Peugeot 308 SW Active 1.6 BlueHDi 120 (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Active 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 155.832 km |
KM-stand laatst | 297.745 km |
Meevaller
- 162.439 km
Dit is mijn eerste Peugeot, en dat valt me reuze mee tot nu toe. Ik heb het niet zo op Franse auto's; veel verder dan een Citroen C1 ben ik nooit gekomen, en dat alleen maar omdat het eigenlijk een Toyota was. Maar goed, nu dan toch een Peugeot, met een dieselmotor, voornamelijk om de caravan te trekken, en een stationwagen vanwege de ruimte.
Eerlijk is eerlijk, na mijn aanvankelijke achterdocht komt er nu toch langzaam een glimlach op mijn gezicht. Wat een heerlijke comfortabele reisauto! Het is net alsof deze auto voor mij op maat gemaakt is. Alles past me. Heerlijk comfortabel zoef ik over de weg, stil. zuinig, rustig, prima zit, heerlijk motorkarakter en een voor mij prima wegligging.
Tsja, zoals elke auto heeft deze auto minpunten. Voor mij is dat de bediening van het touchscreen. Een ergonomische ramp die maar niet kan wennen. En dan is er het verbruik. Ver beneden de fabriekopgave. Dat was te verwachten natuurlijk, maar toch, in de combinatie, volgens de fabrieksopgave 32,3 km/liter. Ik ben een zeer zuinige rijder, ik haal regelmatig ritten van 28-29 km per liter. Maar alles bij elkaar kom ik niet verder dan 23 km/liter. Een aanfluiting.
Maar verder: alles prima. De hele familie past erin, de caravan trekt 'ie met gemak inclusief alle benodigdheden achterin de auto. Een heerlijke, zuinige en comfortabele reiswagen waarvan ik nog veel plezier hoop te hebben.
Nieuwe banden
- 177.571 km
Na een kleine 24000 kilometer was het tijd voor nieuwe banden. Daarnaast heb ik de auto laten uitlijnen en hulpveren laten monteren. Dit omdat de auto bij het trekken van de caravan behoorlijk doorzakte.
Als band heb ik gekozen voor de Tristar ZO20555 R16 91H Ecopower 4. Een budget band in plaats van de dure Michelins die gemonyeerd waren. Inmiddels, ten tijde van het schrijven van deze review, zijn we 10.000 km verder, en ik merk geen enkel verschil met de Michelin banden van voorheen. In mijn portemonnee, daar merkte ik het wel. Deze band kostte € 43,- per stuk, het verbruik en de prestaties zijn onveranderd.
MAD hulpveren heb ik laten monteren. En dat verschil merk je wel degelijk. De achterkant van de auto is veel stugger, en dat doet af aan de comfortabele rijeigenschappen van de auto. Dat vind ik jammer. Door de coronacrisis is de caravan niet meer uit de stalling geweest sinds de kerstvakantie, dus in hoeverre het een nuttige aankoop was laat nog even op zich wachten.
Nog steeds vind ik het een heerlijke comfortabele reisauto. Het is net alsof deze auto voor mij op maat gemaakt is. Alles past me. Heerlijk comfortabel zoef ik over de weg, stil. zuinig, rustig, prima zit, heerlijk motorkarakter en een voor mij prima wegligging.
Grote beurt
- 178.995 km
De eerste grote beurt sinds de aanschaf. € 404,- Het was meteen raak, roetfilter en een luchttoevoer module. Ik heb het nog even uit kunnen stellen, maar de APK gaat roet in het eten gooien. In juli zien we verder .... Het heeft me wel teleurgesteld. De auto rijdt prima, maar de kosten zijn wel erg hoog. Gelukkig zijn de waterpomp en de distributieriem al vervangen voordat ik de auto kocht.
Roetfilter vervangen
- 187.178 km
Met de APK in aantocht moest de auto er toch echt aan geloven: een nieuw roetfilter, een nieuwe luchttoevoermodule en ruitenwisserbladen voor en achter. Totale kosten € 1360,68.
Basisbeurt en interieurfilter
- 202.900 km
Een basisbeurt, het interieurfilter vervangen, adblue bijvullen en controle van het roetfilteradditief. Totale kosten € 318,84. Nare constatering: lekkage van het kleppendeksel en de nokkenas: kosten € 1187,-
Ik heb deze auto nu 18 maanden in bezit, en al meer dan € 3000,- aan onderhoud uitgegeven. Franse meuk zullen we maar zeggen. Koop nooit een Peugeot 308 als je portemonnee je lief is.
APK, nieuwe banden en uitlijnen
- 214.571 km
Geen bijzonderheden. Opvallend dat, volgens de receptioniste, het AdBlue reservoir bijgevuld moest worden terwijl dit met de grote beurt 4 maanden geleden ook al gedaan was. Elke cent die we uit de klant kunnen trekken, trekken we er uit. Dat is vast het motto.
Adblue pomp defect, roetfilter verstopt.
- 219.789 km
Opeens de melding "Storing aan het emissiesysteem". AdBlue pomp blijkt kapot, en het roetfilter verstopt. Volgens de receptioniste door de defecte AdBlue pomp. Het roetfilter was net een jaar geleden vervangen. Kosten € 2100,-
