Peugeot 308 SW Active 1.2 PureTech 130 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Active 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 93.000 km |
30000 - 75000
- 75.000 km
Aanschaf
De vorige auto was ook een Peugeot; een 206 sw gti. Met deze auto hebben we ruim 5 jaar met veel plezier gereden. Of het een gti badge waardig was kun je je afvragen, maar al met al een leuke en praktische auto die qua design nog steeds niet gedateerd is (als je het mij vraagt). Er zat echter wat onderhoud/kosten aan te komen. Daarnaast was er een tweede kind op komst. Hoewel de 206 sw een praktische auto is, is het niet groot genoeg voor twee kinderen + kinderwagen etc.
Naast de 308 stond ook een Citroën c4 cactus op de shortlist. Ik ben erg gecharmeerd van de Cactus, ik was helaas de enige binnen mijn huishouden. Daarnaast is de Cactus niet zo praktisch en was de aanschafprijs destijds significant hoger.
Voor enige periode heb ik de bekende websites in de gaten gehouden tot ik een goede deal tegenkwam in het Zuiden van het land. Het betrof wel een import auto (uit Duitsland. later een kaartje van Europecar gevonden, dus ik denk een verhuurauto) Een afspraak was snel gemaakt. Lang verhaal kort: de 206 sw ingeruild voor een 308 sw.
De eerste kilometers
Dat viel een beetje tegen. Ik had natuurlijk wel een proefrit gemaakt, maar onderweg naar huis viel mij op de de airco niet werkte. Deze is dezelfde week door Nefkens onder garantie vervangen. Daarnaast piepte de koppeling al snel. Deze is ook onder garantie vervangen.
Het zitten
Ik ben geen fan van de standaard stoelen. De zitting is te kort en de hoofdsteun staat te veel naar voren, naar mijn smaak. Maar ik kan zonder last te krijgen de hele dag rijden, dus slecht is het ook niet. Er zijn genoeg instel mogelijkheden om voor de rest een goede zitpositie te krijgen.
Het kleine stuurtje... Ik vind het wel prettig. Maar of het beter is... Ik kan alles prima aflezen van het dashboard. Maar dat heeft waarschijnlijk met mijn lengte te maken. Ik hoor mijn vriendin niet klagen, dus daar zal het ook wel voor werken.
Het gebrek aan knoppen
Ik vind een scherm met daarin alles verwerkt op zich geen probleem. Je hoort de journalisten er over klagen dat ze de temperatuur niet makkelijk kunnen wijzigen. Ik zie het niet zo. Je zet de temperatuur op 20/21 graden en je bent klaar. De enkele keer dat je het wilt wijzigen klik je bovenin het scherm op de temperatuur en dan kun je het wijzigen. Dus je hoeft niet alle menu's door, zoals gesuggereerd wordt.
Audio
Je kunt audio streamen, maar dat gebruik ik eigenlijk nooit. Het werkt op zich wel, maar het is voor korte stukjes te veel gedoe. De radio doet het prima, het geluid is echter niet slecht, maar zeker ook niet goed.
Ruimte
Om te beginnen met het positieve. De kofferbak is groot. Je kunt het afdekzeil onder de bodem kwijt. Dus daar is helemaal niets mis mee.
Ook voorin is de ruimte prima. Echter de achterbank is voor volwassenen te klein. Ik kan niet fatsoenlijk achter mijzelf zitten. Eigenlijk vind ik dat niet kunnen, maar goed. mijn kinderen zijn nog klein, dus ik heb er verder ook geen last van.
Het rijden
In algemene zin ben ik best tevreden over het rijden.
Sturen
Ik vind de besturing prettig. De tegendruk die het stuur geeft is eigenlijk altijd goed. Dus niet te zwaar en niet te licht. Gewoon prima.
Weggedrag
Ik zou het omschrijven als neutraal. Je kunt met een redelijke snelheid over hobbels/drempels heen. En de vullingen blijven op z'n plek als je over een klinkerweg rijdt. Maar het voelt op geen enkel moment 'week' of 'zweverig'. Met zijwind voel je wel dat het geen hele zware auto is. Maar het is ook niet zo dat je uit koers geblazen wordt.
