi (2010)

autoreview

Peugeot 308 SW XT 1.6 VTi (2010)

Signalement

Uitvoering308 SW XT 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf2.350 km
KM-stand laatst95.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 85.000 km

We hebben deze auto gekocht als demo met zo'n 2500km op de teller en er nu in een kleine 3 jaar ruim 80dkm mee gereden.

Hij staat hier vermeld als XT, maar het is een XS Pack Premium. De uitrusting daarvan komt vrijwel overeen met de XT. Een heerlijk luxe auto met parkeersensoren voor en achter, navigatie, licht-en regensensoren, 3 losse stoelen achter, groot glazen panoramadak, climate control, etc, etc.

De ruimte die deze auto biedt is geweldig. We hebben twee kleine kinderen en werkelijk alles kan altijd mee. Eén van de stoelen achter heb ik verwijderd en de overgebleven twee heb ik dichter naar elkaar gezet. Zo is er rondom de stoel heerlijk veel ruimte voor bijvoorbeeld de verzorgtas én zitten ze extra veilig (want verder van de deur).

De 1.6 VTi doet het prima op gas. Het is zeker geen "strepentrekker" met z'n 120 pk, maar het voldoet. Het was wel even wennen na m'n gechipte 2.2DTI, maar het geeft wel veel rust. Het verbruik ligt bij doorrijden op 1:10, bij rustig rijden zo rond de 1:11,5. Niet geweldig, maar het is dan ook een grote, zware(!) auto met weinig vermogen en een vijf bak.

Die vijf bak vind ik het grootste minpunt van de auto. In mijn ogen zou het een véél fijnere auto zijn met zes versnellingen. Nu moet de motor veel toeren maken op de snelweg, met redelijk veel motorgeluid en een behoorlijk verbruik tot gevolg.

Als liefhebber kon ik het niet laten om enige aanpassingen te doen. Zo heb ik het stuurwiel vervangen door een GT exemplaar (lekker dik), een lederen pookknop laten plaatsen, Pilot 6000K Xenon toegevoegd en 18" anthraciet Lincancabur velgen gemonteerd. Samen met de van de "Gris Aluminium"-lak verwijderde logo's, letters, cijfers etc staat er nu in mijn ogen een mooie, strakke auto.

Wat is er de afgelopen twee jaar aan gedaan, buiten het reguliere onderhoud;

-waterpomp vervangen (garantie)
-motorkap vervangen ivm oxidatie (garantie)
-aandrijfashoes vervangen
-remblokken vóór vervangen
-ongeveer 1 liter olie per 10dkm toegevoegd (TIP; gratis met Peugeot card)

Kortom, weinig schokkends. Alleen de roest/oxidatie was even schrikken bij zo'n jonge en goed onderhouden auto. Maar netjes opgelost, dus verder geen klacht. Heeft u zelf een 308 controleer dan op z'n tijd de randen van de motorklep en de kofferklep aan de binnenzijde, want het schijnt vaker voor te komen.

Samengevat een heerlijke reisauto waar we ons heel erg goed in voelen. Het is iedere keer weer een plezier om hiermee op weg te gaan. En door de LPG-onderbouw blijven de kosten binnen de perken, ook niet onbelangrijk.

aanvulling ivm reacties

  • 85.000 km

Leuk om te zien dat de review wordt gelezen, dan doe je het niet voor niets.

De waterpomp vond ik niet zo schokkend omdat het nog binnen de garantie viel én omdat het het enige technische mankement is geweest in 85dkm. Hoort zoiets heel te blijven? Ja. Maar ik weet ook heel goed dat zoiets kan gebeuren. Het is vroeg onderkend en uitstekend opgelost door mijn dealer.

De THP zou een betere keuze zijn geweest met zijn extra vermogen én 6-bak, ware het niet dat deze niet leverbaar is met LPG. Vandaar dat dit geen optie was voor mij met m'n jaarkilometrage van 30dkm. Overigens merk ik geen enkel verschil tussen rijden op benzine (altijd premium zoals v-power/ultimate/etc) of gas. Ik heb zelfs eens per ongeluk een flinke rit gemaakt op benzine in de overtuiging dat de lpg-installatie aan stond...

Ik moest ook even wennen aan het olieverbruik, mijn vorige auto verbruikte nul olie per 50dkm. Maar volgens de dealer en reacties op internetforum is het werkelijk normaal. De kosten zijn overigens nihil door het gebruik van de Peugeot-card.

De stoelen zitten heerlijk, ook op lange ritten. De zitting had iets langer gemogen, maar dat heb ik bij veel auto's. Ondanks mijn bescheiden lengte van 1.82...

Het dashboard is prachtig en voelt "premium" aan. Volgens mij één van de mooiste, zo niet hét mooiste in zijn klasse! Crèmekleurige wijzerplaten en een groot opklapscherm voor de navigatie/radio/telefoon op het dashboard geven een rijk gevoel. Hetzelfde scherm geeft een grafische weergave van de auto bij het inparkeren, dat werkt fantastisch!

De lichtsensor doet zijn werk goed, in combinatie met de dagrijverlichting betekent dat nooit meer wat doen mbt verlichting. Dat went erg snel en is fijn. De regensensor werkt meestal prima, maar soms wat enthousiast of juist laat. Dat kan beter. In de binnenspiegel zit ook een sensor, voor verlichting van achteropkomend verkeer. Dan dimt de spiegel vanzelf. Dit werkt perfect en is zo'n relatief klein iets dat je ontzettend mist als je eens in een auto rijd die het niet heeft...