Ik heb de moed opgegeven met deze auto. Wat een ongelooflijk onding. Ik heb Franse auto's altijd gemeden, dit was mijn eerste Franse auto en ik weet nu waarom ik Franse auto's altijd heb gemeden.
Ik heb de auto "digitaal" laten repareren en meteen laten chiptunen. Rijdt stukken beter en scheelt een hoop geld. Ik investeer er niks meer in, en zodra die het opgeeft gaat 'ie naar de sloop.
Kleine beurt
- 228.063 km
Na het vorige debacle van de defecte adblue pomp zijn er een tweetal nieuwe problemen ontstaan: soms valt het beeldscherm spontaan uit, en staat dan op zwart. Althans, het Peugeot logo verschijnt nog in beeld, maar verder is er niets meer te bedienen. Op zich zou dat geen probleem zijn, ware het niet dat de bediening van de airco, de ventilatie en de verwarming ook allemaal via het beeldscherm verlopen. Dat is niet handig. Als je net de verwarming hoog hebt staan en je beeldscherm valt uit, dan kun je niets meer bedienen. Krijg je het erg warm van.
Tijdens het overschakelen van de 2e naar de 3e versnelling gaat soms het oranje motormanagement lampje branden. Er is dan een duidelijk klik hoorbaar in de motorruimte. Bij het uitlezen van de storingscodes geeft dit het resultaat U3FFF "Deze foutcode kan genegeerd worden". Toch is het erg vervelend, en niemand weet wat het is.
Kortom, het is allemaal geen feest met deze auto. Het blijft Franse meuk. Ik heb nog nooit van mijn leven zo'n dure auto gehad die zulke hoge kosten combineert met zo'n slechte kwaliteit. Ik kan niet anders zeggen dan: als je portemonnee je lief is, koop nooit een Peugeot 308.
Basis beurt
- 249.903 km
Een basisbeurt, in afwachting van de APK. € 2300,- extra kosten voor het APK gereed krijgen van de auto. Dat was de druppel die de emmer deed overlopen. Inmiddels heb ik de auto ingeruild voor een elektrische Nissan Leaf.
Toch nog even door ,,,.
- 297.565 km
Uiteindelijk was de Nissan Leaf geen redelijk alternatief. Om de haverklap stond ik bij de laadpaal, ik werd er helemaal nerveus van. Elektrisch rijdt overigens heerlijk, het is helemaal mijn ding, maar bij wind tegen op de Afsluitdijk met het zweet op het voorhoofd hopen dat je de volgende laadpaal haalt is niet mijn manier van comfortabel autorijden. Dus maar weer door gedieseld met de Peugeot. Dat heeft me een zak geld gekost, want onbetrouwbaar was dat ding. Voorpijp, katalysator, nog een roetfilter (dat was nummer 3) en een gebroken voorveer. Een nieuwe accu en nog wat gewone dingen als banden en remblokken. Uiteindelijk, iets meer dan en jaar verder, gaat de Peugeot dan toch weg. En nu de auto dan toch echt weggaat met bijna 300.000 kilometer op de teller, doet het toch een beetje pijn. Wat heb ik het ding vervloekt, en wat heb ik er van genoten. Een heerlijke reisauto en een prima caravantrekker, een prima zit en die i-cockpit van Peugeot ben ik toch wel gaan waarderen. De motor loopt prima, en in getunede toestand levert die meer dan voldoende vermogen en koppel en is bovendien razend zuinig. Dat is waarschijnlijk wat mij nog het meeste gaat bijblijven: die 30 kilometer op een liter die ik soms reed, sinds de motor getuned was lag het gemiddelde zo rond de 25 kilometer op een liter, en mede dankzij die chiptuning is het gemiddelde over alle 155.000 kilometers die ik er mee gereden heb gestegen naar 23,42 kilometer per liter. Dat ga ik zeker missen, net zoals de goede stoelen, de prima zithouding en de prachtig soepel lopende 1.6 diesel. Morgen haal ik mijn nieuwe auto op, een Mazda 3 sedan 2.2 diesel, en in afwachting daarvan heb ik vandaag de Peugeot nog maar eens goed vertroeteld, gepoetst en van binnen helemaal pico bello in orde gemaakt voor de volgende eigenaar.
Naschrift
- 297.745 km
Ik kan het niet laten toch nog iets te schrijven over mijn oude Peugeot. Ik ben dol op lijstjes en dingen bijhouden, en dat deed ik dus ook met de kosten van mijn Peugeot.
Zo weet ik nu, na het invullen van bijna 400 Excel rijen dat ik precies 141964 kilometer in 1385 dagen heb gereden met de Peugeot. Dat is bijna 103 kilometer per dag. In die tijd heb ik er € 29.342,32 uitgegeven. Dat is € 0,21 per kilometer en dat is gerust goed te noemen. Financieel gezien was de auto, zeker met de huidige inflatie, niet zo'n slechte investering.
Brandstof € 9.167,25
Onderhoud € 8.023,21
Wegenbelasting € 4.817,00
Verzekering € 1.367,62
Parkeerkosten € 332,24
Wasserette € 382,00
Aanschaf - verkoopprijs € 5.149,00
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 - Occasion aankoopadvies

Peugeot 308 1.6 HDi – Skoda Octavia 1.6 TDI - Occasiontest

Ford Focus Wagon - Seat Leon ST - Peugeot 308 SW

Volvo V40 - Peugeot 308 SW - Toyota Auris TS
