Peugeot 308 Allure Pack Business 1.2 PureTech 130 (2022) #4

autoreview

Peugeot 308 Allure Pack Business 1.2 PureTech 130 (2022)

Signalement

Uitvoering308 Allure Pack Business 1.2 PureTech 130
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst38.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geweldig uiterlijk, verbeteringen aan innerlijk

  • 38.500 km

Let op: de eerste twee alinea's gaan over het bemachtigen van deze 308, vanaf de bulletpoints begint de review!

Exact een jaar geleden hebben wij onze Peugeot 308 Allure Pack Business in Gris Artense in ontvangst genomen. Goed om te benoemen dat dit een auto van de zaak is en tevens privé wordt gereden. Ingeschaald op 40.000km per jaar was een automaat een must samen met wat rijcomfort features o.a. adaptieve cruise, piepjes, camera's en lane assist.

Het vinden van een auto in eind '21 en begin 22 was een waar wonder, iedere showroom en dealer had het over levertijden van (met veel onzekerheid) maanden en maanden. Uiteindelijk vanuit de leasemaatschappij te horen: Er komen enkele 308's Berline vrij in zwart of grijs met automaat, wil je deze? Na wat wikken en wegen toch maar voor het zilvergrijs gegaan i.v.m. de zwarte accenten, bijvoorbeeld in de achterklep. Tot dusver nog geen spijt van gehad gezien de kleurencombo deze hatchback erg goed staat. Ook wit en het olijfgroen zijn prachtige kleuren op deze auto.

Review:

- Uiterlijk:
Om te beginnen is het uiterlijk en nieuwe logo van deze auto een groot pluspunt. Hij oogt agressief, heeft mooie koplampen, een lange motorkap en de achterkant is redelijk uniek. Nog steeds zie je nog maar weinig nieuwe Peugeot logos rondrijden, in Duitsland en Oostenrijk heb ik er in één week welgeteld 2 gezien!

- Extra opties:
Deze auto heeft naast de standaard trim opties ook nog de 360 graden camera + AGR comfort stoelen als extra's. De camera's rondom zijn kraakhelder en maken manoeuvreren in kleine parkeergarages en strak binnen de lijntjes parkeren een genot (maar maken je ook erg lui als je weer eens in een andere auto rijdt). De AGR stoelen zijn redelijk maar ik heb geen vergelijk met de standaard stoelen. Wat wel handig is, is de elektrische lumbar support. Echter in de praktijk staat deze constant op dezelfde instelling staat voor vrouwlief of voor mij.

- Zitpositie:
Wat wel een groot nadeel is, is de lage instap en de hele korte stoelzittingen (ondanks een ‘zitting verleng verstelmogelijkheid’). Omdat ik 1,98 ben en de wederhelft 1,60 is het dus altijd flink verstellen. Zij kan een prima houding vinden, ik heb er in het begin veel mee geworsteld maar uiteindelijk een compromis gekozen. Zitting op zijn laagst, stoel nog ver naar voren geschoven (dus knieën zijn flink gebogen) en het stuur zo ver mogelijk naar me toe. Als ik de stoel namelijk verder naar achter zet dan kan ik met mijn armen niet meer comfortabel bij het stuur namelijk. Tot slot is de hoogte van de ruiten erg laag, dus ik zit non-stop vol in de binnenspiegel te gluren wat voor mij de grootste dode hoek is. Een invoegende auto op de snelweg bijvoorbeeld kan bij mij secondenlang achter die spiegel verdwijnen. Voordeel is wel dat het kleine stuurtje snel went, tellers altijd zichtbaar zijn en dat de middenconsole lekker handig en zacht leunt (zowel voor mij als de vrouwelijke wederhelft).

- Digitale cockpit, Multimedia, geluid en Android/Apple CarPlay:
Hierin zijn de Fransen natuurlijk een stuk beruchter met alle elektronica e.d. Eerst de positieve punten. De digitale cockpit is duidelijk, fel en scherp. Het bevat alle essentiële informatie en is zelf instelbaar met widgets. Ook met polaroid glazen is dit scherm en het centrale touchscreen perfect zichtbaar, niet onbelangrijk! Het centrale touchscreen is responsief genoeg maar niet zo snappy als een moderne telefoon. De extra i-Toggles onder het hoofdscherm zijn daarbij een genot en ook instelbaar. Hieronder hebben we enkele favoriete snelkoppelingen zoals: Android Auto, Airco aan/uit, 360 graden camera en stoelinstellingen (verwarming). Zo kan je met een snelkoppeling een actie uitvoeren of naar het juiste menu navigeren. Ook de flitserherkenning is goed te noemen en niet storend voor ons. Knoppen op het stuurwiel zijn goed en intuïtief, audio rechts en cruise + lane assist links. Tot slot positief, Android Auto en Apple CarPlay kunnen draadloos en bedraad worden gebruikt. In de cockpit zijn 2 USB C's een voor data overdracht en de ander zit in de middenconsole (MET kabel passtrough) enkel voor laden.

Dan de negatieve punten:
Het opstarten en afsluiten van multimedia kan lang duren, Android auto wil soms compleet niet opstarten, dan moet de auto uit en moet je weglopen tot deze op slot is om weer op te starten. Je kan in de digitale cockpit een GPS kaart zien echter zodra je met Google Maps gaat navigeren verdwijnt deze en veranderd in een heel ouderwets ogende stapsgewijze navigatie. Ook slaan de camera's wel eens op hol van de 360 graden, is het dashboard wel eens uitgevallen terwijl je aan het rijden bent. Nog verschrikkelijker is dat de climate control tegenwoordig via het touchscreen verloopt i.p.v. met vaste knoppen, rijdend een graadje omhoog of de blazer op de voorruit zetten zorgt dus altijd voor minder ogen op de weg. Tot slot is het audiosysteem okay maar geeft bepaalde tonen een flinke voorkeur. Soms kan de bas dus erg dreunen en flink aanwezig zijn maar net andere basfrequenties vallen bijna helemaal weg.

- Rijeigenschappen en prestaties:
Deze 308 is uitgerust met de 1.2 liter 3 cilinder gekoppeld aan een 8-traps automaat met 130 pk. Het rijdt gewoon prima, de klank van de motor is gewoonweg niet mooi en het zijn verschillende toonhoogte grommetjes in normaal stadsverkeer. Op de snelweg loopt de motor een stuk beter en is deze lekker stil. 100-160km/h in Duitsland gaat gemakkelijk, pas vanaf 140-150 begint het windgeluid een grotere rol te spelen in comfort. Overigens is het vanaf 170 toch wel erg lastig om die 200 aan te tikken, daar heb je veel meters voor nodig en is 130pk simpelweg echt te weinig. Ook in acceleratie is deze stoer uitziende 308 erg langzaam. Je voelt het koppel ook niet echt lekker zoals wij wel hadden met de voorloop auto, een C4 cactus met hetzelfde blok echter 110pk handgeschakeld.
Het schakelen van de automaat is redelijk soepel vanaf verzet 2 t/m 8. Wegrijden vergt wat oefening, er is een precieze hoeveelheid gas nodig om niet een kleine schok door de aandrijflijn te voelen. Ook is tot stilstand komen iets waar Peugeot nog kan gaan fintetunen. In de lage versnellingen komt hij ietwat schokkerig over en dan kickt de start-stop in waardoor je je rem niet meer los kan laten anders dan schakelt hij weer in en voel je de aandrijving weer opkomen. Een manier om dit te omzeilen kan zijn om start-stop uit te zetten maar eerlijk gezegd vind ik het wel fijn qua comfort binnen en om net dat beetje brandstof te besparen. Handmatig flipperen schakelen heeft weinig zin, de flippers reageren niet snel en je kan niet meerdere keren op of terugschakelen achter elkaar. Ook zeilt deze wagen ontzettend lang door zodra je van het gas af gaat, bijna alsof deze in neutraal schiet waardoor je heel lang doorrolt. Handmatig schakelen heeft weinig zin, de flippers reageren niet snel en je kan niet meerdere keren op of terugschakelen achter elkaar. In de bergen rijdt deze auto overigens voldoende goed. Bergop heb je voldoende pit om vaart te maken ook met iemand achterin en een gevulde kofferbak. De sportmodus is hierin handig omdat de versnellingsbak dan scherper is met het juiste koppel te bieden na bochten. De sportmodus maakt ook het sturen onnatuurlijk zwaarder wat gewoon heel belabberd rijdt, met dat kleine stuurtje heb je weinig hefboom waardoor het een klus wordt bochten te maken, het is ook niet dat je hierdoor ‘meer gevoel’ hebt. Het onderstel van deze 308 prima te noemen met twee personen, zodra er 2 volwassenen achterin zitten voel je gelijk dat drempels en wegen met kinderkopjes of slecht wegdek aanzienlijk minder comfortabel zijn! Kwa verbruik: De boordcomputer hebben wij niet gereset sinds onze eerste kilometers en deze geeft dus 9999km aan met een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5. Rond de 20.000 km hebben we trip 2 gereset en sinds dat moment rijden we 1 op 17,8.