Qua bediening zit alles op z'n plek, met veel bediening achter het stuur. Dat is even wennen, maar daarna voldoet het prima. De bediening van de navigatie is soms wat onhandig en je moet er net te ver voor reiken. Wijzigingen dus maar niet tijdens het rijden. Was toch al niet zo'n goed idee schijnt ;)

Eén van de grote pluspunten is natuurlijk het panorama-dak. Heerlijk om altijd licht te hebben in de auto. We hebben het ook vrijwel nooit dicht. Soms deels zodat de kinderen achterin beter film kunnen kijken op lange ritten. Het is een hoge auto met ruim voldoende hoofdruimte, dus je heb ook niet snel het gevoel klem te zitten tegen het glas. Ik kan me bijna niet voorstellen ooit nog een auto te rijden zonder glazen dak. Het kan helaas niet open, dat had helemaal te gek geweest. Maar rijden door een stad als Toulouse wordt een geheel andere ervaring, en de kinderen kijken ook graag omhoog naar wolken, vliegtuigen en vogels!

Buiten de reeds genoemde "highlights" beschikt de auto nog over;
-elektrisch verstelbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels. Het in/uitklappen gaat vanzelf bij het ver/ontgrendelen van de auto.
-centrale vergrendeling met afstandbediening
-elektrisch bedienbare ramen voor en achter
-kinderslot te bedienen vanaf de bestuurderskant incl vergrendeling ramen.
-cruisecontrole met bediening achter het stuur en snelheidsweergave op het dashboard.
-extra getinte ruiten achter
-zonneschermen in de achterportieren
-12V aansluitingen voor en achter
-AUX-aansluiting in het dashboardkastje
-BT-handfree via de radio/naviatie (RNEG). Deze werkt niet geweldig, veel klachten over slechte verstaanbaarheid.

De banden zijn Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 in de maat 225/40/18. Deze banden scoren altijd erg hoog in welke test/review dan ook en dat is niet voor niets. Geweldige wegligging en remcapaciteit zowel op droog als nat, gekoppeld aan een laag geluidsniveau en rolweerstand. De keerzijde is de wat snelle slijtage en relatief hoge aanschafprijs. De slijtage kan ook komen doordat de wegligging uitnodigt tot stevig sturen...

Tot slot mijn dealer. Dat is van Zwienen in Heemskerk en daar ben ik heel erg tevreden over. Ik heb de auto niet bij hen gekocht, simpelweg omdat ze deze uitvoering/kleur-combinatie niet hadden staan. Maar ze doen wel al het onderhoud, muv de banden. Zeer klantvriendelijk, persoonlijk en servicegericht. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt (VAG...).

Volgens mij heb ik nu alle opmerkingen/vragen wel beantwoord, maar stel gerust meer vragen. Als ik weer een stuk verder ben in km, of iets opmerkelijks te melden heb zal ik weer een update schrijven.

mankement

  • 93.000 km

Zal je altijd zien; garantie net een paar weken verlopen gaat er iets serieus stuk...

Afgelopen week klonk er ineens een nare kraak in het onderstel. Naar genoeg om meteen naar de dealer te gaan. Daar wilde een monteur de auto op de brug gaan zetten omdat het klonk als een gebroken veer, toen de aandrijving helemaal weg was. Er zijn slechtere plekken om stil te komen staan, maar blij werd ik er niet van.

Homokineet volledig stuk, en omdat dat één geheel is met de aandrijfas moest het hele spul worden vervangen! Een reparatie van bijna €460!!

Op mijn vraag om coulance kwam er een korting van 30%, waardoor de rekening toch nog ruim 320,- was. Niet blij mee. Net uit de garantie, zo'n jonge auto, altijd alle onderhoud (laatste beurt eind juli!), APK en winter/zomerinspecties bij de dealer. Voor mijn gevoel is 30% dan echt te weinig, dus daar zal ik nog eens een brief aan Peugeot NL aan wijden.

De dealer trad weer netjes op, goede snelle service én gevoel van medeleven. Ook niet onbelangrijk in zo'n situatie. Maar het gevoel dat zoiets niet mag gebeuren blijft toch hangen :(

Vandaar ook een sterretje minder bij betrouwbaarheid en een misschien bij de vraag of weer zo'n auto zou kopen.

afscheid

  • 95.000 km

Zo snel kan het dus gaan. Slechts één week na de homokineet weer een ratel. Nu de waterpomp! Alweer! Die is vorig jaar bij 55 dkm óók al vervangen. Peugeot wil voorlopig niet verder gaan dan 30% coulance, maar dat vind ik veel te weinig.

De week erna stond al een afspraak om de binnenrand van de achterklep opnieuw te spuiten. Daar kwam de oxidatie alweer doorheen. Geen rekening gehad, viel onder garantie van de spuiter gelukkig.

De auto is nu weer tip-top, maar bij mij was het vertrouwen weg. En vertrouwen weg = auto weg. Gezien de goede scores van de 308 in de diverse betrouwbaarheidslijstjes en indexen bechouw ik het maar als domme pech. Hopelijk heeft de volgende eigenaar er nooit meer wat mee...

De 308 is ingeruild op een 208. Ik zal binnenkort daar eens een review voor maken. Maar eerst wat ervaring opdoen. Oh ja, en wél weer Peugeot. Maar nu wel met zo lang mogelijk garantie ;)

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.