Peugeot 308 SW Allure 1.6 BlueHDi (2014)

autoreview

Peugeot 308 SW Allure 1.6 BlueHDi 120 (2014)

Signalement

Uitvoering308 SW Allure 1.6 BlueHDi 120
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rubi, Rubi, Rubi, Rubi

  • 4.000 km

DE AANLEIDING
--------------------------------------------
Nadat er post was binnengekomen van de leasemaatschappij dat de Skoda Octavia binnenkort het veld moest ruimen ging mijn autohart weer een stukje sneller kloppen.

Het uitzoeken van een nieuw werkpaard staat altijd garant voor een periode van rekenen, afwegen, keuzes maken en vooral proefrijden en uitproberen.

Het zijn dit soort kleine dingen die het leven leuk maken :) (klinkt dramatischer als dat het is hoor, maar ik vind het een buitengewoon leuke periode)

--------------------------------------------
DE GESTELDE EISEN
--------------------------------------------

De eisen vanuit de werkgever waren duidelijk:
-Diesel;
-Groen label;
-Stationwagen;
-Passende in het leasebudget (mijn grootste vijand @#$!^*& ).

Eisen vanuit de wederhelft waren er ook:
-Stoelverwarming;
-Verwarmbare voorstoelen;
-Stoelen met verwarmbaar zitvlak.

(Het moge duidelijk zijn, ik leef samen met een koukleum. De Nuon is me nog steeds elk jaar dankbaar...)

Dan de eisen van 'papa', in willekeurige volgorde:
-Xenon of LED verlichting (geen halogeen);
-Schuif-/kanteldak;
-Stoelen waar je IN zit in plaats van OP;
-Het liefst 14% bijtelling;
-Navigatie en blauwetand;
-Alle 'standaard' gemakken van tegenwoordig zoals regensensor, lichtsensor, cruise-control, climate-control en parkeersensoren.
-Lichtmetalen velgen, die wieldoppen onder de Ford Focus EcoNetic kunnen echt niet.

--------------------------------------------
DE KANDIDATEN
--------------------------------------------
-De nieuwe Skoda Octavia Combi Greenline Businessline;
-De Seat Léon ST EcoMotive;
-De nieuwe Peugeot 308SW BlueHDi.

--------------------------------------------
DE PROEFRITTEN
--------------------------------------------

SKODA OCTAVIA GREENLINE BUSINESSLINE
Mijn eigen Skoda was een Octavia Combi 1.6TDI Elegance Businessline met wat losse opties (je raadt het al... onder andere Stoelverwarming).

Tijdens de jaren dat ik deze auto gereden heb (van 14km tot 193230 om precies te zijn) heeft de Skoda zichzelf bewezen als betrouwbaar metgezel welke doet wat er van hem gevraagd wordt maar meer ook niet.

Zakelijk is het een perfecte auto, je zult nooit iemand tegen de schenen schoppen door met de Skoda voor te komen rijden.

Anderzijds was het een auto die tijdens het rijden ervan ook niet voor verrassingen zorgde. Hij was er en deed zijn ding, punt.

Een echte 'band' heb ik dan ook nooit gehad met de Skoda, tijdens zijn periode is hij nooit met de hand gewassen, terwijl zijn voorganger (Ford Focus Wagon, zie andere MyReview) wekelijks met de grootste zorg werd verwend en ook mijn huidige 308SW al zijn eerste wasbeurt met de hand heeft gehad.

Ook ontbreekt het de Skoda aan een MyReview, terwijl ik nu zit te popelen achter mijn laptop om wat te kunnen schrijven over de 308SW... Enough said...

Afijn, het rijden met zijn beoogde opvolger, ook een Skoda Octavia Combi maar dan nu als Greenline Businessline deed mij zelfs nog minder, dat zwarte interieur met kleiner navigatieschermpje als mijn eigen Octavia in combinatie met het gebrek aan te kiezen opties op de 14% uitvoering deden mij niet warmlopen... Dit ging hem duidelijk niet worden.

SEAT LEON ST ECOMOTIVE
Naar deze auto heb ik erg uitgekeken maar bij de proefrit werd ik erg teleurgesteld. De 1.6TDI in de EcoMotive kwam erg rauw over, alsof hij wel meer wilde maar niet kon. Tuurlijk zal dit onder andere te maken hebben met de eisen om aan de 14% te kunnen voldoen maar mij persoonlijk stelde het teleur, op de snelweg een fijne motor maar op lagere snelheid not my cup of tea.

Ook bij de Seat ben je gelimiteerd in het aantal opties welke je op de EcoMotive kunt krijgen, geen panoramadak, Adaptieve cruise-control.. Ik vermoed dat ik een poging is van VAG cq. PON om mij in een duurdere uitvoering te krijgen, helaas pindakaas voor ze.

