Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)

autoreview

Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst180.643 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele kilometervreter

  • 180.643 km

In 2015 mijn 1e leaseauto, dit ik ook Prive rijdt, opgehaald bij Broekhuizen in Lelystad. Doordat het voor hen een piekperiode was van het afleveren van 14% 308 SW’s een snel bakkie gedaan en de administratie afgehandeld, wat overigens prima verliep hoor.

Ik had daar geen moeite mee want wilde lekker gaan rijden.

In eerste instantie een 5d hatchback met 14% besteld maar toen de dealer de voorinformatie van de importeur kreeg over de komst van de laatste 14% SW’s hebben ze me benaderd of een SW niet beter bij mij paste. Zodoende order omgezet naar een SW.

‘Nadeel’ was dat er alleen keuze was uit een Blue Lease of Blue Lease Executive in een beperkt aantal kleuren; wit, zwart, zilver en dark Blue. Keuze is op de executive in dark Blue gevallen. Het privacy glass, chromen raamomlijsting en dakrails maken ‘m net ff ‘af’. Dat panoramadak is leuk meegenomen maar voor mij niet een vereiste voor de volgende auto, het beïnvloed de temperatuur in de auto teveel.


1e indruk van Lelystad naar Friesland; wat een spouplesse in de aandrijflijn.


In verhouding tot mijn voorgaande auto, VW Caddy 1.6TDI 75PK ‘Slow’ Motion, een grote stap in vermogen en vooral koppel.

De 300Nm koppel biedt de kans om ‘lui’ te rijden. 60 in z’n 4 en dan doortrekken naar de 120km/uur is geen probleem. Zelfde geldt bij 130 in z’n 6 en bijvoorbeeld door inhalende vrachtwagen naar 90 terug moeten; cruise control terug naar 130, opbouw van snelheid gaat soepel en zonder terug te hoeven schakelen. Echt heel fijn en ik merkte echt het verschil in verhouding tot de 1.6TDI 105pk van m’n collega waarbij je bij zo’n situatie terug moest van 5 naar 4. (5-bak)

Voldoende rust aan boord bij 130km/uur in z’n 6, +/- 2000RPM.


Terug naar de keuze van de auto.
Aangezien ik beperkte merk keuze had stonden de Octavia Combi en 308 SW op de shortlist. Maandelijkse kosten zouden ongeveer hetzelfde zijn; Octavia goedkoper in de lease met 22% bijtelling, 308SW duurder in de lease met 14% bijtelling. Door het rijden in de Octavia combi van een collega wist ik hoe fijn deze auto reed en heb daar bij de 308 ook nooit aan getwijfeld, beide auto’s zitten in de comfortabele hoek. Toch de keuze voor de 308 gemaakt ivm de grotere kofferbak (handig met 2 kids van toen nog geen 1 en 3) en het afwijkende interieur van de 308. (I-cockpit heet ‘t geloof ik).


Over het Interieur gesproken; het kleine stuurtje met daarboven de tellers was voor mij in korte tijd een gewenning en heb altijd goed zicht op de tellers gehad. Met m’n 1.87mtr zou dat ook geen probleem mogen zijn, al heb ik de stoel altijd op de laagste stand. Zit houding is erg prettig, m’n armen kunnen goed rusten op de middenarmsteun en deurpaneel.

Afwerking van het interieur en de stoelen is prima; na 180.000km en veel gesjouw met kinderwagen, buggy’s, zware dozen, kinderzitjes etc heeft de bekleding van de premium stoelen zich prima gehouden. Uiteindelijk hebben de betere stoelen mede de keuze bepaald voor de Blue lease Executive in plaats van de reguliere Blue Lease. Met 50.000km/jaar vond ik goede stoelen voor +/- €20 per maand meer een investering die zich terug verdient. In plaats van ‘op’ de stoel te zitten heb je met de premium stoelen meer zijdelingse steun en iets langere zittingen waardoor je meer ‘in’ de stoel zit.

Ook na 180.000km nog steeds er fijne stoelen om in plaats te nemen.


Nadeel is het infotainment systeem en dan vooral de snelheid en betrouwbaarheid hiervan.

