Peugeot 308 Active 1.6 BlueHDi 120 (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Active 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 173.000 km |
Eerste kilometers
- 96.000 km
Na een Renault Clio Estate te hebben gereden wilde ik toch een wat luxere en stillere auto.
De 308 heb ik altijd een mooi model gevonden, maar de hatchback is weinig verkocht.
Daarom ben ik best een tijd opzoek geweest naar een net exemplaar met acceptabele kilometerstand.
De meeste die ik gezien heb binnen mijn budget waren zichtbaar niet netjes behandeld.
Maar toen kwam ik deze tegen.
Niet super luxe uitgevoerd, maar wel automatische airco, licht- en regensensor, dimmende binnenspiegel, alle ramen elektrisch en al voorzien van een trekhaak wat voor mij een belangrijk ding is en waar je achteraf al snel veel extra geld aan kwijt bent.
De keuze voor weer een diesel is misschien wat spannend in deze tijden, maar met ruim 30.000Km per jaar voor mij de beste keuze.
De kleur grijs staat de auto prima. De getinte ramen achter maken hem net wat stoerder vind ik.
Ik heb de auto pas een week, dus kan er nog niet heel uitgebreid over schrijven.
De motor is heerlijk stil en heeft toch voldoende pit. Ik moet nog wennen aan het hebben van een zesde versnelling. Doordat de motor zo stil is vergeet ik nog weleens door te schakelen, maar het display geeft dat keurig aan. Als de motor nog koud is gaan schakelen soms niet heel soepel.
De zitpositie is prima voor mijn lengte van 1.90m.
Het geklaag in de media over de slechte afleesbaarheid van de tellers herken ik helemaal niet.
Ik had al vaker met Peugeots gereden met het kleine stuur, dus echt wennen hoef ik niet.
Waar ik wel aan moet wennen zijn de stoelen. Deze zijn harder dan in de Clio.
Inmiddels al wel 650Km gereden. Het begint te wennen, maar super lekker zitten ze nog niet.
Nu heb ik ook de standaard stoelen. Misschien vervang ik ze nog wel eens voor een setje Premium stoelen.
Het multimediasysteem werkt prima. Ook daar lees je van alles over, maar het is voldoende snel en ziet er mooi uit. Alleen de speakers zijn niet al te best voor lage tonen, maar er komt toch wel weer een actieve subwoofer in de kofferbak :)
Bellen heb ik nog amper gedaan met de carkit, daarover laten vast meer.
Streaming audio van spotify werkt perfect. Ook de bediening vanaf het stuur om van nummer te veranderen.
De automatische airco is een genot. Het bedienen via het scherm gaat ook heel simpel en is vanuit ieder scherm snel te bereiken. Ook dat commentaar begrijp ik dus helemaal niet.
De behoorlijk donker getinte ramen (inclusief achterruit) zijn mooi, maar maken het zicht naar achteren wel slechter in het donker. In combinatie met de zelfdimmende binnenspiegel zie je achteropkomend verkeer in het donker alleen nog als een paar koplampen.
De lichtsensor werkt gewoon goed. De regensensor snap ik soms nog niet helemaal. Sowieso opmerkelijk dat je die toch iedere rit apart moet aanzetten. Soms reageert hij iets te ijverig terwijl op andere momenten hij wel wat eerder mag wissen. Maar ik heb geen ervaring met deze systemen, dus misschien doen andere merken dat ook wel.
Mijn verbruik is momenteel wel hoger dan ik had verwacht. De boordcomputer geeft 1:19,6 aan. Moet wel zeggen dat ik redelijk veel 130 en veel in files heb gereden deze week.
Verwacht dat het verbruik wek iets beter wordt wanneer ik meer aan de auto gewend ben.
Bijna een jaar verder en voorzien van chiptuning
- 123.000 km
Ruim 10 maanden en 27.000Km verder.
Inmiddels de actieve subwoofer laten inbouwen. Enorme verbetering van het geluid!
