Peugeot 308 Première 1.6 VTi (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 308 Première 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 59.800 km |
ERVARINGEN
- 21.000 km
Beste lezers,
Ik kwam bij Peugeot terecht omdat die een interessant totaalplaatje boodt op dat moment. Het is een Première uitvoering met glazen dak, climate control en 16 inch" velgen. Achteraf gezien heb ik er reuze spijt van! Het model moet ook wel aantrekkelijk van zijn, want qua techniek en kwaliteit is het slecht gesteld!
De auto is nu 10 maand oud en al diverse keren terug geweest naar de dealer voor niet de \'minste\' zaken. Er heeft meer een leenauto onder de carport gestaan dan \'onze\' 308.
Hieronder geef ik een korte opsomming van de historie in de afgelopen 10 maand.
Van binnen blijft het een mooie auto met een fijn comfort en de neuspartij blijft mooi, maar door deze problemenlijst zijn wij helemaal klaar met deze auto.
PROBLEMEN
- 21.000 km
1500 km. Bij het monteren van de winterbanden bleek 1 bout niet geheel vast te zitten. De vraag is of dit met de-monteren fout is gegaan of dat het al niet lekker heeft gezeten. De binnenkant waar normaal schroefdraad zit, was glimmend glad van binnen. Auto bij de dealer achter moeten laten omdat er een nieuw onderdeel geplaatst moest worden.
+/- 2.500 km
Inhouden motor. Nieuwe software geplaats
+/- 4.000 km.
Opnieuw inhouden. Nagekeken, geen afwijkingen gevonden. Tevens is de achterklep sluiting vervangen, doordat de klep slecht sloot.
+/- 10.000 km.
Vreemd krakend geluid. Bleek iets versleten te zijn aan de aandrijfassen!!!! Ik heb het kunstof busje gezien en was inderdaad versleten.
+/- 15.000 km.
De auto heeft vanaf begin last van inhouden. Hiervoor is de auto ondertussen een paar keer terug geweest om nieuwe software te plaatsen.
Tijdens de vakantie leverde de auto niet het vermogen en het verbruik was 1:5 met caravan van 1200kg op een vlakke weg! De auto mag 1650 kg trekken, dus je zou zeggen dat een caravan van gemiddeld formaat niet het probleem moet zijn.
Onze Corolla\'s met 1.6 hadden er geen noemenswaardige moeit mee, en het gemiddeld verbruik was 1:9
Auto paar dagen terug geweest en weer nieuwe software geplaats. Het inhouden is minder geworden maar wel nog wel aanwezig.
+/- 20.000 km.
Er zijn al een tijd lang problemen met de versnellingsbak. De auto wil slecht terugschakelen in de 2e versnelling. Dit probleem werd langzamerhand erger en begint een gevaarzetting te vormen, doordat je niet tijdig kunt terugschakelen, waardoor achteropkomend verkeer stevig moest remmen om er niet achterin te knallen.
Auto hiervoor bij de dealer geweest, en de conclusie was dat de versnellingsbak vervangen moest worden. Na een aantal dagen werd er gebeld dat de nieuwe versnellingsbak geplaats was, maar de problemem zich nog steeds voordeden. Men ging verder zoeken en er is een nieuw schakelmechanisme geplaatst. Auto weer opgehaald en gelijk\'s middags deden de problemen zich weer voor, alleen nu in bijna alle versnellingen. Auto na het weekend weer teruggebracht en ongeveer 2 weken kwijt geweest. Het probleem was niet duidelijk en er is overleg gevoerd met Peugeot Nederland. Ik heb de auto afgelopen maandag weer opgehaald, en er is mij verteld dat de koppeling nu ook vervangen is. De auto schakelt weer terug, maar de eerste voortekenen dienen zicht alweer aan. Ik heb vandaag alweer meegemaakt dat de 2 versnelling zich niet makkelijk liet inzetten.
Afgelopen zaterdag heb ik de auto weer opgehaald en de mededeling meegekregen dat er geen gebreken zijn geconstateerd. Ik moet bekennen dat er vanaf dat moment geen problemen meer met het schakelen zijn geweest. De auto is 4 dagen bij de dealer geweest en daarbij heb ik toch het vermoeden gekregen dat er nog wel het één en ander is aangepast, maar goed.....
Voorlopig rijden we dus nog door met de auto die tot nu toe probleemloos functioneert. De vraag blijft alleen wel, wat gaat het volgende probleem worden..
De uitslag van het AutoWeek Tevredenheids Onderzoek kan ik mij dan ook helemaal voorstellen en dat is zelfs met de jongste auto van Peugeot, de 308, niet beter geworden.
