Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi 180 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW GT 2.0 BlueHDi 180 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 85.400 km |
De eerste indrukken en ervaringen
- 5.000 km
Op 18 april heb ik mijn 11e Peugeot in ontvangst genomen, een 308 SW GT BlueHDi 2.0 180. De auto is uit een voorraadactie gekocht en heeft de volgende extra's: glazen panoramadak. achteruitrijcamera, dode hoekbewaking en actieve parkeerhulp. Een Denon audiosysteem had ik anders ook gekozen, maar de standaard installatie is OK. Ik rijd privé, dus rekening houden met bijtelling en leasebedragen hoef ik niet. Het is weer een diesel geworden, omdat ik circa 40.000 kilometers per jaar maak. Het is mijn eerste automaat en daarover kan ik alleen maar tevreden zijn, wat is dat heerlijk relaxt en comfortabel rijden.
Na 5.000 kilometers een aantal indrukken en ervaringen:
• De motor is heerlijk stil, maakt weinig toeren en is erg krachtig met zijn 400 Nm; de sportstand is wel aardig, maar zal in de praktijk niet veel worden gebruikt, evenals de opties van het handmatig kunnen schakelen en de actieve parkeerhulp,
• De stoelen zitten prima, maar moet nog wel wat wennen aan de hoge randen links en rechts; echt breed ben ik niet, maar ik voel de randen nog te nadrukkelijk,
• De I-cockpit went snel en reageert prima op commando's. Het valt weer op dat de navigatie zeer snel de route berekent; waarom lukt TomTom dat toch niet,
• De afwerking binnen en buiten is fraai; de afwerking met rode stiksels is smaakvol, de 100% LED-verlichting binnen en buiten is mooi, vooral de dagrijverlichting. Ook de richtingaanwijzers aan de voorzijde met 15 van binnen naar buiten lopende LED-jes zijn een mooi detail. De standaard 18 inch velgen zijn prachtig en maken de auto af,
• Het kleine stuur went snel en het is gewoon prettig sturen; je hebt bovendien prima zicht op de klokken en meters,
• Het verbruik valt nog tegen met 1 op 16,3. Ik ben zeker geen scheurijzer of strepentrekker en rijd veel rond de 120 kilometer per uur. Ik ga er vanuit dat het verbruik nog gaat verbeteren. De fabrieksopgave van 1 op 24 is natuurlijk misleidend en niet realistisch,
• Ik heb nog geen rammeltje of kraakje gehoord.
• De keyless entry en start is comfortabel, evenals de (automatische) elektronische handrem,
• Het start-stop systeem werkt prima, maar het stoppen/afslaan had wat mij betreft wel iets later in werking mogen treden,
• De beenruimte achter is voldoende; gelukkig (voor mijn puberzonen) heb ik de stoel niet op de achterste stand staan. Een wat kleinere kofferbak ten gunste van meer beenruimte was een betere verhouding geweest,
• Het telefoneren en de connectie met andere apparaten werkt allemaal prima,
• De dode-hoek-bewaking is een fijne optie; de spiegels zijn groot en goed in te stellen, waardoor je eigenlijk al geen dode hoek hebt. Toch geeft het waarschuwingslampje in de spiegels een comfortabel gevoel.
Al met al ben ik zeer tevreden met deze auto. Heb je vragen stel ze gerust.
De eerste echte servicebeurt
- 30.000 km
Na 30.000 kilometer was het tijd voor de eerste echte servicebeurt. Wel wat onhandig/onlogisch dat de AdBlue bij 25.000 km bijgevuld diende te worden. Je hebt het maar te doen, anders treedt de startblokkering in werking.
Nog een aantal (nieuwe) indrukken en ervaringen:
• Het totaal gemiddeld verbruik is 1 op 17,2. Het komt niet in de buurt van de fabrieksopgave van 1 op 24, maar dat dit niet realistisch is, is onderhand wel bekend,
• Ik heb nog steeds geen rammeltje of kraakje gehoord.
• Het automaat rijden is super relaxt. Nu heb ik niet al teveel te maken met files, maar als het voorkomt is de automaat geweldig rustgevend, ook bij rotondes is het lekker makkelijk,
• De sportstand gebruik ik niet veel, maar in de bergen in Oostenrijk was de combi van automaat en sportstand wel een heerlijke ervaring. Met power en souplesse rijd je hiermee in de bergen. En eerlijk, vooraan bij de stoplichten gebruik ik 'm ook nog wel eens,
• Voor de winterperiode heb ik er andere 18 inch lichtmetalen velgen onder laten zetten.
Voor mij zijn de grootste pluspunten:
1. De combi van (geweldige) motor en automaat,
2. Het algehele comfort, onder andere elektronische handrem en keyless entry en start,
3. De goede buitenspiegels, inclusief de dode-hoek-bewaking.
Echte nadelen zijn er wat mij betreft niet, wel minder geslaagd vind ik:
1. De beenruimte voor de achterpassagiers,
2. De opbergruimte rondom de bestuurder,
3. De relatief kleine brandstoftank.
Na 8 maanden ben ik super tevreden met deze auto. Heb je vragen, ik beantwoord ze graag.
Onderhoud (alleen) uit het boekje.
- 60.000 km
Na 60.000 kilometer was het tijd voor de eerste echte grote servicebeurt. Van mijn kant waren er geen opmerkingen en ook de grage constateerde geen bijzonderheden. Het onderhoud was letterlijk volgens het boekje. Voor de zomervakantie heb ik MAD-hulpveren erbij laten zetten. Dat maakt toch echt wel een prettig verschil in het minder doorhangen en stugheid van de vering. De vele plussen en enkele minnen heb ik al eerder benoemd. Na 1,5 jaar blijf ik een zeer tevreden rijder van deze heerlijke en geweldige auto.
onverwacht afscheid van een fantastische auto
- 85.400 km
Geheel onverwacht heb ik vandaag na ruim 2 jaar afscheid genomen van mijn fantastische 308 SW GT. De dealer kwam ongevraagd met een voorstel tot inruil voor een nieuwe 308 SW GT. Het was een aanbod dat ik niet kon en wilde weigeren. Het wordt dus opnieuw een 308 SW GT. Ten opzichte van nu is het een andere kleur, namelijk Bleu Magnetik plus de muziekinstallatie van Denon. Ok heb ik er weer MAD hulpveren onder laten plaatsen, dat heeft echt wel een prettig effect. Ik heb ruim 85.000 bijzonder prettige kilometers gereden, zonder ook maar 1 mankement. Het was mijn eerste ervaring met een automaat. Voor mij is het overduidelijk, nooit weer terug naar handgeschakeld. In mijn vorige reviews ben ik al uitgebreider ingegaan op mijn ervaringen, dus dat hoeft niet te worden herhaald. Het verbruik is uitgekomen op 1 op 17,2 over de gehele periode. Ik zal te zijner tijd de eerste ervaringen plaatsen met mijn nieuwe GT.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 1.6 THP ALLURE 156PK NAVI PANO TREKHAAK AIRCO STOELVERWARMING
- 2014
- 124.695 km

Peugeot 308 1.2 PureTech 110PK Blue Lease Executive + 16"/ Navi/ Clima/ Cruise/ Panorama/ NL auto
- 2016
- 133.456 km

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Limited 2e Eig! Pano Airco NAP APK
- 2014
- 256.063 km