Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 308 SW

Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2015)

autoreview

6
Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2015)
jma1992
  • jma19927
  • Gebruikersreview
2 februari 2021 om 17:07
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf130.948 km
KM-stand laatst143.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf en ophalen.

  • 130.948 km
  • 16 januari 2021

Omdat ik in de Clio steeds sneller en vaker rugklachten kreeg heb ik eens gekeken om er een ergonomische stoel te laten plaatsen. Het bedrag dat zo een stoel kost, al snel rond de 1800 euro, was op zich het probleem nog niet. Het probleem wat wel flink meewoog was het groeiende gezin en de steeds kleiner wordende auto. Mede daarom eens rond gekeken wat ik kon krijgen als ik bij inruil van de Clio twee keer dat bedrag van een stoel zou neerleggen. Dan kom je al snel bij de Megane's, Focussen en 308 SW. Ik ben een fan van Ford en Peugeot. Renault had van mij ook gemogen maar nadat ik meerde reviews over de Megane had gelezen waarin de rammeltjes veelvuldig terug kwamen heb ik toch besloten om die te laten vallen. De Focus 77 KW diesel vind ik ook een prachtige auto. Zeker de generatie van voor de facelift vind ik echt nog een focus. Ik vind deze ook nog steeds mooier dan het nieuwste model Focus. Maar goed, deze focus had een trekgewicht van max 300 kg dus deze viel ook al af. Ik ben overigens niet bij een Focus of Megane wezen kijken omdat deze op papier al afvielen. Dus toch bij de 308SW uitgekomen. Ik heb altijd al geroepen dat ik die ooit nog eens zou kopen, en 16 januari zijn we hem wezen halen.

Leuk weetje, ik heb de 308 SW bij hetzelfde bedrijf gekocht als de Clio. Gewoon een prima bedrijf. Lekker normaal, geen maatpakken en lakschoentjes. Goede prijzen en vooral hele goede service.

Ik zal met regelmaat deze review aanvullen!

De eerste 1750 km

  • 132.750 km
  • 2 februari 2021

Nu de auto ruim twee weken in bezit en 1750 km mee gereden. Na 1750 km kan ik de volgende plus en minpunten benoemen.

+ Comfort
+ Vermogen
+ Ruim

- (Lang) niet zo zuinig als beloofd.
- Krakende bestuurdersstoel ( inmiddels opgelost ).
- Bij kou, met name vroeg in de ochtend, start hij niet altijd even overtuigend.

Het verbruik ligt na 1750 km op 1 op 19,2. Ver weg van de beloofde 1 op 29/30. Hij start wel altijd, maar zoals gezegd niet altijd even overtuigend. (kleine toevoeging hierop; laatste paar keer de sleutel iets langer vastgehouden en dat lijkt te werken!)

Het start/stop systeem werkt wel een stuk beter dan de Clio en de stoelen zitten voortreffelijk. De bestuurdersstoel kraakte alleen bij het koppelen. Dit heb ik relatief makkelijk op kunnen lossen door alle delen onder de stoel te voorzien van nieuw vet. Wat een rust weer!

Het koppel en de 6e versnelling zijn ook heerlijk. Jammer dat we maar 100 km/uur mogen. Ik rijd meestal rond de 110 km/uur en dan draait ie in 6 maar net 1600 toeren. Ik rijd bewust iets harder zodat de motor boven de 1500 toeren zit. Er is me namelijk wel eens ingepeperd dat een moderne motor meer dan 1500 toeren moet draaien om inwendige vervuilingen tegen te gaan. Vandaar dat ik trouwens ook altijd Excelium van Total tank.

De kofferbak is enorm, vergeleken met de Clio. Ook het zitgedeelte achterin scheelt flink. Mijn kinderen zitten een stuk comfortabeler. De 308 heeft ook kachelpijpen onder de voorstoelen dus de kindjes krijgen ook lekker de warmte of koelte wanneer dat nodig is. Mijn dochter vind deze auto warmer dan de Clio. Fijn om te horen, uiteindelijk moest voor hun ook het comfort omhoog.

Optisch vind ik het een prachtige auto. Mooie lijnen, mooi smoeltje, achterlichten wat saai ( had liever die van de hatchback gehad ), maar de velgen maken het helemaal af. Ik vind dit veruit de mooiste velgen die er zijn. Jammer dat ze er in 16 inch onder liggen, 17 inch had net wat beter gestaan. Maar dat is zeuren met het vet aan je mond.

