Peugeot 308 Blue Lease 1.2 PureTech 82 (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Blue Lease 1.2 PureTech 82 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 16.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Een voldoende
- 30.000 km
De Peugeot kreeg ik als voorloper vanwege een nieuwe werkgever, vandaar dat dit nu eens geen 115pk dieselstation is maar een driecilinder benzine blokje met zonder turbo.
Hoewel hieronder een aardige rant komt over alles wat er mis mee is, heb ik me best vermaakt met het apparaat. Ze is gisteren weer naar de leasemaatschappij gegaan. We hebben samen zo'n 14000km gereden. De Peugeot zit goed in elkaar en vind ik het opgeruimde dashboard - als gevolg van "Het Systeem" - een verademing na mijn vorige auto. (Focus mk3.0)
Comfort.
De stoelen zijn niet voor mij. Ik vond ze niet lekker zitten. Ze zijn eigenlijk te kort, de lendesteun zit niet in mijn onderrug en de stoelen kunnen niet laag genoeg (want dan zou je de klokken niet kunnen zien). Zicht rondom is wel in orde. Ik had geen sensoren en heb die ook niet gemist.
Stuurtje.
Doordat het stuurtje voor mij te klein is, kan ik niet comfortabel met mijn arm op de deur zitten. Het stuurgevoel is vaag. Je kan zonder nadenken bochten aansnijden, de wegligging is wat dat betreft prima.
De kofferbak is enorm. Daar kan je genoeg troep in kwijt, maar gaat ten koste van de achterbank: achter mij (1,90) kan niemand zitten zonder dat ik naar voren ga.
Klokken.
De klokkenwinkel voor je neus is voorzien van een digitale teller. Daardoor kijk je niet op de (slecht afleesbare) klok. Die kan er dus gewoon uit. De toerenteller draait de verkeerde kant op wat ik geen probleem vind, maar staat wel fier op 4000 als je op de teller 130 rijdt.
Het digitale schermpje tussen de klokken is niet gekoppeld aan de navigatie, radio, mediaspeler, etc. Als je de kaart niet in beeld hebt, maar de radio, krijg je geen aanwijzingen (ik zet de stemmen uit). Gemiste kans.
Motor.
De motor is voldoende voor Nederland. 82pk en 118nm klinkt tegenwoordig weinig, en dat is het ook. Maar: de laatste tijd rijd ik zo'n 800km/week en dat gaat op zich prima. Optrekken naar ~60 gaat goed met niet te vlot opschakelen. De 4 werkt je dan een tijdje tegen, de 5 doet het vanaf ~90 goed. Doortrekken met een koude motor is niet leuk, anders is versnellen van 100 naar 120 is geen probleem als je op tijd bedenkt dat je harder wilt. De gemiddelde bumperklever heeft geen moeite te volgen, maar zal zich niet opvreten omdat je maar niet versnelt. Daarna wel aan de kant gaan. Wel jammer dat de isolatie niet zo goed is, bij 130 op de teller maakt het motortje zo'n 4000 toeren, dat hoor je goed.
Ik rijd lange stukken altijd op de cruise control; die werkt goed. De extra stengel is handig genoeg en je kan stapjes van 5km maken, dus van 100 naar 120 is in principe maar 4 stapjes. De cruise naar de 150 zetten is vrij kansloos, dat haalt ie niet binnen een aannemelijke tijd en kost teveel brandstof.
Het verbruik van de 1.2 viel me ook tegen; ik heb het niet bijgehouden, maar 1 op 15 a 16 was wel het beste. Dat is dan weer wel met veel snelweg, als je netjes 50/80/100 rijdt waar het mag in zijn 5, gaat het flink omlaag. Boven de 100 schiet het verbruik omhoog.
"Het systeem".
Het betreft dus de Blue Lease, die wel navigatie heeft maar dat is het dan wel zo ongeveer. Geen climate control achtige optie helaas, dus voor het veranderen van de temperatuur, iets warmer, iets kouder etc. ben je aangewezen op 'het systeem'.
Het systeem is te traag (waarom kopen die fabrikanten niet een íets sneller processor in bij STM..) en je mist feedback en daardoor moet je teveel van de weg kijken om dingen te bedienen zoals genoemde temperatuur. De navigatie weet sommige lokaties simpelweg niet te vinden, maar als je vervolgens door die straat rijdt staat de naam er wel bij. Er zitten een paar flinke spelfouten in ("Huidie locatie" en "Veerbot" staan me zo voor de geest) maar goed, dat kan gebeuren. Misschien is er een patch voor.
De boordcomputer is bijzonder. Zo heeft ie 2 dagtellers, waarvan de maximum bij te houden waarde 9999km is. Omdat het een voorloper was, wilde ik weten hoeveel ik ermee gereden had. Dat ging dus niet. :D
Bellen.
Koppelen van je telefoon via bluetooth is simpel, geluid van de carkit a..mi..b.l. Wat zeg je? Zoeken in het adresboek is lastig, ik heb het niet voor elkaar gekregen met het stuur, maar dat ligt aan mij denk ik. Zoeken met het scherm is niet handig want je moet te goed mikken. Opbellen onder het rijden kan je dus maar beter laten; gebeld worden werkt .. bijzonder: telefoon gaat over (tring tring!) je neemt op, muziek speelt een paar seconden verder, en dan kan je pas bellen. "Allo Allo" klonk vaak.
Muziek.
Als je met je telefoon spotify (itunes, play music etc) aanzet, lat het scherm de titels netjes zien, soms inclusief plaatjes, maar altijd met titels, plaat en artiest. Keurig!
Spelen van usb is gaat prima, met één vervelend dingetje: de carrousel van plaatjes van cd's blijft altijd op de eerste staan. Ik had geen cd speler, dan heeft Peugeot er gewoon een blindplaatje ingestopt. De volume knop op het stuur denkt heel vaak: "Neehoor, jij wil niet dat ik harder ga!" - maar dat wil ik dan weer wel.
Conclusie.
Ik ga haar missen, met alle eigenaardigheden, onhandigheden, vervelendheden. Maar niet lang. De Leon staat te wachten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.