AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 306 XSdt 2.0 HDI (2001)

autoreview

Peugeot 306 XSdt 2.0 HDI (2001)

Signalement

Uitvoering306 XSdt 2.0 HDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze review even als tegenwicht tegen de twee negatieve andere.

Ik ben erg tevreden over deze auto. De vorige 306 XND [1998] kwam adem tekort en toen deze HDI op de occassion sites verscheen begon het al te kriebelen.
Zo'n beetje de laatse van zijn soort [bouwjaar 2001] en ook nog eens gechipt door Peugeot zelf van 90 --> 110 PK. Verder mooie opties als dakraam, airco, halfleren [sport]stoelen en telefoonvoorbereiding... voor mij toen ongekende luxe.

Zal de proefrit niet gauw vergeten: bij het eerste kruispunt bleek dat de remmen ook veeeel efficienter zijn [hangen in de gordels] en op de invoegstrook werden we werkelijk gelanceerd/gekatapulteerd [..prachtig].

Na informeren over chiptuning nu echt wel de voordelen ervan ingezien, inmiddels de auto 4 jaar in bezit en nog geen nadeel kunnen ontdekken. Bij normaal rijgedrag is 1:20 prima haalbaar [gemeten aan de tankbeurten], en optrekken doet hij als een straaljager als het moet [vanaf 2e versnelling]. Enige opmerking is dat de eerste versnelling heel kort is.

Ook na 242000 km zitten de stoelen nog prima [ritten van hooguit 3 uur]

Er zijn wel wat weinig opbergvakken en die er zijn zijn niet groot/handig
Aan de andere kant kun je als het moet gipsplaten van 210x60 vervoeren
[leunend op dashboard, bijrijderstoel en hoedenplank]

Samenvattend:
# zuinig
# straaljager
# comfortabel
# compleet
-----------------------------------------------------
Sept2009
. Geen problemen met auto, maar tijd voor wat anders
. Huidige Peugeots vind ik niet zo mooi meer als deze was.
. Auto ingeruild voor een Seat Leon tdi 130pk en chip.
. Eind km stand: 260.000

PROBLEMEN

’Problemen’:

# Normale slijtage: remmen , banden, e.d.
# Airco : niet genoeg gebruikt waardoor gas gelekt en druk weg
# ’Voorgloei’ bougies
# Airbag lampje aan: vanwege aansluiting bij stoelen...
# Krukas ’poelie’ versleten: [235.000 km], sinds reparatie rijdt auto
makkelijk 1:20, daarvoor was het +/- 1:18
# Het is me (nog) niet gelukt om fatsoenlijk werkende flatblade ruitewissers
te gebruiken [tips?, van Valeo waren ’te stug’ en stuiterden, daarna opgegeven]

wellicht zal ik later updaten. want er zijn wel meer dingen geweest, maar die
ben ik alweer vergeten [zegt ook wat natuurlijk].

Ik zou weer een Peugeot kopen, ware het niet dat ik de nieuwe modellen niet
mooi meer vind; met uitzondering : 206 [tijdloos mooi] en 407 [te groot]
Volgende auto wordt denk ik een Seat Leon [oude model, ook tijdloos mooi],
gaat waarschijnlijk nog weer sneller en harder.
-------------
Ja dus en net zo zuinig....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren