Peugeot 308 SW Blue Lease Execuive 2.0 BlueHDi (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease Execuive 2.0 BlueHDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
Fijne reis- en gezinsauto
- 136.000 km
Na jarenlang meelezen en gebruik maken van ervaringen van anderen, is het tijd mijn eigen ervaringen te delen in een autoreview.
Eerst de ervaringen, dan onderhoud en mankementen.
Als achtergrond: de auto is gekocht toen de Citroën Cactus die we hiervoor hadden we wat krap begon te worden, er kwam een tweede kind aan. Ondanks ons lage gemiddelde van tegen de 20.000 per jaar voor de diesel gekozen. Peugeot en benzine zijn nooit echt zulke grote vrienden geweest, hoewel ik die combi eerder ook wel gereden heb. De 1.6 thp heeft een aantal bekende issues, hoewel de ketting inmiddels opgelost zou moeten zijn. De 1.2 thp: eens mee gereden, geluid kon mij niet bekoren. Het trekt wel, maar de techniek van directe benzine inspuiting gaat vroeg of laat toch gedoe opleveren met inwendige vervuiling. Daarnaast was een combi met automaat ook pas van recentere bouwjaren leverbaar dan mijn budget toeliet.
De 1.6 BlueHDI hadden we in de cactus, prima motor met een prettig karakter en geluid. Eigenlijk klinkt hij prettiger dan de tweeliter. Toch gekozen voor de 2.0 BlueHDI. Iets meer vermogen, een blok dat in de basis al 20 jaar als oerdegelijk bekend staat, en wel vindbaar met automaat.
De motor voldoet aan de verwachtingen, sterk en soepel, iets luidruchtig, maar als je erom vraagt erg snel. De Aisin automaat, daarvan wist ik dat de EAT8 net uitkwam toen ik deze zestraps kocht. De automaat staat in Volvo’s ook niet bekend om zijn fijngevoeligheid, en dat is in deze Fransman niet anders. Het rijdt prima bij normaal gebruik, maar even de snelle jongen uithangen gaat gepaard met schokkerig schakelgedrag. De sportknop verlegt schakelmomenten naar benzine-achtige toerentallen, ook wanneer dit geen snelheid meer toevoegt. Verder verandert er onder de motorkap niets (geen ander motor karakter of vermogen) maar is het gaspedaal agressiever ingesteld. Weinig toegevoegde waarde dus.
Ik vind de auto erg relaxt rijden. Een kritiekpunt op het behoorlijk bekrachtigde kleine stuurtje is dat het niet messcherp is, en dat kan ik beamen. Ik heb een vrij breed referentiekader, en hij haalt inderdaad niet de precisie van de oude Mini Cooper of mijn oude Alfa Spider 916. (Het geluid komt ook niet in de buurt van de Busso, helaas....)
Maar hij is gekocht als gezinsauto en ziet in Noord-Nederland alleen maar glad asfalt, woonwijken en rustige snelwegen. En daarop is een comfortabel onderstel wat mij betreft de beste keuze.
Overigens neem ik drempels juist makkelijker en sneller dan in de Cactus. De ca 1400kg leeggewicht maakt de auto denk ik toch wat stabieler.
Terugkomend op het kleine stuurtje, ofwel de iCockpit, dit is echt een stap vooruit. Love it or hate it, is wat mij betreft niet eerlijk. Dat insinueert dat tegenstanders de opzet een eerlijke beoordeling hebben gegeven, terwijl het toch vaak (sorry...) vastgeroeste Golf-rijders zijn die al rijzende nekharen krijgen van elke vorm van vernieuwing. Ook mijn eerdere DS3 had al een compact stuur, maar het 308-stuur ligt nog een stuk prettiger in de hand. Dan nog lekker dicht naar je toe trekken, en de auto nodigt alsnog uit om lekker dynamisch te rijden als je alleen rijdt.
Samen met de opgeruimde cockpit zie ik nog steeds weinig recentere modellen die moderner aanvoelen, Tesla’s uitgezonderd. Het wegstoppen van de klimaatknoppen in het scherm wordt veel bekritiseerd. Mijn ervaring is dat de climate control prima werkt. En als dat zo is, dan wil je immers altijd dezelfde temperatuur, en hoeft hij ‘s zomers niet op 16 en ’s winters niet op 22. De navigatie daarentegen is al drie autogeneraties ruk bij PSA. Naast het scherm hangt dan ook de iPhone die dat wel allemaal kan.
Het ruimte aanbod is goed: voorin zit iedereen lekker, achterin wel oké. Wij hebben drie kinderen in stoeltjes leeftijd, en met drie van die tronen mis je een paar cm extra ruimte tussen voor- en achter stoelen, en wellicht een hogere instap. Alhoewel; liever af en toe bukken voor een riempje, dan elke rit de luchtweerstand en wegligging van een ‘busje’.
Verbruik: ik rij redelijk vlot, zeker binnendoor. Maar sukkel af en toe rustig mee als er toch weinig te beleven is. Meestal zonder start/stop, dat lijkt mij teveel aanslag op de techniek. En kom uit op 5,4/100 op de boordcomputer. Er eerste paar duizend km heb ik de bonnetjes bijgehouden en kwam ik in werkelijkheid op hetzelfde uit.
Onderhoud: dit is toch wel waar de review saai begint te worden: elk jaar, dus ca. 20.000km, krijgt hij zijn beurt. Elk jaar is er wel een slijtage onderdeel als riemschijven of banden, daarmee kom ik op 900 euro jaarlijks aan onderhoud.
Minpunt vind ik de gevoeligheid van het airco systeem. Dit gebruik ik in de winter weinig met een leeg systeem als gevolg, 2x in 2,5 jaar. Met vorige auto’s nooit gehad. Bijvullen met fluor en opsporen met uv heeft niks opgeleverd. En ik heb achter een kleine trilling waar ik nog naar moet laten kijken. Het zijn niet de praktisch nieuwe Michelin’s, die zijn al van as gewisseld om deze oorzaak uit te sluiten. Ik vermoed vering/demping, het is bekend dat men bij deze generatie niet te scheutig is geweest met het uitrusten van de achterwielophanging. Na de vakantie maar doen, eerst sleept hij ons nog lekker een zomer Europa door, met drie kinderstoeltjes en dakkoffer.
Wordt vervolgd, zodra er nieuws te melden is.
APK en beurt
- 142.000 km
De auto heeft zijn jaarlijkse beurt gehad. De APK werd zoals verwacht afgerond zonder opmerkingen. Vorig jaar kreeg hij remschijven + blokken achter, dit jaar waren nieuwe remblokken vóór nodig. De trilling bleek, na een test op de schokdempertestbank, inderdaad uit de schokdempers achter te komen. Twee nieuwe erop en de trilling is weg.
Het gemiddelde verbruik zakt met de nieuwe lage maximumsnelheid richting de 5.0/100km. Ik rij al drie jaar lang tevergeefs met een flesje olie achterin rond, ik peil af en toe maar heb nog nooit bij hoeven vullen.
Het idee om een elektrische auto te kopen speelt af en toe door mijn hoofd, vanwege de milieuwinst. Zelf schiet ik er niet zoveel mee op: de auto is snel, zuinig, ruimer (Model X-geld heb ik niet) en betrouwbaar. Dus we rijden eerst nog maar even prettig door :-)
Eindstand
- 156.000 km
Afgelopen jaar bracht geen bijzonderheden, de auto had alleen regulier onderhoud nodig. Verbruik over de hele periode blijft gemiddeld 5,4/100km.
De auto gaat ons verlaten. We hebben meer zitplaatsen nodig wegens gezinsuitbreiding en wat meer bagageruimte is ook niet gek.
Binnen 2 maanden staat er een elektrisch PSA-busje met 75 kWh voor de deur, de Opel Zafira Life. Nog geen reviews van, dus nadat we er wat ervaring mee hebben zal ik er een schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.