Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 236.000 km |
Eerste ervaringen
- 5.600 km
Eerste Km’s (5000)
Keuze voor mij is gevallen op de 308SW Blue Lease met Executive Pack. Voor privé heb ik een paar wensen, moet leuk smoelen (is een persoonlijke mening en keuze) voor mij, kofferbak van ca. 600L voor de vakanties, liefst geen afstandelijke auto en hij mag compact voelen. Ruimte op de achterbank als ik op de rijders stoel zit moet voldoende zijn voor de kinderen die er achter plaatsnemen. Daar voldeed de Peugeot aan en ik ben geen VW man, voordeel van de Peugeot is dat deze ook nog 14% is en is dat mooi meegenomen. Voor de vakanties en hobby’s een trekhaak (met hulpveren), allesdragers en voor het mooie een zwarte lak op de buitenkant met zwarte Saphir 18” eronder. Voor mij was de auto zo leuk en compleet genoeg voor de komende 4 jaar. O ja, je krijgt maar 1 echte sleutel bij aflevering de andere is een “thuiskomertje”, in principe is voldoet dat natuurlijk.
Voor het dagelijkse zit alles op en in de auto. 12V aansluiting achterin zou makkelijk geweest zijn, maar als ik die echt mis, kan ik die altijd nog voorzien. Rijden met een thuiskomertje is een veilig gevoel na 2 auto’s hiervoor met een pompsetje. Achter het kart-achtige stuur is ook alles aanwezig. Wat wel opvalt is dat je weinig stuuruitslag hebt, je hoeft voor de meeste bochten niet over te pakken om de bocht door te komen. Het over het stuur naar het instrumentarium kijken heb ik ook al een keer gedaan met de Civic, is een kwestie van wennen. Met de snelheid digitaal tussen de klokken aangegeven is de snelheidsmeter voor mij overbodig, zelfde geldt voor de benzinemeter. Die zit zo in het hoekje weg gepropt dat je niet echt een goed idee krijgt of de tank bijna leeg is, dat hou ik bij op het centrale scherm.
Het scherm is even wennen, ook dat is na een paar uur in de auto gewoon, met de zon vanuit een bepaalde hoek er op zie je er niets op, maar na de bocht is alles weer gewoon te zien! Het wisselen van de voorkeuzezenders NL/België is even uitzoeken, maar dat heb ik nu ook uitgevonden op het stuur. Er zitten bovenin het scherm een aantal short-cuts, daardoor hoef je niet heel het menu door. Deuren, lampen etc is allemaal in te stellen in het menu, voor internet op je display heb je een dongel nodig. De navi gebruik ik eigenlijk niet. Geeft de files niet echt duidelijk aan en als ze wil omrijden geeft ze de extra km’s aan en niet de winst qua tijd. Flitsers en files gaan beter met de TT naar mijn mening. Ook krijg je elke keer een waarschuwing voor dat de route start, die je na een aantal keer eigenlijk niet meer wilt zien, maar dat kun je dan weer niet instellen.
Ook leuk is dat je via “Link My Peugeot” de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse en jaarlijkse ritten allemaal kan inzien. Geeft de beurten aan, je km stand en hoeveel km je nog mag rijden met de aanwezige benzine/diesel.
Stoelen zitten eigenlijk best lekker, weinig op aan te merken. Aflegruimte rondom de bestuurdersplek is weer even wennen, ik mis eigenlijk wel een praktisch vakje voor pasjes en kleingeld welke redelijk uit het zicht is. De opbergvakken rondom de bestuurders plek zijn voldoende voor het drinken, het nodige snoepgoed en de blauwe schijf. Dashboard kast is overigens wel groot en gekoeld, wat weer fijn is voor de zomer. Voor de kinderen achterin is het ideaal dat het glazen dak lekker ver doorloopt, hebben ze goed uitzicht door!
Rijden doet de wagen lekker, voor een goede zithouding heb ik niet lang hoeven zoeken. Ik rijdt redelijk veel binnendoor met de benodigde drempels en dat gaat goed icm de hulpveren, wel is de deksel van het reservewiel aanwezig als je “door rijdt” op de binnenwegen met drempels, daardoor ga ik wel rustiger op de drempels af. Ik heb ik het gevoel dat de wagen zich wat nadrukkelijker zet in bochten als ze wat deint. De wagen is wel lekker stil, harder geveerd als ik van Peugeot vroeger gewend ben, maar nog steeds comfortabel, ook op hogere snelheden. Door het gebruik op de snelweg en binnendoor en snelweg zit bij mij het verbruik op gemiddeld 5,3l/100km, zie ook verbruiksmonitor, maar als je echt rustig rijdt en niet harder als 120km/h dan kun je met normaal rijden op 4,6l/100km uitkomen, eigen ervaring! En dan staat er nog maar 5000km op de teller, dus moet nog zuiniger kunnen. Het oppakken van de snelheid vanuit de lagere toeren gaat langzaam en daardoor schakel je wat sneller terug, éénmaal in de toeren, +1400 toeren, pakt de motor wel goed op en is ze lekker soepel.