Ik heb geen nadelen ervaren dat alle functies in het scherm zitten, zo vaak pas je nou ook weer niet de temperatuur aan, maar wel dat het systeem traag is met opstarten of schakelen tussen de diverse mogelijkheden. Wanneer ik bijvoorbeeld de auto achteruit de oprit op zet gaat de achteruitrij camera pas aan als de auto al op z’n plek staat. Ook 2x een crash van het systeem gehad waardoor dit helemaal uitviel. Kachel bleef het wel doen, alle andere cruciale functies (verlichting, richtingaanwijzers, etc) gelukkig ook maar het navigatiescherm en Bluetooth vielen uit. Herstart van de auto kostte dit op. Daarnaast slechte file info van de navigatie en onhandige telefoon functie. Dit heb ik opgelost door een telefoonhouder aan het ventilatierooster om daar de telefoonnummers op te zoeken en de laatste 2 jaar navigatie app Waze te gebruiken. Ik heb begrepen dat het systeem met de facelift een terechte upgrade heeft gekregen.


Dagelijks bezoek ik AutoWeek om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws, auto’s zijn wel een soort hobby van me. Echter in de keuze van mijn eigen auto zoek ik wel in de comfortabele hoek, dat vind ik gewoon fijner als je 50.000 per jaar rijdt. Collega had bijv een A3 Sportback met S-line pakket en onderstel en was erg blij dat hij eerder de overstap naar zijn 308 SW (dan wel een GT-Line) kon maken; wat een verbetering in comfort.

Een echte stuurmans auto is de 308 niet in verhouding tot bijvoorbeeld de Mini Cooper (duh!) van mijn vrouw of de Ford C-Max, Fiesta of Focus die we eerder privé hebben gereden.
Ik ben echter ook niet een rijder die altijd de grenzen van de grip opzoek maar wel ‘ sportief’ een afritje neemt. Op dat moment voel je goed wat de auto doet en hoe ver je nog kunt gaan voordat de ESP ingrijpt.
In beladen toestand, bijvoorbeeld met vakantiebepakking, merk je wel dat de achtervering er wat meer moeite mee heeft en dan ligt de auto zichtbaar lager bij de weg. Door de rijstijl wat aan te passen is hier prima mee te rijden.


Onderhoud is volgens boordcomputer uitgevoerd bij Peugeot dealer Hylkema in Heerenveen.

Erg prettige dealer waarbij je altijd vriendelijk wordt geholpen bij oa het maken van een afspraak, leenfiets staat altijd klaar of ze brengen je naar je werkadres in de regio. Omdat het een leaseauto betreft was het voor mij een kwestie van auto neerzetten en einde van de dag weer ophalen.

Bijzonderheden ten aanzien van het onderhoud:

- Hulpcylinder van de koppeling is bij 120.000 vervangen. Al heb ik het vermoeden dat er zich weer een probleem aandient, de koppeling komt de laatste 15.000km steeds later ‘op’.

- Hitteschild meermaals vastgezet, bij geringe belasting van de moter ging deze bij +/- 1500RPM resoneren. Dit probleem blijft terugkomen en heb ik mee leren leven, zo erg stoort het dan ook weer niet.

- Bijvullen Ad-Blue kon zonder afspraak en moest elke keer net voor de onderhoudsbeurt plaatsvinden. Zou Peugeot dat zo geprogrammeerd hebben? Dat je in ieder geval langs de dealer gaat? Wie zal het zeggen.

- bij Bandenwissel van 150.000km auto opnieuw uitgelijnd ivm schuin afgesleten zomerbanden.

- Bij 50.000km is de aircopomp vervangen, dit schijnt een bekend euvel van de 308 te zijn en is later een terugroep actie van geweest.

Welke kosten dit met zich mee heeft gebracht weet ik dus niet maar naast de onderhoudsbeurten heeft de 308 de garage niet bezocht. Ik heb zelfs geen enkel lampje hoeven te vervangen.


Verbruik wisselt tussen de 1:18 bij regelmatig stads gebruik tot 1:22 bij regelmatig lange afstanden op 100km wegen. De app van leaseplan geeft aan dit verbruik beter is dan wat andere 308 rijders hebben. Wellicht komt dit door het vele gebruik van de cruise Control.


Op 4 januari kan ik de nieuwe lease auto ophalen een...........Skoda Octavia Combi 1.6TDI DSG7.

Nu toch de Octavia ivm lagere kosten tov de 308SW door hetzelfde
Bijtellingstatief.

Bij vergelijkbare configuratie zoude 308SW €120,- per maand duurder zijn.

Ondanks dat de 308SW een erg comfortabele en betrouwbare auto is gebleken ben ik niet dusdanig merktrouw dat ik die meerprijs er voor over heb.

Ik heb nog wel gekeken naar de nieuwe 508 (erg mooi model!) die zou (bijzonder genoeg) ongeveer hetzelfde gaan kosten als de 308SW, zal vast komen door de scherpe leasetarieven van de 508. Waarom die dan niet? Minder praktische auto voor meer geld in verhouding tot de Octavia. Dan wint de praktische kant (en de portemonnee) het toch van de emotie.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.