Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 184.100 km |
KM-stand laatst | 262.460 km |
Fijn en voordelig
- 180.000 km
Juli 2018: Erg stille en comfortabele auto, al kunnen de stoelen beter.
Auto wordt altijd goed warm gereden (98% lange afstanden), maar dan ook wel zwaar belast; ik moet regelmatig de grens over en 170-180 km/h op de cruise control is dan vrij gebruikelijk.
Grootste ergernis is de multimedia/verwarming/etc. GUI, die had ik zelf echt beter kunnen ontwerpen (stukje beroepsdeformatie misschien, maar echt Peugeot, los dit op in de opvolger!).
Daarnaast is de achtervering aan de slappe kant; Wanneer ik alleen ben rijdt hij fantastisch. Met spullen achterin en een dubbelasser aan de haak zakt hij verder door dan mijns inziens zou moeten.
Niks te klagen, lekker kilometers vreten!
- 218.638 km
De afgelopen 40.000 km zijn de volgende dingen stuk geweest:
- beide dimlichten zijn vervangen (twee peertjes, ik heb helaas de LED-optie niet);
- bevestiging van het luchtfilterhuis (bij de vorige onderhoudsbeurt, is een ontwerpfoutje - er is een nieuwer type bevestiging op gekomen);
- Urea pomp was defect, deze heeft nl. een tijd droog gepompt. Peugeot heeft hier bespaard op een vlotter; na een reset van de opgeslagen waarde gaat de computer er vanuit dat het reservoir vol is, en wordt het aantal injecties in het uitlaatsysteem bijgehouden. Als deze opgeslagen waarde wel gereset wordt, maar het reservoir niet bijgevuld, loopt de pomp dus stuk. Nalatig van de vorige onderhoudspartij, maar ook wel een erg goedkope oplossing van de fabrikant. Kosten vielen overigens mee.
Ervaringen tot nu toe samengevat: Erg fijne auto, en vergeleken met de Duitsers die ik eerder reed ook een hele betrouwbare.
Airco gevuld, APK, verder weinig te melden
- 232.840 km
Even een verjaardagsverslagje, want de 308 wordt per vandaag vijf!
Het was maandag wel héél erg warm. De airco had al een tijdje geen zin meer, niet zo'n pretje. Vermoedelijk een lekke condensor (die is niet meer z.g.a.n., met dank aan steenslag), maar het ventiel had z'n beste tijd ook wel gehad. Dat ventiel kost ongeveer evenveel als een koffie bij de Starbucks, dus m'n garage heeft het preventief vervangen. Systeem is weer afgevuld en er is fluor toegevoegd, om een eventueel lek makkelijker op te kunnen sporen.
Verder is de auto gekeurd... weinig te melden, alleen even de lampen gesteld.
Ik ben tevreden!
Nog steeds weinig te melden
- 248.584 km
Wat een fantastische auto is dit toch; gisteren de urea weer eens bij laten vullen (heb het 1x geknoeid, en ik raak dat stinkspul niet meer aan met m'n handen..), verder is er totaal niets te melden. Geen defecten, geen haperingen, hij doet het altijd en het blijft een heerlijk comfortabele auto.
Ik overweeg overigens wel om 'm weg te doen, want ik rijd sindskort veel minder (1 a 2 ritten per week), en het ziet er naar uit dat dat de komende jaren zo gaat blijven. De restwaarde van de auto staat me dan weer tegen om 'm in te ruilen - zonde van de desinvestering. Nu zou de veel lagere wegenbelasting (of in geval van elektrisch: geen) een hoop geld moeten schelen, maar wie zegt dat ik weer zo'n heerlijk comfortabele én betrouwbare rakker ga vinden? Als ik 1000 euro meer onderhoud uitgeef aan een andere auto op benzine, draai ik al verlies ipv winst.
Ik weet het nog niet. Wie een benzine-308 heeft, maar een diesel wil, mag zich van mij in de comments melden. Een inruil waag ik nog wel te overwegen.