PEUGEOT 1.6 e-HDi (Hatchback)
Ten tijde van het bestellen was de SW nog niet beschikbaar, enkel als jpg op het internet... De proefrit ging dus met een hatchback model met 1.6 e-HDi motor met 115pk en 270Nm (om te vergelijken met de BlueHDi met 120pk en 300Nm koppel).

Bij het instappen al gelijk een gevoel in een auto te stappen uit 2013, iets wat ik niet had bij de andere 2 uit de VAG stal.

De iPad (zo heet het touchscreen binnenshuis) verbergt 95% van alle opties en mogelijkheden, voor mij persoonlijk een pré omdat ik van een clean dashboard hou, ben hierom ook afgeknapt op de Ford Focus 3 (als opvolger destijds van mijn in de prak gereden Focus Wagen II facelift) en Opel Astra.

Ook het zitten in de Allure (Premium stoelen in de brochure) was erg prettig, aan alle kanten meer als voldoende steun voor een prettige rit naar het eind van de wereld.

Bij het selecteren van de kandidaten had ik mij er al bij neergelegd dat ik geen schuif-/kanteldak meer zou hebben. Ik mis dit nog steeds dagelijks, bij mijn Octavia stond het dak 95% van de tijd op de kantel stand, heerlijk.

De Peugeot heeft daarentegen een HUGE panoramadak beschikbaar, ook op de 14% modellen, een must-have voor elke papa die zijn kids wilt verwennen.. (alles voor de kids, jeweettoch ;) ).

Na anderhalf uur gereden te hebben en elk knopje uitvoerig bestudeerd te hebben voelde ik mij eigenlijk wel 'thuis' in de Fransoos.

Enkele tegenvaller was de Adaptieve cruise-control, Pack-Securité genoemd.

Standaard staat de te houden afstand op 2 seconden, leuk voor in Siberië maar onwerkbaar in de randstad of Nederland ansich. Je kunt dit wel wijzigen naar 1 seconden maar dan nog is de afstand te groot voor een defensieve asfalttijger als is, zeker in het drukke westen waar ik woon. De adaptieve stukje kun je niet uitschakelen waardoor er geen normale cruise-control overblijft, geen Pack-Securité voor mij dus.

--------------------------------------------
DE BESTELLING
--------------------------------------------
Dat was even schrikken, toen de dealer mij de opties en mogelijkheden liet zien van de Blue-lease en Blue-Lease-executive SW-modellen. Geen Full-LED verlichting mogelijk in tegenstelling tot de hatchback!? OMGWTFBBQ... Crap!

Even een nachtje slapen.. Zou ik dan toch moeten 'uitwijken' naar El Toro uit Spanje (de Seat, red.).. Na veel wikken en wegen toch maar een offerte laten maken voor een Seat Leon ST Ecomotive Style Business met wat losse opties (je mag raden wat... ).

Toch zat het mij niet lekker en baalde ik van mijn luxe-probleem.. Zou ik mijn KEIHARDE eis van Xenon of Full-LED verlichting moeten laten varen om een 308 te kunnen rijden en genoegen moeten nemen met kaarsjes van het type H7?

Het moment van kiezen kwam dichterbij... De leasemaatschappij vroeg zich af waarom de autogek uit het westen nog geen keuze had gemaakt.. Of het was gewoon mijn wagenparkbeheerder.. mij om het even.

Tot het moment dat ik voor de zoveelste keer aan het browsen was op Peugeot.nl..

OMGWTFBBQ!!!!11 Een Peugeot 308SW 1.6 BlueHDi Allure in de prijslijsten?

Hmmmm.. 88 gram CO/2 uitstoot betekent wel 20% bijtelling.. Na welgeteld 5 seconden was ik over deze drempel heen, ik betaalde tenslotte voor de Skoda ook al 20% bijtelling dus veel schelen zou het toch niet en het inleveren van die netto loonsverhoging van een paar tientjes per maand had ik gelijk over voor inmiddels mijn huidige auto:

Peugeot 308SW 1.6 Blue-HDi Allure in de kleur Rubi-Rouge met als opties:
-Panoramadak;
-CD-Speler (true story);
-Massagestoelen met.... jij mag niet meer raden.

Na ruim 3 maanden wachten kreeg ik het belletje van de dealer dat er een auto was binnengekomen die naar zijn baasje zocht.

Een week later was het zover, dag Skoda, hallo Rubi, Rubi, Rubi, Rubi (Copyright Kaiser Chiefs).

Nog voordat de inkt droog was was ik al onderweg met Rubi, eerste bestemming was 80km verderop.

Na eerst nog even snel op de groepsapp de nodige foto's te spammen begon Rubi aan haar reis, met een gelukkige asfalttijger achter te stuur.

--------------------------------------------
DE WITTEBROODSWEKEN
--------------------------------------------

Nu ruim 2 weken en 4000km verder kan ik voorzichtig de wittebroods-balans (tip voor in de VanDale) opmaken.

Het huwelijk is vooralsnog een goed huwelijk gebleken. Zoals in elk huwelijk is het niet allemaal koek en ei.

(Ik schrijf deze review vanuit mijn eigen optiek en op basis van mijn eigen ervaringen. Sommige punten zullen door andere bestempeld worden als 'zeikerig', so be it.)

Positief:
-Motor;
Laat zich beschrijven als: Smeuïg, vlot, brede-powerband en stil. Je rijdt al snel te hard omdat het enerzijds het geluid prima gedempt wordt en anderzijds een echte duw uitblijft waardoor je voor je gevoel gas moet blijven even terwijl je op dat moment al Vmax +20km/h rijdt... WOW, wat een fijne zelfontbrander, alle lof!

-Full-LED verlichting, is echt nóg beter als de Xenon verlichting op mijn Octavia en Focus, perfect lichtbeeld en moderne uitstraling.

-Panoramadak, hiermee heeft papa punten gescoord bij het kroost, ze vinden het geweldig!

-Uiterlijk, voor het eerst krijg ik van willekeurige voorbijgangers complimenten en vragen over de auto, zal ook komen doordat ik één van de eerste SW-rijders op de weg ben;

-Stoelen;
Een prima zit met aan alle kanten voldoende steun, al is dit zeer persoonlijk.

Negatief;
-Verhoudingen 1e, 2e en 3e versnelling;
Waar ik altijd gewend ben een rotonde in z'n 3 te kunnen nemen bij doorgaand verkeer is dit in de 308 niet echt een pretje.

Het toerental komt in z'n 3 te laag door de lange verhoudingen van de bak, je zit net op of boven stationair toerental en ondanks de smeuïgheid van de perfecte motor is het niet fijn om op deze manier een rotonde te nemen en is terugschakelen naar z'n 2 een must, gezien deze als paddenstoelen uit de grond worden gestampt vind ik dit een negatief punt.

-Regensensor moet elke rit geactiveerd worden;
Noem me een zeikerd maar zowel in de Focus als de Octavia stond de stengel van de ruitenwisser vastgeroest in stand '1' waarbij ik de regensensor altijd zijn ding liet doen. Nooit problemen mee gehad of naar om hoeven te kijken.

In de 308 moet de regensensor iedere rit geactiveerd worden door de stengel eenmalig naar beneden te drukken. Waarom is mij onduidelijk, het altijd-aan systeem in de andere auto's werkte perfect.

-Audio-systeem;
In 1 woord, drama. De lage tonen zijn flauw te noemen en met het volume op 15 (maximale stand is 30) worden ook de midden en hoge tonen wat flets. Ik heb mijn dealer gevraagd om een offerte uit te brengen voor de EBS amplifier en subwoofer, want ik erger me er steeds meer aan en wil niet dat het een smet wordt in het huwelijk met Rubi.


Niet positief danwel negatief maar gewoon om lekker te zeiken (en een realistischer beeld te geven):
-Stoelverwarming mag op de hoogste stand wel wat warmer;
-De massagefunctie is eigenlijk overbodig daar deze enkel de lendesteun heen en weer laat bewegen. Zat bij het optiepakket maar zou ik nooit los bestellen.
-Peugeot had op de Allure eigenlijk de 17" Rubis velgen moeten monteren. Nu rij ik rond met de 16" Topaze velgen, ook geen schande maar wel op het randje vind ik. Grotere velgen zijn niet toegestaan van werkgever.

--------------------------------------------
HET TOUCHSCREEN AKA IPAD
--------------------------------------------

Je haat het of loopt ermee weg. Veelal bekritiseerd in de media, de iPad die 95% van de opties herbergt.

Tuurlijk heeft men gelijk als men zegt dat het aanpassen van de temperatuur 2 stappen kost.. maar hoe vaak doe je dit nou? Ik ben van mening dat je climate-control op het moment dat je het vaak moet wijzigen niet goed functioneert. In de 308 staat het ingesteld op 21,5 graden, op AUTO. Noemenswaardig hierbij is dat je bij de AUTO stand kan kiezen of deze zacht, normaal of hard moet blazen, met andere woorden, in hoeveel tijd je de AUTO ingestelde temperatuur wilt bereiken.

Met mediagedeelte van de iPad is zeer logisch ingedeeld en voorzien van nette GUI die anno 2014 zeker niet misstaat. Bij de meeste radiostations komt netjes het logo te staan en ook blij het streamen van muziek vanaf mijn iPhone komt er netjes het albumplaatje te staat.

De bluetooth carkit is van een goed niveau, ik heb tot op heden nog geen klachten gehoord van de andere kant. Het opzoeken van contacten zou wat makkelijk kunnen maar gelukkig kun je gebruik maken van een 'ABCDE' lijst om het snel opzoeken van een contact te vergemakkelijken.

De navigatie is supersnel met het berekenen van de route en aankomsttijd! Ook heeft deze mij nog niet de verkeerde kant opgestuurd, wel zijn de afgebeelde snelheden soms onjuist maar die veranderen in ons kikkerlandje dan ook wekelijks zo lijkt het.

