Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 164.000 km |
KM-stand laatst | 165.000 km |
Vanaf de 2 ton een probleembak
- 165.000 km
Voordat er gezeikt wordt, ik ben 20 jaar en heb niet jarenlange ervaring met onderhoud in auto's, dus ik kan niet heel precies praten.
Na 2 jaar en 60.000 probleemloze kilometers gereden te hebben in mijn oude Opel Corsa 1.3 CDTI uit 2012 werd het tijd voor een ruimere auto. Samen met mijn vader hebben we gezocht voor een andere auto voor mij. Er waren een paar eisen:
1. Het moet een station zijn met een flinke kofferbak met genoeg ruimte voor mijn cameraspullen.
2. Moet op diesel rijden, er wordt namelijk 30-35k per jaar gereden
3. Goedkoop in onderhoud en wegenbelasting. En ik moet er natuurlijk op vooruit gaan in bouwjaar t.o.v. de vorige auto. De keuze is dan beperkt; Renault Megane 1.5 dci, Ford Focus 1.6 CDTI en de Peugeot 308 SW. Ik heb proefgereden in alle 3 de modellen en vond de 308 SW het fijnst. Megane zag er goedkoop uit. De Focus saai, en de Peugeot had het allemaal. Ik ben geen fan van Franse auto's, maar toch maar een kans geboden.
Dus 10 dagen later was ik de nieuwe eigenaar van de Peugeot 308 SW uit 2014 in de kleur Dark Blue met 165xxx kilometer op de teller. Het betreft een ex-lease die net uit een leaseperiode van 60 maanden komt. Wat opvalt aan de Peugeot is dat deze een klein stuur heeft. Gelukkig was ik die al gewend omdat ik vanuit stage in een 3008 rijd, die ook een klein stuurtje had. Voelt heel fijn in de handen!
Wel zijn er een aantal minpunten die direct zijn opgevallen.
1. Bluetooth input voor de muziek zit 2 tot 4 seconden vertraging op. Met bluetooth telefoneren juist niet, dus dit wil ik nog even gaan uitzoeken.
2. Bekerhouder zit vervelend gepositioneerd. Er kunnen 250 en 330ml blikjes in als je de armleuning uitgeschoven wilt op de hoogste stand. Blikjes drinken in deze auto is dus geen optie, ik ben nu overgegaan naar waterflesjes.
3. Motorkap zat er scheef op, 13mm speling aan weerszijden. Na bij een schadeherstelbedrijf te zijn geweest hebben hun bevestigd dat dit kwam omdat de motorkap opnieuw bespoten was i.v.m. steenslag. en er vervolgens scheef op gezet was. Dus teruggegaan naar de dealer, en die ging moeilijk doen over het feit dat het er scheef op zat was. "Niet ons probleem", aldus hun. Na een halfuurtje zeiken hebben ze hem rechtgezet. Dat de motorkap overgespoten is zat ook niet in de inhoudsindustrie omgeschreven.
4. Kofferbak omhoog duwen gaat in het begin een beetje zwaar, want je kan er niet een hele goede grip op krijgen. Is een beetje vervelend, maar niet irriterend.
UPDATE:
Het is nu 2 weken en 1700km later. De auto wordt als fijn ervaren voor de lange afstanden. Heb nu 2 keer Friesland - Brabant gereden, en de tijd vliegt voorbij. De bass voelt voor een standaard soundsysteem lekker goed aan. Je hoort wel dat de hoge tonen out of range liggen, dus opera kan je vergeten, just saying. Klinkt niet fijn. Het panoramadak is een leuk extraatje, maar de auto moet daardoor wel wekelijks even schoongemaakt worden op het dakje. De bijrijders genieten ervan en ik kan ongestoord cruisen. Het uitvogelen van de cruise heeft eventjes gekost (had de boekjes direct moeten lezen!). Verbruik is hoger dan verwacht, maar dat ligt aan mijn linkervoet. Ik rijd ook veel kilometers tussendoor, en dat betekent ook vaak remmen en optrekken. Er wordt 1:16.5/17 gereden, terwijl de vorige eigenaar 1:23 heeft gehaald. Als ik rustig rijd, kan ik 1 op 22 halen, maar daar heb ik te weinig geduld voor. Voor mij is het verbruik niet heel storend, hij is tevens zuiniger dan de Corsa, die kleiner was en minder pit had. Rijdt bijna geruisloos en heeft genoeg koppel. Een flink pluspunt zijn de lange versnellingen, ik heb 191 (verrassend laag, ik hoor dat de meesten 200 kunnen) op de teller gehaald, en de auto reed op nog geen 3000 toeren. 140 km/u rijd ik 2000 toeren, en op de cruise control komt er dan een verbruik uit van ongeveer 1 op 16. Het koppel ervaar ik als fijn, precies wat bij de auto past. Geeft de auto een fijn karakter ondanks zijn 120 pk aan vermogen.
Minpunt, de telefoonlader/houder kan alleen in de 12v sigarettenontsteker aangesloten worden. Zelf heb ik een iPhone XS die draadloos laadt , en als ik die via de USB aansluit op de 5v komt er een storingsmelding: "Er is een stroompiek bereikt, verwijder alle aangesloten randapparatuur." Dit is verholpen om een usb lader te halen die in de 12v aansluiting past. Nu ben ik dus van mening dat de 5v usb compleet geen nut heeft.
