Peugeot 308 SW XT 1.6 THP (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 308 SW XT 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Onze nieuwe 308 SW XT automaat
- 7 km
Een jaar geleden kochten wij een 207 SW met 120 PK.
We hadden best wel spijt van de keuze van auto zonder automaat en ledere bekleding.
Dit deed ons besluiten om na een jaar de auto in te ruilen tegen zijn grotere broer met genoemde opties.
De eerste indruk van de 308, vergeleken met de 207, WAT EEN RUIMTE!!
De ruimte qua breedte van de auto als de ruimte tussen voorstoelen en achterbank. Ook de kofferruimte is erg ruim en goed toegankelijk.
Het panoramadak, wat ook in de 207 zat, is nog groter.
Wij hebben voor de automaat gekozen ondanks het een verouderde versie is met 4 versnellingen. De bak is wat langzaam en je voelt hem wel schakelen. (het is geen DSG)
De motor is een 1.6 met turbo. Vanaf 1400 toren een koppel van 240 NM. Wouw wat een kracht in deze motor. Ondanks dat de auto erg zwaar is wordt hij door de motor heerlijk vlot. We hebben net 1100 km gereden maar gemiddeld gebruik van 1 op 10 is de uitslag tot nu toe.
Wij vinden de auto erg mooi om te zien en ook binnen in de auto is het allemaal mooi afgewerkt en doordacht. De lederen bekleding staat heel mooi en maakt het geheel af.
Bij het nemen van snelle bochten en vooral lange bochten waar je wat harder rijdt merk je dat de auto erg zwaar is. De auto geeft dan iets het gevoel recht uit te willen maar doet dit zeker niet.
Verder rijdt de 308 heerlijk comfortabel maar veel minder sombsig dan de 307 sw.
Boordcomputer:
Bij onze 308 bleek een stukje software te ontbreken en konden we de dagrijverlichting niet instellen. Na een update was dat verholpen en kregen we een uitgebreider menu.
Alleen krijgen we de keus van het aantal liter per km niet geactiveerd. De boordcomputer blijft ltr/100km aangeven. De dealer had hier geen oplossing voor.
Banden:
Bij afleveren werden er conti's onder de auto gemonteerd (17" x 225). Deze banden geven heel veel rijgeluid. Ik heb er spijt van niet onderhandeld te hebben over ander merk banden.
Wij hopen vele veilige km met deze auto te rijden.
Een vervanger voor de Peugeot.
- 32.000 km
We hebben vele fijne kilometers gereden met de Peus. Het is en blijft een erg fijne reisauto.
De turbo motor stelt nooit teleur. Het gebruik komt ongeveer op 9 ltr. per 100 km.
Toch begon het na 2 jaar rijden te kriebelen en hebben we gekozen voor een Kia Sportage.
Ik zal daar ook zeker een review over typen. Vooral het SUV gevoel gaf ons de doorslag.
Maar voor de twijfelaars voor een 308 SW. Kopen het is een top auto en hij zal niet teleurstellen.
GARANTIE:
Bij de 30.000 ging de motor inhouden omdat de turbo niet meer meewerkte. Oorzaak: een opgerekte distributieketting. Deze zal onder garantie vervangen worden. Ook zal voor de tweede maal het raamrubber van de linker achterdeur vervangen worden.
Zaken die we echt zullen missen aan de 308:
- Turbomotor
- Losse achterstoelen de verwijderd kunnen worden.
- Serene rust in de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.