--------------------------------------------
RESUMÉ
--------------------------------------------
Ik ben op het moment zeer content met Rubi en heb absoluut geen spijt van mijn keuze.

Met de negatieve punten kan ik leven en overschaduwen de positieven punten absoluut niet. Het merendeel is een kwestie van aanpassen aan de auto en ermee leren leven (wat klinkt dit dramatisch zeg ;) ).

De vakantie is aangebroken en Rubi Rouge is een uitstekende kleur om de detaillen, je krijgt er echt een mooie diepe glansrijke kleur voor terug. Ik vind het daarnaast ook een stukje ontspanning en hou de lak (ook al is het een leaseauto) graag in topconditie.

Voor nu ben ik even klaar met schrijven, als ik wat meer kilometers heb gemaakt zal ik mijn ervaring weer updaten.

Ook zal ik in de vakantie wat mooiere foto's maken.

Zijn er vragen? stel ze hieronder!

Een weekje verder

  • 4.500 km

---------------------------------------------
REACTIE OP DE LEZERSREACTIES
---------------------------------------------

@Fallout, @heho;
Bedankt.

@Klaas18;
Zoals ik al zei in mijn voorgaande tekst, budget was op, mijn grootste vijand (!@#$%^).

@hansd30;
Ik zal als de website van travelcard meewerkt een verbruiksmonitor aanhouden. En die fijne vakantie gaat goedkomen!

@Jarno;
Succes met wachten! De kleur is prachtig!

@406 HDI;
Van die 306SW is het nooit gekomen. Veel plezier met het lezen van de nog te schrijven hoofdstukken van deze review.

@Turbo BMW;
Wat heb je aan een verhaal zonder details? Hij kan korter, dat klopt :). Toch bedankt. Het plezier met de 308 is al zeker aanwezig!

@D.K.DS3;
Foto's heb ik inmiddels geüpdatet. Ook van de achterzijde van Rubi. Die audio upgrade gaat er komen, hieronder meer daarover.

@308 ipv 207cc;
V.w.b. de versnellingsbakverhoudingen, IK vind het irritant om terug te moeten schakelen, dat kan ook anders..

V.w.b. de regensensor, in Nederland regent het vaak zat helaas. Dat er ongetwijfeld door PSA over nagedacht is, daar twijfel ik niet aan. Maar ik neem aan dat de heren bij VAG en Ford hier ook over hebben nagedacht.

Hierbij heb ik zoals ik al reeds eerder zei, nooit problemen mee gehad.

---------------------------------------------
AUDIO UPGRADE
---------------------------------------------

Managementsamenvatting:

De af-fabriek audio zuigt.

Einde managementsamenvatting.

Meer woorden wil ik er niet aan vuilmaken. Ook dit is weer persoonlijk en zullen er ongetwijfeld automobilisten zijn die er tevreden mee zijn.. Ik niet dus.

Omdat het toch en leaseauto betreft zijn de mogelijkheden beperkt. De auto moet natuurlijk wel in originele staat zijn terug te brengen en de dagelijkse werkzaamheden mogen niet gehinderd worden doordat de kofferruimte voor de helft is gevuld met allerlei audiospul.. Blijft in de baas zijn ogen toch een stuk gereedschap, en gelijk heeft hij.

In de Peugeot accessoire folder staat de welbesproken audio-upgrade van EBS. Deze laat ik asap ook bij mij inbouwen.

Met mijn dealer een leuke deal kunnen maken en niet de volledige €389,- + €329,- hoeven te betalen voor de subwoofer en amplifier. Details? stuur maar een privé-bericht.

Zodra de EBS subwoofer en amplifier erin zitten zal ik mijn ervaringen uiteraard hier delen.

---------------------------------------------
KLEINE IRRITATIES part DEUX
---------------------------------------------

SLEUTELFOBIE
Waarom PSA.. WAAROM!?
Moet ik mijn tankdop anno 2014 nog met de sleutel openen?
.
.
.


Iemand?
.
.
.

Zucht... Dat dacht ik al... Ik heb er ook geen verklaring voor.

Ik heb een redelijke sleutelbos en dit resulteert in het vast moeten houden van de tankdop inclusief sleutelbos tijdens het uitvoeren van mijn grootste hobby, tanken.

-In de 'uitsparing' op het klepje kan ook niet want heel solide komt dit niet op mij over..
-Wegleggen op de pomp zelf doe ik ook niet graag..
-Sleutelbos aanpassen om handsfree (bij wijze van) te kunnen tanken? Computer says no...

Dus vasthouden dan maar, wat armspier oefeningen ermee doen.. Links, rechts, op en neer.. pfff tank nog niet vol? Duurt langggg.

FRANSEN WISKUNDIGE REKENLOGICA
Het verbruik van de boordcomputer is naar mijn ervaring niet geheel nauwkeurig.

