Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 250 (2017)

autoreview

Peugeot 308
Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308

Signalement

Uitvoering308 GTi 1.6 e-THP 250
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst17.925 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste peugeot ooit

  • 2.975 km

Ik heb het geluk dat ik de komende vijf jaar een GTi 250 mag rijden aangekleed als 270. Dus met de volgende extra opties:

Kuipstoelen
19 inch wielen
Denon Audio
DAB+ / CD speler
achteruitrijcamera
Vernislak

Rij de auto nu 14 dagen met 2975 km op de teller. Enkele stoplichtsprintjes en tussensprintjes gedaan.

De auto rijd heerlijk. Wat een wegligging, ook in de bochten. Het lijkt wel of de auto aan het asfalt geplakt zit. Sta nu nog op winterbanden, dus met zomerbanden moet dat in alleen maar beter worden.

Stoelen zitten heerlijk, al ben ik wel nog wat aan het stoeien met de elektrische bediening voor de optimale zit.

Sportstand vind ik wat kunstmatig. Iets snellere gasrespons en optische truukjes als rode toerenteller waardoor je het rode bereik niet meer ziet. Hierdoor kun je niet optimaal schakelen. Hier had Peugeot toch iets beter over moeten nadenken!
Als je vervolgens de snelheid digitaal wilt zien moet je weer 2x op een knopje drukken. Anders krijg je informatie over PK, turbodruk en koppel. Iets waar ik tijdens snel rijden geen tijd voor heb. Het meest teleurstellende van de sportstand is het geluid. De sound engineering qua motorgeluid kan me niet overtuigen. Het lijkt wel een racespel op de PC of PS4. Rijden zonder sportstand en met het raam een stukje open geeft veel meer voldoening. Zeker het plofje bij het opschakelen. Heerlijk!

Ik rij meestal dus in gewone stand. Auto is dan vrijwel zo snel in acceleratie, al is de beleving wat minder.

Voor een sportieve auto is de auto opvallend comfortabel. De 308 Gti is zeker stugger dan de Octavia RS en de andere auto's die ik heb gereden. Maar nooit te hard voor dagelijks gebruik met de familie.

Ruimte valt me ook wat tegen. Achterin is het wat krap. Maar dat wist ik van te voren. Navigatie / touchscreen is ok, maar zeker niet top voor deze prijsklasse. Ruimte in de kofferbak is zeker ok, maar geen octavia combi, maar ook dat wist ik van te voren.

Deze mindere punten vallen echter in het niet als je de auto een beetje gaat pushen. De acceleratie, wegligging. rijplezier en premium rijgevoel zijn voor mij uniek. ik heb nog nooit een leaseauto gehad die dit rijplezier en ervaring oplevert. Heb een Octavia 1 met 1.8T 150PK, Vectra met 170 pk, Opel Zafira met 140 pk (zeer functioneel, maar drama wegligging) en een Octavia 2 RS met 200pk.

Ben dus zeer tevreden met de keus,ondanks enkele minpuntjes!

Aandachtspuntje tov de Octavia 2.0T RS met 200 PK is tractie. Waar ik bij de Octavia vanaf de 2e versnelling het gas vol in kon trappen (met een warme motor natuurlijk), moet ik bij de 308 Gti wat meer doseren in de 2 en soms zelfs in de 3. Anders wordt ik verwelkomd met wheel spin en de ESP die ingrijpt.

Benzineverbruik is zeker beter dan de Octavia, maar toch minder dan ik had verwacht. Rij nu gemiddeld 8.7 liter per 100km. Dit zal wel nog wat beter worden, verwacht ik, als er wat meer km op de teller staan

Update na 4 maanden

  • 17.925 km

Paar maanden en bijna 15K kilometers verder:

De 308 GTi blijft goed bevallen.
Verbruik is vrijwel gelijk gebleven. Keertje wat olie moeten bijvullen. En de boordcomputer geeft aan dat ik met 2000km een kleine beurt moet laten doen.

Paar zaken die verder opvallen:
Auto blijft van zeer goede kwaliteit. Nog geen piepje of kraakje kunnen bespeuren

Er is een (klein) turbogat bij het optrekken. Niet hinderlijk, maar wel iets om rekening mee te houden. Hierdoor heb ik de sportknop toch wat meer leren waarderen. Door de wat snellere gasrespons ben je net wat sneller weg bij een stoplichtsprintje.

Auto is vrij exclusief. Ben in deze 4 maanden nog maar 1x een andere 308 GTi tegengekomen. Zie wel veel GT line uitvoeringen Wel de looks, maar zonder de performance :)
Wel leuk om in een wat exclusievere GTi de rijden. De Golf GTI zie je namelijk dagelijks

Heel af en toe heb ik geen geluid van spotify op het geluidssysteem. FF bluetooth uit en aan zetten lost dit probleem direct op

Alhoewel ik de auto nu een stuk assertiever rij, ben ik nog niet tegen de grenzen van de auto aangelopen. Wegligging in bochten in echt fenomenaal. Acceleratie blijft ook verrassend.

Ondanks de GTi logo's en 19 inch velgen is het gelukkig geen echt opvallende auto. Ik heb hierdoor gelukkig weinig last van opdringerigere medeweggebruikers en petjes.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.