Remmen
Remmen is angst... Maar mocht je bang zijn, dan werkt dat prima. Er zitten Good year all season banden onder. De puristen onder ons zullen dat wel een slecht idee vinden. Ik vind het top, ook al is het een compromis.
Comfort
Het is in vergelijking met de 206, behoorlijk comfortabel. Met name het geluid of beter gezegd, het gebrek aan geluid is, maakt het comfortabel.
Vermogen
Dit is de 130 pk variant. Dit is genoeg vermogen om met het verkeer mee te komen. Heel veel harder dan 160 heb ik er niet mee gereden, maar dat is geen enkel probleem.
Echter is de toerengebied (is dat een woord?) waarin het vermogen afgegeven wordt behoorlijk smal (tussen 2200 en +/ 4000 tpm). Dit doet wel af aan de beleving. Het lekker doorhalen (zoals bij de 206 met een 2 liter motor) is er niet meer bij helaas.
Schakelen
Dit is verreweg het grootste minpunt van de auto. Met name met koude olie is het hakerig. Ook de overgang tussen 1 en 2, blijft gevoelig. Wat ik er van begrijp, zit er een zwaar vliegwiel in, om de onbalans van de 3 cilinder op te heffen. Hierdoor zakt te motor niet zo snel in toeren en is het daardoor lastig om de overgang tussen (met name) 1 en 2 soepel te laten verlopen. Ik heb er niet mee gereden, maar ik denk dat een automaat beter bij het karakter van de motor past.
Verbruik
Ik vind het zuinig. Maar je merkt dat als je harder dan zeg 110 gaat rijden, dat het verbruik echt enorm gaat oplopen. maar ik kom grosso modo op 1 op 17 a 1 op 18 uit. Als je met een fluwelen gaspedaal rijdt kun je 1 op 20 halen.
Problemen / Onderhoud
Zoals in het begin van de review geschreven is er onder garantie het 1 en ander vervangen... voor de rest is de auto ook niet foutloos:
- Voorportier schuurde tegen het spatbord. Dit heb ik aangegeven bij de dealer. Die konden er niets aan doen, maar het was wel ineens verdwenen toe ik de auto ophaalde
- Derde remlicht had kapotte led(jes). Ik vind niet dat dit zo snel stuk mag gaan, maar het koste ook niet de wereld.
- Airco laten bijvullen. Het schijnt normaal te zijn dat de druk na een paar jaar (twee) kan wegvallen. het systeem is opnieuw op druk gebracht. Dit heb ik niet bij de dealer laten doen (het was 40 graden buiten en ze hadden geen tijd). Maar dat was nog best wel prijzig vond ik.
- Inhouden bij hard accelereren. Ik heb dit nu al ruim een jaar niet meer gehad. Dus wellicht dat het bij een software update opgelost is. Ik heb in totaal 4 keer meegemaakt. Op zich niet een ramp, maar wel raar.
- Voor de rest regulier onderhoud.
Conclusie
Het is een auto die iets meer met het hoofd (en portemonnaie) dan met het hart gekocht is. Ik vind het interieur (visueel) best goed te pruimen. en de auto ook prima rijden. Qua kosten is het ook prima. Zou je weer een Peugeot kopen? Denk het wel... maar niet per sé. Ik ga er nog een paar jaar in rijden en dan zie ik wel weer...
update
- 93.000 km
Ondertussen weer wat jaartjes en kilometertjes verder. De auto bevalt nog altijd, dus nog geen reden om hem in te ruilen.
Tijdens een terugroepactie is de distributieriem vervangen. Dit is eerder dan de termijn die ervoor staat. Het voordeel is dat ik het niet zelf heb hoeven betalen, terwijl het binnen 10.000 km toch zou moeten.
Verder regulier onderhoud. Dit vind ik toch bij de dealer wel prijzig, maar goed dat schijnt erbij te horen. Alleen de accu heb ik zelf vervangen wat ruim 100 euro scheelde.
Al met al ben ik tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.