Een rekenvoorbeeld:
Volgens de papieren past er 53 liter vloeibaar goud in mijn tank en rij ik volgens mijn boordcomputer 1 op 20..

De actieradius is volgens diezelfde boordcomputer nog 40 kilometer.

Hoeveel liter kan deze felbegeerde, zelfingenomen, onomstreden, fantastische asfalttijger in de tank van Rubi kwijt?
.
.
.
Juist, 45 liter volgens de door het NMi geijkte pomp.

Kom maar op met die nog te introduceren Nobelprijs door de wiskunde.

Iemand die hier een verklaring voor heeft? wordt de reservetank niet meegeteld? Iemand met dezelfde ervaringen?

Doe mij maar een blue... AdBlue!

  • 22.000 km

---------------------------------------------
REACTIE OP DE LEZERSREACTIES
---------------------------------------------
@koekblik;
Wie mooi wilt zijn moet (financiële) pijn lijden.. Maar 20% bijtelling is peanuts in vergelijking wat mijn mede-308-rijders betalen als ze hun spaarvarken stukslaan op hun privé-308..

Het leven van een asfalttijger is zo slecht nog niet, muhaha

@voiturefrancaise;
Fransen houden schijnbaar niet van muziek luisteren in de auto want de standaard audio is en blijft drama.. Gelukkig biedt de EBS configuratie daar antwoordt op... meer daarover hieronder...

@ces;
Hoi!, ben benieuwd wat het is geworden. Ik ben inmiddels gewend aan de iPad en heb een Brodit-mount op mijn dashboard voor mijn iPhone. Hierop kan ik veel sneller in het telefoonboek scrollen en op bellen drukken. De iPad neemt dan direct het gesprek over. Via de iPad of het stuur is mij idd te omslachtig. De zelfontbrander blijft inderdaad een topper in dit segment, lekker Golf Bluemotion rijders pesten (sorry... boys with toys...), want die zien vooral de achterkant van de 308.

@JBXS;
Jij hebt duidelijk de review niet gelezen... Schaam je! (Doe eens CTRL + F en toets dan 'vijand' in...)

@Guzzman;
Het is inmiddels al Oktober, waar blijft jouw review?

@Peugeot 208 fan;
Crap, als ik dat geweten had...

@Jacketti;
Bedankt!

@Jophetroot;
Amen!

@Luckeh;
Thnx!, de EBS set zit erin, zie hieronder!

---------------------------------------------
AUDIO UPGRADE DEEL 2
---------------------------------------------

Managementsamenvatting:

De EBS Amplifer & Subwoofer maken het luisten van muziek in de 308 een zeer prettige ervaring...

Ik heb eindelijk weer dagelijks een OORgasme op 's lands snelwegen.

Einde managementsamenvatting.

Eind Juli was het zover, de inbouw kon beginnen. Volgens mijn dealer zo'n 3 uurtjes werk. Prima. Eenmaal aangekomen had de desbetreffende monteur de doos met apparatuur en instructieboekjes al geopend en keek deze alsof hij water zag branden...

Na wat zuchten, lezen, nog een keer lezen, bellen met de receptie werkplaats kreeg ik de volgende vraag voorgeschoteld:

Of ik Ruby kon achterlaten zodat ze de volgende dag met z'n 2en eraan konden gaan werken, zoveel werk was het..

-Een + kabel rechtstreeks vanaf de Accu naar de subwoofer in de kofferbak;
-Proberen om de Amplifier achter het dashboard te krijgen in combinatie met de CD-speler (welke nog nooit een schijfje heeft geproefd, dag €150, Hallo Jumbo!);
-Bekabeling trekken van Radio (Amplifier) naar subwoofer;

en dat terwijl EBS 90 minuten voorschrijft.. Hilarisch!

Uiteindelijk de volgende dag naar de dealer gereden in mijn leen 208 (een 1.2VTi ??? Automaat, wat een truttenschudder zeg.. je werd door de schakelmomenten van voor naar achter bewogen.. vermakelijk tijdens een spelletje 'van voor naar achter naar links naar rechts' maar tijdens de overige 99,99% knap vervelend).

Eenmaal aangekomen direct naar de werkplaats gelopen en na welgeteld 16 manuren waren ze dan eindelijk klaar met de verbouwing van Ruby. Na wat ditjes en datjes (zelfde niveau als deze review) mochten Ruby en ik het asfalt weer op.. hmmm dit valt toch wat tegen.. die bass..

EEN WEEK later was ik pas tevreden met het geluid.. het afstemmen van de subwoofer met al zijn opties waren een hel!

Zitten, luisteren, uitstappen, kofferbak open, vloermat omhoog en aanpassen. Deze methode 100 keer herhalen en je hebt iets naar je zin. 'Gain' 'phase' 'Boost' 'level'... Waarom niet ala Apple, aanzetten EN HET WERKT!!1. Maargoed.. vanaf dat moment heb ik een super audio installatie in de auto en staat het volume nooit hoger als 15, meestal op 12.

