Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 130.948 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
De aanschaf en ophalen.
- 130.948 km
Omdat ik in de Clio steeds sneller en vaker rugklachten kreeg heb ik eens gekeken om er een ergonomische stoel te laten plaatsen. Het bedrag dat zo een stoel kost, al snel rond de 1800 euro, was op zich het probleem nog niet. Het probleem wat wel flink meewoog was het groeiende gezin en de steeds kleiner wordende auto. Mede daarom eens rond gekeken wat ik kon krijgen als ik bij inruil van de Clio twee keer dat bedrag van een stoel zou neerleggen. Dan kom je al snel bij de Megane's, Focussen en 308 SW. Ik ben een fan van Ford en Peugeot. Renault had van mij ook gemogen maar nadat ik meerde reviews over de Megane had gelezen waarin de rammeltjes veelvuldig terug kwamen heb ik toch besloten om die te laten vallen. De Focus 77 KW diesel vind ik ook een prachtige auto. Zeker de generatie van voor de facelift vind ik echt nog een focus. Ik vind deze ook nog steeds mooier dan het nieuwste model Focus. Maar goed, deze focus had een trekgewicht van max 300 kg dus deze viel ook al af. Ik ben overigens niet bij een Focus of Megane wezen kijken omdat deze op papier al afvielen. Dus toch bij de 308SW uitgekomen. Ik heb altijd al geroepen dat ik die ooit nog eens zou kopen, en 16 januari zijn we hem wezen halen.
Leuk weetje, ik heb de 308 SW bij hetzelfde bedrijf gekocht als de Clio. Gewoon een prima bedrijf. Lekker normaal, geen maatpakken en lakschoentjes. Goede prijzen en vooral hele goede service.
Ik zal met regelmaat deze review aanvullen!
De eerste 1750 km
- 132.750 km
Nu de auto ruim twee weken in bezit en 1750 km mee gereden. Na 1750 km kan ik de volgende plus en minpunten benoemen.
+ Comfort
+ Vermogen
+ Ruim
- (Lang) niet zo zuinig als beloofd.
- Krakende bestuurdersstoel ( inmiddels opgelost ).
- Bij kou, met name vroeg in de ochtend, start hij niet altijd even overtuigend.
Het verbruik ligt na 1750 km op 1 op 19,2. Ver weg van de beloofde 1 op 29/30. Hij start wel altijd, maar zoals gezegd niet altijd even overtuigend. (kleine toevoeging hierop; laatste paar keer de sleutel iets langer vastgehouden en dat lijkt te werken!)
Het start/stop systeem werkt wel een stuk beter dan de Clio en de stoelen zitten voortreffelijk. De bestuurdersstoel kraakte alleen bij het koppelen. Dit heb ik relatief makkelijk op kunnen lossen door alle delen onder de stoel te voorzien van nieuw vet. Wat een rust weer!
Het koppel en de 6e versnelling zijn ook heerlijk. Jammer dat we maar 100 km/uur mogen. Ik rijd meestal rond de 110 km/uur en dan draait ie in 6 maar net 1600 toeren. Ik rijd bewust iets harder zodat de motor boven de 1500 toeren zit. Er is me namelijk wel eens ingepeperd dat een moderne motor meer dan 1500 toeren moet draaien om inwendige vervuilingen tegen te gaan. Vandaar dat ik trouwens ook altijd Excelium van Total tank.
De kofferbak is enorm, vergeleken met de Clio. Ook het zitgedeelte achterin scheelt flink. Mijn kinderen zitten een stuk comfortabeler. De 308 heeft ook kachelpijpen onder de voorstoelen dus de kindjes krijgen ook lekker de warmte of koelte wanneer dat nodig is. Mijn dochter vind deze auto warmer dan de Clio. Fijn om te horen, uiteindelijk moest voor hun ook het comfort omhoog.
Optisch vind ik het een prachtige auto. Mooie lijnen, mooi smoeltje, achterlichten wat saai ( had liever die van de hatchback gehad ), maar de velgen maken het helemaal af. Ik vind dit veruit de mooiste velgen die er zijn. Jammer dat ze er in 16 inch onder liggen, 17 inch had net wat beter gestaan. Maar dat is zeuren met het vet aan je mond.
