Peugeot 307 Break Premium 1.6 HDiF 16V 110pk (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 307 Break Premium 1.6 HDiF 16V 110pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 100.240 km |
KM-stand laatst | 121.000 km |
niks mis mee
- 110.763 km
Na jaren in leaseauto's rondgereden te hebben verloor ik met m'n baan ook m'n auto. Na tijdelijk met het gezin rondgereden te hebben in een peugeot 107 werd het tijd voor een alternatief met wat meer ruimte.
Mezelf goed voor laten lichten en uiteindelijk gekozen voor een 307 break van het laatste type met een 110pk dieselmotor. Bewust gezocht naar een auto met een lage kilometerstand en uiteindelijk in juni een auto gevonden die daaraan voldeed. De auto is een voormalige defensie auto waardoor ik wel aan een nieuw kenteken vast zat.
Bij het kijken al gewaarschuwd voor de problemen die lekkende injectoren bij dit type motor met zich mee kunnen brengen maar daar heeft deze gelukkig geen last van gehad.
Ondertussen de eerste 10.000 kilometer probleemloos afgelegd. Weinig rammeltjes, prima wegligging (met passat met sportonderstel lag beter maar deze ligt ook prima) en ook het verbruik naar wens (gem. 1:17,5; ik zal de verbruiksmonitor ook bij gaan houden)
Even een spannend moment gehad op de vakantie toen in Duitsland het motormanagement systeem een emissiestoring aangaf; niet kunnen achterhalen waar de storing vandaan kwam en een dag later was hij verdwenen.
Positief is de ruimte, de zit achter het stuur, de 110pk dieselmotor en het comfort. Wat me persoonlijk iets tegenvalt (maar dat wist ik vantevoren) is de afwerking (blikkerig geluid bij dichtslaan van de deuren, ongelijke naden in het dashboard, en aansluiting van kunststof carrosseriedelen met normaal plaatwerk) en de kwaliteit van de radio ontvangst.
eerste 20.000 km achter de rug
- 121.000 km
Gisteren heeft de peugeot zijn eerste beurt gehad, er waren geen hele gekke dingen dus ook geen spannende verwachtingen.
Uiteindelijk kwam ik er met nieuwe olie, filter, nieuwe achterbanden, ruitenwissers, paar 'bevestigingspinnetjes' voor het deurrubber en een lampje prima vanaf.
Meteen de achterruitenwisser arm laten vervangen, ik vind het erg armoedig ogen als hij bijna op de lak hangt, afstellen was niet mogelijk dus dan maar een nieuwe.
Het rijden bevalt nog steeds prima, motor verbruikt totaal geen olie.
Kleine dingetjes leiden soms tot kleine ergernissen:
Rammeltje bij de versnellingspook (alleen op te lossen door de kabelset te vervangen die de pook met de bak verbindt, dat is me net iets te duur)
Vind de achtervering iets te hard, op dwarsrichels en drempels 'stuitert' hij soms een beetje.
Rammeltje in de achterdeur maar dat lijkt dat opgelost nadat het deurpaneel er af is geweest.
Verder, verbruik stijgt iets gedurende de wintermaanden maar nog steeds niets te klagen.
Motor loopt echt netjes, rustig en met de 110pk voldoende vermogen (blij dat ik niet voor de 90 pk heb gekozen)
Stil en comfortabel, verder weinig spannende ontwikkelingen.
Volgende beurt in ieder geval nieuwe remblokken en mogelijk ook schijven, wordt vervolg!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.