Peugeot 308 Allure 1.6 BlueHDi (2014)

autoreview

Peugeot 308 Allure 1.6 BlueHDi (2014)

Signalement

Uitvoering308 Allure 1.6 BlueHDi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 308 Berline Allure

  • 1.000 km

Mijn vriendin mocht, nu ruim een half jaar geleden, gaan kijken voor een andere leaseauto. Aanleiding hiervoor was een vast contract en de Volkswagen Polo Bluemotion tikte de 150.000 kilometer aan waardoor deze dus terug kon naar de leasemaatschappij. De Polo was een auto uit de pool; die had zij dus niet zelf gekozen.
Zoals je inmiddels al wel door hebt is de nieuwe Peugeot 308 dus niet mijn leaseauto, maar die van mijn vriendin. Echter maken wij samen veelvuldig gebruik van haar auto en rijd ik er ook regelmatig alleen in. Zelf rijd ik een privé auto en lease ik dus niet. Hoewel mijn vriendin veel kilometers maakt i.v.m. haar werk is auto rijden niet haar grootste hobby. Als we samen weggaan ben ik dan ook altijd degene die rijd. Behalve wanneer er ergens een feestje is (mijn vriendin drinkt niet) en dat vind ik natuurlijk niet erg..;-)
Ik vind het ook leuk om hier een review te plaatsen en wij hebben samen het gehele keuzeproces doorlopen. Er zal dan ook veelal geschreven zijn in de wij-vorm, ook om het duidelijk en goed leesbaar te houden.
De Polo Bluemotion is twee maanden geleden al terug gegaan naar de leasemaatschappij en als voorloper kwam er een Peugeot 308 HB Blue Lease voor in de plaats. Het instapmodel van de 308 met wel dezelfde motor en (vrijwel) hetzelfde rijgedrag als de gekozen uitvoering die later afgehaald kon gaan worden.


DE EISEN EN DE KANDIDATENLIJST

Ruim een half jaar geleden zijn wij ons gaan oriënteren op een andere leaseauto. Dit vonden we natuurlijk helemaal niet erg om te doen en ik vond het zelfs leuker dan mijn vriendin zelf. Ik ben nu eenmaal van de auto's, elektronica en gadgets thuis en mijn vriendin is meer van de meubels, accessoires en hebbedingetjes. Je zou het typisch kunnen noemen ☺

Enkele belangrijke eisen die wij stelden aan haar nieuwe leaseauto:
- 14% bijtelling. Een krachtige motor, automaat of grote auto weegt voor ons niet op tegen de maandelijkse meerprijs.
- 5-deurs (tevens een eis van de werkgever) en een hatchback
- Betere verlichting dan die van de Polo. Xenon of LED was dus een must
- Parkeersensoren voor en achter. Beter voor haar..
- Stoelverwarming. Beter voor haar..
- Goed geluidssysteem. Beter voor.. u raadt het al..
- Opties die vaak standaard in een business pakket zitten zoals climate control, cruise control en een navigatiesysteem.

Alle overige opties zouden mooi meegenomen zijn maar geen absolute must. Wel vonden wij het comfort binnenin belangrijker dan de looks van buiten. Natuurlijk moest de auto er goed uit zien, maar bijvoorbeeld velgen en dak rails zouden pas ná de comfort opties komen.

Aan de hand van de eisen die wij hadden hebben wij een shortlist gemaakt van mogelijke kandidaten. Dit waren:
- Audi A3 sportback (alleen G-tron op dat moment in 14%)
- Volvo V40 (D2 of D4)
- Volkswagen Golf VII
- Seat Leon
Hier stond de Peugeot 308 toen nog niet bij. We hadden er misschien wel eens van gehoord, maar geen idee hoe die eruit zag en of het iets was. Niet bij stil gestaan dus en ook (nog) nooit in het wild gezien.

De Audi A3 G-tron vonden wij een mooie auto om te zien en ook erg lekker rijden. Een fijne automaat en een mooi strak, modern interieur. Daar houden we beide wel van; geen poespas en niet te ‘druk’.