Als de kinderen last van de zon krijgen dan denk ik dat ik de ramen achter een licht tintje laat geven. Door de dimmende binnenspiegel hoeft het voor mij niet zo. Bij de Clio had ik deze dimmende binnenspiegel niet en was de limo-black blindering echt een uitkomst.
Een tussentijdse update
- 135.000 km
De afgelopen tijd hakt de corona lockdown er voor iedereen steeds meer in. Ons wekelijkse rondje bos is verruild voor een rondje strand. Aangezien wij op een eiland wonen is een strand niet ver te zoeken. Dus nog minder kilometers in de 308 gereden. Alleen woon-werk verkeer.
De auto rijdt erg lekker en dat de kraak uit de stoel is verdwenen is ook een echte verademing. Omdat het een Peugeot is, en ik spreek nu eenmaal uit ervaring, controleer ik wat vaker het oliepeil. Wat me opvalt is dat die nog helemaal vol zit, en dus geen druppel verbruikt. Wat me aan de andere kant opvalt is hoe zwart de olie tegelijkertijd is. Dat was in de Clio wel anders. Daar was de olie altijd mooi helder en mooi op niveau, zelfs als hij al bijna tegen zijn beurt aan zat. Hebben mensen hier tips voor of is dit gewoon karakteristiek voor de motor? Ik zelf zit te denken aan Engine Flush voor de volgende beurt maar ik weet niet goed of dit zinvol is.
Wat in de Clio ook anders was, ondanks de 185/55/R15 banden, het bochtengedrag. Dat was echt een stuk strakker en dat maakte hem toch wel tot een heerlijke stuurauto op rotondes. Ik kom er op een dag 14 tegen ( 7 heen en 7 terug ) naar mijn werk toe, dus dit is wel iets wat opvalt. De 308 SW vraagt gewoon om rustig rechts bereden te worden en hooguit een vrachtwagen in te halen. Dit allemaal kan misschien wel met de wielbasis te maken hebben, maar ik denk vooral met het zacht afgeveerde onderstel van de 308. Iets wat je op de snelweg overigens weer helemaal vergeet. Daar filtert hij heerlijk alle oneffenheden weg en kun je lekker zoeven. Onbeperkt zoeven. Dat maakt het voor mij tot nu toe een heerlijke reisauto, maar een minder goede stuurman auto. Een gevalletje ; je kunt niet alles hebben.
Ik ben dan overigens ook niet de persoon die er dan 18 inch velgen onder gooit. Dat vind ik zonde van de (aanschaf)kosten, verbruik, rolgeluid etc. Ik zou er misschien dan nog wel sportdempers op kunnen zetten zodra de huidige schokdempers lek gaan. Dan wel uiteraard meteen alle vier, maar dan denk ik dat hij minder lekker gaat cruisen op de langere stukken.
Onder aan de streep zal het er wel op uitkomen dat ik mijn rijstijl langzaam maar zeker moet aanpassen op de auto. Iets wat ook geen kwaad kan. Inhaalacties over zeven rotondes leveren misschien 2 minuten tijd op en kosten ook een hoop brandstof.
Ik vind het tot nu toe een heerlijke auto. Mijn vrouw en kinderen zijn er ook weg van. Ik krijg langzaam maar zeker het verbruik naar 1 op 20,4. Ik heb drie keer de boordcomputer nagerekend op het vulpistool en kwamen alle drie de keren overeen! Dat vind ik dan weer uniek.
Waar ik me ook mee bezig blijf is het niveau van de brandstoftank. Als ik nog een rijbereik heb van 150 km en ik ga tanken dan gaat er zo een 39 liter in terwijl de tank een inhoud zou moeten hebben van 53 liter. Dus dan zit er nog 14 liter in en geeft ie 150 km aan. Dat vind ik opvallend. Ik rij steeds een stukje verder met de tank en het lampje wil ook maar niet gaan branden. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik had het overigens sowieso wel prettig gevonden als er gewoon een dikke 70 liter tank in had gelegen.
Voor deze zomer staat er nog een trekhaak op de planning. We zetten graag de fietsen op de auto om naar de Veluwe te gaan om met het gezin een dagje te gaan fietsen.