Het multimediasysteem werkt prima, maar bluetooth streaming is wel met een flinke vertraging. Als je gewoon luistert niks van te merken, maar als je zoals ik nogal vaak van nummer wisselt is dat wel een beetje irritant.
De stoelen ben ik nu wel volledig aan gewend en geven ook op lange ritten geen noemenswaardige klachten.
Dit jaar ook een aantal keer met caravan op pad geweest. Onder andere naar de Belgische Ardennen en de Franse Alpen. De caravan mag maximaal 1000Kg wegen. Dit trekt de 308 met gemak. Optrekken en inhalen gaat lekker vlot. De 6e versnelling is amper bruikbaar.
ik rijd met caravan bijna altijd 100 op de GPS of iets harder wat resulteert in een stevig verbruik van net geen 1:10.
Solo rijdt ik tegenwoordig zo rond de 1:22
In de vakantie helaas wel langs de peage gestrand. Motorstoring en daardoor amper vermogen. Zeker met de caravan er achter geen pretje.
Netjes en snel geholpen door de pechdienst.
Turboslang bleek lek en moest vervangen worden.
De volgende dag kon ik mijn reis weer vervolgen.
Via via kon ik een mooi setje 17 Inch velgen kopen. Staat net even wat stoerder dan de 16 Inch en de bredere banden liggen iets beter op de weg. Qua verbruik merk ik eigenlijk geen verschil.
Een paar weken geleden is de auto voorzien van chiptuning. Hiermee heeft deze nu 150pk en 350nm. (ipv 120pk en 300nm)
Optrekken gaat nu een stuk soepeler (en feller als je wilt)
Voorheen reed hij al heel fijn, maar nu net even fijner.
Verder rijd ik er niet heel anders door dus extra slijtage zal wel meevallen.
Komende week nog eens met de caravan er achter. Ben benieuwd of de tuning dan goed voelbaar is.
Na ruim 25.000km de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. de AdBlue voorraad was precies genoeg om die beurt nog te halen (kon nog iets van 1500km) Behalve remblokken voor waren er geen bijzonderheden.
Niks aan de hand
- 136.665 km
De chiptuning bevalt uitstekend. Maakt de auto niet zuiniger zoals sommige sites beweren, maar rijd wel net even soepeler en merkbaar krachtiger.
Met de caravan is het verschil ook goed merkbaar, al ben ik er sindsdien nog niet mee in de bergen geweest.
Inmiddels het multimedia systeem vervangen voor dat uit een nieuwere Peugeot.
Dat is niet zomaar mogelijk, maar online zijn complete ombouw sets te koop die plug and play geleverd worden.
Nu heb ik Android auto, Carplay en DAB+.
Omdat ik geen GPS en DAB+ had heb ik ook de antenne op het dak moeten vervangen. Dat was vrij eenvoudig.
Systeem werkt erg goed en was voor mij de investering zeker waard.
Klein irritatie puntje nog aan de auto:
Bij een combinatie van regen en harde wind is er bij het voorraam een irritant fluitend geluid hoorbaar.
Ik vermoed dat dit komt doordat de voorruit vorig jaar vervangen is, want die zit niet helemaal netjes recht. Ben terug geweest naar de garage die hem geplaatst heeft, maar die zegt dat dit daar niets mee te maken kan hebben.
Moet ik dus nog eens verder uitzoeken.
Verbruik de laatste tijd met woon werkverkeer rond de 4,5/100km
Afscheid genomen
- 173.000 km
Na 2,5 jaar redelijk onverwacht afscheid genomen van de 308.
Aanleiding waren de kosten voor de distributieriem, in combinatie met roetfilter dat er aan zat te komen en een trilling in het stuur die 2 garages maar niet opgelost kregen.
Nu leverde de auto ook nog redelijk wat op en dat moet je met een diesel in de toekomst ook maar afwachten.
De 308 heeft me, op een kapotte turboslang na, nooit in de steek gelaten en is altijd een fijne auto geweest.
Nu voor het eerst geen Franse auto meer voor mij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.