De V40 reed ook erg goed maar vonden we iets minder mooi dan de Audi A3. Vooral het drukke interieur sprak ons niet zo aan. De stoelen zaten fijn, het navigatiesysteem met de stembesturing werkte goed maar al die knoppen, tsja.. niet helemaal ons ding.

De Golf VII was.. een Golf. Wel mooier dan zijn voorgangers maar niet heel speciaal. De proefrit was prima, degelijk, maar kon ons niet écht bekoren. Omdat mijn vriendin al een Polo reed was dit wel een serieuze kandidaat vanwege de vele opties die binnen budget vielen en omdat ze al bekend was met VW.

In de Seat Leon hebben we niet eens een proefrit gemaakt. Het uiterlijk vonden we mooi, vooral ook door de mooie LED-verlichting, maar het interieur was niet te vergelijken met de andere auto’s die we hadden bekeken. We vonden het wat ‘plastic-fantastic’ ogen en dit werd hem dus zeker niet. Bovendien had de dealer de HB variant ook niet staan en moesten we afgaan op wat we zagen van de station variant.

Toen we bij de Seat dealer weer richting de auto liepen bedachten we ineens om eens bij de Peugeot dealer te gaan kijken: ‘Hier om de hoek zit ook een Peugeot dealer, laten we daar eens kijken? Die hebben toch ook een nieuwe auto, die 308 ofzo?’. Zo gezegd, zo gedaan.
We stapten binnen bij een hele grote Peugeot dealer en liepen wat in de showroom rond. We zagen enkele 308 versies staan en een verkoper sprak ons aan. Hij liet gelijk de net binnengekomen 308 SW zien, die niet was aan te slepen volgens de beste man. We maakten duidelijk dat we niet voor een SW in de markt waren en hij liet ons enkele HB modellen zien. Buiten had hij nog een 308 première staan (later de premium) in donkerblauw. Wat een mooie auto.. totaal niet verwacht! Dit kon hem wel eens worden, dachten en voelden we allebei. Strak interieur, panorama dak, mooie stoelen, ruime kofferbak en vooral erg mooi om te zien. De chroomomlijsting en de velgen zagen er goed uit. Om over de LED-verlichting nog maar te zwijgen..
Ondanks het late tijdstip bood hij ons een proefrit aan. We konden de auto ongeveer een half uurtje meenemen en dat hebben we gedaan. We waren echt blij verrast. De looks waren al goed, maar dat zegt natuurlijk niets over de rijeigenschappen. Maar wat een heerlijke auto dachten we. Stuurtje was even wennen, maar dat gaat snel. De touch screen bediening vonden we niet vervelend en zorgde in ieder geval niet voor een overvloed aan knoppen. De motor was voor ons pittig genoeg (benzine motor, de 1.6 diesel BlueHDI zou iets later op de markt komen). We vonden de 308 op de een of andere manier fijner rijden dan de Golf. Wellicht vanwege de pook, het kleine stuur en de vering.
Na de proefrit hebben we thuis de brochures nog eens bekeken en op internet in de configurator gekeken. Volgens mij waren we er toen wel uit: de Peugeot 308 voldeed aan eigenlijk alle eisen en we waren zoals gezegd blij verrast door de Fransman. Daar kwam nog eens bij dat de prijs van de 308 erg gunstig was. De kans was dus groot dat vrijwel alle opties wel mogelijk zouden zijn binnen het leasebudget.


DE AFVALLERS EN DE BESTELLING

Eerst nog even de afvallers. De Audi A3 G-tron bleek toch niet te mogen van de werkgever. Het moest een diesel worden, waardoor de A3 niet meer binnen de 14% viel.
De Volvo V40 bleek in de leaseprijs toch duurder dan verwacht (de D2 en de D4) waardoor er tussen wat opties gekozen moest worden. Het was tot aan de 308 een serieuze kandidaat, maar doordat in de 308 eigenlijk alle (luxe) opties mogelijk waren en we het interieur ervan strakker vonden is de V40 af gevallen.
Zoals gezegd vonden we de Golf VII iets minder rijden dan de 308. De 308 was ook nog net iets completer dan de Golf, bijvoorbeeld door het panoramadak.

