Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 153.000 km |
Een plots afscheid na bijzondere gesprekken....
- 153.000 km
WAT VOORAF GING:
De 160.000 km was januari 2016 op de Skoda bereikt, ik moest wegens kilometrage van 60.000+ per jaar aan de diesel en ook ik bezweek voor de lonkende 14% bijtelling. De leasemaatschappij had namelijk een aantal 308 SW BLE nog in de centrale voorraad staan welke in 2015 op kenteken zijn gezet en nog waren gemaakt in de periode voordat Peugeot dit uitrustingsniveau uit begon te kleden. 2 weken later kon ik de auto ophalen. Na 100.000km ermee gereden te hebben hoop ik wat zinnige woorden hier te kunnen toevoegen ter lering ende vermeack.
HET EXTERIEUR:
Uiteraard subjectief maar met alle verchroomde details staat er een mooie tijdloze station, ietwat vrouwelijker qua vormen dan de Skoda die ik hiervoor had.
Ik blijf erbij dat o.a. naden tussen motorkap en carrosserie relatief groot zijn, net alsof deze niet compleet goed past.
De Halogeen koplampen zijn qua opbrengst onder de maat. Zeker als je (bi-)Xenon bent gewend.
HET INTERIEUR:
Het design is uiteraard ook subjectief, absoluut anders dan de concurrenten en nogal smaakgebonden. Het standaard glazen dak blijft prachtig en geeft de auto echt meer cachet. Evt slechte leesbaarheid van instrumenten in volle zon los je op door het rolgordijn in te zetten. Advies is om deze als het koud buiten is ook even dicht te houden tot de auto is opgewarmd. Qua akoestiek maakt het niet hoorbaar iets uit.
Met mijn lengte van 1.82 kan ik prima over het kleine stuurtje naar de tellers kijken en eerlijk gezegd prefereer ik nu dit boven de klassieke opstelling, daar je merkbaar je ogen minder van de weg haalt. Het kleine stuurtje was ik in een dag aan gewend.
Hoofd- en schouderruimte zijn er in overvloed.
Ik heb bewust voor de premium stoelen gekozen gezien ik de ondersteuning bij de standaard stoelen ondermaats vond. Als kanttekening plaats ik erbij dat de zittingen ook bij deze stoelen iets te kort zijn.
Algemeen zijn de afwerking en materiaalgebruik op hoog niveau. Echter de alu pook is echt koud of echt warm bij navenante dagen en de zwarte pianolak en matchroomdelen (eigenlijk kunsttof) zijn nogal gevoelig voor vettige handen waardoor het snel smoezelig lijkt in de cabine. De constructie van de verstelbare armsteun is dan wel weer wel erg fragiel en gaat snel kraken. De daaronder geplaatste (enige) bekerhouder is een ergonomische misser van formaat, klunzig en onhandig is hier de beste omschrijving. Neem absoluut een versie met elektronische parkeerrem, dan is dit niet van toepassing.
De meegeleverde vloermatten zijn inferieur. Daar zit na een ton al een groot gat in.
Achterin is de beleving t.o.v de Skoda totaal anders. Ik kan nauwelijks achter mezelf zitten qua beenruimte en de hoofdruimte is maar net aan. Dit kunnen vele concurrenten beter!
De achterstoelen leg je vanuit de kofferbak plat en gecombineerd met de enorme achterbak heb je een mooie vlakke laadvloer, welke qua bruikbare liters eigenlijk niet eens voor de Skoda onderdoet.
MOTOR EN BAK.
Je merkt aan alle kanten dat dit blok meer kan en enigszins kunstmatig wordt ingetemd. Onder de 1400 toeren is het blok zo dood als een pier. Daarboven gaat het ineens hard, piekkoppel van 300Nm al bij 1750 toeren. Doorhalen tot boven de 2750 toeren heeft geen enkele zin, ook daar is er geen koppel meer. Blijf binnen de bandbreedte van pakweg 1500-2500 toeren en je wordt beloond met altijd voldoende koppel en duwtje in rug en stoom je gestaag door naar tot 205 op de teller in Duitsland. De motor hoor je enkel wat bij optrekken, op kruissnelheid niet.
De extreem lange versnellingen zijn even wennen, zeker i.c.m met die vrij nauwe powerband. Ruwweg kun je een versnelling lager rijden dan wat je gewend was, maar in begin zul je nog wel eens misschakelen en heb je geen vermogen even. Schakelen zelf gaat trefzeker.
Het koppelingspedaal gaat ietwat zwaar maar is goed te doseren.