- Rijhulpsystemen
De rijhulpsystemen zijn prima te noemen. We hebben altijd de lijndetectie aan staan en deze is eigenlijk erg goed te noemen. Als je ietwat uit je helft drift dan stuurt de auto bij en geeft hij een kleine waarschuwing in het dashboard. Als je echter sportiever aan het rijden bent en redelijk bewust over wat lijnen heen gaat dan corrigeert hij vaak niet omdat hij snapt dat je het bewust doet. De adaptieve cruise control is fijn op B wegen, enkelbaans 80 of 100 wegen omdat hij dan precies je voorganger volgt tot jouw aangegeven max snelheid. Op de snelweg blijft het een groot irritatiepunt. Je rijdt rechts 105, er komt een vrachtwagen en linksachter je komt een snellere auto. Met een normale cruise kan je doorrijden, tot net wat dichter op die vrachtwagen en dan hup links achter die auto. Met ACC houdt hij dermate vroeg in en kan je niet ‘achter een ander duiken’ omdat hij dat ook te dicht vindt met als gevolg dat hij gaat remmen op de snelweg waar ik een hekel aan heb. In de praktijk ben je dus constant je cruise uit en in aan het schakelen wat het rijcomfort echt wel degradeert. Het stukje autonoom rijden is daarbij wel fijn, hij volgt de lijnen goed, cruise geeft vaak wel voorrang aan gas los wat handig is (in je dashboard zie je ook of je remlampen aan gaan of niet). Het zelf rijden is overigens bijna perfect voor file rijden. Hij komt volledig tot stilstand en rijdt dan weer zelf door. Let wel, als je langer dan 3 seconden stilstaat moet je óf het gaspedaal kort indrukken óf nogmaals op de cruisestart knop klikken om weer op gang te komen. Echter stuurt en rijdt hij lekker soepel automatisch met de file mee. Het enige irritante aan dit autonoom rijden is de handen detectie. Ondanks dat je het stuurt vast hebt wil hij vaak meldingen geven over het stuur vast te houden, je moet er dan even kort aan draaien en dan is hij weer tevreden wat heel irritant is. Als de auto namelijk de lijnen goed volgt dan hoef je weinig bij te sturen en geeft hij dus vaker die melding.

- Onderhoud en problemen
Tot dusver twee ‘grote’ issue gehad met deze Peugeot. Op een ochtend sloeg de auto op hol bij het contact aan te zetten, letterlijk alle alarmen gingen af in het dashboard. Ook konden we de auto niet meer op slot krijgen omdat ook keyless entry faalde. Er zit ook nog een ouderwetse sleutel bij maar ook deze deed niks. Toen bleek dat de accu het had begeven terwijl de auto nog maar 3 maanden oud was. Na deze te vervangen werkte de interne navigatie en de radio niet meer dus daarna weer terug naar de dealer om dit te fixen. Zoals al eerder aangegeven is het dash ook wel eens compleet uitgevallen terwijl je op de snelweg rijdt. Daarbij hebben we problemen gehad met de bandendruk sensoren welke maar af bleven gaan, ook na de juiste druk erin te brengen en deze te resetten. Uiteindelijk heeft de garage dit opgelost op een of andere manier.


- Overige weetjes:

- De keyless entry en keyless start zijn in deze 308 erg fijn! Hij detecteert de sleutel al vanaf een paar meter afstand door enkel de lampen aan te zetten, pas als je binnen ongeveer 1m van je deur of achterklep komt ontgrendeld de auto zich. (Met toevoeging van de 360 camera’s zitten er in de spiegel ook extra lichtlogo’s welke zich op de grond schijnen in de nacht, een leuke gimmick met het nieuwe peugeot logo + handig als je in een berm hebt geparkeerd met wat extra licht). Wanneer je wil uitstappen hoef je enkel met de voet op de rem de start knop in te drukken en de automaat gaat automatisch in parkeerstand en de auto trekt de elektronische handrem aan. De muziek blijft doorspelen tot de chauffeur zijn of haar deur opent. Ook kan je nog tot 10 of 20 seconden lang je ramen bedienen, erg handig als je even vergeten bent deze dicht te doen. Bij het weglopen geeft de auto herkenbaar 2 piepjes en klappen de spiegels in waardoor je weet dat deze op slot is gegaan. Tot dusver hebben we in 1 jaar nog maar 2 of 3 keer gehad dat we terugkwamen en de auto niet op slot was (dus dat we niet op de piepjes hebben gelet). Het systeem is dus goed maar let altijd even op of je de piepjes hoort.