Samen zijn we eens wat samenstellingen gaan configureren voor de Peugeot 308 en ik ben naar wat reviews gaan speuren op het net. We kwamen uit bij de Allure 1.6 BlueHDI in gris moka, met vrijwel alle opties aangevinkt. Deze werd dan ook bij de werkgever ingediend. Na eerder de G-tron en V40 te hebben ingediend was het nu eigenlijk meteen raak: de Peugeot 308 Allure 1.6 BlueHDI paste binnen het leasebudget en kon na een check m.b.t. de uitvoering en opties besteld worden. De auto werd omstreeks 13 augustus besteld en na een eerste contact met de dealer hoorden wij dat de verwachte leverdatum in week 40 zou zijn. Dit viel ons alleszins mee na over lange levertijden te hebben gelezen. Maar het zou uiteraard mooi zijn wanneer de auto daadwerkelijk begin oktober opgehaald kon worden.


SAMENSTELLING EN AFLEVERING

Zoals gezegd werd een vrijwel complete auto ingediend omdat deze binnen leasebudget paste. Hierdoor hadden we zelfs ruimte om te kijken naar accessoires zoals andere velgen en dorpel instaplijsten. Een leren bekleding behoorde ook tot de mogelijkheden maar stof vonden we mooier en praktischer (minder heet / koud en geen kreukels). Uiteraard blijft alles een kwestie van smaak!

De samenstelling (extra opties) van de Peugeot 308 Berline Allure 1.6 BlueHDI 120 6-bak Handgeschakeld is als volgt:
Kleur: Gris moka
Stof: Marston Antraciet
Velgen: 17” Emeraude (oorspronkelijk de Rubis velgen maar door de zeer slechte leverbaarheid gekozen voor de Emeraude, die we nu ook erg mooi vinden staan!)
- Keyless entry & start
- Achteruitrijcamera & actieve parkeerhulp (inclusief dodehoekbewaking)
- Glazen panoramadak en extra getinte achterruiten
- Verwarmbare voorstoelen met massagefunctie
- Denon Hi-Fi-geluidssysteem
- Cd-speler
- Verlichte dorpel instaplijsten (erg fraai!)

Op zaterdag 4 oktober was het dan zover: de auto kon opgehaald worden. Voor ons een hele rit want de auto werd door de leasemaatschappij besteld bij een dealer aan de andere kant van het land. Omdat we hem toch graag zelf op wilden gaan halen hebben we er gewoon een dagje uit van gemaakt. In principe zou de auto dus al eind september geleverd kunnen worden, 6(!) weken na de bestelling! Erg nette levertijd dus.
Aangekomen bij de dealer werd ons een kop koffie aangeboden en liepen we de bestelling nog eens door. Een kwartiertje later stonden we bij de nieuwe leaseauto en mocht het doek er af. Onder het doek stond de bolide te shinen en we hoorden hem zacht fluisteren ‘neem me mee.. neem me mee..’.

Erg veel uitleg hadden we niet nodig, aangezien de voorloopauto ook al een 308 was. Aan de ene kant jammer want je kent de auto al en het is iets minder nieuw maar aan de andere kant wel praktisch en het verschil tussen het absolute instapmodel en de gekozen uitvoering is erg groot. Na het overhandigen van een fles wijn en enige uitleg buiten over onder andere de keyless entry & start, de stoelverwarming met massagefunctie en het Denon Hi-Fi-systeem vertrokken we richting het centrum van de stad om te genieten van het najaarszonnetje met een glas bier (en icetea) op het terras. De eerste kilometers waren toch weer net even anders en aangekomen in de donkere parkeergarage waren we onder de indruk van de LED-verlichting en de dorpel instaplijsten. Erg fraai vormgegeven!


