Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2014)

autoreview

Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2014)

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf134.601 km
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

INTRODUCTIE

  • 148.750 km

In juli heb ik een lease Peugeot 308 SW 1.6 HDI in gebruik mogen nemen. Het was wel even 'schakelen' als je uit een Volvo V60 D6 Hybride komt, maar het viel uiteindelijk niet tegen. De Peugeot is van 2014 en is door een voormalig collega volgens zijn wensen besteld. Ik heb geen idee wat voor uitvoering het is (ik denk 'Blue Lease'), maar er staat een mooie auto voor de deur met de nodige toeters en bellen. Ik rijd er nu ruim drie maanden mee en heb er 13.000 kilometer mee afgelegd. Dus auto en berijder hebben samen genoeg ervaring opgedaan om deze te delen op de website van Autoweek.

CARROSSERIE EN INTERIEUR
=======================
Een andere reviewer refereerde aan 'vrouwelijke' vormen met betrekking tot het design van de 308 SW. Daar ben ik het voor een deel wel mee eens. Het front is strak en stoer gestileerd maar na de B-stijl is het allemaal wat softer en ronder geboetseerd. Een design wat qua proporties ook een tikkie uit balans is in mijn ogen, maar dat is natuurlijk subjectief. Mijn 308 heeft 17 inch wielen en dat bekomt de auto goed. De standaard 16 inch wieltjes vind ik eerlijk gezegd wat ielig staan. Sorry, andere 308 rijders... De combinatie van (relatief) dikke wielen, chromen strips en het donkere glazen dak resulteren toch wel in een chique auto waar je mee voor de dag kunt komen.

Mijn voorganger heeft de auto besteld met bruine leren bekleding. Wauw, dat vind ik echt heel erg mooi. Alhoewel ik uit een V60 kom met de beste stoelen in de 'business', ben ik zeer te spreken over het meubilair voorin de Peugeot. Ik zit ronduit goed. De afwerking en materiaalkeuze is boven alle twijfel verheven. Een niveau waar je een paar decennia terug niet van kon dromen in een Franse auto. Wat ik ook echt ongelofelijk vind na drie jaar en bijna 150.000 kilometer: geen kraakje, piepje of rammel te horen. Het viel mij op dat de Clio's die ik reed ook zo strak waren gebouwd. Maar misschien heb ik geluk met mijn Franse voertuigen. De ruimte voorin is prima, achterin is het erg aan de krappe kant. Onlangs was ik op pad met een paar stevige volwassen kerels en die zaten echte als sardientjes in een blik. De laadruimte van de SW is gigantisch. Dat dan weer wel. Verderop kom ik nader terug op de uitrusting en functionaliteit. Vooral met betrekking tot dat laatste heb ik nog een appeltje te schillen met de heren ontwerpers bij Peugeot...
 
AANDRIJVING / BRANDSTOFVERBRUIK
================================
Briljant! Ik kan de 1.6 dieselmotor niet beter typeren. Wat een geweldige motor is dit. Stil, krachtig en zuinig. Zelfs als de motor koud is hoor je hem nauwelijks en eenmaal op bedrijfstemperatuur loopt-ie als een zonnetje. Een reviewer schreef dat de motor een nogal smal toerenbereik heeft waarbinnen deze motor zijn prestaties levert. Mijn ervaring is anders. De 308 SW trekt als een lier vanaf 1500 toeren tot voorbij de 4000. Dat vind ik echt indrukwekkend voor een diesel. Ja, beneden de 1500 valt de auto bijna stil, maar daar moet je gewoon wegblijven door bijtijds op te schakelen. Ik reed hiervoor een V60 met een gecombineerd vermogen van 285 pk. Met de overstap naar 120 pk zou je verwachten dat je 'big time' moet inleveren op het gebied van prestaties. Dat viel mij echt alles mee. Uiteraard is de Volvo veel sneller, maar de Peugeot presteert heel aardig in zijn schaduw en kan meer dan goed meekomen met de rest van het verkeer. Het is gewoon een hele pittige kar. Op de snelweg maakt het nauwelijks uit hoe hard je rijdt, de auto blijft comfortabel en heerlijk stil. Ik heb nog geen vakantie- en Autobahn-kilometers gemaakt, maar daar heb ik hoge verwachtingen van. Schakelen doet de Peugeot prima. Koppelen gaat bij de koude start niet helemaal zoals het moet. Het lukt mij in koude toestand niet goed zonder schokken weg te rijden. Na een kwartiertje is dat euvel nagenoeg weg, maar ik vermoed toch dat slijtage of afstelling hier een rol in spelen. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Het gemiddelde brandstofverbruik is 5 liter per 100 kilometer (1:20). Mijn dagelijkse rit bestaat uit 120 Randstad-kilometers (vice versa), samengesteld uit binnenweg en snelweg en het nodige fileleed van tijd tot tijd. Het verbruik is keurig maar niet uitzonderlijk.