Voorlopige conclusie; de auto is fijn, maar bevat wel een paar ergonomische foutjes, en op de snelweg met doorrijden kan je het vergeten qua zuinigheid. Fijnste snelheid om mee te rijden: 80 in de 5. Klinkt lekker specifiek allemaal, verbruik is dan 1 op 27. Dat is wel top! Dus tot zover.
16-10-2019
Inmiddels op de 171xxx km. Op de bekerhouder en de bluetooth van het RT-SMEG systeem niks te klagen. Er wordt voor volgende maand een afspraak gemaakt bij de garage voor een nieuwe distributieriem, multiriem en een waterstofpomp. Dit alles wordt vervangen voor €600,- incl. btw.
12-12-2019
Nu op 176xxx km. De distributie, multi en de waterstofpomp zijn vervangen. Kosten waren een ontzettende meevaller. €460 was ik kwijt voor alles bij elkaar. Toch een groot voordeel van al 30 jaar bij dezelfde garage komen! De wintertijd is nu écht begonnen, en nu begin ik wel te merken dat ik nog maar op de zomerbandjes rijd. In de eerste versnelling helaas erg makkelijk wielspin. De banden zitten voor op 4.5mm en achter op 5.5mm. Rond maart komen er nieuwe vierseizoensbanden op. Hopen dat dit het verschil maakt. Gemiddeld verbruik over de 11.000km is 5.6l/100km. Ik had het een tikkeltje lager verwacht. Klagen mag ik echter niet, rijden doe ik toch met een stevig rijtempo (flink optrekken en overal 10/20 te hard behalve binnen de bebouwde kom).
05-03-2020
Nu op 185xxx km. De afgelopen tijd vanwege verhuizing naar het midden van het land, en het in t weekend op en neer reizen naar Leeuwarden heeft de kilometerstand flink aan laten tikken. Ook heb ik flink doorgereden (150/160km/u) op de snelweg, en moet ik veel meer optrekken en afremmen. Mede hierdoor is het gemiddeld verbruik gestegen naar 6.1l/100km. Niet erg schrikbarend, maar het besef dat ik in Februari alleen al 300 euro aan diesel heb getankt deed wel een beetje pijn. Met het weekendje weg met mijn vriendin heb ik de 203 km/u aangetikt op de teller. Volgens Flitsmeister 200 echte kilometers. Eindelijk toch een beetje trots op de auto, het gevoel van de 200 aantikken geeft flinke voldoening.
Verder zijn er geen kosten gemaakt vanaf de distributieriem. Echter trok ik gisteren een handrembochtje en gingen daarna direct de lampjes van de ABS en de ESP op oranje staan. Dat is vandaag verdwenen, vandaar de herinnering om een update door te voeren. Auto doet het top, dus ik ben voorlopig nog tevreden!
09-07-2020
199xxx. Mijn vriendin leent de auto om wat kittens op te halen. Op de terugweg kwam er een storing. Vervolgens naar de garage gereden. Koppakking kapot. Heeft 2 weken bij de garage gestaan. Direct de nieuwe apk erbij. €770 euro.
Oorzaak van de kapotte koppakking was het te laag in toeren rijden. Op advies niet meer vanaf 100 in de 6 te gooien, maar bij 120. En rotondes niet meer in de 3. Kostenplaatje viel voor de hele reparatie plus apk gelukkig reuze mee.
01-08-2020
199xxx. Ongeveer 600 kilometer vanaf de nieuwe koppakking. En het is weer raak, ik had net de auto volgetankt om naar Roermond te rijden (285km). En een kilometer verder begon het rode lampje. "Motorstoring". Vervolgens naar de Peugeot dealer geweest om deze storing uit te laten lezen. De boosdoener was het roetfilter additief reservoir. Die was dus leeg. Ongeveer een uurtje wachten en €120 verder was de auto weer klaar. Peugeot Hylkema, bedankt voor de vlotte service.
03-08-2020
200xxx. Rijd ik even via Sneek terug naar huis, schiet de temperatuur 3x in het rood, en zakt weer snel af. Auto weer naar de garage bij ons in het dorp. Ze vermoeden weer de de koppakking of de waterpomp, of een lek ergens. Voor voorlopig een leenauto, en de motor wordt daar weer uit elkaar gehaald. Dit keer gaan ze het hele blok langs.
16-08-2020
Na 2 weken bij de garage is het duidelijk, deze auto is klaar. Voor de dagwaarde verkocht aan de garage, en een Opel Corsa 1.3 CDTI gehaald.
Het incident kwam hoogstwaarschijnlijk van het niet goed laten ontluchten van de koppakking. Iets wat dus moeilijk blijkt te zijn met de 1.6HDI blokken. Hylkema heeft dit ook aangegeven. Jammer. Het was een fijne auto en had hem graag langer gehad. Motorisch een pechexemplaar te pakken gekregen, en blijkt toch mijn rijstijl niet te passen.
Met de 2 ton precies op de klok zwaaien wij deze auto uit
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies

Peugeot 308 1.6 HDi – Skoda Octavia 1.6 TDI - Occasiontest

Ford Focus Wagon - Seat Leon ST - Peugeot 308 SW

Volvo V40 - Peugeot 308 SW - Toyota Auris TS