EERSTE INDRUK EN ERVARINGEN

Omdat we al een kleine twee maanden in de 308 rijden (voorloop auto) weten we al dat het een fijne auto betreft. Het kleine stuur, de mooie tellers en de fijne pook hebben ons immers mede doen besluiten voor de 308 te gaan. De 308 Blue Lease was een fijne voorloop auto maar miste wel wat opties die de auto een lust voor het oog maakte en die het auto rijden toch een stuk plezieriger en comfortabeler maken.

De Allure is afgewerkt met mooie chromen raamomlijsting die erg mooi overkomt op de kleur die wij gekozen hebben. De chromen deurgrepen, mooie grille en vooral ook de prachtige LED-verlichting maken de auto wat ons betreft één van de mooiere in dit segment.
Het panoramadak is prachtig en zorgt voor veel licht binnenin. Als je achterin zit kun je ook nog eens vormpjes zoeken in de wolken; wat wil je nog meer?
Het strakke interieur met de chroomaccenten staat de auto erg mooi. De gebruikte materialen zijn goed en doordat er veel via het touch screen bediend wordt zijn er weinig knoppen aanwezig. In tegenstelling tot sommige anderen vinden wij het touch screen goed werken. Hij is nog nooit vast blijven hangen, reageert snel (genoeg) en is van een goed formaat. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de airco regelen makkelijker is d.m.v. knoppen maar als je climate control hebt maakt het eigenlijk niet uit. Verdere functies zoals door je radiozenders scrollen, bellen, volume bedienen, etc. kan allemaal via de knoppen op het stuur.

Door de 17” Emeraude velgen ligt de auto wat strakker op de weg en stuurt de auto iets strakker. Het rijden wordt er zeker niet minder (comfortabel) door en 17” velgen vinden wij mooier staan dan de standaard 16” velgen. Het geeft de auto toch weer een andere look en maakt hem iets ‘unieker’ tezamen met enkele andere opties, voor in hoeverre je nog van uniek kan spreken wanneer de Nederlandse wegen straks bezaaid zijn met 308’jes.

Over het rijgedrag zijn wij zeer te spreken. De auto stuurt lekker en heeft voldoende pit. Je kunt makkelijk met het verkeer meekomen en de auto trekt vlot op. Ook in de vijfde of zesde versnelling hoef je niet heel snel terug te schakelen. Het toerental blijft altijd vrij laag waardoor het rustig is in de auto zelf. Omgevingsgeluid wordt ook goed gedempt. Tenzij je zelf je muziek hard hebt staan is het dus heerlijk rustig…

Kom ik gelijk uit bij het volgende punt: de audio installatie. Wij houden allebei wel van een mooie, heldere sound. Het geluid hoeft niet altijd hard te staan, maar het moet goed zijn. Over het standaard audio systeem met 6 luidsprekers waren wij niet heel tevreden. Het was ook niet barslecht maar we zouden het toch graag beter willen. Toen duidelijk werd dat Peugeot samen was gaan werken met het audiomerk Denon was de keuze voor ons makkelijk gemaakt: wij wilden dat Denon systeem! Later bleek echter dat deze niet leverbaar was op de populaire Blue Lease Premium modellen, wat ons heeft doen uitwijken naar de Allure. Absoluut geen spijt van de keuze voor het Denon systeem. Het geluid is veel mooier en voller. Er zitten meer speakers in de auto en achterin liggen een sub woofer en versterker. Dikke prima dus.

De keyless entry & start is echt een fijne optie, waar je dat op het eerste gezicht misschien niet zou denken. Het werkt erg makkelijk. De eerste dagen/weken probeer je nog wel eens om naar het contactslot te grijpen i.p.v. de startknop maar dat is even een kwestie van gewenning. Door de optie keyless entry & start zijn de deurgrepen ook in chroomkleur waarin de sensoren zitten verwerkt om de deuren te openen/sluiten. Voor het tanken heb je dus ook geen sleutel meer nodig, waardoor je altijd een hand vrij hebt tijdens het tanken en niet met een tankdop en sleutel in je handen staat. We waren lichtelijk teleurgesteld dat we geen kleurenscherm als instrumentenpaneel zouden hebben doordat we de optie pack securité (expres) niet hadden genomen en meerdere mensen aangaven dat deze optie vereist was voor het kleurenscherm. De verrassing was dan ook des te groter dat er wél een kleurenscherm in zit waarop de navigatieaanwijzingen, snelheid etc. komen te staan. Mijn vermoeden is zelf dat je dus pack securité, het driver sport pack (sw) en/of keyless entry & start moet hebben op de Premium of Allure. Deze opties maken allen gebruik van het schermpje op het instrumentenpaneel namelijk.

