Peugeot 308 Première 1.6 VTi (2008)

autoreview

Peugeot 308
Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308

Signalement

Uitvoering308 Première 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf39.400 km
KM-stand laatst60.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 40.100 km

Nog geen maand geleden de Peugeot 308 in bezit gekregen. De auto is mooi, zowel van binnen als van buiten.
De grille van de 308 is redelijk geslaagd, zo ook de zijkant van de auto met de oplopende lijn. Dit is ongetwijfeld subjectief maar ik vind 'm mooier (of in ieder geval minder karakterloos) dan de Golf VI.

Van binnen vallen het grote dashboard en de grote voorruit op. Alles is afgewerkt met een goede kwaliteit kunststof. Het klokkenwerk ziet er goed uit, net zoals het middenconsole. Het glazen dak is per definitie niet prettig als de zon er vol op staat, maar brengt wel veel licht en ruimte in de auto, waardoor je aangenaam zit.

De auto schakelt soepel. In een review van TopGear Magazine staat dat de "versnellingsbak aanvoelt als of je in een beker yoghurt met rechtsdraaiend melkzuur zit te roeren." Die opmerking klopt niet. De Peugeot schakelt redelijk direct met korte slagen, ofwel aangenaam.
In dezelfde review van TG Magazine staat ook dat de 308 hatchback niet gerieflijk door de bochten gaat. Opnieuw niet waar; de Peugeot laat zich redelijk strak door een bocht sturen. Het duurt vrij lang voordat onderstuur optreedt. Het onderstel is niet heel zacht afgesteld. Oneffenheden in het wegdek zijn redelijk goed voelbaar. Toch ligt de auto comfortabel op de weg.

Al met al tot zover een erg prettige auto.

  • 58.000 km

Inmiddels 20.000 kilometer in de Peugeot gereden en dus een update.

Rijcomfort
De Peugeot is een comfortabele reisgenoot. De stoelen zitten lekker en op de bestuurdersplek is veel ruimte; het is een prettige plek om te zitten. Ik ben 1.85 m en heb aan alle kanten de indruk van ruimte. Het glazen dak is iets dat ik eigenijk niet meer zou willen missen bij overstap naar een andere auto. Het interieur is mooi.
Een reden om niet meer voor deze auto te kiezen zou toch de beperkte ruimte van het kofferbak zijn. Dat ligt misschien niet helemaal aan Peugeot (het is nu eenmaal een hatchback) maar als je op zoek bent naar wat meer (opberg)ruimte is dit niet je auto.

De auto is goed in balans. Dat merk je onder andere als je vanaf relatief hoge snelheid fors afremt. De auto geeft dan geen krimp. Ook op het recht stuk loopt de auto makkelijk in het spoor. Het onderstel is uiteraard afgesteld op comfort.
In bochten maakt de auto een ietwat (top)zware indruk. mogelijk door het glazen dak.
Verder stuurt de auto prettig; niet te licht en ook niet te direct (redelijk geleidelijk).

Opvallend aan de Peugeot vind ik de rust in de cabine. Van buitenaf dringt niet heel veel geluid door, ook niet bij hogere snelheden. Laatst maakte ik een proefrit in de nieuwe Skoda Octavia en het eerste wat me opviel was de achtergrondruis op hogere snelheden. Dat heeft Peugeot dus goed gedaan.

Motor
De 120 pk benzinemotor is prettig; redelijk vlot, niet luidruchtig en mooi soepel. Bij 120 km per uur draait de motor om en nabij 3.300 toeren en produceert daarbij geen hinderlijk geluid.
Verder is de auto vrij rap. Als je bereid bent hoog in de toeren te rijden dan komt de motor echt tot leven.
Nadeel van de Peugeot is toch het schakelen. Ik vergeleek in mijn eerdere review de Peugeot met mijn vorige auto; de Renault Megane. De Renault schakelt echt heel slecht en de Peugeot minder slecht dus vandaar mijn optimisme. Maar na de proefrit in de Skoda Octavia is toch wel opgevallen dat de Skoda veel beter schakelt (soepeler, directer etc...). Laatst had ik een Ford Ka als leenauto en zelfs die lijkt makkelijker te schakelen.

Problemen
Enige echte probleem van de Peugeot is het inhouden van de motor. Dit is een terugkerend fenomeen. Rond ongeveer 42.000 kilometer had ik al eens de indruk dat de motor inhield en slecht liep bij het wegrijden na een koude start. Afgelopen winter sloeg de motor zelfs een aantal keren af bij het starten.
Het probleem is verholpen door de dealer door aanpassingen in de software. Motor start nu weer goed.

Andere zaken
1x koplampen vervangen
1x ruitewisserbladen vervangen
1x terugroepactie vanwege software update (waarschijnlijk vanwege inhouden motor)
1x slotbout sleutel stuk & vervangen
1x remschijven vervangen (57.000 km)

Verbruik
Verbruik is 1 op 13. Zuiniger rijden kan volgens mij alleen met strikte discipline.

Afscheid

  • 60.000 km

De Peugeot wordt ingeruild voor een KIA Ceed. De keuze om te ruilen is gemaakt omdat de Ceed om en nabij eenzelfde formaat auto biedt voor minder geld. Boven valt de Ceed (1.6 CRDI 115 pk) in de 20% bijtelling, wat voor de 308 benzine niet geldt.

Toch een redelijk fijne tijd gehad in de Peugeot. Als reisauto is hij zeker niet slecht. Achteraf gezien zijn er twee minpunten: het schakelen (dat gaat echt tegen wil en dank) en het bochtenwerk (de auto deint behoorlijk in de bochten).
De KIA is ruim 3.000 euro goedkoper dan de Peugeot en scoort op deze punten veel beter.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.