ONDERSTEL EN BESTURING
=======================
Voor dit onderdeel gaat er ook een duimpje omhoog. Het onderstel is comfortabel, zelfs met de wat grotere wielen. Oneffenheden worden goed gedempt en het onderstel is bovendien stil. Alleen de achterzijde reageert nogal flink op verkeersdrempels. Rustig aan dus op grote hobbels. Op de snelweg is het ook prima toeven. De rechtuit stabiliteit is uitstekend en lange ritten zijn een genot. Maar ook hier een puntje van kritiek. In lange bochten op, bijvoorbeeld, verkeerspleinen reageert de achterzijde nogal heftig op lasnaden die niet helemaal mooi aansluiten. Maar verder, chapeau!
Voor de besturing niets dan lof. Licht genoeg en met veel gevoel. Het kleine stuurtje is even een paar dagen wennen, maar dan wil je niets anders meer.

UITRUSTING EN FUNCTIONALITEIT
============================
De lease Peugeot heeft bijna alles aan boord wat de moderne berijder wenst. Cruise control, navigatie, leren bekleding, stoelverwarming, instapverlichting, glazen panorama dak, sensoren 'all over the place', enzovoort. De auto is van 2014 dus het nieuwste van het nieuwste zit er nog niet op zoals verkeersbordherkenning, rijbaanassistentie en dergelijke. Ik zie dat de nieuwste 308-en daar wel mee kunnen worden uitgerust. Maar wat mij betreft mis ik, behalve 'BLIS', eigenlijk niets essentieels. De boordcomputer en multimediasysteem verschaffen elke informatie die je wilt. De cruisecontrol werkt uitstekend en de mechanische kwaliteit van alles wat je kunt bedienen is boven alle twijfel verheven.

