Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 XSi 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Aankoop
- 136.000 km
Dag allen,
Bij deze mijn eerste poging tot het schrijven van een review over deze mooie Peugeot.
Mijn naam is Emil, 19 jaar oud en ik kwam uit een BMW Z3 1.8 uit 1996 en op LPG3. Dat was voor mij een fantastische auto om mee te beginnen. Erg veel plezier aan beleefd, reed enorm strak (nog strakker na montage van Powerflex rubbers), betrouwbaar en bovendien zeer geschikt om te rijden op LPG3. Maar aan de BMW zat te veel roest. De BMW moest daarom weg en dat vond ik jammer, maar ergens was ik ook wel blij omdat ik iets snellers kon kopen omdat de 116 pk'tjes van de 1.8 BMW motor niet overhielden.
Al snel bleek ik te gaan zoeken naar Peugeots. Zelf had ik voor de Z3 al een 205 en dat vond ik een fantastische auto, het geluid, het ouderwetse rijden, de roestbestendigheid en hoe gemakkelijk alles te fixen was. Bovendien zijn bijvoorbeeld Volkswagens van een vergelijkbare prijs altijd zwaarder en met minder vermogen. Daarnaast staan veel Peugeots uit de jaren 80 en 90 bekend om de goede onderstellen. Ik zocht namelijk een auto waar ik relatief goed mee door de bochten kon scheuren, want je komt toch uit een BMW en eigenlijk wil je dan niet meer anders. Maar voor een goede BMW met zescilinder en zonder roest moest ik meer duiten gaan betalen dan dat ik op dat moment kon.
Daarom de 306 dus, en automatisch de 2.0 16v omdat de GTI's te duur zijn en ik met de lichtere motoriseringen geen genoegen neem. Waarom dan geen 206? Ik heb een 206 GTI proefgereden maar het is niet mijn auto, de zitpositie is erg raar en je zit te hoog. Bovendien meer elektronica problemen dan een 306. 106 was me te klein en te roestgevoelig.
Op marktplaats daarna opzoek gegaan naar een 2.0 16v 306 en ik kwam bij deze uit in Enschede. De auto was goed onderhouden met verse motorolie, remvloeistof en nieuwe draagarmen. En maar 136.000 op de teller. Vrij weinig voor een auto van die leeftijd. Verder was er geen roest aan te ontdekken en bij proefrit viel meteen op dat deze Peugeot sneller was dan mijn BMW. De 0-100 tijd van 10.6 sec. suggereert dit echter niet. Dat komt omdat Peugeot destijds metingen uitvoerde met passagiers in de auto en een gevulde kofferbak. Deze komt makkelijk onder de 10 sec omdat een 1.8 16v 306 dit ook al doet. Ook reageert de Fransoos veel vinniger op het gas dan de Bayer. Deed m'n 205 ook.
Ook viel het mij op hoe comfortabel de 306 geveerd was. Niet gek natuurlijk als je uit een verlaagde Z3 komt. Desondanks viel de Peugeot me niet tegen in de bochten. Met een hoge snelheid kun je nog de voiture in de bocht gooien en er zonder problemen uitkomen. Sturen deed de 306 ook goed evenals het remmen.
Het enige wat tegenviel was dat het ding enorm smerig was. De autohandelaar vertelde me dat er een man van naar schatting 120 kg in had geleefd en het ding nooit schoon had gemaakt. Desondanks toch de auto gekocht.
Meer info volgt later. Voor nu zet ik alles op drie sterren omdat ik nog niet veel kan zeggen na één proefrit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.