Peugeot 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Ruim een jaar
- 22.000 km
In oktober 2015 kreeg ik van mijn baas te horen dat ik een nieuwe leaseauto mocht uitzoeken. Aangezien het nog net mogelijk was een 14%-bijtellingsmodel uit te zoeken, werd het de Peugeot 308SW. Overigens zou het ook zonder dit voordeel waarschijnlijk wel een Peugeot 308SW geworden zijn.
Maar, het werd dus een 308, met de standaardopties die in het Executive Pack zitten + trekhaak. Van de verhalen dat niet alle opties leverbaar waren, heb ik geen last gehad. Half december 2015 werd de auto afgeleverd.
Inmiddels zijn we ruim een jaar en 22.000 verder. Over het algemeen ben ik heel erg tevreden over de auto. Voldoende power; heb eigenlijk nooit het idee met een auto onderweg te zijn waar van alles aan gedaan is om 'm zuinig te maken. De standaardopties zijn erg prettig (je kunt al snel niet meer zonder die sensoren en achteruitrijcamera....). De DAB-radio werkt prima; het geluid is prima.
De navigatie is wel een puntje van aandacht. Dit begint al met het invoeren: geen QUERTY-toetsenbord: je zoekt je steeds een ongeluk naar de juiste letter; dat went echt niet! De navigatie zelf gaat vaak prima, al ben ik wel een aantal keren finaal de verkeerde kant uit gestuurd, doordat er bij de plaatsnaam een toevoeging van bijv. een stadsdeel moest worden gedaan. Sta je zomaar in de middle-of-no-where..... De Tom-tom navi is dan echt veel beter......
Wel een paar puntjes gehad:
Allereerst kwam de terugroepactie m.b.t. de sloten. Blijkbaar was er iets mis mee en moesten er drie sloten vervangen worden; vreemd dat het er geen 5 waren.....
Verder gedurende het eerste jaar hoorde ik met regelmaat een schurend geluid bij het schakelen en dan met name bij het terugschakelen van 5 naar 4. Bij de eerste beurt dit maar eens genoemd. Het blijkt een bekend probleem te zijn. Gevolg: Nieuwe koppeling + computer: auto 3 dagen kwijt.... Maar goed probleem is opgelost.
Gelukkig is het hierbij gebleven.
Dan de prestaties:
Ik vind de auto heerlijk rustig op de weg. Het rijdt erg ontspannen. Ik rijd ook met regelmaat in Duitsland en bij het doorrijden daar is 190 op de teller geen probleem. Hierbij niet het idee dat je teveel van de auto vraagt.
Daarnaast de auto al flink op de proef gesteld tijdens verhuizingen en andere klusjes, waarbij de laadruimte erg praktisch was. Heel slim dat het afdekzeil onder de vloer kan!
Wat minder handig is, is dat de afneembare kogel niet standaard op een plaatsje in de kofferbak kan. Daarom met een stukje creativiteit de piepschuimen bak onder de vloer wat versneden; gaat prima en nu keurig opgeruimd.
In september 2016 hebben we een caravan gekocht, die qua gewicht wel tegen de maxima van de auto aan zit (max te beladen tot 1.500kg). Tijdens de stukken die ik nu gereden heb, lijkt de auto er geen enkel probleem mee te hebben. Ik lees nogal wat reviews dat hulpveren nodig zouden zijn. Ik ben benieuwd of ik dat ook nodig ga vinden. Vooralsnog lijkt het prima te gaan.
Wordt vervolgd.......
Ingeleverd
- 38.000 km
Door het beëindigen van mijn dienstverband de auto ingeleverd. Hierbij een samenvatting van de ervaringen van het tweede jaar:
In mijn eerste review schreef ik over de vervanging van de versnellingsbak. Dat kreeg nog een staartje, want ik ben een aantal keren terug geweest, omdat de garage niet alles had vervangen en schakelen bijna onmogelijk was. Maar, uiteindelijk is het opgelost.
Gedurende het tweede jaar eigenlijk prima ervaringen met de auto. De 'klachten' over de navigatie blijven, maar met een beetje zelf nadenken kom je er wel. Dit jaar ook veel met de caravan (max 1.500) gereden. Deze was inderdaad eigenlijk te zwaar voor de auto, maar dit ging prima. Ben er de Alpen mee over gekomen tot halverwege Italië. Je merkt natuurlijk best dat het geen ideale combi is, maar met een beetje opletten ging het prima.
Tijdens de laatste vakantie wel een probleem op de terugweg gehad dat ineens alle 'Kerstverlichting' en signalen op het dashboard aan gingen, met de melding te stoppen. Daar rijd je dan, op de A3 in de Eifel met een sleurhut achter je aan...... Dus eerste afslag genomen en gestopt. Eerst motor afgezet in de hoop dat dit het systeem zou resetten. Maar helaas. Na wat speurwerk bleek het een melding uit het Ad-Blue systeem: er kon nog wel mee gereden worden. Kortom, na de eerste de beste camping gezocht en de andere dag naar de lokale dealer. Wat bleek: de Ad-Blue tank zou vacuüm zuigen. Het is tijdelijk opgelost en veilig thuisgekomen. Thuis is het door de dealer opgelost, bleek een vaker voorkomend probleem te zijn.....
Conclusie:
Ik vond de 308SW een prima auto, met wel wat rare dingen de voorbij gekomen zijn. (sloten, koppeling, Ad-Blue tank), wat ik wel bijzonder vind voor een auto van bijna € 30k!.
Verder vond ik het comfort van de auto prima, fijne stoelen, prima vering. Na een lange rit stap je fris uit.
En o ja, dat dashboard en stuur waar je zoveel over hoort: Het is even wennen, maar als je vanuit de Peugeot overstapt in een andere auto, lijkt het stuur van die andere auto een enorme hoepel te zijn. Ik vond het wel prettig, had geen last met het vinden van een fijne zitpositie, maar dat komt wellicht door mijn lengte (1.94).
De volgende auto?? Nog geen idee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Hoe 14% bijtelling het aantal verkochte Peugeots 308 verdubbelde en 'm nummer één maakte
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion Test
Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies
Peugeot 308 1.6 HDi – Skoda Octavia 1.6 TDI - Occasiontest
Ford Focus Wagon - Seat Leon ST - Peugeot 308 SW
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.