Dat was het goede nieuws, want nu wordt het even wat minder leuk, want ik ben niet te spreken over een flink aantal functionele aspecten van de Peugeot 308. Ik zet er een aantal op een rijtje:
- De interface van het multimediasysteem... Ik heb erg droge handen en ik moet bijna door het scherm heen drukken om de icoontjes op het touchscreen te activeren. In mijn geval is het eerder een 'press screen' waardoor ik bovendien niet zelden twee opdrachten tegelijk geef. Zeer irritant. Via één van de hoofdmenu's kom je in de submenu's en vervolgens via allerlei directe of indirecte wegen bij de gewenste 'knop'. De onlogica van het systeem tart elke omschrijving. Misschien een restant van de 'Franse slag'? Nagenoeg elke opdracht vereist een langdurig getuur en geklooi op het scherm waarbij je dus niet alert kunt zijn op het verkeer om je heen. Ik vind dat dit multimediasysteem de verkeersveiligheid ronduit in gevaar brengt. Het ergste is dat je elke primaire taak via het systeem moet bedienen. Heren van Peugeot, ga eens kijken bij uw concullega's; daar weten ze hoe het wél moet. Ik sta niet alleen: zie ook de ervaringen van vele professionele autojournalisten, zoals Autoweek (Youtube 15 april 2014). Ik weet dat sommige functies ook vanaf het stuur kunnen worden bediend, maar dan nog blijf ik zoeken en staren naar het scherm in het midden om mijn doel te bereiken. De audiobediening is een gehannes van jewelste. Alles moet via het multimediasysteem en dat is buitengewoon lastig. Het probleem is dat het ene stuk muziek prima klinkt en het volgende waardeloos. Dan moet je wéér zitten emmeren om de instellingen te veranderen. Weet u nog van vroeger? Fysieke knopjes voor bass, treble, links en rechts? De geluidskwaliteit beoordeel ik als een klein zeventje.
- Het dashboard. Ik spreek hier voor mijzelf, maar, weet ik, ook voor veel anderen: het stuur neemt het zicht op de klokkenwinkel voor je neus voor 50% weg! Hoe ik ook ga zitten, ik zie het dashboard gewoon nooit helemaal. Wie verzint er in vredesnaam zoiets? Dan een toerenteller die van rechts naar links oploopt... Nou ja, het zal wel aan mij liggen.
- Een bekerhouder onder (!) de middenarmsteun. Ja, de steun kun je wegschuiven, maar dan krijgt je rechterarm vervolgens ruzie met je beker of flesje. Ik las overigens zojuist in een andere review dat die berijder de bekerhouders van de middenarmsteun op de achterbank gebruikt. Goeie tip! Ga ik ook proberen.
- De hoofdsteunen op de achterbank zitten voor de meeste mensen te laag en prikken in je nek. De pennen zijn zo kort dat je ze maar enkele centimeters kunt verstellen. Dat is niet goed.
- Het gedimde en ongedimde grootlicht van de Peugeot 308 is onder de maat. Punt. Met de automatische lichtstand bepaalt de auto zelf wanneer het schakelt van dagrijverlichting naar gedimd grootlicht, bijvoorbeeld in een tunnel. Ook hier is duidelijk dat Peugeot een software-uitdaging heeft. Met enige regelmaat rijd ik ongemerkt in het donker zonder dat het gedimd grootlicht aan is en de achterlichten dus uit staan. Dat is niet okay.
- Ook de verlichting (helderheid) van het multimediasysteem heeft zo zijn eigen mening over donker en licht. Het gaat hier allemaal te ver om dat uit te doeken te doen.
- Geklaag over telefonie sla ik ook maar over, het verhaal wordt te lang.
- De ruitenwissers kun je niet één keer laten wissen: je moet kiezen uit sensor aan of uit, of interval, enzovoort. Heel irritant. Ook de regensensor lijdt een eigen leven: het reageert totaal inadequaat op de hoeveelheid neerslag op de voorruit. Als het een beetje druppelt gaan de wissers als een gek heen en weer en als het plenst hebben de wissers vaak geen zin en gaan veel te langzaam. Ik gebruik de sensor niet meer en zet de stand op interval of hoger als het gaat regenen.

STORINGEN
==========
Ik kan niet nagaan wat de vorige berijder heeft meegemaakt met deze Peugeot, dus daar kan ik helaas niets over melden. In de afgelopen drie maanden heb ik 10.000 kilometer gereden. Er is een koplamp vervangen, een terugroepactie voor de koppeling afgehandeld en een grote beurt gegeven. De leren bekleding op de berijdersstoel begint te slijten, dat is jammer. Verder mankeert er op dit moment niets aan de auto behalve dat de koude koppeling wat haperend werkt. Daar ga ik nog een keer achteraan.

TUSSENSTAND
============
Ik vind de Peugeot 308 SW 1.6 HDI, ondanks een hele lange ris aan functionele missers, toch een hele prettige auto waar ik mij met veel plezier dagelijks in verplaats. Met de diverse ergernissen, zoals het multimediasysteem, heb ik leren leven, het is niet anders. Het zijn luxeproblemen van de verwende westerse mens. Er zijn wel ergere zaken in het leven om je druk om te maken, nietwaar? Ik voel mij sowieso bevoorrecht dat ik voor weinig geld (14% bijtelling) in deze mooie auto mag en kan rijden.

EINDVERSLAG

  • 175.000 km

Er valt niets meer toe te voegen aan het bovenstaande. Ik ga een andere auto rijden en mijn zegje over de 308 heb ik uitgebreid gedaan. Na een jaar en vele tienduizenden kilometers sta ik er nog net zo in als bij het begin. Op naar een volgend stalen ros...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.