Peugeot 308 SW Active 1.2 PureTech 110 (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 308 SW Active 1.2 PureTech 110 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 504 km |
Auto vandaag opgehaald, eerste indruk.
- 51 km
Vandaag de 308 SW opgehaald en de eerste km's gereden dus deze review geeft slechts een eerste indruk weer.
Gekozen voor een 1.2 110 pk benzine met 5-bak. Hier lees je niet veel reviews van, want de meeste 308SW's zijn diesels of 130 pk met 6-bak versies. Reden voor mij om een review te schrijven over dit type. Onze vorige auto was een Dacia Lodgy. Deze had ook een 1.2l maar dan met 115 pk en vier cilinders in plaats van drie in de Peugeot. Nu is een Dacia Lodgy een behoorlijk andere auto qua bouwkwaliteit, afwerking en rijgedrag. Dat staat bij de Peugeot op een heel ander (hoger) niveau. Onze eerste indruk is dat de auto fijn zit, en voldoende pittig is, ook met de 110 pk versie. Het toerental bij 120 km/u is nog onder 2500 rpm in vijf. De verbruiksmeter geeft dan 6.0 km/100 l aan. De auto is daarbij ook stil. Sturen is even wennen ten opzichte van de Dacia. De Peugeot stuurt heel direct. Ik heb ook een verbruiksmonitor voor de 308 geopend. Ik ben benieuwd naar het verbruik van deze auto. Bij de Lodgy viel dat behoorlijk tegen (7.8 l/100 km gemiddeld). Zaterdag gaan de winterbanden erop. Over enige tijd zal ik deze review uitbreiden met onze verdere ervaringen.
Bij de waarderingen heb ik de betrouwbaarheid en gebruikskosten als voldoende aangegeven. Omdat de auto net nieuw is kan ik nog niet aangeven of deze goed of slecht zijn.
Ervaring na ruim een week en eerste tankbeurt
- 504 km
Iedereen is erg tevreden over het rijden met de auto. Mijn vrouw, mijn oudste dochter en ik.
Comfort staat op een hoog peil. Goede stoelen, goede zithouding, fijn stuur(tje), display tussen de teller vlak boven het stuur geeft alle informatie zonder dat je je aandacht van de weg af hoeft te halen. Climate control erg goed. Mijn vrouw is vrij klein en heeft wel moeite met het inschatten van de afmetingen. Lang leve de parkeerhulp. Motor levert voldoende koppel en vermogen. Je rijdt zo (veel) te hard. Even leren hoe de begrenzer werkt. Dan toch een paar kleine minpuntjes of onhandigheden: De begrenzer heeft te veel knopjes en zit in de weg als je de richtingaanwijzer wilt bedienen. Leuk die voorinstellingen op het display, maar je moet wel veel handelingen verrichten om ze te gebruiken. Het had mooi geweest als je ze met de draaiknop op het stuur had kunnen selecteren, net als de radiozenders. Vreemde bediening van het licht en de ruitenwissers. De ruitenwisser onthoudt de automatische stand niet. Ook de achterruitenwisser werkt vreemd: als je deze aan laat, je zet het contact af en daarna weer aan, dan moet je eerst de ruitenwisser weer uit zetten en dan weer aan, anders doet ie het niet. Aan laten van het licht, eerst weer uit dan weer aan anders gaat het licht niet aan. Allemaal even wennen. De navigatie houdt wel van een beetje omrijden. Je komt er wel, maar ik weet snellere routes te vinden. Na de eerste tankbeurt is het verbruik nog niet goed te meten. De garage heeft bij aflevering vol getankt, maar hoe vol is vol? Nu 504 km en er ging 38,44 l in tot de eerste keer afslaan. Dat zou 1:13.1 zijn. 90% relatief korte ritjes in de stad.
Overigens vond ik nog een deurscharnierpen tussen het linker portier en het voorspatbord. Het linker portier heeft ze allebei, wellicht een beetje haastig gemonteerd en pen kwijtgeraakt?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.