Peugeot 308 Allure 1.6 BlueHDi 120 (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Allure 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 146.000 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
Reispartner
- 146.000 km
In juni 2018 ging mijn vorige auto (VW polo 1.2 bluemotion) de deur uit, die had 235.000 kilometer gereden en had een beginnende falende koppeling en de aircopomp was stuk. Het was tijd om een waardige, liefst iets ruimere, vervanger te zoeken.
Mijn eisen nadat ik ruim 100.000 kilometer in 2 jaar met de polo had verslonden:
- Maximaal 4 jaar oud
- Maximaal 150.000 kilometer op de teller
- Diesel
- Automaat of handgeschakeld met 6 versnellingen
- Airco
- Cruisecontrol
- Minimaal 120 pk
Ik heb private lease overwogen, maar bij de hoeveelheid kilometers die ik rijd (50-55k per jaar), kwam ik bij een Audi A3 1.6 TDI al op €1000,- per maand uit. Soortgelijke contracten bij bijvoorbeeld een nieuwe polo met 1.0 automaat zat ik rond € 600,- zonder de meerprijs voor extra kilometers.
Toch besloten om (wederom) een ex-lease auto te kopen bij Leaseplan (net zoals de VW Polo).
Ik kwam 3 interessante auto's tegen:
- Peugeot 308 Allure 1.6 BlueHDI (146k)
- Skoda octavia 1.6 TDI hatchback (156k)
- Ford Focus wagon (eco)
Die laatste viel al snel af, omdat deze geen trekhaak mogelijkheid had i.v.m. de 'eco' aanduiding.
De Octavia was even duur als de Peugeot 308, maar had ruim 10k meer gelopen en het was een hatchback. Daarnaast wilde ik wel eens iets anders rijden dan een VAG-product. Dus besloot ik de Peugeot te testen.
De allure uitvoering is ruim voldoende: climate control, navigatie, cruisecontrol, armsteun, verstelbare stoelen, cominghome verlichting, xenon en LED verlichting.
Eerste bezoek aan de dealer
- 150.000 km
Omdat ik de auto pas net in bezit had, besloot ik hem voor een 'kleine beurt' en algehele inspectie bij Nefkens in Eindhoven te brengen.
Uit de inspectie kwam niets opvallends, alleen regulier onderhoud én natuurlijk de Adblue bijvulling (dit was ik niet gewend). Vreemd dat het Adblue interval niet 100% overheen komt met de onderhoudsintervallen, maargoed.
De auto doet prima zijn werk. Dagelijks leg ik 180 km af, waarvan 95% snelweg. Het verbruik is daarom ongeveer hetzelfde als bij mijn vorige auto (polo 1.2 bluemotion), maar lang niet zo goed als de fabrieksopgave. Ik rijd ongeveer 1 op 20 als normaal rijd (130-140 op de snelweg en maximaal op cruisecontrol).
Comfort is ook prima, al heb ik de bestuurdersstoel en het stuur al in alle mogelijke standen gehad, maar nog niet de meest comfortabele gevonden. Maximaal omhoog? of Maximaal omlaag? Stuur dichtbij of juist niet?
Bediening van de temperatuur vind ik minder fijn. Onhandig dat dit via het touchschreen moet. Met fysieke knoppen kun je tijdens het rijden 'blind' de temperatuur aanpassen. Dit is nu onmogelijk.
Nog een hekelpuntje, nu we toch bezig zijn, de versnellingspook wordt in de zomermaanden loeiheet! Ik heb nu permanent een sok in de auto liggen, om te kunnen schakelen als het heet is in de auto. Snap niet hoe Peugeot zoiets niet getest kan hebben?!
Interval distributieriem
- 175.000 km
Precies 25.000 kilometer later stond de auto bij de garage voor een nieuwe distributieriem (dat is meteen het grootste nadeel van een ex-lease auto kopen). Persoonlijk overigens een van de enige nadelen, aangezien de prijs meestal maar 1/3 van de nieuwprijs is, terwijl de auto's relatief weinig hebben geleden (altijd onderhoud gehad en inzicht in wat er wanneer is uitgevoerd, weinig gebruikerssporen (moet je wel opletten bij aankoop)).
Helaas wel een flinke kostenpost (€650), tegelijkertijd het roetfilteradditief moeten vervangen, adblue bijvullen, regulier onderhoud (olie, oliefilter etc.)
Eigenlijk zou ook het roetfilter zelf vervangen moeten worden, onderhoudstermijn zou bereikt zijn. Ik heb besloten dit nog niet te doen, aangezien de auto nog prima rijd en ik er volgens de dealer (die zou dit hebben berekend) nog 8.000 kilometer mee zou kunnen rijden. Misschien meer, afhankelijk van het gebruik. Nu ik de auto slechts 2x per dag gebruik, steeds voor 90km af te leggen op de snelweg, schat ik de kans vrij groot dat ik wel verder kom dan 8.000 kilometer.
We gaan het mee maken!
Roetfilter en trekhaak
- 182.000 km
Uiteindelijk besloten om toch maar het advies op te volgen en het roetfilter te laten vervangen. Totale kosten hiervoor bedroegen iets meer dan € 800,-. Maar goed, dan kan hij er wel weer een flinke tijd tegenaan. Daarnaast heb ik van het moment gebruik gemaakt om meteen een vaste trekhaak te laten plaatsen, want wat heb je aan een auto die 1400 kg mag trekken als er geen trekhaak onder zit..
Tot dusver geen nieuwe ontwikkelingen. Verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 20. De auto is voor het gevoel wel iets zwaarder/logger gaan rijden na de nieuwe roetfilter, maar qua vermogen komt hij niets te kort.
Auto weg
- 192.000 km
Auto ingeruild bij Peugeot Nefkens Eindhoven. Tijd voor iets groters en nét iets comfortabeler voor de lange snelwegritten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.