De stoelverwarming met massagefunctie werkt goed. Althans: de verwarming. Het zitvlak en de onderrug worden goed verwarmd en je kunt de verwarming op drie standen zetten. Van de massagefunctie moet je jezelf niet teveel voorstellen. Onderin de rug wordt een soort kussentje opgeblazen en weer ingetrokken. Dat gaat dan op en neer op een stand die je zelf fijn vindt. Maar goed, de massagefunctie krijg je er nu eenmaal bij en je hoeft er uiteraard geen gebruik van te maken. Wel een leuke gimmick, dat dan weer wel.

Al met al kan ik concluderen dat wij erg te spreken zijn over de Peugeot 308. De motor, het comfort, de opties en het luxe interieur maken het tot een zeer geslaagd model. Daar komt het bijtellingsvoordeel dan nog eens bij voor de zakelijke rijder.
Wij hebben geen moment spijt van onze keuze en vinden de looks en de rijeigenschappen goed. Als je ons drie tot vier maanden geleden had gevraagd welke auto nu bij ons op de stoep zou staan hadden we de 308 niet genoemd.

Is er dan niets te klagen?

  • 1.000 km

Zoals zo vaak kan er altijd wel iets beter. Ik moet zeggen dat we door de zeer complete uitvoering en het fijne rijgedrag weinig te klagen hebben. De negatieve punten moeten dan ook gerelativeerd worden onder de noemer ‘luxeproblemen’. Desalniettemin zijn er toch wel wat puntjes die ik wil aankaarten.

- Allereerst vonden en vinden wij het nog steeds erg jammer dat er geen DAB+ te bestellen was op de Peugeot 308 in Nederland. Bij de concurrentie binnen dit segment is dit meestal wel mogelijk en met het oog op de toekomst en het feit dat dit later niet meer ‘ingebouwd’ kan worden vind ik het toch een misser. Digitale radio is nu eenmaal wat zuiverder en beter en is toch de toekomst..

- Qua opbergruimte voor de kleine dingetjes zoals je sleutel, telefoon, zonnebril en portemonnee houdt het niet over. Flessen drinken kun je in de deur kwijt maar kleine opbergvakjes zijn er nauwelijks. Onder de armsteun kun je wat kwijt en een blikje drinken kan geplaatst worden in de bekerhouder. Die bekerhouder zit echter wel gedeeltelijk onder je armsteun wanneer je deze uitschuift. Wij zijn beide 1.70 meter lang (of beter: kort) en schuiven de armsteun dus altijd uit.

- Het navigatiesysteem is niet heel erg overzichtelijk, vooral niet wanneer je een TomTom of Garmin gewend bent. Tot nu toe doet hij zijn werk, maar bij meerdere afslagen na elkaar zijn de instructies soms wat onduidelijk. Al met al vinden we het geen top systeem maar voldoet het systeem wel. Filemeldingen kun je wel door krijgen maar een alternatieve route berekenen doet het navigatiesysteem niet. Als je dus TomTom Live gewend bent is dat een stapje terug. Hoe te updaten en hoe er flitspalen toegevoegd kunnen worden wist de dealer zelf ook (nog) niet precies maar daar komen we zelf wel achter wanneer dit nodig is.

- Stembesturing (voor het navigatiesysteem). Dit had er wat ons betreft wel op mogen zitten, aangezien je hierdoor tijdens het rijden je handen aan het stuur kunt houden en je gemakkelijk iets kunt wijzigen bijvoorbeeld. Helaas was deze optie niet mogelijk op de 308.

