Peugeot 307 SW 1.6 16V Pack (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 1.6 16V Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 98.300 km |
ERVARINGEN
- 98.300 km
Na het plotselinge verlies van onze Focus hebben we binnen enkele dagen een andere auto gekocht. Op de shortlist stonden o.a. Focus Wagon, Megane Grand Tour en Octavia Combi, maar het is dus de Peugeot 307 SW geworden. Een 307 Break was ook goed geweest, maar deze SW voldeed volledig aan ons wensenpakket en viel binnen het beschikbare budget. De Pack uitrusting is mooi compleet met o.a. elektrische ramen voor en achter, cruise control, climate control, parkeersensoren en elektrisch inklapbare buitenspiegels.
De 307 SW heeft een prima wegligging, maar je voelt wel dat je met 1300 kg onderweg bent. De Focus was 120 kg lichter en had een strakkere wegligging. De 307 SW is meer op comfort afgestemd, maar dat past goed bij de iets hogere zitpositie en het MPV-achtige ruimtegevoel. De elektro-hydraulisch bekrachtigde besturing is naar mijn smaak iets te licht, maar de auto stuurt wel direct.
De 1.6 16v motor met 110 pk valt niet tegen. Hij pakt vanaf 2000 toeren goed op en zorgt met name in de 2e en 3e versnelling voor een vlotte acceleratie, geholpen door een versnellingsbak met korte eindoverbrenging. Nadeel hiervan is dat de motor op de snelweg vrij veel toeren draait (4000 rpm bij 130 km/h), maar dankzij de prima isolatie is het motorgeluid goed gedempt. De auto wordt regelmatig gebruikt in stadsverkeer en op provinciale wegen, een enkele keer op de snelweg. Het gemiddeld verbruik varieert van 7,5 l/100 km in de lente/zomer tot 8,5 l/100 km in de herfst/winter. Een net verbruik voor een auto van dit formaat.
Het is een ruime auto met een goed instelbare zitpositie. Het dashboard is opgetrokken uit goed ogend en zacht aanvoelend zwart kunststof. Door de diverse afwerkingsdetails heeft het interieur een chique uitstraling. (NB we hebben het hier over een ontwerp uit 2001. De Peugeot 308 staat duidelijk op een hoger niveau). Ook op slecht wegdek voelt de auto solide aan, weinig tot geen kraakjes of rammeltjes in het interieur. Het panoramadak is een leuke extra, op bewolkte dagen geeft de inval van daglicht door het glazen dak een gevoel van ruimte en vrijheid.
17-07-2008: Update
Inmiddels is de auto meer dan een half jaar in mijn bezit en heb ik sindsdien ruim 10.000 km afgelegd. Het gemiddeld verbruik over de laatste 1000 km is volgens de boardcomputer 7,5 l/100 km. Op vakantie naar Italie en terug een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 8,2 l/100km over een afstand van 3.000 km, waarbij met een redelijk zwaar beladen auto in Duitsland regelmatig met een snelheid van 150 km/h op de cruise control werd gereden. Het brandstofverbruk in de praktijk vind ik zeer acceptabel, zeker in relatie tot de fabrieksopgave van 7,7 l/100km. De waardering voor de auto is na de vakantierit toegenomen. Er kan veel bagage mee, zeker als de achterstoelen naar voren worden verschoven (met kleine kinderen geen probleem). De auto ligt bij hogere snelheden goed op de weg en de motor heeft weinig problemen met het overbruggen van de hoogteverschillen in Duitsland en Oostenrijk. De topsnelheid heb ik gezien de belasting niet durven testen. Bij 160 km/h draait de motor 5.000 toeren, en het is m.i. niet verstandig dit toerental langdurig te overschrijden. Climate control functioneert ook bij 30 graden goed.
15-12-2008 Update:
Na 1 jaar en 17.500 km is de totaalindruk van de 307 SW nog steeds positief. De APK keuring en onderhoudsbeurt leverde geen bijzonderheden op. Het blijft een prettig rijdende, leuk vormgegeven auto met veel ruimte en een complete uitrusting voor een redelijke prijs. Daarnaast is de auto veilig en relatief zuinig in het gebruik. Een goede allrounder die verder nergens echt in uitblinkt. Wat dat betreft was/is de Focus echt een rijdersauto, met zijn superstrakke wegligging en besturing.
28-07-2009 Update:
De auto toont zich betrouwbaar in het dagelijkse woon-werkverkeer maar heeft ons op vakantie in Frankrijk in de steek gelaten (zie Problemen). Ik heb de waardering op betrouwbaarheid en gebruikskosten aangepast naar onvoldoende. Ik ben enigszins teleurgesteld in de kwaliteit van het produkt en de kwaliteit van het (preventief) onderhoud dat de Peugeot dealer uitvoert. Kennelijk is de technische kwaliteit onvoldoende om een onderhoudsinterval van 30.000 km of 24 maanden te rechtvaardigen.
09-11-2009 Update:
APK en Tussen Controle laten uitvoeren en hierbij preventief 2 Banden en een accu laten vervangen. In het najaar ben ik een paar keer bij de dealer geweest i.v.m. een piepend geluid als de motor koud is. Men dacht eerst aan iets in de uitlaat, daarna is de multiriem vervangen. Waarschijnlijk is het de pomp van de airco die door de multiriem wordt aangedreven die dit geluid veroorzaakt. De climate control functioneert verder prima. Volgens de dealer kan het geen kwaad en gaat het aardig in de kosten lopen om het te verhelpen. Irritant is het wel en het doet weer afbreuk aan de algehele kwaliteitsindruk.
PROBLEMEN
- 98.300 km
Ik werd kort na aanschaf geconfronteerd met twee typische 307 kwalen:
- inhouden bij koude motor: er is een software update voor het motormanagement uitgevoerd, maar dat heeft weinig effect gehad.
NB na vervanging van de bobine en bougies loopt de motor na een koude start merkbaar beter.
- schakelaar richtingaanwijzer lam, deze is onder garantie vervangen.
Update 17-07-2008: Op de Autobahn in Duitsland is de middendemper van de (originele) uitlaat afgebroken. Dit kon worden gelast, waarna ik mijn weg kon vervolgen. Bij terugkomst in Nederland zijn midden- en einddemper vervangen. Dat is best wel snel (na 5 jaar en 73.000 km)
Update 28-07-2009: Op de Autoroute in Frankrijk begon de auto plotseling te schudden en in te houden. Het motormanagement lampje ging branden en de boordcomputer begon te piepen. Daarna viel de motor stil. Het bleek een bobine defect te zijn. Ook zijn alle bougies vervangen door de Franse garage. Zeer vervelend, temeer daar ik de auto een week voor vertrek naar de Peugeot dealer heb gebracht voor een vakantieklaar controle. Een half jaar eerder was de auto voor een beurt en APK bij de dealer geweest. Je verwacht dat je met een goed onderhouden auto onderweg bent, maar we zijn nu 2 jaar achter elkaar tijdens de vakantie met pech gestrand. Het vertrouwen in de auto en de dealer is niet hoog meer. Ik begrijp nu waarom de Peugeot 307, ondanks al zijn positieve eigenschappen, zo laag scoort in de Autoweek tevredenheidstrofee.
Update 09-11-2009:
Ruitensproeiermotor defect. Piepend geluid uit de motor bij koude start. Modificatie uitlaat uitgevoerd en multiriem vervangen door de dealer, dit bleken echter verkeerde diagnose. Om verdere onnodige kosten te besparen blijf ik er maar mee doorrijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.