Als de kinderen last van de zon krijgen dan denk ik dat ik de ramen achter een licht tintje laat geven. Door de dimmende binnenspiegel hoeft het voor mij niet zo. Bij de Clio had ik deze dimmende binnenspiegel niet en was de limo-black blindering echt een uitkomst.

Een tussentijdse update

  • 135.000 km
  • 7 maart 2021

De afgelopen tijd hakt de corona lockdown er voor iedereen steeds meer in. Ons wekelijkse rondje bos is verruild voor een rondje strand. Aangezien wij op een eiland wonen is een strand niet ver te zoeken. Dus nog minder kilometers in de 308 gereden. Alleen woon-werk verkeer.

De auto rijdt erg lekker en dat de kraak uit de stoel is verdwenen is ook een echte verademing. Omdat het een Peugeot is, en ik spreek nu eenmaal uit ervaring, controleer ik wat vaker het oliepeil. Wat me opvalt is dat die nog helemaal vol zit, en dus geen druppel verbruikt. Wat me aan de andere kant opvalt is hoe zwart de olie tegelijkertijd is. Dat was in de Clio wel anders. Daar was de olie altijd mooi helder en mooi op niveau, zelfs als hij al bijna tegen zijn beurt aan zat. Hebben mensen hier tips voor of is dit gewoon karakteristiek voor de motor? Ik zelf zit te denken aan Engine Flush voor de volgende beurt maar ik weet niet goed of dit zinvol is.

Wat in de Clio ook anders was, ondanks de 185/55/R15 banden, het bochtengedrag. Dat was echt een stuk strakker en dat maakte hem toch wel tot een heerlijke stuurauto op rotondes. Ik kom er op een dag 14 tegen ( 7 heen en 7 terug ) naar mijn werk toe, dus dit is wel iets wat opvalt. De 308 SW vraagt gewoon om rustig rechts bereden te worden en hooguit een vrachtwagen in te halen. Dit allemaal kan misschien wel met de wielbasis te maken hebben, maar ik denk vooral met het zacht afgeveerde onderstel van de 308. Iets wat je op de snelweg overigens weer helemaal vergeet. Daar filtert hij heerlijk alle oneffenheden weg en kun je lekker zoeven. Onbeperkt zoeven. Dat maakt het voor mij tot nu toe een heerlijke reisauto, maar een minder goede stuurman auto. Een gevalletje ; je kunt niet alles hebben.

Ik ben dan overigens ook niet de persoon die er dan 18 inch velgen onder gooit. Dat vind ik zonde van de (aanschaf)kosten, verbruik, rolgeluid etc. Ik zou er misschien dan nog wel sportdempers op kunnen zetten zodra de huidige schokdempers lek gaan. Dan wel uiteraard meteen alle vier, maar dan denk ik dat hij minder lekker gaat cruisen op de langere stukken.

Onder aan de streep zal het er wel op uitkomen dat ik mijn rijstijl langzaam maar zeker moet aanpassen op de auto. Iets wat ook geen kwaad kan. Inhaalacties over zeven rotondes leveren misschien 2 minuten tijd op en kosten ook een hoop brandstof.

Ik vind het tot nu toe een heerlijke auto. Mijn vrouw en kinderen zijn er ook weg van. Ik krijg langzaam maar zeker het verbruik naar 1 op 20,4. Ik heb drie keer de boordcomputer nagerekend op het vulpistool en kwamen alle drie de keren overeen! Dat vind ik dan weer uniek.

Waar ik me ook mee bezig blijf is het niveau van de brandstoftank. Als ik nog een rijbereik heb van 150 km en ik ga tanken dan gaat er zo een 39 liter in terwijl de tank een inhoud zou moeten hebben van 53 liter. Dus dan zit er nog 14 liter in en geeft ie 150 km aan. Dat vind ik opvallend. Ik rij steeds een stukje verder met de tank en het lampje wil ook maar niet gaan branden. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik had het overigens sowieso wel prettig gevonden als er gewoon een dikke 70 liter tank in had gelegen.

Voor deze zomer staat er nog een trekhaak op de planning. We zetten graag de fietsen op de auto om naar de Veluwe te gaan om met het gezin een dagje te gaan fietsen.