De set komt erg volwassen over en ook het geluid van mijn nieuwe held (Oliver Held-ens) komt goed tot zijn recht in Ruby.

Wat mij betreft de investering meer dan waard! De adviesprijs van de set bedraagt €329 + €389 = €718. Ik heb uiteindelijk €635 betaald bij mijn eigen dealer, ze kwamen zelf met dit voorstel toen ik vroeg of er nog wat van de prijs af kon... (Je bent Hollander of niet he)

Een nadeel van de EBS set is de aanwezigheid van een echo voor de andere kant tijdens een telefoongesprek.

Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat de Head-unit niet weet dat het uitgaand geluid nog door de Amplifier moet waardoor er een vertraging op zit en de microfoon deze uitgaande geluiden op het verkeerde moment dempt. Ook dit wordt opgelost tijdens de eerste onderhoudsbeurt.

Hopelijk (en dat verwacht ik niet) word ik niet afgescheept met het verhaal van een 'producteigenschap' of een 'niet door Peugeot ondersteund accessoire'.. Dan zijn de rapen gaar.. (wie denkt er nu net als ik aan Hans Teeuwen?)

---------------------------------------------
MOTOR
---------------------------------------------
Ik zei het al eerder maar het is wat mij betreft een eigen stukje waard:

Wat is die nieuwe 1.6BlueHDi van PSA een fijne motor! Tuurlijk, alles is relatief en tegen die smeuïge 535D (Hallo Baas) kan ik niet op maar wat een lol is het om op de snelweg die 300Nm aan te spreken.

Het bekende 1.6 TDI multi-culti-trio (VW Golf, Skoda Octavia en Seat Leon (red.)) zijn altijd leuke tegenstanders bij inhaalacties of tussenacceleraties, je wint namelijk _altijd_.

Ook is het mij opgevallen dat de zesde versnelling helemaal geen overdrive-versnelling is. Bij 120km/h zit er nog voldoende pit in waardoor terugschakelen overbodig is. Tenzij er weer een 'multi-culti-trioling' opduikt want die zie je overal! Terugschakelen naar 5 en de rest gaat vanzelf.. Dág VAG.

Een nadeel van niet persé de motor maar de wetgeving die deze motor mogelijk maakt...

Stel je voor:
Deze asfalttijger rijdt op de snelweg.. relaxed.. weekend voor de deur.. ruim op tijd voor je afspraak, 108km/h op de cruise-control op de A2 tussen de weilanden bij Breukelen.. Muziek aan, flesje SPA aan je lippen en opeens:

ALARM, 112, MAYDAY MAYDAY, HOUSTON, etc.etc..

Ik schrok me te pletter toen er een alarm afging die de 12u test op de eerste maandag van de maand overschaduwt, kolere!

Wat bleek, het reservoir voor het 'brandstofadditief' raakte leeg en 'starten werd verboden' in 2400km ... De kilometerstand stond toen net over de 16000km. Ik balen, want elke 18000km een extra keer naar de dealer.. tijd is geld, _jeweetzelluf_.

Aan de andere kant, 2400km.. komt ergens volgende week wel dacht ik. Tot ik bij een kilometerstand van 17-duizendnogwat de melding niet meer zag! Mooi! Het zelf oplossend vermogen van de auto krijgt een 10, waren al mijn collega's maar zo!

Pas bij 21000km kwam de melding terug, nu netjes bij het starten in plaats van mijn middagdutje op de A2. en omdat Peugeot voorschrijft dat het reservoir +/- 20000km meegaat nu maar wel naar de dealer gegaan.

Olieverbruik tot nu toe: 0.

Tot over 3000km dealer, voor Ruby's eerste beurt.. Onderhoudsbeurt.

---------------------------------------------
REGENEREREN VAN HET ROETFILTER
---------------------------------------------
Vandeweek ben ik erachter gekomen wanneer dit gebeurd.

-Als je gas geeft zit er 1 seconde vertraging in het daadwerkelijk accelereren;
-Als je dan eenmaal accelereert is deze heftiger als tijdens normaal gebruik.
-Niet te dicht bij de uitlaatgassen komen, zijn erg heet kan ik je vertellen.
-Er hangt een walm van verbrand plastic om de auto heen.

Tijdens het regenereren is de acceleratie in zijn 2 zelfs zo erg dat de Full-LEDs de hemel verlichten, zo erg zakt de achterkant in. KITT, TURBOBOOST!!! (helaas maar voor 2 seconden)

Mede-BlueHDi-rijders, let er maar eens op.


---------------------------------------------
ALGEMENE ZAKEN EN ERVARINGEN
---------------------------------------------
Er zit bij het panoramadak boven de bijrijdersdeur een klein irritant rammeltje welke te horen is als ik over klinkertjes rij of de bass op een bepaalde frequentie aanwezig is. Wordt opgepakt (en opgelost) bij de eerste onderhoudsbeurt.

