Peugeot 308 SW XT 1.6 HDiF 110pk (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW XT 1.6 HDiF 110pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
De eerste kilometers
- 400 km
Zo, deze week heb ik eindelijk de 308 SW gekregen. Nadat deze eind oktober was besteld, duurde het het dus nog tot woensdag 18-2 voordat ze de auto kwamen afleveren. Ik ga deze auto zakelijk maar ook privé rijden, gemiddelde km per jaar zal rond de 60K zijn.
Afijn, de auto gekregen en direct op pad gegaan. Hij rijdt nu nog wat ik er van verwacht, niet al te snel, wel lekker stil en comfortabel. Hiervoor heb ik een half jaar in Opel Astra 1.7 cdti gereden, deze is door mij stevig ingereden en je merkt dat deze na 5000-10000 km pittiger werd. Die Opel heeft wel een veel rumoeriger diesel dan de Peugeot. Ik hoop deze 308 dan ook lekker pittig in te rijden.
Voor de kinderen (3 stuks) is deze auto weer een uitkomst, geen ruzie meer over dat iemand meer plek heeft, iedereen heeft net zo veel ruimte.
Waarom de 308?
Ik heb gekeken naar de Ford Focus, Passat Variant Blue Motion, Golf Variant. Ik heb daarbij laten meewegen wat er als accesoires aanwezig zijn en dat er een caravan van 1300 kg achter moet kunnen en liefst een zo laag mogelijke nieuwprijs ivm de bijtelling. Uiteraard heb ik alles getest, maar de Ford en de Passat vielen al af ivm de caravan. De Golf wordt standaard te kaal geleverd en boeit mij als auto ook niet. De DSG was nog even een optie.
Toch de Peugoet dus. Vorig jaar heb ik ook al tijdje een 407 SW gereden en het viel mij op de na lange ritten ik altijd fris uit de auto stapte, ook de kinderen vonden het dak erg leuk.
Voorkant vind ik mooi, de achterkant minder. Maar daar zit ik zelf toch niet tegen aan te kijken, dus... Wel lekker bij de XT uitvoering is de luxe. Ik ben altijd wat sceptisch tov automatisch ruitenwissers, automatisch lampen, maar tot op heden doen die het prima. De radio is voor mij goed genoeg, heb even de JBL overwogen, toch maar niet gedaan. Ik heb via de AUX aansluiting er een Ipod Classic aan gehangen, waarvan het signaal niet via de hoofdtelefoon komt, maar vanuit de stekker. Prima geluid !!
Genoeg voor nu, over een paar weken meer als er een paar duizend klm op de teller staan.
Update: oa een lekke band ...
- 4.900 km
Een eerste update na bijna 4 weken en bijna 5000 km op de teller. Auto blijft lekker relaxed, wordt voor m'n gevoel wat sneller en ruim 1000 km op een tank is heerlijk. Ik rij nu gemiddeld 1:18-19 op een tank bij gemiddeld 130-135 op de cruisecontrol.
Helaas bij 4500 km een lekke band, dus direct het slingersysteem voor de lekke band kunnen testen. Band was zo gewisseld (toch niet echt lekker op de A9 een linkerachterband verwisselen met hesje aan), helaas moest ik nog 170 km op het thuiskomertje naar huis. Ik ben nog nooit zo relaxed thuisgekomen...
Vakantie, schade en de eerste beurt
- 20.000 km
De auto is ingezet in de voorjaarsvakantie, zonder problemen volgepakt met 3 kinderen naar Toscane (1400 km) gereden, verbruik rond 1:18, met 140-150 in Duitsland en Italie. Lekker zuinig dus, nog steeds bijna 1000 km op een tank. Ik merk echter steeds meer dat de stoelen mij niet lekker zitten, te weinig steun onderin de rug en te weinig steun onder de bovenbenen. Ik 'verzit' dus redelijk vaak. Maar verder blijft hij heerlijk stil en comfortabel.
Helaas heb ik in een moment van ondachtzaamheid de auto tegen een hekje gezet, zo'n soort hekje wat een lantaarnpaal beschermt. Stapvoets reed ik daar tegenaan, zo'n hekje echter steekt op ongeveer 70 cm naar buiten toe, bij mij in het het rechtervoorspatbord bij de lamp. Het leek wel alsof de hele voorkant ontzet was. Later zag ik de schade hersteller dat er vóór de radiotor geen enkel stuk metaal meer aanwezig is. Daarvoor is het enkel kunststof, heeft te maken met voetgangersbescherming... Het was overigens snel gerepareerd.
Daarna de eerste beurt. Omdat ik meer dan 50000 km per jaar rijd, valt hij onder verzwaard onderhoud. Ik moet dus om de 15000 km al naar de garage, elke 3 maanden dus. Hier geen enkel probleem, ik hoorde alleen dat het interieur filter vervangen moest worden.
We rijden gewoon lekker verder met elke keer rond 1000-1100 km op een tank.
Vakantie met de caravan !!