RIJGEDRAG:
Hier is een pluim op zijn plaats. De Skoda hiervoor was met zijn 1.4 TSI en DSG absoluut veel sneller maar werd op de autobahn bijv al snel licht op de neus. In de Peugeot merk je enkel meer afrol-en windgeruis en ook bij bijna 200 per uur ligt de auto als een blok op de weg. In bochten is de auto bij kleine oneffenheden wat nerveus.
Bij zware lading is het echter een ander verhaal. Zaak is deze in het midden van de auto te leggen, anders hangt deze achter al snel te veel door. Hulpveren of andere oplossingen zijn aan te bevelen!
Remmen doet de auto als de beste als je maar flink doortrapt. Ze zijn niet zo bijterig als bijv Citroen ooit had.
Sturen zelf gaat zeer direct, er is nauwelijks een dode slag waarneembaar. Na 2x bijna in de vangrail te hebben gezeten wen je ook hieraan en lijken andere auto's ineens log.
NAVIGATIE/CONNECTIVITEIT
Tja, de downfall van deze auto. Dat je via dit systeem de airco en kachel moet instellen is even wennen maar overkomelijk. Ik heb met de navigatie echter geprobeerd ermee mee te gaan werken maar dit systeem is hopeloos verouderd. Trage en schokkerige graphics, zomaar rebootende software (ook na div updates) geen correcte verkeersinfo, bizarre routesuggesties etc. Ik gebruik eigenlijk liever Google Maps. Ook het geheel ontbreken van spraaksturing voor navigatie en telefoonbediening is niet meer van deze tijd.
De gesprekskwaliteit met bellen via bluetooth is matig, mijn klanten en collega's verstonden mij in de skoda een heel stuk beter.
Apps via het scherm met je telefoon als hotspot zijn dermate traag dat het niet werkbaar is.
AUDIO:
De standaard speakerset voldoet als je niet al te hoge eisen hebt. Het geluid is wat vlak, middentonen zijn niet aanpasbaar en een betere of mindere streamkwaliteit van bijv spotify is hoorbaar. Zelf heb ik de beste resultaten door preset bestuurdervte kiezen, bass op 1, loudness aan, spotify kwaliteit op extreem en daarin een eq te kiezen welke wat meer op de mids accent legt. Ook hiervoor geldt dat een upgrade (al dan niet af- fabriek) absoluut een meerwaarde is als je veel in je auto zit en graag muziek luistert.
ONDERHOUD EN SCHADE
Afgezien van regulier onderhoud (om de 25000km en ad blue bijvullen om de 20.000km)
-Na 2 dagen viel tijdens het rijden het rechter portier spontaan open. Achteraf was dit bekend euvel en bleek dit een terugroepactie geworden maar de schrik zat er even in. Mijn beklag bij Peugeuot waarom dit niet preventief was gechecked is netjes gehoord en opgelost.
-Bij 50.000 km is wegens krakende en zwre bediening de koppelingscylinder vervangen onder coulance.
Bij 75.000 KM diverse rammels en kraakjes opgelost, o.a bestuurdersstoel, middenconsole, en portierpaneel.
BIJ 80.000km parkeerschade berokkend door andere partij laten repareren
Bij 100.000 km moeten nu de schokbrekers worden vervangen , welke al tijden rammelen en werking wordt ook minder. Diverse Fora geven al aan dat dit ook een typisch 308 kwaaltje is. Schokdempers zijn inferieur qua kwaliteit.
ALGEHEEL:
Op een aantal punten een hele fijne auto. Echter de ergenis over het navigatiesysteem, andere ergonomische missers en de nodige kwaliteitsissues bewegen mij op het moment niet een trouw Peugeot rijder te worden.
UPDATE: 117.000KM
Helaas, 3 weken na vervangen schokbrekers regent het weer rammels en gebonk uit het vooronder. De dealer gaat er weer naar kijken. Ik vrees een gebed zonder end tot de 16000......KM 128.000
UPDATE 128000KM
De laatste stand van zaken was dat bij rond KM 117.000 het weer helemaal mis was met de voorwielophanging. Gerammel bij elk kiezeltje of oneffenheid en na ook merkbaar verminderd weggedrag en het feit dat ook de motor steeds rauwer liep en meer rumoer maakte was op gegeven moment de maat vol en heb ik mijn beklag gedaan bij Alphabet en de dealer, de auto afgeleverd bij de laatste met de opmerking ik haal hem pas op als alles weer is opgelost. 4 dagen later was deze eindelijk klaar.
-Hele voorwielophanging uit elkaar geweest en schokdempers wederom vervangen evenals stabilisator/reactiestang.
-Klepdekselpakking vervangen wegens lek.
