Peugeot 308 Blue Lease Premium 1.2 Executive 110 (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 308 Blue Lease Premium 1.2 Executive 110 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 110.000 km |
mijn eerste 2 maanden
- 5.700 km
Na de overstap naar een nieuwe werkgever hoort ook weer het uitkiezen van een andere auto. Daar de lease tarieven een stuk lager liggen dan bij mijn vorige werkgever, het een A label moet zijn werd de lijst met leuke auto's plots een stuk kleiner.
Het is de Peugeot 308 1.2 geworden. In magnic Blue en de nieuwe facelift.
Ik vind het een mooie auto, maar was wel huiverig voor de 3 cilinders met 110 pk. Ik was de gecombineerde power van 204 PK gewend van de Golf GTE.
Maar ik moet zeggen, het valt mij 100 % mee, hij trekt vlot op, kan goed met het verkeer mee, en er komt weinig geluid onder de motorkap vandaan.
Het panorama dak draagt bij veel lichtinval, dat vind ik prettig en mijn kids vinden het geweldig. Bij veel zon wordt het aflezen van het beeldscherm wel moeilijker, dan kan je nog altijd het zonnescherm automatisch dicht doen.
Ik heb ook de premium stoelen genomen, ik zit veel in de auto, dus betere stoelen zijn wel prettig. Hij zit perfect, geen last of telkens verzitten om een goede houding te vinden.
Over het "kleine" stuurtje is al veel gezegd en geschreven, maar ik vind het heerlijk rijden, reageert direct op de stuurbewegingen, geen vage stand (zoals dat vroeger wel was). Het was even zoeken naar een goede stand tov het hoger dan normaal gelegen cockpit. Inmiddels zit ik naar tevredenheid.
Er zitten bijna geen knoppen meer in, alles moet bediend worden via het kleurenscherm, opzich zit alles logisch in elkaar, en begreep dat bij de nieuwe facelift alles wat sneller werkt. Bij een reviewfilmpje hier op Autoweek klaagde de journalist dat je 4 a 5 handelen moet verrichten om de airco in te stellen, maar dat is middels 1 druk op de buttom op het hoofdscherm gelijk in te stellen.
De navigatie werkt snel en naar behoren, er zit TOMTOM traffic op , in 1 oogopslag zie je welke files eraan komen en je kan het systeem zo instellen of hij wel of niet rekening moet houden met een alternatieve route.
De menu's zitten logisch in elkaar, en nu voor mij al een automatisme geworden.
Wat mij heel erg stoort is het erbarmelijke geluid wat uit de luidsprekers komt, echt veel te zacht. Ik hoor mijzelf meezingen, en dat heb ik (met mijn stemgeluid) liever niet. :-) Ik had gehoopt dat er een goed geluid in zou zitten, maar wat ik ook aanpas in het overigens uitgebreide menu, het wordt er niet beter van. Vrij plat geluid... daarbij als ik Spotify aanzet, is het geluid ook niet constant, heel irritant.
Helaas had i kgeen optie om de installatie te upgraden. Ik moet het er maar mee doen.
Als ik nu toch op de kritische toer ga, het is vreemd dat je telkens bij regen eerst de stengel op automatisch wissen moet zetten. Dat moet telkens als je de auto uit bent geweest. Waarom niet standaard aan?
Er zitten tevens wat veiligheidsfuncties op, waaronder "keep your lane" waarschuwing, heel handig, maar ik heb deze toch uitgezet. Schijnbaar heb ik moeite om binnen de lijnen te rijden, want hij blijft corrigeren middels een subtiele stuurbeweging en of een knipperend lampje. Op de snelweg vind ik dat vervelend, ik heb het lang geprobeerd, maar blijft irritant.
Wat ik wel prettig vind is de middenarmsteun, die gebruik ik altijd, echter waarom zetten ze de bekeruitsparing precies op een plek dat dan de middenarmsteun niet uitgeschoven kan worden.
De achteruitcamera is een goed hulpmiddel bij strak parkeren, dat is een uitkomst, ook dat de camera rondom de gehele auto de omgeving laat zien. Draagt bij veiligheid en schadevrij parkeren.
Wat betreft wegligging, hij is niet sportief geveerd maar ook niet te soft. Een neutrale wegligging noem ik het maar. Wat je wel merkt is dat de achteras soms moeite heeft met een onregelmatige ondergrond, net alsof hij moeite heeft de oneffenheden snel op te pakken tov de vooras. Maar dit ervaar ik niet als vervelend.
Ik heb nog geen storingen meegemaakt, maar goed, ik rij er net 2 maanden in. Het verbruik zit nu op zijn 5.2:100km. Dit zal nog wel zuiniger worden. Bij tanken zet hij niet automatisch de daggegevens op nul, dat moet je zelf doen.
Al met al ben ik tevreden over deze Peugeot, en het is geen straf om hier de komende 3 jaar mee te rijden.
Ik zal bij 10.000 km weer een update geven.
eerste beurt
- 26.000 km
Vandaag de eerste beurt van de auto. Kwamen geen bijzonderheden uit, dat had ik ook niet verwacht. De 308 blijkt een fijne betrouwbare auto te zijn. Fijn vind ik nog steeds het panoramadak waardoor het lekker licht in de auto is, minpuntje dat de navi wat minder zichtbaar is. De ruimte is voor mij groot genoem en de kinderen hoor ik achterin ook niet klagen. Het enige waar ik nog over klaag is de geluidsinstallatie. Het geluid is vrij vlak, weinig bas hoorbaar, en soms lijkt het alsof het geluid plots harder wordt, om vervolgens weer af te zwakken. Ik heb dit eigenlijk alleen bij streamen van de muziek naar de auto. Volgende keer ga ik daar echt een optie voor aanvinken. Al met al, geen opmerking of klachten over de 308. Hij ziet er chiq uit, vooral in deze kleur ook nog enigzins sportief ogend.
tevreden
- 77.000 km
Inmiddels alweer 77.000 kilometers met tevredenheid achter de rug. Volgende week weer een grote beurt. Eigenlijk weinig opmerkingen, maar als ik toch ergens over moet zeuren. Ik begrijp niet dat je na het tanken handmatig de "dag" teller 5 seconden moet indrukken om deze op "nul" te zetten, ben gewend dat na het tanken de auto dat zelf doet.
Ik rij nu zo'n 5,5 L/100 km - met een normale rijstijl. Kachel is goed snel warm met deze barre omstandigheden, wat wel plezierig is. Stoelen zitten nog steeds voortreffelijk (premiumstoelen). De motor gaat goed mee met het verkeer.
Nog steeds tevreden
- 110.000 km
Inmiddels alweer 2 jaar onderweg met de auto, dus dacht ik maak weer een update. Nog steeds een betrouwbare auto, enkele beurten gehad en geen schokkende dingen uit gekomen. Ik merkte wel dat de navigatie soms stukken "nieuw" snelweg die er al jaren liggen niet kent, nu bleek dat bij de dealer ik 14 updates achterliep, en dat het eigenlijk al geupdated had moeten zijn. Bij de volgende beurt maar eens extra zeggen. Inmiddels is de distributieriem vervangen conform onderhoudsinterval.
Dus hier nog steeds een tevreden rijder, volgend jaar weer tijd voor een andere auto, en het zou zo maar kunnen dat ik weer voor de 308 ga, of ditmaal eens een Ford Focus ga nemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.