Weer wat kilometers verder

  • 143.000 km
  • 19 juni 2021

Het is nu een aantal maanden geleden sinds de laatste update dus ik vind het tijd om weer wat te vermelden. We zijn nu een 8000 km verder en de auto bevalt uitstekend. Wel hoor ik op lage snelheid en scherp sturen een rammel onder de auto die lijkt op die van een hitteschild. Ik heb er verder geen last van dus bij het eerst volgende onderhoud/keuring zal er naar gekeken worden. Soms schiet het koppelingspedaal met op laten komen ineens tegen de schoen aan. Alsof ie even een fractie van een seconde blijft hangen. Ik dacht dat het aan mij lag maar mijn vrouw had het laatst ook. Dat vind ik wat zorgwekkender.

De auto verder is bijzonder stil en het euvel met de tankinhoud heb ik ook onder de knie. Ik rijd gewoon door tot het lampje brandt en dan zit er nog tien liter in. Ik rij nu tussen de 800 en 900 km tot het lampje brandt. Dus dat zit zo tussen de 1 op 21 en 1 op 22. Niet slecht voor dit formaat auto. Zeker gezien het feit de rotondes in de aanbieding zijn en die overal maar neergegooid worden. Erg vervelend.. Ik baal dan toch ook wel een beetje dat ik geen automaat heb gekozen. Maar je moet wat te wensen over laten. Nu de lockdown eindelijk over lijkt te zijn gaan we weer wat meer op pad en komen de dagen waarop er 400 km wordt gereden weer in zicht. En dan merk je dat dit echt wel een snelweg cruiser is. Lekker rond de 110 km per uur in zijn zes. Dan loopt ie op het rechte stuk zomaar 1 op 26.

Verder nog niet veel te melden. Beetje een saaie auto eigenlijk.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Peugeot 308? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 308
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Peugeot 308

INFO
Athlon
Athlon
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 110 (5D/6H)
€ 484
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 110 (5D/6H)
€ 489
Stel samen ▸
Auto.nl
Auto.nl
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 539
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 110 (5D/6H)
€ 435
 
Peugeot
Peugeot
Peugeot 308 Active Pack Business 1.2 PureTech 110 (5D/6H)
€ 524
 
Peugeot 308 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 308 1.2 VTi Active AIRCO, APK, NETTE STAAT

    Peugeot 308 1.2 VTi Active AIRCO, APK, NETTE STAAT

    • 2014
    • 145.992 km

    € 7.999

    Peugeot 308 1.2 PureTech SW Style

    Peugeot 308 1.2 PureTech SW Style

    • 2015
    • 134.675 km

    € 9.750

    Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive Pack Panoramadak Navi Achteruitrijcamera DAB+ Clima Cruise PDC Bluetooth

    Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive Pack Panoramadak Navi Achteruitrijcamera DAB+ Clima Cruise PDC Bluetooth

    • 2015
    • 79.573 km

    € 11.999

Meer Peugeot 308 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Peugeot 308 (SW p. 26)

    8146
    • 15 juni 2020

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 308 specificaties
  • Peugeot 308 occasions
  • Peugeot 308 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 308 tests
  • Peugeot 308 gebruikersreviews
  • Peugeot 308 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer
 

Peugeot 308 reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2014)

    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120...

    1
    • 22 december 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi (2015)

    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive Pack...

    • 26 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Premiëre 1.2 PureTech 130 (2014)

    Peugeot 308 SW Premiëre 1.2 PureTech 130...

    3
    • 23 april 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2016)

    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120...

    1
    • 14 april 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2015)

    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120...

    6
    • 2 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)

    Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6...

    1
    • 17 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 308 SW Active 1.2 PureTech 130 (2014)

    Peugeot 308 SW Active 1.2 PureTech 130...

    12
    • 30 december 2020
meer reviews
Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies

Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies

87

De tweede generatie Peugeot 308 is een heel stuk beter dan de eerste. Maar geheel vrij van...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

    Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon...

    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Fukang ES600 is elektrische Peugeot 308 Sedan

    Fukang ES600 is elektrische Peugeot 308...

    20
    • 29 maart 2022
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    Peugeot 308 vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest

    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    26
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 508 GT HYbrid 225 (2022)

    Peugeot 508 GT HYbrid 225 (2022)

    2
    • 15 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achtergrond
    De Peugeot 305 Break als voorganger van de 308 SW belicht

    De Peugeot 305 Break als voorganger van...

    41
    • 1 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden