Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi (2014)

autoreview

Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi (2014)

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 308SW Blue Lease 1.6HDI Executive

Mijn zoon: “Pap heb je al bij Peugeot gekeken? Die hebben de nieuwe 308 sw, dat is ook een 14% uitvoering.”
Ik: “Nee, eigenlijk niet, weet niet wat ik van Peugeot moet vinden. Weet je wat, laten we eens gaan kijken…”.

3 Weken eerder:
Mijn baas liet me weten dat ik naar een andere auto moest kijken. Contract loopt in augustus af en je hebt 160.000km gereden. Mijn huidige auto is een Toyota Prius die ik eind mei 2011 in ontvangst mocht nemen bij mijn nieuwe werkgever. Toen ik hem kreeg stond de teller op 2km, nu na 3 jaar en 2 maanden staat de teller op 167.000km.
Mijn keus was eigenlijk al gemaakt voor de Prius PlugIn versie ivm de 7% bijtelling en omdat ik prima tevreden ben over de Prius. Echter mijn baas trok een streep door de rekening “je volgende auto wordt een diesel…”. Okay… Balen.

Iets over mezelf: ik ben Area Sales Manager voor een bedrijf in verpakkingen met Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (DACH) als area. Maar ook andere landen worden soms bezocht. Ben groot van postuur met een lang boven lichaam en wat kortere benen. Naast het vele vliegen rijd ik dus ook nog eens zo’n 55.000km per jaar. Mijn beide zoons 22 en 19, ook autoliefhebbers gingen om beurten mee met testen.

Na wat rondkijken op internet (en op de snelwegen tijdens mijn lange ritten) kwam daar onderstaand lijstje uit, in willekeurige volgorde:
Volvo V40
Skoda Octavia Greenline ST
Renault Megane ST
Renault Scenic
Seat Leon ST
Volkswagen Golf ST
Mercedes A180
Toyota Auris Hybride (mocht dan bij uitzondering ivm lage leaseprijs)
Citroen Cactus

Wensen: 7% bijtelling. Automaat (heb ik nu ook). Goede navigatie. Achteruitrijdcamera.
Doordat de Prius Plugin geen optie meer was, moest ik mijn eerste wens laten vervallen. Dan wordt het dus 14%.

Eerst maar naar de Auris kijken, ben wel een beetje merkentrouw. Ook omdat ik zeer goede ervaringen heb met Garage Zonneveld in Almere. Mooie auto maar qua instap en zit, toch iets aan de krappe kant. Stoelen instellen, naar voor/achter, hoog/laag… Nee, de Auris valt af. Ik kon geen lekkere houding vinden, ook niet na meerdere keren bezoeken en proberen. Hiermee kwam de kans op een combinatie automaat/14% ook te vervallen.

Toen naar de Volvo. Mooie auto. Proefrit gemaakt in de D4. Wat een raket. 190 paarden die ondeugend enthousiast hun werk willen doen. Auto bekeken: “Mooie car, man” zeggen we altijd. Enig nadeel, de kleine instap. Het lukte me niet om zonder mijn hoofd te stoten in te stappen. Helaas, ook de Volvo valt af.

De Renault Megane. Mooie auto, helaas geen 14% meer. Ook een wat ouder type, nieuw model schijnt er aan te komen. Complete uitrusting. Maar nee, kon me niet bekoren. Zijdelings nog even naar de Scenic gekeken, die heeft een collega. Paar keer mee gereden. Kon hem niet goed instellen, iedere keer zat ik tegen de klep boven het dashboard te kijken dus zag maar half wat eronder werd aangegeven. Nee.

Volkswagen en Seat. Even gereden in de Seat, 2 straten en terug gereden. Heb nooit iets met Volkswagen en Seat gehad. Keurige auto’s maar nee. Kon me niet raken.

Op deze manier wordt het wensen lijstje wel steeds kleiner. Was er al achter dat als ik een automaat wil ik toch in de 20% categorie kom. Dus nou ja, dan die wens ook maar laten vervallen.

Op naar Skoda voor de Octavia Greenline ST. Mooie grote auto, grootste in de 14% klasse. Stuk gereden. Ja rijd best. Moet hem wel boven de 1500 toeren houden om wat vlotter weg te komen, onderin is ie redelijk traag van reactie. Verder een prima auto, veel ruimte en een goede instap. Offerte laten maken en kwam op ongeveer € 33.000 uit. Dit zou hem wel eens kunnen worden. Qua formaat/kosten een verstandige keus.

Dan de Mercedes A180. Wat een mooie auto. Goede instap, complete uitrusting. Goeie prijs (aanbieding lease uitvoering nog onder de € 28.000,-). Wel veel kleiner dan de andere en daarmee lever ik dus een hoop ruimte achterin in, maar ter compensatie berijd je dan wel een Mercedes. Helaas is dit een 20% categorie, waardoor door meerprijs automaat ook weer een optie werd… maar wat is ie mooi… wat is ie stoer… ook dit zou hem wel eens kunnen worden.

Ook nog even bij Opel en Ford gekeken. Die hebben echter geen 14% categorie, behalve dan de hele kleine autootjes. Vroeger reed ik altijd Opel of Ford heb er meerdere privé versleten, dus daar ligt niet aan de auto. De 20% categorieën werden me gewoon te duur en te weinig onderscheidend.

De keuze was dus uiteindelijk:
Kies ik een “verstandige” Skoda, of kies ik voor de nieuwe moderne Mercedes.
Kies ik voor ruimte, of kies ik voor sportiviteit.
Kies ik voor € 160,- netto bijtelling of voor € 250,- netto bijtelling.
De combinatie ruimte en bijtelling gaf de doorslag naar de Skoda.


Echter kwam daar dus de opmerking van mijn oudste zoon over de Peugeot. Wij samen erheen en toen we het terrein opreden en naast een Peugeot parkeerde, zei mijn zoon “dat is hem pap, alleen in wit”. Ik zeg “nee joh, dat is de 508”, “nee..” zei hij resoluut.
Goed op de achterklep kijkend constateerde ik dat ik hem inderdaad gelijk moest geven. Het was de 308 sw. Zo hey, grote bak.
Bij binnenkomst stonden er 2, 308's te wachten, gebroederlijk naast elkaar. De SW en de 5-deurs. Ik wist al dat ik een SW wilde hebben dus daar gelijk heengelopen. Daar stond hij: De Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6HDI. In zwarte uitvoering. Even op het bordje gekeken, de basis € 27.300,-.
Instappen… WOW!!! Wat een mooie auto, al die opties, dat dak, de ruimte, de indruk.
De verkoper kwam erbij en vroeg wat ik er van vond, stelde ik als tegenvraag wat deze uitvoering kost. Nou zei hij, wat er op het bordje staat €27.300,-. Toen besefte ik dat alles wat ik dacht dat als optie was, dat het standaard op deze uitvoering zat.
Toen was ik helemaal om… “Pak maar in, strik erom… deze neem ik…”. “Pap, misschien toch even een proefrit maken?”. "Oh ja…"
We mochten een zelfde uitvoering meenemen als we beloofde voor sluitingstijd terug te zijn. We hadden nog een uur of 2. Wat een heerlijkheid, wat een comfort, wat een luxe. Wat heerlijk om deze diesel uitvoering te mogen berijden. Op een parkeerplaats alles goed bekeken:
Instap goed, check.
Stoelen goed (wat meer steun?), check.
Ruimte goed, check.
Acceleratie goed, check.
Uitrusting goed, check.
Prijs goed, check.
Bijtelling goed, check.

Ik vond alleen dat er wat zijdelingse steun ontbrak in de zetels, en een trekhaak zou handig zijn.

Teruggereden naar de dealer en een offerte laten maken voor de zwarte uitvoering. Als extra optie de premium stoelen (+€400,-) en een afneembare trekhaak (+€948,00). Al met al bleef ik met afleveren en lak, nog onder de € 30.000 voor een 14% auto.
Ik blij. Baas blij, iedereen blij.

Hiermee kwam de keus Skoda of Mercedes dus te vervallen.

De auto is inmiddels besteld door de leasemaatschappij. Verwachtte levertermijn: eind oktober / begin november.
Kortom… het lange wachten is begonnen. Het vele reviews lezen is begonnen.


Mijn mening was altijd dat een auto niet een verstandige keuze moet zijn. Dat een auto niet mooi moet zijn. Dat een auto geen wikken of wegen moet zijn. Een auto moet je raken, moet rechtstreeks in je hart komen. Een auto moet je het gevoel geven dat alle puzzelstukjes als vanzelf op hun plaats zijn gevallen.
2x Eerder mocht ik dit gevoel ervaren. Toen ik in 1999 in de Renault Scenic Pack Sportive stapte. En toen ik in 2006 in de Prius II stapte. Nu had ik dat weer bij deze Peugeot 308 Blue Lease Excutive 1.6HDI SW… Het gevoel van: “Dit is hem, wat een auto… Deze wil ik... NU!” kennen jullie dat gevoel?

Als ik hem in ontvangst heb mogen nemen zal ik jullie updaten.

03-11-'14:
Aan het lange wachten is een einde gekomen. Ik ben zojuist gebeld door de dealer, a.s. vrijdagmiddag kan ik hem dan ophalen.
Momenteel wordt de trekhaak en winterbanden gemonteerd. Kenteken is aangevraagd, uiteraard met luxe kentekenplaten.

Ik zal jullie op de hoogte houden als ik er een 1000km mee gereden heb.


Update 01-12-2014:
Aan het lange wachten is dan 7 november een eind gekomen. ’s Middags om 16u mocht ik hem eindelijk ophalen. Nog even met de Prius door de wasstraat en uitgezogen, zodat deze schoon en netjes naar de leasemaatschappij terug kon, wel zo netjes.

Veel leesplezier!!!

Daar stond hij dan, onder een mooie blauwe velours doek. Te wachten op onthulling. Toen ik samen met verkoper John het doek eraf rolde maakte mijn hart een sprongetje. Ik wist weer waarom ik deze auto gekozen heb. Man, wat een mooie car… nog even wat administratie afgehandeld en uitleg gekregen, konden we op weg. Mijn vrouw kreeg nog een bos bloemen en ik een flesje rood. Dank John.

Nu, ruim 3 weken en bijna 4.000km verder kan ik mijn eerste gebruikerservaringen noteren. Ik kan er eigenlijk heel kort over zijn: GE-WEL-DIG. Het rijgedrag, de fantastische en stille winterbanden (Mchelin), de uitrusting, de ruimte. ALLES!

In mijn 2 voorgaande auto’s (Prius II en III) had ik een automatische versnelling, dus was erg bang dat ik dat ging missen, nou helemaal niet. Moest alleen eerst wennen aan de 6e versnelling, die vergat ik steeds.

Qua zit. Voor de zekerheid heb ik de premiumstoelen laten monteren, dit is een goede keus geweest. Veel stelmogelijkheden en nog geen rugpijn gehad. Voor mij is het een lekkere stevige zit met veel zijdelingse steun, kan het iedere twijfelaar aanbevelen. Het is die € 400,- echt waard.

Het i-Control systeem. Dat was even wennen, maar werkt eigenlijk heel intuïtief. In eerste instantie vond ik het erg omslachtig, maar in combinatie met de knopjes op het stuur werkt het eigenlijk heel prettig. Tijdens het rijden is het wel goed “richten” met je vinger als je een ander scherm wil zien maar ook dat wend, en eigenlijk moet je tijdens het rijden ook je handen aan het stuur laten… 

Door de mogelijkheid om een USB stick te gebruiken voor muziek, had ik vooraf al een 32GB Verbatim stick aangeschaft. Dat werkt niet helemaal lekker. Toen ik hem de eerste keer in de aansluiting stak, sloeg de boordcomputer op hol, en iedere keer daarna ook. In eerste instantie dacht ik dat 32gb gewoon te groot is, maar aan de andere kant, zo een moderne auto moet dit toch ook kunnen hebben lijkt mij. Eerst maar wat kleinere gebruikt van 4gb en 8 gb, dat ging eigenlijk prima. Toch die 32gb nog even nagekeken, opnieuw geformatteerd op FAT en opnieuw muziek gekopieerd. Hielp ook niet. Daarna nog eens check en defragmentatie gedaan op de pc en dat werkte. Even lekker muziek geluisterd en bedacht dat ik nog meer muziek wilde en wat andere eraf. Kortom weer aan de PC en nog wat verwijderd en weer bij gekopieerd. Aansluiten in de auto, weer de boordcomputer op hol. Grrrrrrrrrr. 2e USB aansluiting geprobeerd, werkte ook niet. Toch maar weer eens aan de PC, weer wat gerommeld. En nu doet ie het weer. Ik weet nog niet waar dit aan ligt, de grootte, hoeveelheid muziek en/of mappen. Ik heb iemand gehoord dat autoradio’s niet meer kunnen lezen dan 99 mappen, ik heb er ongeveer 125 op staan, en als ik alles zie, zie ik alles van de eerste tot de laatste. Maar het kan ook gewoon aan de USB stick zelf liggen. Ga ik nog uitzoeken, kom ik op terug. Ik vermoed dat de grootte van 32gb het probleem is, duurt soms ook wat langer voordat de muziek weer opgestart wordt als de auto weer gestart wordt. Hij gaat dan vaan over naar de FM als bron.
Er zitten 2 USB aansluitingen, echter kun je maar 1 stick tegelijk aansluiten, bij 2 gaat ie ook op hol. In eerste instantie gebruikte ik de 2e voor het opladen van mijn iPhone. Gek genoeg gaat de muziekbron dan vanzelf over naar iPod en de verbinding met de telefoon wordt dan verbroken. Nu een andere telefoonhouder gekocht bij ALDI, deze gaat in de 12v aansluiting en de USB oplader in de houder zelf. Dat gaat prima. Muziek van mijn iPhone kan ik dan via Bleutooth afspelen.
De telefoon aansluiting is ook even wennen, maar op het scherm kun je gewoon scrollen.

