Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi (2014)

autoreview

Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2014)

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst11.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze

In de aanloop naar een nieuwe auto ben ik (we) in eerste instantie bezig geweest te zoeken naar een grote achterbank. Met nummer drie op komst was dat de insteek. Voornaamste kandidaten waren de Citroën C4 Picasso en de Renault Scenic. Modellen als de Opel Zafira, Ford C-Max en Kia Carens waren al vrij snel afgevallen.
Na een paar proefritten kwam de Citroën C4 Picasso als winnaar uit de bus. Wachten was eigenlijk nog op de zuinigere 3-cilinder benzinemotor van PSA en ik was om. En die kwam maar niet.
Toen toch een beetje verder gaan kijken. Onder andere langs een preview van de Citroën C4 Cactus. Erg leuke auto, toch nog een heel aardige achterbank en een zeer aantrekkelijke prijs. Ach wat is een auto kiezen toch lastig. Zo gingen er wat weken voorbij.

En plots was de Peugeot 308SW in het land. We reden langs de dealer hier in de buurt (Nefkens) en daar stond ie. Gelijk gestopt, bekeken, binnen gelopen en een proefrit(je) gemaakt. Stoeltjes passen, beetje proppen. Dit zou kunnen.

Terug aan het rekenen. Een Citroën C4 Picasso benzine, 25%, vs een Peugeot 308SW, 14%. Dat verschil is groot, heel groot. Elke maand. Met andere woorden, uiteindelijk de Peugeot, in de typische lease-uitvoering: Peugeot 308SW Blue Lease Executive BlueHDI 1.6. En dan wel in een kleur: Rouge Rubi. Er rijden al ruim voldoende saaie auto's op de Nederlandse wegen. De enige opties die ik op deze toch al rijk uitgeruste auto heb gekozen zijn de cd-speler en een after market vaste trekhaak. Deze trekhaak is niet de mooiste, maar het werd me allemaal al duur genoeg. Heel bewust geen grotere wielen geplaatst. Hoewel ik dit vaak wel mooier vind, geef ik de voorkeur aan het extra dikke (lees zachtere) rubber.
Ik zie vaak dat er wordt gekozen voor de Premium-stoelen. Ik heb niet de behoefte gevoeld deze alsnog toe te voegen. De dealer was niet helemaal duidelijk in wat er aan opties wel en niet mogelijk was, waardoor ik in eerste instantie niet wist dat het kon. Later, na bestellen wel erachter gekomen en dus ook de stoelen gaan vergelijken. Was voor mij geen reden om het aan te passen.
Ook de luxere audio heb ik achterwegen gelaten. Ja, het is vast veel mooier, maar ik vind het de extra kosten niet waard. En ik kom van de Renault Megane, daarna is elke geluidsinstallatie een vooruitgang.

Eerste ervaring

  • 350 km

Na lang wachten is het eindelijk zover, ik mag eindelijk rijden met de nieuwe Peugeot. Nadat ik een paar maanden een Renault Megane hatchback diesel als voorloopauto had, is de overgang toch groot. Natuurlijk niet alleen qua dashboard en ruimte, ook de motor is echt anders. Zoveel verfijnder, stiller en krachtiger.

Rijden met de Peugeot is zeer aangenaam, met name als je van rustig rijden houdt (check). Deze auto is niet geschikt voor stevig door de bocht knallen of over drempels vliegen. Dat zal een groep rijders uitsluiten, maar die kunnen lekker een Golf of Volvo gaan rijden. Dat betekend niet dat de auto niet vooruit wil, zeker niet. Het is een lekker vlotte motor die duidelijk mee kan in het verkeer. Accelereren gaat vlot, maar je voelt niet echt een duw. Daardoor wil het nog wel eens gebeuren dat je onbedoeld harder gaat dan je verwacht.
Zoals al vaker in reviews en het forum over de Peugeot geschreven is, kan ik bevestigen dat de bak in het begin wat stroef is. Vooral terugschakelen van 6 naar 4. Ik heb al een paar keer tandjes gepoetst terwijl de pook echt niet verder kan. Andere versnelling kiezen en opnieuw naar 4 is dan de optie. Even aanzien of dit verdwijnt.

De electronica aan boord bevalt prima. Heerlijk groot centraal scherm voor alles. Ook koppelen met telefoon werkt gelijk en naar behoren. Media bedienen op telefoon werkt ook gelijk. Ik heb het wel eens anders gezien (zie mijn Renault review).

Klein minpuntje
Eerste kleine minpuntje is dat het stuur niet helemaal recht staat. Dat had de verantwoordelijke monteur natuurlijk moeten opmerken voordat hij de auto vrijgaf voor uitlevering.


Meer ervaring is er nog niet, eerst kilometers maken :-)

Stuur nu wel recht

  • 500 km

De dealer heeft versneld een plekje in de werkplaats geregeld om het stuur recht te zetten. Hoewel men een uur reserveerde was men al met een minuut of 20 weer klaar en kon ik met een nu wel goed uitgelijnd stuur de weg weer op. Het verschil is minimaal, maar o zo fijn.

Voor de goede orde, ik ben nog wel eens een 'mierenneuker' als het op dit soort zaken aankomt. Een ander was het wellicht niet eens opgevallen.

  • 11.000 km

Inmiddels zitten de eerste 10.000 erop.

In tegenstelling tot andere tijden, maak ik momenteel voor mijn werk maar weinig kilometers. Kleine stukjes, weinig snelweg. Met andere woorden, het verbruik wordt nog niet heel goed. Heb een tijdje terug wel de bandenspanning verhoogd (voorgeschreven druk volle belasting). Dit lijkt zowel het verbruik als het weggedrag goed te doen.

Waar ik nog niet blij mee ben is de behoorlijk makkelijk inverende achterkant van de wagen. Heb tot nu toe een keer met volle achterbak en fietsendrager gereden, maar dan ligt de auto echt op de grond. Overweeg sterk om hulpveren te laten plaatsen. Mijn trekhaak heeft inmiddels menigmaal de grond geraakt, de stekkerdoos is inmiddels een keer vervangen.

Nog steeds erg tevreden over de auto. Er zitten zeker wat kwaaltjes in, maar (tot nu toe) geen grote. Zo dacht ik even dat mijn parkeersensoren achter defect waren, maar dit bleek een scheefzittende trekhaakdop te zijn. Ook is er zo nu en dan een rammel in het portier rechtsvoor. Heb de definitieve rammel nog niet gevonden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.