- De achteruitrijcamera is in het donker niets waard. Dat hebben jullie vast zelf ook al eerder gehoord of gelezen.. Enough said.

- De elektrisch verstelbare stoelen zijn niet leverbaar wanneer je niet voor leren bekleding kiest. Nu houd je dat soort dingetjes altijd natuurlijk maar we vonden het jammer, meer ook niet. We wilden echt geen leren bekleding en de optie van de automatisch verstelbare stoelen kwam hiermee dan ook te vervallen.

- Wanneer je telefoon met bluetooth is verbonden kun je muziek streamen, bijvoorbeeld van Spotify. Het duurt echter wel een seconde of vijf voor het systeem het volgende nummer pakt, terwijl je al wel op ‘volgende’ hebt gedrukt.


TOT SLOT

De foto’s die ik heb toegevoegd zijn gemaakt met mijn iPhone 5s. We vinden dat de kleur niet perfect over komt op de foto's, hij valt nu ietwat bruiner uit. Mocht ik ooit andere/betere foto’s hebben zal ik deze toevoegen.
Dit was mijn eerste review op Autoweek. Omdat ik zelf ook op Autoweek terecht kwam voor reviews en autotests toen we aan het kijken waren voor een nieuwe leaseauto hoop ik hiermee ook mijn bijdrage te kunnen leveren.

Na bijna een half jaar

  • 22.000 km

Na 5,5 maanden nog steeds erg tevreden over de 308. Op een kilometer stand van +- 18.500 begon het AdBlue alarm te loeien. Een paar honderd kilometer verder is deze bijgevuld bij de dealer, wat ongeveer 45 minuten in beslag nam.

Na enkele dagen cruisen zag ik dat de achter(zij)ruiten niet waren geblindeerd (hoewel wel zo besteld). Alleen de achterruit is geblindeerd. Mijn vriendin had het niet eens in de gaten, totdat ik het zei. Eerlijk gezegd zag ik het zelf dus ook niet meteen, en vonden we het beide ook niet echt een probleem.
Mijn vriendin gaf aan deze wel besteld te hebben en heeft hierover contact gehad met de leasemaatschappij (wel pas na een maand of twee). Deze gaf aan dat de geblindeerde ruiten er inderdaad op hoorde te zitten en dat de dealer hier wel wat aan zou kunnen doen. Echter zou dit dan worden opgelost met folie. Nu zien wij regelmatig auto's waarbij dat er niet erg mooi uit ziet, dus vooralsnog passen we hiervoor. Ik vond het zelf nooit een probleem, maar nu ik ook veel 308'jes zie met geblindeerde ramen ziet dit er toch wel een stuk toffer uit. Twijfel twijfel..

Vorig week een aanrijding gehad op de snelweg: gelukkig alleen blikschade. De grill met kenteken lag er af en de lampen zaten niet helemaal meer op zijn plaats. Voor een dag of 9 een Citroën C4 te leen gehad. Dan ga je de 308 toch wel missen en nóg meer waarderen! Het fijne stuur, de fijne stoelen en de rustige/moderne uitstraling van het interieur. Bovendien werkt de touch screen bediening voor ons gewoon wel heel fijn en klinkt het Denon systeem nog steeds geweldig.

EDIT:
Inmiddels is de achteruitrijcamera vervangen voor een nieuw type. Wat een wereld van verschil! Ineens kun je hem ook in het donker gebruiken :) Ik ga er van uit dat alle nieuwe 308'tjes standaard met deze camera worden uitgerust.
De achterruiten zijn ook vervangen voor geblindeerde ruiten. De dealer kon haast niet geloven dat deze er écht niet op zaten, aangezien dit een combinatie moest zijn met het panoramadak volgens hem op de Allure. Zij stelden ook folie voor, maar wilde toch liever 'echte' ruiten. Hij ziet er nu toch nog net even wat toffer uit.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.