- 31.500 km
Zoals anderen ook al schreven vond ik het ook wel spannend om met onze caravan met deze auto met relatief kleine motor op vakantie te gaan. Onze caravan met opbouw van 5 meter mag 1300 kg wegen, er mag 1400 kg achter. Ik heb dus wat speling. Overigens is de auto niet heel vol bepakt en zit er niets op het dak.
Vol goede moed gingen we op pad naar Toscane, dat betekent de Alpen en de Apennijnen door. In Duitsland had de auto geen moeite met de caravan, ook Zwitserland in de opgang naar de Gotthard tunnel kon ik z'n 4 blijven rijden, ook de Apennijnen gingen prima. De snelheid zit er ook goed in, 100 op de teller met caravan is geen probleem, veel harder heb ik ook niet gereden. Wat wel opmerkelijk is, is dat de auto blijkbaar wennen moest aan het gewicht en het motormanagement daarop de motor aanpast. Het leek namelijk alsof de auto na een paar uur zuiniger werd. Of dit echt zo is, weet ik niet. Overigens was het verbruik met caravan gedurende de reis gemiddeld 8,1 liter per 100 km. Vind ik geen slechte score. Omdat het erg warm was (35-40 graden) merkte ik ook dat de auto zich wat inhield bij accelereren, ik heb dat ook eens gehad bij een Opel. Blijkbaar wordt de warmte van buiten ook meegenomen in het motormanagement.
Ergo: onze vakantie is prima verlopen met de 308, het trekken ging prima !
Verder 2 kapotte voorlampen en een kapot dagverlichtingslampje.
Binnenkort de 30000 km beurt regelen !
Update winter 2009
- 59.866 km
Het is alweer even geleden sinds de laatste review. Na 11 maanden rijden met de 308 is er weinig spannends gebeurt. Sinds de laatste review wat periodieke beurten en montage van winterbanden. Die hebben ondertussen wel de nodige diensten bewezen, de donderdag voor Kerst zat ik in regio Drachten ! Leuk, geen problemen gekend met de grip.
Tijdens een koude periode merk ik wel dat ik de kachel wat omhoog moet zetten om het aangenaam te houden. Zeker als het dak open is. In de donkere dagen is deze dan ook bijna altijd dicht, donker is het buiten toch en scheelt een hoop koude tocht.
Verder, zoals al gezegd, geen spannende zaken. Geen slijtende bekleding (!), wel kapotte lampjes en een stabiel verbruik rond 1 op 18-19.
De 308 laat me niet in de steek en doet z'n taak nog steeds prima ! Volgende beurt bij 75000 km.
Weet iemand of het door de dealer instelbaar is om de verlichting wat eerder aan te laten gaan ??
Korte update
- 63.000 km
60000 beurt net gehad, geen problemen zijn daar uit gekomen.
Ik vind hem wel steeds minder prettig rijden. Motor wordt bokkiger, lawaaiger, motor houdt kort in bij acceleren, koppeling krijgt een steeds doder punt.
Na het lezen van andere reviews van de 308 viel iets bij mij ook op: een slippende koppeling. Ik had er niet eerder echt op gelet, noemde het een slappe koppeling met een steeds vager koppelingspunt. Ik ben er op gaan letten en bij goed accelereren slipt de koppeling door ! Ik las al reviews van de 308 met de 136 pk Hdi die ook met 60k al een nieuwe koppeling er in kregen.
Bij de 75K beurt maar eens aankaarten, ik ga zo niet met deze koppeling de Gotthard op met 1500 kg erachter !
75K Beurt
- 74.980 km
De 75K beurt is geweest, de winterbanden waren er al eerder afgehaald. Ik had echter het idee dat ik hierbij niet m'n oude banden terug heb gekregen. Echter, bij de 75K beurt zaten er twee nieuwe onder. Terwijl ik was verteld door de leasemaatschappij om naar de bandencentra te gaan ipv de dealer. Goed, de banden zitten er onder. Tevens nieuwe remschijven en blokken er onder gekregen. Dus prima beurt.
Mbt de koppeling: ik heb het aangekaart en tevens rondjes gereden met een monteur. En uiteraard met monteur geen slippende koppeling. Overigens had ik da laatste weken met wat warmere weer dat het probleem van echt slippen wat minder was. Wel blijft het koppelpunt erg wollig.
Toch hebben ze blijkbaar metingen gedaan en blijkt toch dat de koppeling te veel slipt of speling heeft volgens de richtlijnen. Dus 2e week mei gaat hij drie dagen naar de dealer voor een officiële demontage van de bak, controle van de stand van zaken, eventueel onderdelen bestellen na goedkeuring van de leasemaatschappij en dan montage... 3 dagen voor de zekerheid, zeggen ze.
Wordt half mei vervolgd !
