Peugeot 308 Blue Lease Premium 1.2 PureTech 130 (2014)

autoreview

Peugeot 308
Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308

Signalement

Uitvoering308 Blue Lease Premium 1.2 PureTech 130
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 5.000 km

Na de afgelopen 15 jaar voornamelijk stationwagens te hebben gereden, heb ik nu gekozen voor een kleiner en zuiniger model. Op de shortlist stonden ook de Ford Focus en de Seat Leon. Het is op basis van uitstraling, de aanwezige 'toeters en bellen' en de kosten de Peugeot 308 geworden.

Ik heb de Blue Lease Premium versie genomen en daar zit eigenlijk alles op. Ik heb nog gedacht aan 17" velgen maar de standaard 16" LMVs zien er ook goed uit.

Alles werkt prima, maar het is in het begin wel even zoeken waar en in welk menu je moet zijn. De bediening verloopt voornamelijk via de centrale touchscreen, maar er zitten ook een aantal gewone knoppen naast het stuur. De handleiding blinkt niet uit in duidelijkheid.

Het stuur is klein en je kijkt over het stuur naar de instrumenten. Dat lijkt in het begin vreemd, maar binnen 5 minuten ben je eraan gewend. De afwerking is verder keurig met mooie materialen zonder zichtbaar hard plastic. De stoelen zichten goed, ruimte op de achterbank is beperkt. De kofferback is redelijk lang en breed, maar erg ondiep ivm het reserve wiel.

Om de auto zo licht en zuinig mogelijk te houden zijn lichte materialen gebruikt. Het dak is van kunststof, en ik heb ook het idee dat de 5de deur van kunststof is. Dit is verder niet hinderlijk.

De 3-cylinder motor (1.2 liter, 130pk) bevalt heel goed. Het is eigenlijk een klein wonder dat een 1.2 zo goed presteert. Als de motor koud is dan gromt ie wat in de lage versnellingen, maar verder is de motor fluisterstil. Op de snelweg is 140km/uur geen probleem, de motor maakt dan krap 3000 toeren en versnelt dan zonder sputteren soepel naar 170 of meer. Op de autobahn heb ik net de 200 aangetikt.
Ik rijd relatief veel in de stad. Op de snelweg is 1:20 haalbaar bij 90-100km/uur, maar ik kom niet verder dan gemiddeld 1:17 met een rustige rijstijl.
De 6-versnellingsbak is wat hakerig en de eerste versnelling is erg kort (in de stad niet zo handig).
Sturen gaat erg licht, dat betekent dat je in het begin moeten 'zoeken' als je een snelle bocht neemt. De wegligging is verder prima.

Wat me de laatste paar weken opvalt is overdreven veel windgeruis. Al vanaf 60km/uur klinkt er geruis vanaf de buitenspiegels. Wellicht een 308 kwaaltje.

Ik ben voorlopig erg tevreden met de auto. Het comfort en de afwerking staan op hoog niveau, het motortje is een juweel. De minpunten zijn de beperkte ruimte achterin (niet teveel over zeuren, dan had ik de SW maar moeten nemen) de hakerige bak en het irritante windgeruis.

Grote beurt

  • 20.000 km

Er zat een irritant kraakje in de bediening van het koppelingspedaal. Garage heeft het hele pedaal vervangen, een rigoreuze oplossing maar alles werkt nu weer perfect (garantie kwestie). De auto rijdt sowieso nog steeds erg goed. Ook alle electronische toeters en bellen blijken erg betrouwbaar. Ik ben erg tevreden met de Bluetooth aansluiting naar mijn mobieltje. Van bellen tot spotify streamen; alles werk vlekkeloos. Het torretje doet zijn werk ook nog prima en zuinig; 5l/100km is bij een rustige rijstijl op de snelweg haalbaar. Ik kom met de vele stads km uit op ongeveer 6l/100km.

Geen bijzonderheden

  • 60.000 km

De 308 tuft lekker door, geen bijzonderheden tijdens de grote beurt, alleen voorbanden vervangen. De krakende koppeling blijft een kleine irritatie bij warm weer. De garage kan niet echt een oorzaak vinden.
Begin dit jaar had de auto een storing waardoor de remlichten bleven branden. De reparatie nam wat tijd in beslag (wachten op een onderdeeltje) en ik kreeg een paar dagen een VW Golf mee. Prima auto, rijdt goed met mooie materialen, maar het interieur met een dashboard vol met verschillende soorten knopjes haalt het niet bij het strakke 308 design. Maar laat ik er geen Golf review van maken...
Leasemaatschappij heeft mij laten weten dat mijn verbruik over de afgelopen 60.000km 6.09liter per 100km is geweest t.o.v. een gemiddelde voor de 308 benzine rijders van 7l/100km. Valt me zeer mee omdat ik relatief veel stadskilometers maak.

Einde contract

  • 73.000 km

Na 4 jaar neem ik afscheid van de 308. Het is een prima en betrouwbare auto gebleken met een uitstekende motor en een mooi interieur. Ik heb me de afgelopen jaren verbaasd als de 308 werd getest in de diverse autobladen, en de Peugeot i-cockpit werd afgedaan als een Franse frivoliteit zonder echte meerwaarde. De i-cockpit werkt prima, inclusief het kleine stuur, en de hele ergonomie in de 308 is uitstekend. Minpunten zijn de beperkte achterbankruimte en de kraak in het koppelingspedaal. Dat laatste is niet systematisch voor de 308 maar in mijn geval soms erg irritant. Ik kan de 308 in ieder geval aanbevelen als alternatief voor een Golf, Leon of Focus.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.