Oeps! Schade!
- 257.906 km
Op deze palindroomdatum moet er natuurlijk wel even een review komen. En wat voor één! Eind december volgde ik tijdens een regenachtige avond een omleiding in de gemeente Rotterdam. Er lag een grote plas tegen de wegas, niks spannends dus ik reed er met een gangetje van 40 km/h doorheen.
BAM! Alsof ik met 40 km/h tegen een hoge stoeprand op reed. Maar dan wel alleen met de wielen aan de linkerkant. De auto rolde door, en begon aan de linkerzijde meteen flink te hobbelen. Verder klonk het normaal, en de banden waren niet plat, dus heel voorzichtig doorgehobbeld naar huis, en ondertussen even de politie gebeld om melding te maken - deze kuil was zo diep, levensgevaarlijk voor motorrijders. Ik vermoedde een kapotte koordlaag en daardoor een flinke bobbel op de linker voorband, maar het bleek een velg met een dikke deuk te zijn :(
De auto stond nog op zomervelgen (17 inch), dus dit was een mooie trigger om de wintervelgen uit het schuurtje te halen en te monteren - zo doorrijden was onverantwoord. De volgende dag contact gezocht met de gemeente Rotterdam, en het moet gezegd: Hulde!
- het gat werd nog dezelfde dag gerepareerd, én dit werd telefonisch teruggekoppeld;
- de schade wordt volledig vergoed. Gezien het model velgen onder mijn auto niet meer nieuw leverbaar is gaat deze 308 de komende zomer verder op 18 inch velgen van Peugeot zelf (of ja, eigenlijk van Ronal, maar voor Peugeot geproduceerd).
"Deze update zegt nog steeds helemaal níets over de auto" roepen jullie nu misschien. Dat klopt. Over de auto valt eigenlijk nog steeds helemaal niets te melden... we rijden gewoon door. Ja, één dingetje: Het vakje rechts achter de wielkast in de bagageruimte is afgebroken. Misschien omdat ik er een te dikke fleece deken ingepropt had, maar die dingen mogen van mij wel wat steviger.
Als je de onderhoudshistorie (ik heb 'm compleet) erop naslaat, is een Peugeot 308 met de 1.6 BlueHDI wat mij betreft gewoon dik vijf sterren waard.
En toen was ie weg,,.
- 262.460 km
Jup, de fijnste auto die ik de afgelopen jaren gereden heb is wegggg...
...er was simpelweg geen goede reden meer om een lel van een diesel te rijden. De afgelopen tijd heb ik de auto eigenlijk heel weinig nodig gehad, de kilometerstand is met name door een paar hele lange ritten die als uitzondering beschouwd kunnen worden nog behoorlijk opgelopen. De komende tijd (jaren) verwacht ik ongeveer ééns per maand een rit van 350 km (heen en terug) te maken; de rest van de tijd staat de auto voor de deur, uitgezonderd een ritje naar de supermarkt om 'm maar weer ff gestart te hebben.
Afgelopen week heb ik de 308 dus ingeruild op een klein hok met een driecilinder benzinemotor en zo laag mogelijke lasten. Met zo weinig km's is dat vermoedelijk zowel voordeliger als schoner dan aanschaf van iets elektrisch.
Conclusie is wel: Peugeot maakt heerlijke, comfortabele en degelijke auto's. Ook na ruim 260k ziet deze auto er uit om door een ringetje te halen. Op een scheur in de voorruit na dan. Voor de liefhebber: Hij staat inmiddels voor een habbekrats te koop bij Pijffers Auto's in Raalte.
Wie interesse heeft in de 18 inch "Peugeot" (Ronal, maar origineel geleverd door Peugeot) velgen met vrijwel nieuwe Continental PremiumContact 6 banden in 225/40R18... ik houd de comments in de gaten let me know! :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.