Peugeot 308 SW GT-line 2.0 BlueHDi (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW GT-line 2.0 BlueHDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 111.974 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
De eerste meters
- 112.700 km
Een gezinsauto moest er komen, waar wat kilometers mee te maken zijn. Waar wel een zitje met isofix in past.
Peugeot 308 is qua ruimte een check, qua motoren lijken de dieselmotoren best oké. En als dan een 2 liter beschikbaar is, met euro 6, waarom ook niet. En dan meteen maar een mooie uitvoering. Dus dit is hem geworden een 308 2.0hdi gt-line.
Na een 106 1.5d, 206 1.4hdi, is dit dus mijn derde dieselPeugeot, maar ook mijn derde diesel en mijn derde Peugeot.
De 308 biedt echter heel andere eigenschappen, veel ruimte, comfort, mooie looks in deze trim(vind ik). Het is nog steeds een werkpaard, maar met de 2 liter motor met wat ruimte over.
Qua rijgedrag is het comfortabel en zeker. De motor heeft verder duidelijk over, met 370nm en 150pk gaat het allemaal voor op een relatief vlieggewicht voor een auto van dergelijke omvang. 1390kg rijklaar, 1290 leeg.
Led verlichting vóór beviel me goed op de eerste nachtelijke rit.
Het interieur is echt prachtig, zwarte hemelbekleding icm Panoramadak heb ik nooit eerder gezien op de 308, altijd wit. Heerlijke lederen stoelen.
Infotainment is qua reactiesnelheid niet geweldig, maar uiteindelijk werkt het wel.
Betrouwbaarheid en uiteindelijke kosten kan ik nog niks over zeggen.
Boordcomputer noemt op dit moment een gemiddelde van 4,5L/100km, wat Peugeot 106 niveau is. Als het waar is, met 150pk, fantastisch.
Binnenkort meer.
Prima gezelschap
- 161.000 km
Tot nu toe rijdt hij prima. Gemiddeld verbruik zit op 4,8L/100km aan de pomp.
Maar echt spannend is het niet. De 2L trekt hem makkelijk de bergen omhoog. Cruisen is het devies met dit blok.
Het enige vreemde tot nu toe was een gehuurde aanhanger met led verlichting waarbij er een massa probleem leek te zijn.
Op andere auto werkte de aanhanger goed, andere aanhangers werken goed met de Peugeot. Alsof ze elkaar gewoon niet mochten.
Inmiddels is de auto grotendeels tweede auto geworden voor de lange afstanden. Primaire auto is elektrisch, maar zeker voor vakanties en rondritten vind ik het toch minder.
Binnenkort distributie vervangen en maar eens zien wat er nog meer aankomt richting de 180.
Maar even een update
- 185.000 km
Het is al even geleden dat ik wat over deze auto geschreven heb.
Ja hij rijdt nog steeds. Nog steeds best zuinig ook, maar er beginnen zich wel wat problemen voor te doen of hebben dat al gedaan.
De belangrijkste is Adblue.. er is een injector vervangen en eerlijk gezegd ben ik doodsbang voor de pomp in de tank. Ik lijk gezien andere verhalen al in de bonus tijd te zitten, en er is al een keer een storingslampje en code hiervoor gekomen, die ik net zo spontaan weer verdween.
Het tweede is een bepaalde module voor de accu. Deze gaf ook een storing, en is ook vervangen.
Verder lijken de huidige Bridgestone Turanza T005 banden iets minder zuinig dan de vorige Goodyear Efficientgrip 2.
Qua rijden rijdt het op zich gewoon prima, stoelen zijn goed. In 1 ruk naar Oostenrijk gaat ook. Ruime kofferbak.
Ik zou alleen graag een andere radio willen dan de smeg unit, maar ja je weet ook niet hoe lang je hier nog mee rijdt.
Distributieriem is inmiddels vervangen, en verder krijgt hij gewoon netjes z’n beurtjes.
Al denk ik niet dat er na het gedoe nu nog snel een Peugeot zou komen. Diesels zijn uit de gratie en hun 1.2 puretech wil ik niks mee te maken hebben.
Verder zal de auto vanaf komende maand weer als eerste auto gebruikt gaan worden. Wisseling van job betekent inleveren elektrische auto, waardoor ik terug ga naar diesel.
The end..
- 230.000 km
En dat was het dan.. na 230.000km en uiteindelijk eigenlijk heel weinig diesel malheur is de auto niet meer. Iemand is met hoge snelheid achterin gereden waardoor hij Total loss verklaard.
Maar de laatste 45.000km? Eigenlijk heel probleemloos, behalve wat ophangingsdelen. Rond 215.000km.
Een kapotte veer, schokdempers voor die compleet aan gort waren. Verder wat banden en standaard onderhoud.
In maart nog netjes door de APK met goed werkende DPF. Verder had ik nog de originele adblue tank, waar ik inmiddels ook wel een theorie over heb.
Die tank is vrij groot 17L, en daarmee kun je iets van 22.000km rijden. Veel mensen in buurlanden rijden dat niet met hun diesels, want diesel is al goedkoper bij 5000km oid.
Adblue heeft verder een houdbaarheidsdatum, van 1 jaar.
Dit leidt tot kristallisering bij de pomp onderin de tank waarna die kapot gaat.
Je moet gewoon flink wat rijden denk ik en binnen een jaar door je adblue heen zijn.
Tsja. De laatste diesel voor mij, dat hoofdstuk is nu wel klaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.