- De automaat bediening is overigens best handig, de schakelaar blijft altijd op neutraal staan en een klikje naar beneden of naar boven veranderd van drive of achteruit. Hierdoor zit er geen grote schakelpook en kan de auto zichzelf naar P zetten wanneer je hem uit zet.

- De zonneklepspiegels hebben grote LED balken aan de zijkanten waardoor je jezelf altijd heel helder ziet!

- De automaat kan je op ieder moment ‘overriden’ door aan een van de flippers te trekken om een versnelling omhoog of omlaag te gaan. Na een korte periode pakt de automaat het dan weer automatisch op door omhoog of terug te schakelen en dus gewoonweg in drive te schieten. Afhankelijk van de situatie kan dit enkele seconden zijn of oplopen tot minuten! Zo reed ik in Oostenrijk een bergweg af en flipperde zelf tussen verzet 2 en 3 om zo wat meer op de motor af te kunnen remmen. Ondanks dat ik tot wel een minuut in hetzelfde verzet zat bleef de auto op manual mode staan zonder terug te schieten naar drive, erg slim! Overigens zit er ook een knopje op de automaat om hem volledig in manual mode te zetten, deze gebruik ik in de praktijk eigenlijk nooit!

- Sommige features zitten verstopt in bepaalde ‘cheatcodes’ met knopjes en schakelaars. Dit zal vast bij meer auto’s zijn maar ik wilde het toch even benoemen. Zo was ik gewend dat moderne auto’s automatisch vergrendelen gaan wanneer je wegrijdt en boven een bepaalde snelheid komt. Nieuw was dit niet zo bij deze peugeot. Bij het bekijken van het boekje moet je dus de ontgrendeltoets enkele seconden inhouden en dan schakelt deze feature uit of in.

- De sfeerverlichting is niet heel fel en kan op slechts 10 of 12 kleuren worden ingesteld. Achterin zit overigens geen verlichting wat in een golf bijvoorbeeld wel zit

- De felheid van het digitale cockpit en touchscreen zijn overdag ALTIJD maximum helderheid. Pas wanneer de auto het te donker vindt schakelt het scherm naar donkere modus, dan kan men WEL de helderheid van het infotainment en cockpit aanpassen. Hier zitten echter geen gradaties is. Dus stel je rijdt onder wat bomen door, dan vindt de auto het te donker en gaat nachtmodus aan. Op dat moment zet je de instelling dus feller. Die zelfde avond wil je wegrijden en brandt dus volle bak alle schermen op je. De auto kan dus niet halfdonker t.o.v. volledig donker automatisch detecteren, verschrikkelijk irritant!

- Mocht je een 308 hebben of gaan bemachtigen, neem even de tijd om je digitale cockpit in te stellen zoals je zelf wil. Ook de i-Toggles zijn geweldig, zet hier dus zeker jouw favorieten in. Je kan bijna alles erin zetten wat je wil, een specifieke temperatuur waarop je jouw climate control graag zet, stoelinstellingen (voor de verwarming), achteruitkijk camera aan zetten, schakelen tussen radio of telefoon media etc.

- Onze 308 heeft geen matrix verlichting maar wel een grootlicht assistent. Deze hebben we direct uitgezet omdat op willekeurige momenten groot licht aan gaat en soms ook niet op tijd uit zet bij tegenliggers of wanneer er een auto ver voor je rijdt bijvoorbeeld.

- De automatische ruitenwissers werken behoorlijk goed. We laten deze vrijwel altijd op automatisch en ze werken comfortabel. Ook is het ruitenwissersproeisysteem geweldig, de vloeistof wordt namelijk niet op de ruiten gespoten maar over de wissers heen gelegd alvorens te wissen. Dit zorgt ervoor dat je op elke gewenste snelheid je ruit goed schoon krijgt!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.