-Luchfilterhuis wegens een gat erin vervangen (#hoedan)
Alles onder coulance/garantie.
Eerlijk is eerlijk, issues met voortrein en motor waren ook opgelost. Over bleek een koppelingspedaal welke zwaarder te bedienen was dan vroeger.
UPDATE KM 130.000
Voor 2e keer koppelingscylinder vervangen en pedaal is weer normaal te bedienen. Zou het dan eindelijk?
UPDATE KM148.000
Nee dus. Wederom openbaren zich kort voor de 150.000 beurt weer issues.
-Demping vooral achter wordt per week slechter lijkt het wel. Op simpele verkeersdrempels klapt de hele auto alsof ik geen veerwegen meer heb. Rechtsachter ook luide rammel.
-Bij grote stuuruitslag, bij bijv inparkeren raar piepend geluid.
Koppeling lastiger doseerbaar, tijdens aangrijpen voel je trillingen in pedaal en bokt de auto lichtjes.
Koppel dit aan de diverse rammeltjes die in de winter steeds de kop opsteken en het voelt alsof deze auto nooit de 2 ton mag gaan halen.
Inimddels heb ik gemiddeld over de afgelopen 2 jaar om de 6 weken bij de garage gestaan, wat natuurlijk absurd is. Heel leuk die bijtelling, maar had ik dit geweten dan had ik met liefde die 85 euro per maand meer gewoon neergeteld want de lol met deze Peugeot is er wel af. Wat een verschrikkelijk drama qua bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.
Mijn werkgever is overgestapt op een merkbeleid en mede vanwege alle problemen met deze (en andere Peugeots) in de vloot gaan wij allemaal Skoda rijden. Ik heb gelukkig nu iets om naar uit te kijken want 11 april loopt het huidige leasecontract af en 12 april stap ik over in een nieuwe Skoda Superb 1.6 TDI DSG Ambition Business.
Mijn vorige leasebak was een hele fijne Octavia dus dat zal wel goed zitten!
UPDATE 153.000 Tot nooit meer ziens!
1,5 week terug moest de 308 voor een 150.000 beurt, winterbanden voor vervangen en de net genoemde storende kwaaltjes.
45 min na inleveren auto bij de dealer belde deze op met de vraag of ik nog op wintersport ging. Eh nee? De dealer wist genoeg.
2 uur later wordt ik gebeld dat de auto al klaar is. Onmogelijk gezien wat er allemaal moest gebeuren dus ik voelde al nattigheid. Navraag leerde dat enkel vloeistoffen waren gechecked, paar lampjes vervangen en de auto was naar zomerbanden gezet. PARDON?? Lekker veilig.....De leasemaatschappij had dus geen toestemming verleend voor de 150.000 beurt, vervangen van de winterbanden door nieuwe en de reparaties.
Nogal onstemd mijn contactpersoon gelijk daar gebeld en deze beweerde bij hoog en laag dat ze voor alles toestemming hadden gegeven en de auto voor "honderden euro's "was gemaakt, wat gezien de auto over 2 maanden einde contract was kennelijk iets is wat ik als eenvoudige berijder maar diende te accepteren.......ja daaag, niet dus. Weer naar de dealer gebeld en inzage gehad in glasharde afwijzing van de aangevraagde werkzaamheden. WPB er maar bijgehaald want gezien alle ellende was mijn standpunt heel simpel: die auto wordt gerepareerd of hou maar lekker.
Vervolgens is dit above my paygrade grondig ontploft tussen WPB, dealer en leaseboer en werd om 14.00 besloten dat de auto per direct wordt stilgezet, contract ten einde is en wij geen afkoopboete o.i.d om de oren krijgen. Er moet worden bijgezegd dat ons bedrijf al in bed ligt met een andere leasemaatschappij gezien er ook wat andere strubbelingen waren,
Deze laatste wist overigens terstond een voorloopauto te regelen welke eind van de middag al klaar stond, een gloednieuwe Opel Astra 1.0 turbo Online Edition Station. Gezien ik hier nog 2 maanden mee ga rijden en er redelijk onbevoordeeld in geplant ben ga ik daar ook een review van maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Blue Lease Premium / Pano'dak / Trekhaak / Navi / LED / PDC
- 2015
- 120.455 km

Peugeot 308 1.6 THP ALLURE 156PK NAVI PANO TREKHAAK AIRCO STOELVERWARMING
- 2014
- 124.695 km

Peugeot 308 1.2 PureTech 110PK Blue Lease Executive + 16"/ Navi/ Clima/ Cruise/ Panorama/ NL auto
- 2016
- 133.456 km