Nieuwe koppeling
- 81.838 km
Het is dus eind mei geworden en inderdaad is er een nieuwe koppeling ondergezet. Het heeft wel wat voeten in aarde gehad. In de week voor hemelvaart een afspraak gemaakt voor 3 dagen om de dealer te bak te demonteren, onderdelen te bestellen en te monteren. Kon volgens de monteur ook in 2 dagen, 3 voor de zekerheid. De vervangende auto was een 206+ met 150 km op de teller. Dus maandag de 308 weggebracht. Dinsdag telefoon: we gaan het deze week niet redden, wordt volgende week maandag ivm discussie Peugeot en leasemaatschappij. Niet leuk, maar het is niet anders. Ondertussen al 1200 km gereden in de 206 1,4 zonder alles :-(
Dinsdag daarop: telefoon: euh.. het wordt eind deze week, je hebt een vliegwiel met blauwe plekken. Die wordt ook vervangen, het is de vraag of dat onder garantie valt. Dus ik antwoord: ik ben slechts berijder, jullie discussieren maar raak, ik wil die auto terug. Ja maar... (en er volgt een heel verhaal over garantie, claims, afwikkeling, kosten, bla bla bla).
Donderdag maar gebeld: is de auto al klaar? Ja, staat klaar, kom maar halen. (Ik denk dus: waarom wordt ik dan niet gebeld ? ...)
Al met al, de auto bijna 2 weken kwijt en een nieuwe koppeling en vliegwiel rijker. Helaas moet ik as. vrijdag weer terug, ze hebben de aansluiting van het roetfilter op de turbo niet goed vastgezet. Als ik stilsta of file rij, komt er een hele scherpe verbrande dieseldamp in het interieur. Wat weer te verhelpen is met de recirculatiestand, aan-uit-aan-uit, etc etc.
Volgens de dealer hoort het dan ook niet dat er bij deze km-standen een nieuwe koppeling in moet, ik heb dit in 14 jaar leaseauto's ook nog nooit meegemaakt.
Maar goed, de kilometers vliegen onder me vandaan, ik houd jullie op de hoogte !
Vakantie en meer...
- 109.000 km
Ondertussen is het alweer oktober en is de zomervakantie alweer zowat vergeten. De 308 heeft het weer prima gedaan in de Alpen, vooral de Gotthard op met de caravan van 1350 kg. Geen probleem, maar je bent niet de snelste. Ik vind het nog steeds goed dat een 1.6 l. diesel zo even 3000 kg aan treingewicht relatoef makkelijk trekt ! Gemiddeld verbruik met caravan 7.3 l/100km, ik vind het prima resultaat, de 1.9 Touran Diesel die ik had reed 9,6l./100 km !
De nieuwe koppeling doet het prima, eerst waren er nog wat droge schrapende geluiden te horen, ondertussen zijn de geluiden verleden tijd. Hij rijdt weer prima, op een irritant rammeltje na wat de dealer niet kan oplossen, iets met de deurvanger op zo.
Het laatste nieuws is dat de auto steeds bokkiger gaat rijden, hij houdt eerste heel even in voordat het toerental omhoog gaat, hij slaat me nu wel eens af, dus extra gas om dat te vermijden. Ook als je in de file afremt en weer optrekt krijg je zo'n twee keer heen-en-weer gevoel...
Komt aan de orde bij de volgende beurt.
Ik kijk alvast wat rond voor de volgende auto, maar of dat weer een Peugeot wordt ?? Ik vind de 5008 wel praktisch met 3 kids, de Touran blijft voor mij ook een optie.
Rustig ...
- 142.000 km
De afgelopen maanden valt er weinig te melden, geen kapotte lampjes, geen rare geluiden... De peugeot rijd gewoon de kilometers onder zich weg. Het lijkt net alsof na de 100000 hij alleen maar beter gaat rijden.
Goed voor Peugeot, slecht voor de lezers, er is gewoon niets te melden.
Ik ga maar langzaam kijken naar de 508, nog een klein jaartje...
Bijna ...
- 175.000 km
Nou ja bijna ... Ik moet van de leasemaatschappij tot de 200k rijden met de 308. Nog ruim 4 maanden !
Ondertussen weinig te melden. De zomervakantie verliep wederom zonder problemen, de koppeling hield zich kranig in de Alpen, ook op de Gotthard. Verbruik zelfde als vorig jaar. Rammeltjes zijn er ook nog...
Bij de laatste beurt zijn er grotere zaken doorgevoerd: distributieriem, waterpomp en dat soort zaken.
Kortom, vanaf de 100k eigenlijk probleemloos gereden !
Vaarwel Peugeot
- 190.000 km
Door verandering van baan heb ik de 308 achter moeten laten. De laatste periode waren er weinig problemen met de auto, ook de koppeling houdt het goed. Al met al een gemengd afscheid, enerzijds omdat de 308 niet mijn eerste keuze was (maar moest wel ivm caravan..) en anderzijds omdat ik er 3 jaar toch wel plezierig in heb gereden ...
Op naar de 508 bij mijn huidige werkgever ? Wie zal het zeggen, binnenkort op Autoweek.nl ...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.