Voorderest ben ik blij geen maandagochtend model te hebben. Ruby kraakt gelukkig nergens anders als daar, perfect.

Ik lees op het forum diverse ervaringen over bonken van het onderstel.. klapperende veren.. Doorhangen.. Dit alles is mij onbekend *afkloppen*, terwijl ik toch geregeld een volle kofferbak met goederen heb.

De kilometerstand is inmiddels de 22000 gepasseerd en het verbruik over deze periode is 1 op 18.. Waarom zijn er dan ook zoveel 1.6 TDI's op de weg, haha!

Tot een volgende update!

I'm (ad-) blue dabadeeda

  • 65.000 km

---------------------------------------------
REACTIE OP DE LEZERSREACTIES
---------------------------------------------

@dj_ko;
Voor het leveren en inbouwen van zowel de EBS Amplifer als de EBS Subwoofer heb ik €635 betaald bij mijn leverende dealer.

@SF Butterhof;
In het menu zelf zijn er geen extra instellingen mogelijk, de EBS Amplifier wordt ook achter de HU (Head-Unit) aangesloten. De EBS Amplifier wordt dus aangesloten tussen HU en speakers, met een low-level output naar de EBS Subwoofer.

Ik had in mijn Skoda (en daarvoor Ford met dito systeem) juist geen problemen in de winter m.b.t. de regensensor!

@JoDa66;
Wanneer gaan we een biertje doen? Met jou kan ik praten!

---------------------------------------------
ALGEMENE GANG VAN ZAKEN
---------------------------------------------

Zo, we leven inmiddels alweer een half jaar verder! De kilometers zijn er bij gevlogen waardoor Rubi al voor haar eerste verjaardag door de 65000km barrière is gereden! Sorry mevrouw Halsema en uw elite GroenLinks clubje, kusje erop? (Ik vind Femke stiekem wel een Milf!, niet doorvertellen he ;) )

Rubi heeft haar taak tot nu toe eigenlijk zonder problemen vervuld, wel zijn er een aantal zaken welke aandacht nodig hebben vanuit Peugeot an-sich. Zo heb ik ook tot nu toe 2 keer te maken gehad met het 'turbo-probleem', al noem ik het liever het 'SDI-probleem' om mijn collega met Polo SDI te pesten, gnagna :)

De trilling nabij het panoramadak heeft zichzelf opgelost en daarmee is de auto voor 99% kraakvrij, iets wat mij niet tegenvalt.

---------------------------------------------
SDI-Probleem
---------------------------------------------
Zo, relaxed, chill, ff bakkie koffie halen langs de A1 bij Muiden (Wild Bean Café bij BP heeft BY FAR de lekkerste koffie trouwens en nee, ik heb (helaas) geen aandelen).. Op naar Amersfoort voor weer een vergadering over details van details ZZZzZZzzz... Of toch niet?

Langzaam maar zeker rol in weg bij de BP, over de verzorgingsplaats met heel veel multi-culti-trio-rijders die aan de lunch zijn. Enfin, " they-see-me-rollin', they-hatin' " denkend tokkel ik er voorbij, op weg naar de invoegstrook van de A1.

Hmmm, Wat is dit? Waarom accelereert Rubi zo traag? Hmm, ff terugschakelen dan maar om een turbogat uit te sluiten.

VOLGASSSSS! Hmm.. ik rij nog maar 65km/h en het einde van de invoegstrook nadert al, Fuck!

Gelukkig was het een keertje rustig op knooppunt Muiderberg waardoor ik met 80km/h mijn invoegactie kon voltooien tussen de vrachtwagens in. Omdat het account waarvoor ik in Amersfoort moest zijn op het punt stond zijn handtekening te zetten toch maar doorgereden en bij Gooimeer werd de turbo wakker en had ik weer vol vermogen! Dat was de eerste keer.

Tweede maal was op de A9 bij de Tango bij Amstelveen met EXTREEM korte invoegstrook, dit maal was invoegen echt onverantwoord waarvoor ik mijn invoegactie noodgedwongen moest voortzetten op de vluchtstrook met alarmlichten aan. Eenmaal de 85km/h bereikt ingevoegd om direct bij Amstelveen er weer vanaf te gaan.

Auto van contact gehaald, opnieuw gestart en wederom vol vermogen.

Dit was rond 55000km. Nu met 65000km op de teller de laatste 10000km geen last meer van gehad. Getuige het forum ben ik niet de enige met dit verschijnsel en mag de dealer bij de 75000km beurt de boel even gaan uitlezen, al verwacht ik hier weinig van.

---------------------------------------------
KLEINE IRRITATIES part TROIS
---------------------------------------------

BRANDSTOFMETER
Bij 700km begint Rubi al te mekkeren om vocht. Zelden krijg ik meer als 42 liter in de tank waardoor ik onnodig vaak bij de pomp sta te hannesen met mijn sleutelbos (zie vorige update).

Doorrijden is ook irritant vanwege de vele meldingen in de boordcomputer.