Update
- 26.000 km
Het probleem met de versnellingsbak is verholpen en het schakelen gaat nu zoals het hoort.
De storingen die er nu zijn worden bij de eerstvolgende
onderhoudsbeurt verhoploen. De stuurbekrachting werkt regelmatig niet direct meer bij het starten van de auto.
De auto blijft nalopen bij het uitschakelen van het contact.
De raamrubbers achter worden vervangen in verband met windgeruis en de auto krijgt een totale check up.
Voor de rest is het een fijn rijdende auto. Wordt vervolgd...
Opnieuw versnellingsbakproblemen+vermogenverlies
- 39.800 km
Na de laatste reparatie van de versnellingsbak bij ongeveer 20.000 km is het probleem van het niet terugschakelen verholpen.
Vorige week merkte ik dat de auto niet meer het vermogen had dat ik gewend was. Totdat afgelopen weekend de schakelproblemen weer terugkwamen. Vanmorgen was het helemaal gebeurd, de auto wil niet meer (of soms slecht) terugschakelen naar z'n 2e versnelling, maar ook de overige versnelling laten zich hakerig inleggen.
Vanmiddag bij de dealer geweest en die hebben het probleem van het schakelen en het vermogenverlies ook weer waargenomen.
Dus 20.000 km geleden is de bak vervangen, de koppeling, de drukgroep, de kabels en weet ik het wat meer.
Nu dus 20.000km weer dezelfde problemen en het vermogen is ver te zoeken.
Tja, je wordt er moedeloos van. Heb je net het vertouwen weer een beetje terug, wordt het weer compleet weggevaagd.
De 308 is vroeg op de markt gebracht om de problemen met de 307 te doen vergeten ben ik achtergekomen. Het testen doen ze niet in de fabriek begrijp ik, maar moet de berijder waarschijnlijk zelf doen.
Ik heb begrepen dat er al meerdere 308's zijn met deze versnellingsbakproblemen. Hebben jullie hier ook ervaringen mee?
Laat het SVP weten, ik ben wel benieuwd.
Iv vraag mij ook af wat Peugeot rijders die zelf 25.000 euro geïnvesteerd hebben in een 308 hiervan vinden?
JE VOELT JE ZEKER NIET LEKKERDER IN EEN PEUGEOT!!!.
Status vermogensverlies en versnellingsbak
- 40.250 km
Vorige week werd ik gebeld door de dealer dat ze het probleem met het vermogen hebben gevonden. De catalysator zat helemaal dicht, een raadsel voor mij hoe dit mogelijk is. De auto verbruikt mijn inziens geen olie en ik tank V Power 95.
Het vermogen is hierdoor grotendeels terug. Vorige week donderdagavond de auto weer opgehaald. Er hebben een aantal monteurs in de auto gereden en die hebben het probleem met versnellingsbak niet geconstateerd. Wel vinden ze allemaal dat hij zich niet op de gebruikelijk soepele wijze laat inleggen. Er is nieuwe bakolie opgekomen verder is er niets veranderd.
Afgelopen weekend reed ik 100 (in de 5) op een 100 weg en op de cruise.
Opeens trekt er een auto met caravan voor vanuit de invoeger en ik moet in de remmen.
Op het moment dat ik veertig kilometer per uur rijdt probeer ik de bak in de 2 te zetten om weer te versnellen, maar hij weigert dienst! Ik moet eerst terug naar neutraal en dan laat hij zich er uiteindelijk toch moeilijk en knarsend inzetten. De auto's achter mij denken dat ik gewoon weer ga versnellen maar dat duurt dus langer waardoor er levensgevaarlijke situaties onstaan. Degene achter mij moest extra bijremmen wat hij natuurlijk niet verwacht en ons er bijna achterin reed!
Morgenvroeg gaat hij terug naar de dealer. Ik ben er zo HELEMAAL KLAAR mee!!
In de loop van deze dagen hoop ik u een voor mij goed resultaat te vermelden.
Peugeot is verleden tijd
- 59.800 km
-Nog steeds problemen met de versnellingsbak. Voor de 3e keer is de koppeling gewisseld;
-Juli 2009: Niet leveren van vermogen, auto heeft geen trekkracht meer;
-December 2009. Motor valt in storing, afgesleept.
-December 2009. Stuurbekrachtiging werkt regelmatig niet na wegrijden.
-Raamrubbers trekken krom of scheuren.
+ diverse kleine storingen en mankementen.
De Peugeot gaat de deur uit en wij gaan weer zorgeloos Japans rijden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.