Peugeot 307 Break XS 1.6 16V (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 Break XS 1.6 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik op zoek moest naar een nieuwe leaseauto, heb ik eens goed rondgezocht.
De 307 Break Navtech viel binnen budget. Ik vind het een leuke auto om te zien en met name het bijzonder ruimtelijke gevoel van de auto sprak mij aan.
Ik heb de Navtech uitvoering (dus met RT3 en climate control) gekozen met opties (parkeersensoren, Pack Visibilite, electrische ramen achter en automatisch inklapbare buitenspiegels). Lekker luxe dus.
De 1.6 16v motor voldoet prima. Valt me zelfs reuze mee (ik was een beetje bang dat het een te zwakke motor was voor zo’n zware auto).
Wat mij bijzonder tegenvalt is de kwaliteit van de auto. De afwerking is ronduit slecht (veel delen van het dashboard zitten scheef, er rammelt veel enz).
Update (bij 24000 km):
Vanwege de vele problemen (zie hieronder), zit ik er inmiddels over te denken de auto maar weer weg te doen. De problemen leveren gewoonweg teveel irritaties op.
PROBLEMEN
Ik heb nu al (slechts 2,5 maand oud en 14000 km op de teller) veel problemen:
- Regensensor werkt slecht (soms doet hij niks, soms gaat hij heen en weer terwijl het niet regent...)
- Delen van het dashboard zijn slecht gemonteerd (scheef)
- Redelijk veel rammeltjes en rare geluiden
- Parkeersensoren werken soms wat traag (duurt even voordat het werkt als je de auto in de achteruit zet en soms beginnen de piepjes veels te laat, en dat terwijl ik extra af fabriek parkeersensoren heb besteld)
- Cruise control werkt niet altijd (dan moet de motor eerst uit en weer aangezet worden, anders gaat de cc niet aan)
- De rechter buitenspiegel klapt niet altijd weer uit als de motor gestart wordt (de spiegels opnieuw inklappen en dan weer uitklappen helpt wel)
- Het slot van de achterklep gaat soms wel, soms niet open als je de achterklep als eerste deur wilt openen (als je bijv. met boodschappen aan komt lopen, met de ab op open drukt, dan moet je soms eerst een andere deur openmaken, voordat de achterklep open gaat)
- Het slot van de bestuurdersdeur is defect. Na automatisch vergrendelen van de deuren, gaan de deuren niet meer van het slot af als je de bestuurdersdeur opent. Waarschijnlijk moet het slot vervangen worden.)
- Het RT3 systeem is een keer op hol geslagen. Het systeem bleef spelen (radio), zelfs zonder sleutel in het contact. Het systeem reageerde niet meer op knoppen en de stekkers moesten er eerst uit, voordat het weer werkte.
Ik geloof dat dit de belangrijkste problemen waren. Een hele lijst voor zo’n jonge auto...
Update: de slotmotor (?) van de bestuurdersdeur is defect en moet vervangen worden. Tussen het kapot gaan van het slot en het vervangen (er is een afspraak voor gemaakt) zit inmiddels 15000 km... Het duurde allemaal veel te lang voordat de garage wist wat er kapot was en het onderdeel eindelijk binnen was.
Update 2 (km stand 24000):
Het slot van de bestuurdersdeur is vervangen en werkt weer naar behoren.
Helaas zijn er nu weer nieuwe problemen:
- Beide achterdeuren kraken behoorlijk bij openen/sluiten
- RT3 systeem herstart regelmatig zonder reden
- Climate control werkt niet goed: soms gaat de cc erg hard koude lucht blazen en houdt dit ook circa 10 minuten vol...
De eerder gemelde problemen zijn overigens nog steeds niet verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.