ONTBREKEN SENSOR RUITENSPROEIER RESERVOIR
En dus kom je er ALTIJD te laat achter dat de reservoir leeg is waardoor je verblijdt wordt met een gierende pomp.. en vieze ramen, want de ruitenwissers zelf smeren alle smurrie lekker uit over de voorruit. _zucht_

KRAKENDE MIDDENCONSOLE
Sinds een korte tijd kraakt de middenconsole op het moment dat ik met mijn knie hiertegen aan leun. Erg irritant. Een oplossing heb ik ook al gevonden, het volume opvoeren naar standje 15/30 waardoor er meerdere items beginnen te trillen, haha!

Ik ben blij dat mijn laptop tegenwoordig geen harde schijf meer heeft maar een SSD, scheelt een hoop bad-sectors met de aanwezigheid van de EBS Subwoofer :)

Voor nu ben ik wel weer even uitgetypt. Tot een volgende update!

Blauwe maandag

  • 68.000 km

---------------------------------------------
REACTIE OP DE LEZERSREACTIES
---------------------------------------------

@mercedescoupe;
Bedankt! Vooralsnog lijkt de prognose van Peugeot te kloppen en ben je dus om de 20000km de klos. Persoonlijk zou ik het reservoir wat groter hebben gemaakt om zodoende 25000km uit te kunnen zingen, want raad eens.. De onderhoudsinterval is.... 25000km!

@Stellingen90;
Ja, het is inmiddels al een behoorlijk pagina die geladen moet worden :-). En ik maar denken dat enkel mijn vrouw zoveel over één onderwerp kon lullen, MIS! Maargoed, een auto is natuurlijk geen jurkje bij de Zara ;-) (sorry moeder de vrouw, kusje erop?)

@Alfa/mini rijder;
Bedankt!

@RJT Van Weersch;
Ook bedankt!, ook een oud-Octavia rijder zie ik. Nu nog even je eigen review uitbreiden, durf je de concurrentie aan? ;-)

@WouterB36;
Bedankt!, nog anderhalf jaar wachten, mag je mijn EBS AMP/SUB setje overnemen ;-)

Over die dongel, ik heb werkelijk geen flauw idee hoe dat functioneert. Nooit is verdiept. Er is hier op AW 1 iemand die hem heeft aangeschaft, staat vast wel wat over in het 308 topic op het forum.

---------------------------------------------
ALGEMENE GANG VAN ZAKEN
---------------------------------------------

DE ASFALTTIJGER IS NIET MEER
Na verandering van werkgever is het aantal kilometers drastisch afgenomen! De afgelopen 2 maanden nog maar 3500km gereden, inclusief privékilometers... De 308 weet niet wat haar overkomt, arme Rubi.

VAKANTIEPERIKELEN
Binnenkort op vakantie en dan merk je toch wel dat de Skoda Octavia groter is. In de 308 moet ik zelfs de ruimte tussen de 2 kinderzetjes op de achterbank benutten wil het passen. (en toen gingen we maar een paar dagen weg, nu een week).

Je wilt ook niet weten wat je allemaal mee moet nemen met 2 kleine kids... Gelukkig zijn we hier niet op de website van Viva of Libelle dus lekker boeiend verder.

---------------------------------------------
SDI-Probleem
---------------------------------------------

Van het 'SDI-probleem' heb ik na de laatste keer geen last meer gehad. Ik tank altijd en overal gewone diesel van de BP, hier is ook niets aan verandert.. Ik ga het nog wel aanstippen bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.

Tot zover deze korte update, fijne vakantie allemaal en als er vragen zijn, stel ze hieronder!

Einde van die rooie op de hoek

  • 130.000 km

Auto was einde contract en is ingeleverd.

Grootste pluspunt aan deze auto is en blijft de aandrijflijn, de meest soepele dieselmotor die ik in de jaren heb versleten.

In de tussentijd wel wat problemen gehad met de achteraf ingebouwde EBS Amplifier welke zekeringen vroot als ontbijt, lunch en diner. Uiteindelijk heeft de dealer alles omgelegd en opnieuw aangesloten (weet geen details) en zijn honger naar zekeringen was gestilt.

Op het hoogtepunt van de winter besloot de stoelverwarming van de bestuurdersstoel ermee op te houden, bleek na een kort onderzoek een defect relais te zijn, helaas niet op voorraad maar tijdelijk om laten wisselen met de bijrijdersstoel (sorry schat).

Paar dagen later was het relais binnen vanuit het distributiecentrum en binnen 10 minuten geïnstalleerd, de rekening? Bijna 200€, koekoek...

Als het een privéauto betrof had ik hier wel een probleem van gemaakt.. wat een geld zeg...

De opvolger staat op de stoep en is geen Peugeot meer geworden.

De 308 is mijn inziens te weinig verandert, de 508 vind ik te oud en de 3008/5008 is niet mijn kopje thee.

Bonjour Ruby!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.