Weer wat kilometers verder
- 143.000 km
Het is nu een aantal maanden geleden sinds de laatste update dus ik vind het tijd om weer wat te vermelden. We zijn nu een 8000 km verder en de auto bevalt uitstekend. Wel hoor ik op lage snelheid en scherp sturen een rammel onder de auto die lijkt op die van een hitteschild. Ik heb er verder geen last van dus bij het eerst volgende onderhoud/keuring zal er naar gekeken worden. Soms schiet het koppelingspedaal met op laten komen ineens tegen de schoen aan. Alsof ie even een fractie van een seconde blijft hangen. Ik dacht dat het aan mij lag maar mijn vrouw had het laatst ook. Dat vind ik wat zorgwekkender.
De auto verder is bijzonder stil en het euvel met de tankinhoud heb ik ook onder de knie. Ik rijd gewoon door tot het lampje brandt en dan zit er nog tien liter in. Ik rij nu tussen de 800 en 900 km tot het lampje brandt. Dus dat zit zo tussen de 1 op 21 en 1 op 22. Niet slecht voor dit formaat auto. Zeker gezien het feit de rotondes in de aanbieding zijn en die overal maar neergegooid worden. Erg vervelend.. Ik baal dan toch ook wel een beetje dat ik geen automaat heb gekozen. Maar je moet wat te wensen over laten. Nu de lockdown eindelijk over lijkt te zijn gaan we weer wat meer op pad en komen de dagen waarop er 400 km wordt gereden weer in zicht. En dan merk je dat dit echt wel een snelweg cruiser is. Lekker rond de 110 km per uur in zijn zes. Dan loopt ie op het rechte stuk zomaar 1 op 26.
Verder nog niet veel te melden. Beetje een saaie auto eigenlijk.
Anderhalf jaar verder
- 176.000 km
We zijn nu anderhalf jaar verder en 'slechts' 30.000 km verder. Vanwege de torenhoge dieselprijs is het een langere tijd verstandiger geweest om met de 107 van mijn vrouw te gaan rijden.
Over de 308 weinig op te merken nog. Wel zijn er wat zaken die er aan komen en heb ik een narigheidje gehad.
Het narigheidje;
Plots na het tanken kreeg ik een motorstoring lampje. Ik denk, daar gaan we. Gelijk naar mijn lokale universele garage (waar ik altijd kom) maar de beste man kon niets vinden. Dan de ANWB maar gebeld, die dacht dat het aan de pas gemonteerde trekhaak lag. Terug naar de trekhaken boer, die wimpelde de klacht af. Toen maar naar de Peugeot specialist, omdat we hier op flakkee geen dealer meer hebben. Zoeken, zoeken, zoeken tot er een telefoontje kwam met de vraag; kwam dit lampje toevallig na het tanken? Jazeker meneer, waarom vraagt u dat? Nou was het antwoord, er zit een klein tankje met eolys vloeistof die spuit wat in het roetfilter na elke tankbeurt om te regeneren, en die is leeg. Kosten €175,00. In principe weinig aan de hand dus, alleen erg tijdrovend geweest.
Dan de zaken die eraan zitten te komen. Buiten het reguliere onderhoud zoals banden, remmen, servicebeurt zijn ook de schokdempers achter op het eind van hun latijn aan het raken en zit de koppeling en massavliegwiel er aan te komen.
Vanwege de weinige kilometers en een aanstaande verhuizing durf ik die koppeling nog wel even aan te kijken. Het voelt soms wat schokkerig in het pedaal en pakt niet altijd even lekker op bij wegrijden. Maar goed, in 2023 moet ie wel aangepakt worden.
De schokdempers overweeg ik om gelijk alle vier de schokdempers te doen, of om te kijken om ook de veren te vervangen. Even wat kosten tegen elkaar wegschrijven. Al met al zal er nog een €3000 in moeten in 2023. Best wel wat geld, maar als je je bedenkt dat de inruilwaarde van deze diesel op €3500 zal liggen heb ik voor die €3000 die ik bij de inruil kan leggen ook geen andere auto.
En niet geheel onbelangrijk.. Het blijft een heerlijke gezinsauto. Ik zou zo weer een 308 kopen, dus inruilen heeft weinig nut.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.