Leuk is de app die je op de iPhone kan installeren: MyPeugeot Link. Deze eenmalig koppelen aan de auto en iedere keer als je de auto uitschakelt krijg je een bericht van de laatste rit, afstand, tijd en verbruik. De app geeft ook een overzicht van alle routes waarbij je kunt kiezen voor de termijn, laatste week, laatste maand, enz.
Wat ook handig is. Als je een route in de navigatie hebt gezet, waarbij je het laatste stuk moet lopen, gaat de navigatie over/verder op de telefoon. Nog niet gebruikt, maar ik zie wel handige momenten daarvoor.

Wat kan ik verder vertellen. De auto rijd erg geweldig. Vorige week voor mijn werk in Duitsland vertoeft en ongeveer 2.000km afgelegd. Het is gewoon een genot, geen rugpijn, geen vermoeidheid. Uiteraard ook even de max snelheid gedaan. Ik kwam tot 196 km p/u, ik had het gevoel dat ie nog een tikje meer kon maar ik vond het mooi geweest. Het lag zo ongelofelijk stabiel op de weg. Ik was ook bang dat de diesel als een spijkerbak zou aanvoelen, zeker na mijn 2 vorige hybride auto’s die enorm stil waren. Maar niets is minder waar. Bij 130km p/u maakt ie ongeveer 1.900 toeren. Heerlijk rustig. Verder rijd ik in Nederland altijd iets harder (± 5km) dan de maximaal toegestane snelheid, in Duitsland heb ik gemiddeld 150/160 gereden.

Mijn rijstijl is dus sportief, wat in deze auto prima te doen is. Vaak let ik op de schakelindicator, maar vaak ook trek ik lekker door en hoor je de diesel heerlijk brommen zonder irritant te zijn. De motor is lekker pittig en ik heb zeker niet het gevoel dat ik tekort kom. Zeker als je met inhalen even teruggaat naar de 5e versnelling, gaat het helemaal goed.
Het huidige gemiddelde verbruik na bijna 4.000km is 5.1L/100km. Ik ben er erg tevreden over.

Nadelen? Ik heb ze nog niet echt kunnen ontdekken, geen grote invloedrijke ieder geval. Wat ik echter jammer vind… Als ik dan toch iets negatiefs moet melden. Om de uitstoot te verlagen zit er achterin een tankje additief vloeistof, wat ergens bij de katalysator wordt ingespoten om de fijnstof in een vloeibare vorm te maken zodat deze niet in de lucht komt. Dit tankje (3.7L) moet iedere 20.000km gevuld worden, wat ook ruim van te voren wordt aangegeven op het dashboard overigens. De onderhoudsinterval is echter 25.000km of 1 jaar. Ik rijd ongeveer 50 a 60.000km p/j, wat betekend dat ik dus 4x per jaar naar de garage moet. Had men dat tankje iets groter gemaakt, dan had het bij 25.000km gevuld kunnen worden. Bij tankje leeg, start de motor dus echt niet, zo is mij verteld.

Ik heb niets dan lof voor deze voiture, ik ben er echt ongelofelijk blij mee. Bij 10.000km zal ik nog eens een update schrijven.
Zijn er mensen die inmiddels meer informatie hebben over het USB stick gebruik, houd ik mij aanbevolen. Maar ook een gebruikershandleiding in PDF vorm ben ik naar op zoek.

Tot laters!!!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.