Auto is al wel bij de garage langs geweest ivm een schurend geluid bij het terugschakelen naar de 4 en soms de 5e versnelling in de hogere toeren en met een koudere motor. Ik voel dit wel in het koppelingspedaal, maar niet in de pook. Bij de garage hebben ze eea doorgemeten en die meetgegevens zijn doorgezet naar de technische dienst van Peugeot, wordt vervolgt.
Al met al zijn de eerste kilometer als zeer prettig ervaren!
Beurt en iets meer
- 30.000 km
De 308 heeft ondertussen wat kilometers gemaakt en dus dus tijd om het verslag uit te bereiden. Belangrijkste nieuws voor mij is dat het kraakje in de versnellingsbak is verholpen. Auto is 2 dagen in de garage geweest om van alles in de versnellingsbak te laten vervangen en hopla, het kraakje is weg!! Dit alles is vervangen na de eerste beurt waar eigenlijk niets is speciaals over is te melden, gewoon een standaard beurtje. Vlak voor de beurt bij 22000km is de Ad-Blue bijgevuld, jammer dat dit niet gelijk met de beurt samen valt, bent er toch een half uur mee kwijt. Over de auto zelf eigenlijk ook niets te melden en bevalt naar verwachting goed. Eén ding is wel leuk om te melden voor verwoede poetsers onder de lezers en dat is dat deze velgen wel veel makkelijker schoon te houden zijn tov de standaard "gepolijste" velgen, je kan er gewoon met een "schuur"sponsje overheen en dat laat geen krassen achter. Nadeel van de 18"velgen is wel dat de velg breder is als de band en je dus extra goed moet opletten met randjes. Als je iets raakt gaat dit gelijk ten koste van de velg.
Het rijden gaat verder top, wagen ligt lekker sportief op de weg, stuurt vrij direct met een korte uitslag. Het verbruik ligt bij normaal gebruik op bij mij op de 5,2l op 100km, maar ik rij dan ook vrij veel binnendoor met drempels, dus optrekken en remmen en dat is niet goed voor het verbruik. Zit je op de snelweg en blijf je onder de 100km/h dan zakt ze met het verbruik onder de 5,0l/100km. In Duitsland zit het verbruik rond de 6,0l/100km, met dakkoffer en ook met redelijk doorrijden geeft een verbruik van 6,3l/100km. Verschil met de winter- en zomerbanden moet ik nog gaan meemaken qua verbruik, maar gezien het feit dat er Michelin Pilot Sport banden onder liggen als zomerbanden verwacht ik niet dat het verbruik heel veel zuiniger zal zijn.
De top op redelijk vlak ligt op 193km/h op de navigatie op de teller staat er dan 197km/h, de afwijking is vrij klein.
Heb ik nog iets te melden over de auto en het gebruik zelf. Nee, eigenlijk niet. Alles is zoals het hoort te zijn, na enige gewenning zit alles op zijn plek en al gaande weg ontdek je veel kleine slimmigheden qua bediening om het jezelf makkelijker te maken, maar dat heb je bij elke auto.
Wat ik wel wennen vind is dat de andere deuren, als die van de bestuurder, van de auto gesloten blijven als je uitstapt waardoor je de auto wel nog dient te ontgrendelen als je uitstapt om bv iets van de achterbank te pakken of uit de kofferbak te halen, daar kan ik niet aan wennen op één of andere manier. Mogelijk die instellingen toch maar weer een keer wijzigen. Ik kan geen kraakjes of rammeltjes melden, ik mis ook niets functioneels. Voor hetgeen waarvoor ik haar gebruik gewoon een lekkere auto. Op tot het volgende verslag.
Auto omruilen
- 236.000 km
De laatste km's met de Peugeot gereden. Kan er eigenlijk eenvoudig over zijn. De wagen was een prima wagen, lekker veel ruimte in de koffer, met mijn lengte net iets te weinig achter de voorstoel en heerlijke km's gereden. Wat wel jammer was is dat de velgen vrij gevoelig zijn naar mijn idee en niet helemaal bij de banden pasten. de velgen waren net iets breder en daardoor raakte je de randen van de stoepen al heel erg snel en ze waren vrij gevoelig voor de bermputten. Ik heb nog nooit schade aan velgen gehad door het in de berm rijden, maar bij deze velgen zijn er 2 stuks vervangen. Verder heb ik er altijd met plezier in gereden voor werk en vakantie. De motor trok voor wat je er van vraagt eigenlijk altijd wel lekker door, je hebt een 1.6 diesel, maar icm koppel en alertheid vond ik het een prettige combinatie. Ik ben niet werelds zuinigste rijder, dus met gemiddeld 5,3l/100km was het verbruik ook best ok naar mijn idee. Vooral omdat ik toch redelijk gebruik maak van de b-wegen binnendoor. Heb ik nog andere op- en aanmerkingen, nee, eigenlijk niet. Was gewoon een leuke wagen die 4 jaar dienst heeft mogen doen en waar ik veel plezier aan heb beleeft. Jammer wel is dat de laatste 3 mnd dat ik haar heb gehad ze een soort magneet was voor anderen om tegen aan te rijden of deuren tegen open te slaan oid. Echt niet normaal dat het blijkbaar normaal is geworden om niets achter te laten als je tegen iemand zijn auto aan zit, maar dat terzijde.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.